Funderingar inför kurning av 4-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hermione

Funderingar inför kurning av 4-månaders

Inlägg av Hermione »

Hej!

Så är man tillbaks igen på detta forum med tredje barnet! :D Nu är lilla H 4 månader och allt har funkat bra med först standardmodellen och sen har vi gått lite på känn. Nu känns det dock som det är dax att styra upp det hela lite mer och sluta med nattätandet (brukar bli 1-2 ggr). Siktar på att kura nästa helg. Har SHN samt Barnaboken.
Lillstumpan brukar somna av sig själv i sängen (på mage) med nappen som hon är mycket förtjust i. Hon ammas just nu till 80% och får en flaska tillägg på kvällen. Vi tänkte dock börja med smakportioner denna vecka.

Såhär ser det tänkta schemat ut:

07:00 Morgon. Amma.
08:30-9:15 Sova 45 min.
10:00 Amma.
11:15-13:15 Sova 2h (i regel i vagnen)
13:30 Lunch. Amma. Hämta storebröderna på dagis kl 15.
15:15-16:15 Sova 1h
16:30 Amma.
18:30 Middag, mys, skoj med pappa, nattslurk
19:30 Sova natt (11h30)

Schemat är satt utefter att jag tränar 11:30 eller kl 12 vissa dagar i veckan då H sover i vagnen, samt babysim en gång i veckan kl 14-14:30 samt dagishämtning kl 15 varje dag.
Några funderingar :?: :

1) Är det för tidigt att kura? Ska vi avvakta några veckor tills hon äter mer riktig mat? (gröt eller välling alltså)
2) Måste nappen bort helt? Det skulle kännas bra att åtminstone ha kvar den i vagnen ett tag till. Hon sover på rygg i vagnen och det kommer vi fortsätta med.
3) Kommentarer om schemat? Är det bättre att ha "lunchen" med (så småningom) riktig mat före sovpasset kl 11:15?
4) Efter babysimmet kl 14 en gång i veckan brukar lilla H vara helt slut och kan sova 3 timmar på raken efteråt. Hur mycket kan man utnyttja marginalkvartarna här? Betyder kvart åt båda hållen att hon kan sova 15-16:30 istället, dvs att det blir en halvtimme längre lur, utan att schemat ruckas?

Hm, det är väl det jag undrar över just nu.
Tack på förhand! :)

/Hermione
Mamma till tvillingpojkarna J&T födda 2005 (kurade vid 6 månader) samt lilla H född juli 2010.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen!! :heart:

Grattis till lill-tösen! :D
Här kommer lite svar på dina frågor :wink:

1. Jag hade väntat med att kura tills älsklingen börjat få iaf ett "mål" riktig mat/gröt om dagen. Då vet man att lilla magen verkligen är mätt. allra bäst är väl att börja med gröt redan nu kanske, så kan ni börja kura oxå ju?! :wink:

2. Nappen tas bort eller behålls. Jag tror itne det är bra att ha nappen ibland, då undrar ju älsklingen vid de tillfällen då man inte får napp vart tusan nappen tagit vägen och då kan det nog inte sovas så gott. Så, antingen napp eller inte napp. Personligen tycker ju jag att du borde ta bort nappen. Den stör sömnen mer än det är till hjälp nu när älsklingen är så stor.

3. Schemat ser bra ut!
Här hos oss fungerar det utmärkt att ha lunchen efter långa vilan. Men det är lite olika där hur bra de små sover på amning/mat. Du kommer märka om älsklingen kommer behöva mer riktig mat innan middagsvilan, för då kommer hon vakna tidigare i luren. Annars kanske du kan tänka gröt innan vilan och lunch efter?

4. Det går att använda en marginalkvart både före och efter. Det man ska tänka på är att det sammanlagda sömntimmarna inte blir för många under ett dygn. Men själv har jag erbjudit lite extra sömn just de sagar då det varit babysim, det har liksom behövts och har aldrig stört nattsömnen. Men du märker ju det. sover älsklingen sämre på natten om det sovits för mycket under dagen så kan ni vara lite mindre generösa veckan där på.

Trevlig kväll!
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tack för snabbt svar! :D
Vi börjar med lite gröt i veckan så får vi se hur det tas emot! Om allt går bra blir det kurning nästa helg annars väntar jag någon vecka till. Ska också byta till BabySemp 2 på kvällen.

/Hermione
Mamma till tvillingpojkarna J&T födda 2005 (kurade vid 6 månader) samt lilla H född juli 2010.
Hermione

Inlägg av Hermione »

Liten rapport. Nu har vi provat mild havregrynsgröt i 4 dagar men lilla H har inte visat någon större entusiasm. Igår fick hon istället en rotfruktspuré och det verkade hon betydligt mer intresserad av och fick faktiskt i sig hela smakportionen. Eftersom det går lite trögt med maten avvaktar vi lite med kuren.

