Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Så det blev en repris av de senaste lunchlurarna. 30 min sömn och närmare 90 min skrik och gråt. Känns rätt hopplöst nu. I morgon ska jag följa Biancas råd och försöka vagna över skarven. Hoppas det funkar.
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Det kommer funka 8) . Då får han ju hjälp, en skjuts över detta jobbiga. Jag ska tänka honom i sömn kl 11 imorgon :D

Själv har jag en snutta som har svårt att somna in första gången för egen maskin. Känns som att hon blir förbannad över att det är svårt (tyvärr verkar hon ha ärvt mitt tålamod och inte sin fars :? ) Ramsa hjälper inte. Ej heller direkt musik eller diverse brötiga köksljud. Dock älskar hon dammsugaren, den får henne verkligen lugn :shock: Men jag kan ju inte hålla på att dammsuga tre ggr per dag :roll: Så nu försöker jag verkligen vänja av henne med den. Igår gick det 2 ggr av 3 möjliga men inte hittills idag. Hon skriker som s-n i 10-15 min innan jag ger upp och kör en sväng med dammsugaren. Då ger lugnar hon sig. Men så kan vi ju inte hålla på i all evighet :? My oh my :roll:

Misströsta nu EJ!! Det här kommer ni över det VET jag. Imorgon ger du honom lite hjälp och sen är det klart :thumbsup:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Söta rara goa Anna! :heart:
Tack för dina ord, de värmer! Ja fy sjutton, dessa skarvar tar kål på oss båda. Oliver ser ut som skräp - blek i ansiktet och röda ringar under ögonen. Min stackars älskling... :( Hoppas att vi får ordning på lunchluren SNART för så här kan han ju inte ha det. :shock: :cry:
Det är bra att du hjälper till i morgon med lite tankekraft, haha. Det behöver vi! :thumbsup:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hoppas på att frånvaro av ett kl 05-inlägg :wink: betyder att vargtimmen gått bättre :D

Kram :heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Halloj! :) Vad go du är! :heart:

Nja, vet inte riktigt vad man ska säga. Alltså: Natten var tyst och lugn tills han vaknade kl 04:30! ](*,) MEN igår odlade jag Attityd vilket innebar att idag fick han en Pangramsa och klassisk musik, inget mer! :thumbsup: Det gick i vågor (med korta tystnader emellanåt) ända till strax innan 06, och kl 06:04 fick jag VÄCKA honom! \:D/
Tänker fortsätta stenhårt med denna strategi kommande mornar och hoppas därmed att vargtimman åtminstone ska flyttas framåt, inte bakåt som den gjort de senaste dagarna...

Tycker att han åt lite dåligt idag också. :? Serverade lunch med potatismos och andra grönsaker, samt den obligatoriska katrinplommonpurén såklart. Sedan blev det påfyllning i form av ca 30 ml välling (ynkligt), lite mosad banan med mycket smör samt några klunkar amning...
Idag och igår verkar han ganska ointresserad av att äta. Roligare är att titta på ALLT UTOM mamma, säga "ummmmmmm" med ihopknipna läppar alternativt göra pruttljud så maten sprutar ut igen, ifall nu mamma lyckats knöla in lite käk i munnen! [-(

Nu är vi mitt i lunchluren. Jag smög in och ställde mig på vakt i mörkret vid barnvagnen (jag har handtaget vid huvudändan så han ser mig garanterat inte, tyvärr ser jag honom inte heller...). Kl 11:05 öppnade han munnen och började gråta och då började jag rulla honom direkt, blev tyst på ett par sek. Fortsatte rulla till 11:30 (några sekunders gråt vid 11:17).
Nu sitter jag i soffan och håller tummarna att han fortsätter sova trots att jag slutat rulla honom. [-o< Ifall han vaknar tröstar jag mig med att han fått 1h sömn idag iaf. Ingen tur i selen idag!!! :thumbsup:

... han vaknade 11:47 och herrejösses vilka SVORDOMAR!!! :shock: :lol: Jag parkerade mig på en stol utanför (som Bianca tipsade dig!) och gav honom svar på tal samt bekräftelse varje gång han lugnade sig. Jisses vilket temperament den killen har....!!!! När det hade varit tyst ett par minuter nyttjade jag marginalkvarten och tog upp.
*Puh* då är lunchluren klar för idag.... :)

Kram
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

:?: Hur brukar ni andra hantera sovpassen? Sover era små gryn hela passen så ni får nöjet att väcka?
Min skrutt har en förmåga att vääääldigt sällan sova hela sina pass; även på hans 30-pass brukar han vakna och gråta efter kanske 26 min. Detta innebär att i 19 fall av 20 är han alltså VAKEN när jag tar upp (men jag inväntar en paus i gråten/klagan/frågorna).

