Hej!
Åh, va bra ni har jobbat!! Jättebra att du håller dig till samma tråd, för det blir så mycket enklare för oss som vill hjälpa, när vi hat all info på ett och samma ställe.
Problemet här är att hon ofta vaknar för tidigt, mellan 05:30 och 06:00 och har bajsat. Vi byter blöjan i sängen men sen är det omöjligt att få henne att somna om eftersom det är så kort tid tills hon ska vakna för morgonen.
Hon vaknar i vargtimmen - klassiskt! Nyckeln är:
Ingen trafikt! Ingen trafik alls

Ja, har hon nu bajsat så har hon. Hon vaknar inte för att hon har bajsat utan bajsar för att hon har vaknar. Hänger du med? När hon vaknar i vargtimmen så kör du en "pangramsa" och sen låter du henne vara

. Du kan göra hushållsljud, spela musik eller bara ha dte helt tyst, men ni gör likadant varje dag. Inget bjöjbyte. Ja, jag vet - så taskigt! Och förmodligen kommer hon inte att somna om de första dagarna, men när polletten faller ner, att man ska sova även på morgonen, så kommer hon sova tills hon ska upp och bajsa först då.
Anna09 skrev så bra i en annan tråd, så jag klistrar in det här!
Anna09 skrev:
---ingen trafik på morgonen. Då tror de bara att dagen börjar om någon kommer in och vem hade inte blivit förbannad då när man upptäckt att "tji, fick du"

... nu sover vi vidare.
Så tänk ut en strategi för morgontimmar som ni håller er till, inte "testar" utan inför. Sedan jobbar ni målmedvetet mot att man skall sova ända fram till morgonen.
:thumbsup:
Jag funderar på om jag kanske ska korta av förmiddagsluren till 45min för att hon ska sova bättre på eftermiddagen och kanske även på natten?
Det kan ni göra om ni vill, ni håller er fortfarande inom
ca 14,5h sömn /dygn. Dessutom är ju 45 min en "naturligare" skarv.
morgon är det tänkt att jag ska försöka få henne att sova en dagslur i vagnen för första gången och jag är nervös!
Skippa nervositeten. Tänk: "Det kommer att fungera, jag vet att det kommer fungera, det ska fungera!" Rätt attityd är A och O!
vagnen har det innan kuren varit ett skrikande och bökande utan dess like och jag undrar nu hur jag ska markera lika tydligt för henne i vagnen som jag gör hemma att "nu är det dags att sova"? Räcker det att lägga henne ner, dra för en mörk sjal, ramsa och sen börja rulla vagnen? --- Borde jag kanske försöka lägga henne att sova på mage i vagnen precis som hon gör i sängen?
Jag tycker att ni ska lägga henne på mage i vagnen, lägga tillrätta, solfjädra, snabbt täcke/filt på, tyg över vagnen (om ni vill) och sen ramsar du som vanligt. Om hon är väldigt upprörd kan det vara idé att vagna henne lugn först, precis som du buffare henne lugn i början av kuren. Sen väntar du tills hon sover, sen går du! Det är bra om hon somnar innan du börjar gå, annars sover hon till "gunget" och vaknar igen när du stannar.
Hur har du det med kläder i vagnen? De flesta tycker det är hemskt att sova i massa varma kläder. Klä henne som vanligt (inga jackor eller overaller) och läg en fäll under henne och ex antal filkar över henne, så hon inte fryser. Då sover de som bäst!

Bianca