Min son är snart 18 månader och har börjat vakna en massa på nätterna. Vi använde oss av standardmetoden från födsel och gjorde en minikur när han var runt fem månader. Sedan dess har han sovit som en Gud. Men för några månader sedan började det krångla och har gått upp och ner sedan dess.
Det är inga problem att lägga honom. Han sträcker sig mot sängen och somnar på tre minuter. Men runt tolv på natten sätter det igång. Han vaknar och skriker. Ställer sig upp. Han godtar ingen ramsa. Det enda som får honom att lugna sig är om jag, knappt min man, går in och lägger honom ner och sedan ramsar ut. Men sedan håller det på så hela natten. Han vaknar minst en gång i timmen. Och vid fyra blir det värre. Då kan han vakna så ofta som var 20.e minut. Ramsan tar inte. Han skriker upp sig till hysteri/raseri så att han nästan tappar andan.
Jag har tänkt att det är detta att han måste ha "hjälp" med att lägga sig som är problemet. Så jag har försökt hålla mig utanför rummet så mycket som möjligt. Problemet är att han delar sovrum med sin syster och tillslut går jag in för att han inte ska störa henne. Och så fort jag går in så lugnar han sig och lägger sig.
Vi har under denna tiden gjort två minikurer. Och då har det löst sig. Men när vi sedan har flyttat in honom till sitt rum igen, ( Vi har gjort kuren i vårt sovrum medan vi sovit i vardagsrummet eftersom han delar med sin syster.), så börjar det om igen.
Vi har även provat dammsugning, Mozart och allmänna husljud. Och vi har väckarklocka som ringer på morgonen. Men inget verkar hjälpa honom.
På dagen sover han mellan 1 och 1 och en halv timme. Han har varit mycket sjuk denna hösten och även lite gnälligare och mammigare än vanligt.
Snälla hjälp mig med era kloka råd så att jag kan hjälpa honom att hitta tillbaka till sin trygga sömn.
Hjälp min 18-månaders som vaknar varje timme
Hjälp min 18-månaders som vaknar varje timme
Mamma till
Alba 071211, kurad maj-08, minikurad juli-08
Elias 090523, kurad november-09
Re: Hjälp min 18-månaders som vaknar varje timme
Hej Gleeba!
Vad jobbigt fört er alla. Det är bra att du tagit tag i det och skrivit hit.
Ofta när de när de är i förtrotsen kan nätterna gà àt skogen, kanske det är det som händer.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Jag tycker ni ska ta en ny kur och denna gàng kanske flytta ut syster medan han kuras, sà slipper han flytta efteràt med all osäkerhet det för med sig, för alla.
Det att han inte godtar nàgon ramsa beror pà detta.
Ramsan betyder att allt är coolt, ni har koll, han kan sova gott.
Om du sedan gàr in pà det, betyder ramsan ingeting.
Har ni SHN? Läs i den, läs pà om tryggheten.
Arbeta upp er attityd, öva in ramsan och kör!
Om ni vill verktyga, sà gör det första natten och sedan ut med glad, trygg ramsa.
Andra natten ska ramsan ta över verktygandet.
Gà in pà
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
Läs där sà hittar du motivation och hur du ska göra och varför.
Se ocksà under verktygslàdan och läs pà om attityden och ramsan.
Lathunden är ocksà bra att läsa och tips pà vägen.
Kram.
Vad jobbigt fört er alla. Det är bra att du tagit tag i det och skrivit hit.
Ofta när de när de är i förtrotsen kan nätterna gà àt skogen, kanske det är det som händer.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Jag tycker ni ska ta en ny kur och denna gàng kanske flytta ut syster medan han kuras, sà slipper han flytta efteràt med all osäkerhet det för med sig, för alla.
Det att han inte godtar nàgon ramsa beror pà detta.
och dettaGleeba skrev: Det enda som får honom att lugna sig är om jag, knappt min man, går in och lägger honom ner och sedan ramsar ut.
Om ni först ramsat och sedan gàr in sà tappar ramsan hela sin verkan.Gleeba skrev: Problemet är att han delar sovrum med sin syster och tillslut går jag in för att han inte ska störa henne.
Ramsan betyder att allt är coolt, ni har koll, han kan sova gott.
Om du sedan gàr in pà det, betyder ramsan ingeting.
Har ni SHN? Läs i den, läs pà om tryggheten.
Arbeta upp er attityd, öva in ramsan och kör!
Om ni vill verktyga, sà gör det första natten och sedan ut med glad, trygg ramsa.
Andra natten ska ramsan ta över verktygandet.
Gà in pà
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
Läs där sà hittar du motivation och hur du ska göra och varför.
Se ocksà under verktygslàdan och läs pà om attityden och ramsan.
Lathunden är ocksà bra att läsa och tips pà vägen.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hej!
Och tack för svar!
Jag har läst allt du rekommenderade och det känns även som att jag sedan innan kan SHN ( som vi har) på mina fem fingrar efter alla turer med storasyster. Men jag känner mig ändå villrådig. Alla barn är ju individer och han reagerar så annorlunda mot storasyster. Han skriker helt okontrollerbart där när han vaknar mitt i natten. Och han kan hålla på... Hittills har jag bara klarat att låta honom vara ( med ramsa men som ju är obrukbar, säkert pga mig.) i 30 minuter. Och då skriker han oupphörligt. På en nivå som är helt osannolik. Tillslut slutar han nästa andas. Och det är anledningen till att jag har gått in.