:!: Såg att det blev lite dubbelposting i förra inlägget (det är det senaste inlägget som gäller, så om någon moderator får lust får denne gärna radera det första av dem :))
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hello :D Men du, lunchen var ju verkligen ett steg framåt iallafall!! Här har det också vart argt som sjuttsingens vid läggning, det är ingen vän liten varelse man satt till världen direkt :lol: Men men det är väl bra att kunna säga ifrån antar jag :? iallafall senare i livet :roll:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag vill bara skjuta in att jag tror att du är nåt på spåren ang morgonen nu Katten, så se nu till att inte vackla i den strategin! :thumbsup: Min erfarenhet är det är just det där med att få till ett egenhändigt, oassisterat omsomnande som gör susen. Då har han ju liksom kommit på tricket och kan sluta vakna och kolla om det inte är morgon snart. För det håller ju du reda på, med pompa och ståt! :lol
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
majbrittsanna

På tal om vargtimmen..Fasen va gött Katten :D (ja jag e en göteborgare i exil :wink: ) Allt blir så mycket lättare när man har en strategi!!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Hej igen! Jag tycker det går bra för er! Jo, jättebra faktiskt. Man ser en förändring i dina inlägg, jisses vad du har odlat attityd! :shock: :D :thumbsup: Superbra! Duktig tjej! :wink:
Vargtimmen hanterade du utmärkt! Fortsätt med det så ska du se att det snar är slut-vargtimmat! (inet riktigt ord, jag vet, men du förstår :lol: )
Snart kommer han även förstå vad du menar vid lunchluren, jag är heeeelt säker! Lika bra attityd där som vid vartimmen i morse så fixar ni det här!
Hur brukar ni andra hantera sovpassen? Sover era små gryn hela passen så ni får nöjet att väcka?
Min skrutt har en förmåga att vääääldigt sällan sova hela sina pass; även på hans 30-pass brukar han vakna och gråta efter kanske 26 min. Detta innebär att i 19 fall av 20 är han alltså VAKEN när jag tar upp (men jag inväntar en paus i gråten/klagan/frågorna).
Ja, mina små sover faktiskt oftast hela sovpasset så jag har inte behövt tänka så mycket på det. :-k Ibland vaknar de tidigare, men de är oftast glada då. Några enstaka gåner har de vaknat tidigare och då har jag gett en ramsa som betyder ungefär "luren är inte slut än, sov du en stund till".
Men om du vet att han brukar vakna eftre 26 minuter så hade jag nog i din situation tagit upp efter 25 :wink: Jag tror att om han känner att du har koll på när han ska sova och när han ska vakna så kommer han kunna överlåta det där med att passa tider så gott som helt till dig, och då kommer han nog sova sina 30 min, eller kanske rent av 45 :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Åh vad glad man blir när man glider in på forumet och upptäcker att man fått så här fina inlägg! :heart: Tack gulliga ni!!!! Man blir så peppad när man har en så här fin hejarklack!!! 8) :mrgreen:
Majbrittsanna - du är en härlig tjej du, blir alltid glad och peppad av dina inlägg! :D
Chokladkaninen - kul att du tittar in! Har saknat dig och dina tips sedan jag flyttade över från SoS!
Bianca- min stöttepelare här på kurforumet :D

He he.... ja vad ska man säga, humör har han visst fått från båda sina föräldrar! :lol: Honom har jag fått mina våra synder 8) ;)
Jo, det var skönt att slippa extrapromenaden med sele.

:?: Hur länge kan man hålla på att rulla förbi skarvar på detta sätt utan att han vänjer sig vid att det ska rulla?

Nu laddar jag inför vargtimman i natt. Känner mig ännu mer peppad nu när jag läst era inlägg. Det ska minsann bli ordning på torpet - vargarna ska BORT! (fniss, jag bor faktiskt i ett torp... fast jag har inte sett några vargar... räknas grävlingar och vildsvin??? ;))

När det gäller uppvaken på dagspassen brukar jag göra så här: ett par minuter innan jag tror att han ska vakna tassar jag in. Ställer mig att vaka och när jag ser att han är på gång att vakna/höjer huvudet så tänder jag raskt och ropar glatt morgon (eller vad det nu är).
:?: Är det en bra strategi tror ni eller ska jag "väcka" ännu snabbare så att han inte ens har börjat vakna själv? Ni tror inte att det leder till att han sover kortare och kortare?