Nu undrar jag om gröt är mer mättande än puré? För att stå sig hela natten alltså. Undrar om vi ska försöka med en annan gröt (banangröt), nöja oss med puré så länge eller om man ska prova välling även om det ev är lite tidigt? Fast gröt och välling är ju egentligen samma sak. :?: Hon har inget problem att ta emot tillägg i flaska.

Spelar det nån roll om hon äter sitt mat-mål på lunchen eller kvällen? (Eller både och?) Spontant känns det ju som om hon kommer vara mätt längre om hon äter på kvällen.

/Hermione
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!! Va fint att ni börjat med mat :thumbsup:

Det spelar ingen roll om ni ger henne gröt eller puré eller både och. Om ni dessutom tillsätter smör (osaltat) i purén så blir den extra mättande.
Om ni vill ge henne maten vid lunch eller på kvällen spelar inte heller någon större roll. Det är matintaget under hela dagen som är det viktiga. :wink: Du kan även ge henne vid två tillfällen om du vill, med fördel :wink:
Jag hade övergått till välling på kvällen istället för Baby Semp 2. Det står från 6 mån på dem, jag vet. Men tidigare, innan WHO rekomenderade att man skulle helamma i 6 månader så stod det från 4 mån på vällingpaketen. Så, vällingen är den samma och kan ges från fyra månader! :wink:

Bianca
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tack igen för kvickt svar! :D
Ja, det där med vällingsmärkningen har jag också hört talas om tidigare, så vi provar lite försiktigt med välling här ikväll. Det ska bli mer puré också.
Nu är planen att vi börjar kura på fredag kväll om allt går bra under veckan. Ett av de större barnen kräktes idag så vi håller tummarna för att inte lillan eller någon annan blir smittad... :?
Vi ska också fixa mörkläggningen i lillpluttans rum och sätta upp gardinstång mm.

Återkommer om hur det går med kuren sen.

/Hermione
Hermione

Inlägg av Hermione »

Välling gick alldeles utmärkt! :thumbsup: Hon sög i sig 90 ml till nattslurken. Inte illa för att vara första gången :!: Nu får vi se hur länge hon sover på det inatt...
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Underbart ju! :thumbsup:
De allra flesta små älsklingar uppskattar verkligen den mättande smarriga vällingen. :D

Bianca
Hermione

Inlägg av Hermione »

Nu är vi igång med första kurnatten! Hon somnade just 20:02 efter lite småbök. :) Kanske somnade hon faktiskt innan jag hann säga bekräftelseramsan :oops: - svårt att veta. Vi kom igång lite sent för hon krånglade lite med vällingen så vi la henne inte förrän 19:45.

Läggningarna har iofs inte varit något problem förut heller. Utmaningen kommer nog bestå i att få henne att somna om igen utan mat eller napp efter uppvak under kvällen/natten.

/Hermione
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh, va spännande!! :D
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går! :wink:

Bianca
Hermione

Inlägg av Hermione »

Hej igen!

:heart: Tack för stödet! :heart:

Statusrapport: Första natten gick rätt bra. Läggningen blev 19:45 och gick utan större problem och hon somnade efter 17 minuter. Sen var det ett kort uppvak vid 20:52 men hon tystnade efter ramsan.
Sen var det lugnt ända till 02:15 då det blev upprepat gnöl, buffande, solfjäder och ramsor ända fram tll 03:22. Några gånger vände hon sig över på rygg. Det var väl förväntat eftersom det är denna tid jag tidigare ammat henne på natten.
Sedan knäpptyst ända till 05:48 då vargtimman började spöka. Det var då hon var som mest missnöjd. Jag var inne en enda gång, annars ramsade jag mig fram till 06:30 då det blev tyst. Vi gjorde morgon 06:55 och då sov hon som en liten gris.

På dagen tog min man hand om henne, och det var inga större problem med lurarna. Sammanfattningsvis kan man säga att det går ungefär som förväntat hittills! :D Nappen var inga problem att ta bort heller. :thumbsup:

Nu sover hon efter andra nattningen. Denna nattning gick helt utan protester och hon verkade sova efter 30 sekunder så hon måste varit rejält trött. Inser nu att jag glömde bort bekräftelseramsan! Men den kanske inte behövs när det bara hann bli en enda ramsa?

Frågor:
1. Ska man ge bekräftelse även i vargtimman efter varje ramsa?
2. Jag har märkt att hon inte alls gillar solfjädern utan snarare blir mer upprörd då jag solfjädrar efter buffning. Kan man skippa solfjädern eller bara köra med ett snabbt tryck?
3. Vågar jag sova lite andra natten?

/Hermione
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh, men va bra det går!!