Att det känns som att han ska kollapsa i kombination med att syster vaknar och att jag känner mig stressad av att grannarna störs, vi bor i lägenhet.
Men i natt tog vi ut syster och lät honom sova själv i rummet. Jag verktygade de sju gånger han vaknade. Räcker med solfjäder och ut med ramsa. Sedan sover han. I 20 minuter till. Och i natt tänkte jag att ramsan ska börja. Men jag erkänner att jag känner mig stressad och att attityden inte är den bästa. Vi har haft det såhär ett tag nu och jag har sovit i snitt 2 timmar om natten. Så jag känner mig lite skör och otillräcklig. Och jag vet, det gör även han. Hursomhelst så gör hans höga skrik ändå skada även om vi har flyttat syster. För hon vaknar ändå av dem. Och grannarna...
Förlåt en trött och slutkörd mamma för svamlet. Jag ska kura andra natten nu i natt. Och det ska gå bra. Men jag tar gärna emot pepp och mer tips!!
Kram!
Och tack för svar!
Jag har läst allt du rekommenderade och det känns även som att jag sedan innan kan SHN ( som vi har) på mina fem fingrar efter alla turer med storasyster. Men jag känner mig ändå villrådig. Alla barn är ju individer och han reagerar så annorlunda mot storasyster. Han skriker helt okontrollerbart där när han vaknar mitt i natten. Och han kan hålla på... Hittills har jag bara klarat att låta honom vara ( med ramsa men som ju är obrukbar, säkert pga mig.) i 30 minuter. Och då skriker han oupphörligt. På en nivå som är helt osannolik. Tillslut slutar han nästa andas. Och det är anledningen till att jag har gått in.
Att det känns som att han ska kollapsa i kombination med att syster vaknar och att jag känner mig stressad av att grannarna störs, vi bor i lägenhet.
Men i natt tog vi ut syster och lät honom sova själv i rummet. Jag verktygade de sju gånger han vaknade. Räcker med solfjäder och ut med ramsa. Sedan sover han. I 20 minuter till. Och i natt tänkte jag att ramsan ska börja. Men jag erkänner att jag känner mig stressad och att attityden inte är den bästa. Vi har haft det såhär ett tag nu och jag har sovit i snitt 2 timmar om natten. Så jag känner mig lite skör och otillräcklig. Och jag vet, det gör även han. Hursomhelst så gör hans höga skrik ändå skada även om vi har flyttat syster. För hon vaknar ändå av dem. Och grannarna...
Förlåt en trött och slutkörd mamma för svamlet. Jag ska kura andra natten nu i natt. Och det ska gå bra. Men jag tar gärna emot pepp och mer tips!!
Kram!
Mamma till
Hej!
Barn är ju olika. Jag minns hur chockad jag blev med min andra som vaknade mitt i natten och bara skreeeek. Mitt första barna är en dröm när det gäller nätterna, har alltid varit och är det ännu. Medan den andra har haft ostabila nätter i perioder ibland ganska lànga perioder och särskilt när det gungar i livet, under trotsen t.ex. Vi kom fram till att ju mindre vi gjorde ju fortare gick det över.
Här är en tràd om okontrollerbart gràtande.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22165
Eftersom han skriker ett tag innan du kommer in, men ändà avslutar du med att gà in, sà borde du gà in direkt. Om det känns som att du vill in och solfjädra även natt tvà sà gör det. Gà pà din magkänsla. Du kan börja natten med solfjäder och sedan utöver morgonkvisten làta honom ta det själv. Eller verktyga hela natten om det känns sà.
Tänk att du ska bryta mönstret, backa kan du göira i morgon.
Se till att gà ut med ramsan, sà han fàr in den, att det betyder nuuuu ska du soooova.
Grundtesen är att barnet ska lugnas var det ligger och ju mindre trafik ju bättre.
Kram.
Barn är ju olika. Jag minns hur chockad jag blev med min andra som vaknade mitt i natten och bara skreeeek. Mitt första barna är en dröm när det gäller nätterna, har alltid varit och är det ännu. Medan den andra har haft ostabila nätter i perioder ibland ganska lànga perioder och särskilt när det gungar i livet, under trotsen t.ex. Vi kom fram till att ju mindre vi gjorde ju fortare gick det över.
Här är en tràd om okontrollerbart gràtande.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22165
Eftersom han skriker ett tag innan du kommer in, men ändà avslutar du med att gà in, sà borde du gà in direkt. Om det känns som att du vill in och solfjädra även natt tvà sà gör det. Gà pà din magkänsla. Du kan börja natten med solfjäder och sedan utöver morgonkvisten làta honom ta det själv. Eller verktyga hela natten om det känns sà.
Tänk att du ska bryta mönstret, backa kan du göira i morgon.
Se till att gà ut med ramsan, sà han fàr in den, att det betyder nuuuu ska du soooova.
Grundtesen är att barnet ska lugnas var det ligger och ju mindre trafik ju bättre.
Kram.
fem älsklingar
-
chokladkaninen