Tack tack tack för att ni finns här! Kram på er och sov gott!!! :heart: :sleep:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

God morgon!

Först av allt vill jag dela med mig av en nyttig läxa som jag lärde mig igår: 15 minuter hit eller dit kan spela stor roll för en liten trollunge! (men det visste säkert redan ni kloka människor därute ;))
Igår var det pappa som tog hand om kvällstvätt, pyjamas och Skrattet. Sedan ner i sängen, släcka och ramsa ut. Väl utanför rummet tittar jag på klockan och inser att den bara är 17:48 - alltså ca 15 tidigare än JAG brukar lägga. Pappa är helt enkelt snabbare med kvällstvätt mm...
Och det gillade inte vår skrutt. Istället för att mumla sig till sömns på 3-7 min blev det nu smågråt i 18 min, varpå han somnade ungefär så dags som han BRUKAR somna! :shock:
Notering till den väna modern: ALLTID lägga på rätt tid, 15 min GÖR SKILLNAD!!!

Och så natten....
Ett skrik kl 20:51 (förmodligen i sömnen). Ammade kl 21 och 03. Sedan vaknade han 05:05 (alltså 35 min senare än igår, tjoho) varpå han fick en pangramsa och klassisk musik. Han SOMNADE OM och sov till 05:25 (tjoho igen!), sedan var det smågråt av och till. Tog upp i en paus kl 06:00, såg då att han låg och blundade/halvsov så klarvaken var han iaf inte!!! :thumbsup:

Denna natt och morgon har han alltså sovit längre än på länge... \:D/ vilket naturligtvis satte sina spår vid morgonluren: det tog en kvart för den lilla ligisten att somna.

Detta får mig att omvärdera det schema jag planerat inför kurstarten. Från början har vi haft 2h vakentid på morgonen men för någon vecka sedan ändrade vi det till 1h 45 min eftersom han brukar vara så trött inför morgonluren. Nu slår det mig att det är ju inte konstigt att han brukar vara trött - han är ju vaken redan 1-1,5h innan det är dags att gå upp! Så när han väl börjar sova ända fram till det är morgon så kanske 2h är alldeles lagom för honom! Ska därför kika ett extra varv på schemat innan vi drar igång på allvar.

Hoppas kunna börja i mitten/slutet av denna vecka. Vi ska till BVC på tisdag för 5 månadersvaccinationen och jag vill ha det avklarat innan kurstart.
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej du goá!
Hur länge kan man hålla på att rulla förbi skarvar på detta sätt utan att han vänjer sig vid att det ska rulla?
Jag vet faktiskt inte :-k Men efter att du rullat ett tag så trappar du liksom av lite mer och mer. Men exakt hur du gör vet jag inte. Ska se om någon från SoS kan svara på den frågan.
När det gäller uppvaken på dagspassen brukar jag göra så här: ett par minuter innan jag tror att han ska vakna tassar jag in. Ställer mig att vaka och när jag ser att han är på gång att vakna/höjer huvudet så tänder jag raskt och ropar glatt morgon (eller vad det nu är).
Är det en bra strategi tror ni eller ska jag "väcka" ännu snabbare så att han inte ens har börjat vakna själv? Ni tror inte att det leder till att han sover kortare och kortare?
Jag hade nog valt att väcka lite, lite tidigare. Så det liksom blir du som väcker och inte han som vaknar. Då känner han snart att du har läget under kontroll och då vågar han sova längre, för du har ju liksom koll på när han ska vakna. Är du med?

Hur gick det i natt??

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för ditt svar Bianca! :heart:

Natten var bra tycker jag, se mitt sista inlägg (tror att du och jag satt och skrev samtidigt och att du därför inte hunnit läsa det :))

Ska försöka vara snabbare med väckningarna så att det verkligen blir en riktig VÄCKNING, tack för tipset!!!

Kram
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Nu är lunchluren avklarad.
Åtta minuters mummel innan han somnade. När ca 25 min gått smög jag in och ställde mig att vaka. Började rulla vagnen när han sov lätt och slutade varje gång han tycktes sova bra igen. Totalt tror jag att han halvvaknade (för nej, det gick inte att vagna förbi helt och hållet tyvärr) 5-8 ggr, varje gång var det lite gråtigt i 1-10 sek.
Väckte kl 12:23 - totalt sov han 1h 45 min så det känns bra. :)

Ska göra likadant i morgon, sedan överlämnar jag skarvarna till honom själv att klara. Lille plutt.... :heart:

Fick svar av Chokladkaninen (i min gamla tråd) att 3 dagar kan man göra så här, sedan riskerar man vagningsträsk och dit vill vi INTE igen!!!
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"