Vargtimmen kan spöka ett tag. Nu de första 2-3 nätterna så hanterar ni vargtimmen precis som övriga natten men fr.o.m. natt 4 så ger man älsklingen när denne vaknar i vargtimmen en upplysningsramsa. En glas sakli ramsa i förbigående, och sen gör man inte mer. :shock: Älsklingen får reagera igen men du ramsar inte igen och du bekräftar inte. Om du vill kan du spela musik eller göra husljud, men ingen mer ramsa och undvik all trafik! När älsklingen somnat och sedan vaknar igen i vargtimmen så er du en ny upplysningsramsa, men inget mer.
2. Jag har märkt att hon inte alls gillar solfjädern utan snarare blir mer upprörd då jag solfjädrar efter buffning. Kan man skippa solfjädern eller bara köra med ett snabbt tryck?
Ett snabbt tryck funkar fint, om det lugnar älsklingen bättre! :D
3. Vågar jag sova lite andra natten?
Joda, lite... Men du måste ändå vara beredd att ramsa så fort älskling vaknar. Så sov på en madrass utanför dörren, eller liknande, så hör du snabbt.

Bianca
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tackar och bockar för svar och uppmuntran!

Andra natten har också gått bra (och jag höll mig vaken). :) Lite mindre trafik nu men fortfarande många frågor och lång vakenhetsperiod vid 3-tiden. Vargtimmen krånglade inte alls idag! :shock: Men om den gör det nästa natt så ska vi följa dina råd! Lillstumpan vaknade nöjd kl 06:40 och låg och pratade lite i sin säng. Blev tyst efter ramsa och sen gick vi in och gjorde morgon 06:55 och då var hon vaken på rygg och låg och filosoferade.

Det enda som strulat idag är den sista dagsluren som var inomhus i sängen. Hon var riktigt ledsen. Fick buffa och ramsa flera gånger innan hon somnade 15:37. Nu får jag korta ned luren till 45 minuter och gå in och väcka henne tänkte jag.

Inatt blir det pappa som får ta över. Ska bli skönt att sova! :sleep:

/Hermione
Hermione

Inlägg av Hermione »

Hej igen!

Nu har det gått en vecka och överlag har kuren fungerat mycket bra! :D Tack Anna Wahlgren! :heart: Lilla H har sovit snällt från halv åtta till halv sex, sex då hon ställt lite frågor i vargtimmen varje morgon. Då har det funkat rätt bra med upplysningsramsa. Vi har fortsatt turas om att hålla vakten och sova precis utanför hennes rum (för att en förälder ska få sova till sju). Dagslurarna i vagn har fungerat jättebra. Men ändå har vi lite återstående trassel:

1. Det som varit mest krångel är den första dagsluren. Då somnar hon aldrig i tid utan jag måste använda hela marginalkvarten och har någon gång fått korta ned luren till 20 minuter. Skillnaden här är att den första dagsluren alltid är inomhus och då går läggningen inte alls lika smidigt som på kvällen. Det är högljudda protester och skrik och jag måste nästan alltid in och buffa henne lugn. Innan kuren fungerade faktiskt inomhuslurarna bättre. Då somnade hon av sig själv (men då var hon väl också tröttare misstänker jag). Jag vill gärna att inomhuslurarna ska fungera för det är inte alltid det passar att gå ut 2 timmar mitt på dagen.

2. Inatt hade vi ett bakslag. Det var en ovanligt lång kvällsläggning (15 minuters protester) och uppvaknanden klockan 4, 5 och 6. Vid 4-tiden var hon vaken kanske 40 minuter och mycket upprörd. Fick buffa några gånger.

3. Idag har både första dagsluren och långa lunchluren krånglat. Vi körde bägge inomhus. Vid lunchluren somnade hon inte förrän efter en halvtimme så hon fick bara sova 1h30.

4. Hur hanterar man att hon vaknar efter 20 min när hon ska sova en timme? Det hände igår på eftermiddagsluren. Lilla älskningen brukar somna i vagnen på väg hem från dagishämtning av storebröderna och brukar sova färdigt i vagnen i hallen (bor i lägenhet). Nu blev hon dock väckt av väldigt högljudda bröder efter bara 20 min och jag tänkte då att jag snabbt skulle flytta över henne till sängen så hon inte skulle vara så varm i vagnen. Misstag! :? Då blev det samma läggningskrångel som vid andra inomhuslurar och hon somnade såklart inte om. Jag antar att jag skulle ha försökt få henne att somna om i vagnen, eller? :oops:

5. Är fortfarande osäker på bekräftelseramsan. Ska man fortsätta med den nu vid dagslurar osv eller är det alltid den ihopdragna varianten som gäller numera?

Goda råd och tips mottages tacksamt!

/Hermione

Tvillingpojkarna J & T födda 2005-07-20
Lilla H född 2010-07-04
Hermione

Inlägg av Hermione »

Ugh, kom just tillbaks efter läggning för sista dagsluren. :( 25 minuters ledsna vrål. Det blev mycket buffning. Känns inte alls som dagramsan "tar". Borde väl korta ned luren till 20 min för att rymma den inom schemat men hon har sovit så lite idag så nu får det bli 45 minuter.
Känner vargar flåsa i nacken...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"