Nu så, äntligen tar jag mig tid att fråga er om lite tips för hur vi kan förbättra nattningen av vår son som blir 3 år om 3 månader. August kurades när han var 9 mån och det har fungerat bra till ca förra julen. Därefter har det sakta blivit längre och längre nattningar.
Vår ambition är att han ska sova 19.30-07 och 1,5 h på dagis. Totalt 13 h. Visst är det inte för mycket?
Idag ser vår rutin ut så här:
1730 middag. Sonen som kan vara trött innan middagen får ny energi och blir väldigt pigg. Detta är ju iofs skoj då vi leker hela familjen för fullt. Ikväll åt vi sushi och det är ju väldigt sött, och hans älsklingsrätt, så han blev tokpigg
1900 Dottern (7 mån) somnar efter massa skoj och somnar gott. Sonen ber om välling, på med pyjamas och vi läser och myser medan han dricker. Kissa och borsta tänderna. Skrattet med båda föräldrarna och sen in i hans svala rum med (ve och fasa) juniorsäng som vi gjort som en koja med sänghimmel. Vi säger vår ramsa (god natt x 4) och går ut. Kl är 1945. Detta händer nu:
1. Sonen skojar med oss genom att öppna dörren och springa till sängen när vi kommer. Pågår ca 10-20 min
2. (när vi bestämt sagt att vi inte ska leka) Nu låter vi dörren vara på glänt och sonen börjar leka i sitt rum, ta upp diverse saker till sängen. Ensamleken kan pågå i 30 min. Vi kan sitta utamför och pyssla med vårt men vi är ändå inte fria att lämna rummet och sonen får ju inte sin riktiga vila.
3. (säger vi till att nu måste han sova för att orka med morgondagen). Vi går in, ta bort leksakerna från sängen, lägger på täcket och säger ramsan. Nu brukar han somna på egen hand, ca 2045-2100.
Det som hänt är att vår lille pojke somnar själv som vi vill men att det tar aldeles för lång tid. Är det möjligt att komma till en nattning som tar några minuter??? Vad ska vi i så fall göra??
Vi bytte från spjälsäng i somras då han började klättra ur sängen och vi är rädda att han ska skada sig när han gör det. Han började också kissa
Tacksam för tips för hur vi vänder detta.