Anledningen till att jag inte tycker att den här iden är så bra, är att du tidigare beskrivit hur S mamma går i försvar när det gäller den egna dottern.Lenamari skrev: Jag funderar på att bjuda in både S och hennes mamma till oss och gemensamt prata om saken. Dottern säger att hon bara kommer att gråta, men jag säger att det är okej och att hon då får gå undan om hon vill. Kanske är det till och med bra att visa hon ledsen hon är? Eller ger det S en känsla av mera makt??
Dottern har andra, jättfina kompisar som hon leker hejdlöst och lyckligt med, och allt är som det ska vara. Men så kommer skoldagarna, rasterna, då S följer min dotter som en skugga och blir sur, tjurig och går till de andra och beklagar sig, om dottern pratar med eller umgås med andra också. Hon vill ha total tillgång till min dotter, äganderätt, och vill inte släppa någon annan innanför dörren.
Det är så jobbigt så jobbigt. Jag blir arg och ledsen och står handfallen.
Vi kan inte ta ansvar för när andra föräldrar vägrar se hela sitt egna barn.
Det här låter jättehårt.
Men
1. Det är S föräldrars uppgift att visa, leda och hjälpa S när det gäller hur det går till här i världen. Det är ditt ansvar att befria din dotter från den uppgiften. Antagligen kommer det att gå mycket dåligt för S en lång tid framöver när det gäller relationer till andra. Men det kan varken du eller din dotter hjälpa henne med. Kanske är det så att föräldrarna blundar för S brister genom att tänka att S ändå har din dotter till vän.
2. Du måste sluta lägga ansvaret på din dotter genom att prata så mycket. Om din dotter brytit benet och inte ville in på sjukhus så skulle du vara tvungen att ta dit henne i allafall. Ja, jag tycker att du måste agera mycket bryskare och bestämdare än vad du gör nu. Det är tråkigt med förbud. Men du skulle förbjuda henne att springa omkring med ett brutet ben och på samma sätt kan du förbjuda henne att ha en vän som bryter ner hennes själ.
Ta ett beslut som du står för och som inte din dotter behöver stå för alls.
Det kan vara obekvämt på kort sikt du kan till och med bli osams med din dotter.
Men det här gäller som du skriver i rubriken hennes hälsa på längre sikt.
Skriv gärna igen och berätta hur det går. Sådana här problem är vanliga bland barn i den här åldern. Vi saknar faktiskt trådar om barn i den här åldern här inne.