Kaskadkräkningar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mamma2004

Kaskadkräkningar

Inlägg av mamma2004 »

Hej!
Vår son är snart 16 månader. Den senaste månaden har han haft problem med att behålla maten, som helt plötsligt kommer upp i form av kaskad kräkningar i samband med att han äter, men även på natten då han sover. Det hela började med att han blev förkyld, magsjuk och hade diarrée för drygt en månad sedan. Trodde först att kaskadkräkningarna hade med magsjukan att göra. men på en vecka försvann diarréen och han bajsar numera normalt. Däremot kaskadkräks han minst en gång varje dag, ibland flera gånger.
Kräkningarna (alltid stora mänder) kommer oftast i samband med måltid, men även på natten. I morse kräktes han upp all välling efter ca. 1.5 timme efter att han åt den. Han har fortfarande kvar lite hosta efter förkylningen. Kräkningarna verkar ofta utlösas av att han börjar hosta, eller att han leker väldigt livligt (t.ex. hoppar upp och ned i soffan eller vid skrattanfall). Tycker dock inte att han hostar så ofta, men han hostar mer på natten än på dagen. På natten händer det att han kräks då han hostar, men att vi inte upptäck det förrän på morgonkvisten, då han vaknar och gråter för att han legat och blivit kall i kräkningarna (gissa om man känner sig som en dålig förälder då vi upptäcker det! :oops: ) I övrigt är han pigg och glad.

Är det någon här som kanske varit med om samma sak och/eller vet vad det kan vara? Börjar bli riktigt orolig nu eftersom det pågått så länge. Har fått läkartid om 2 veckor eftersom han är pigg och glad och inte verkar akut sjuk. Känns ändå lite långt att vänta. Han hanterar kräkningarna väldigt bra, och gråter aldrig (han skrattar oftast t.o.m. :shock: ) Fortsätter bara nöjt att äta vidare när de inträffat vid måltid. Dricker förstås kopiösa mängder vatten eftersom han förlorar en hel del vätska. Vågar knappt ta med honom för att äta borta ifall det skulle inträffa där.

Blir jättetacksam för svar.
/Mamma2004
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Ingen som vet vad detta kan vara?
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
Jag har ingen egen erfarenhet men här är en länk till tidigare fråga angående detta!

mvh Tessan

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... E4kning%2A
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej! Tack för råd och länkar.

Har smått börjat misstänka att något kan vara fel med magmunnen, men enligt länkarna verkar det uppträda när barnet är mycket yngre. Men för oss är det det något som uppkommit den senaste månaden. Och vår son är ju nästan 16 månader och aldrig haft problem tidigare. Känns som han är en "tidsinställd bomb" när man matar honom. Sitter hela tiden på spänn, och vid minsta harkling eller hostning befarar jag att han ska kräkas. Skall ringa i morgon till BVC och försöka få tid tidigare än om 2 veckor.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Har du tänkt på om det är efter någon särskild mat?
Det kan ju vara en överkänslighet/allergi av något slag?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag hade inte väntat utan snarare satt mig på barnakuten. Men det är ju jag det... 8) :wink:

:idea: Jag har tyvärr erfarenhet av hur man felbedömt kräkningar och "viftata bort" det på BVC och hos den allmänna läkarvården. När det till sist lett till att barnakuten har uppsökts så tar de kräkningar på stort allvar och i de fall som gett mig erfarenheterna så har det rört sig om sker och ting som måste åtgärdas genom läkarvård. Så jag är lite färgad av egna upplevelser - därför vill jag bara säga att man ska lyssna på sin känsla och söka hjälp av barnläkare!

:?: Hur stora mängder vatten rör det sig om?
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej! Tack för tips!
Tanken har slagit mig, men förstår inte vad det i så fall vad det skulle kunna vara. Han äter i princip det han alltid har ätit. Välling med komjölk (fick även ersättning som spädis utan problem), hemlagad mat med kött, fisk och kyckling och lever. Detta i form av grytor med olika grönsaker som han aldrig haft några problem med. I grytorna har jag mjölk och grädde så att de blir såsiga. Till detta serverar jag ris, potatis eller spagetti. Till efterrätt får han fruktpurée av blåbär, banan och/eller ananas. Till mellanmål äter han pulvergröt (risgröt) med lite fruktpurée eller smörgås och vatten. Har alltid varit mycket försiktig med komjölk att dricka till maten då han alltid bajsat mer löst än hårt.

Ringde till BVC nyss för att höra om jag kunde få en tidigare tid, men det fanns ingen. Hon skulle höra av sig om det blev någon återbudstid.

Sköterskan trodde inte heller att det skulle kunna vara något med magmunnen. Hon funderade också om det kanske kunde vara någon form av allergi. Inte för att jag tror det är det, men skall pröva med burkmat några dagar nu.
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Konstigt! Hittills har både morgonvällingen och lunchen gått bra utan några kräkningar alls.
Eftersom sköterskan på BVC smått misstänkte att kräkningarna kan vara någon form av allergisk reaktion har jag funderat mycket över vad jag brukar ge honom för mat. Har hittills alltid lagat maten själv, vilken han alltid ätiti med god aptit och utan besvär. Men nu till lunch gav jag honom burkmat för att testa. Det var en burk för 8-månader med lax och ris och morötter. BVC-Sköterskan sa också något om att vissa barn kan få "fix-idé´" och har svårt att sluta när det börjat med något, typ med kräkningar :? . Så för att ev. avleda honom från sådana tankar lät jag honom titta i en tidning medan jag matade honom. I maten var det mycket större bitar än vad jag brukar ge honom. Riskornen var dubbelt så stora och likaså morotsbitarna (möjligen är bitarna lite mjukare än vad jag brukar få till). Däremot var den här maten mer "blöt" än den jag brukar göra. Allt gick jättebra! Han åt hela burken och lite fruktpurée på det utan tillstymmelse till vare sig hosta, rap eller kräkningar. Visserligen matade jag försiktigt men vi klarade det på en halvtimme. Han svalde undan så bra. Annars brukar det ta 45 min. i bästa fall. Han ville inte dricka någonting under hela måltiden. Inte efter heller. Förstår ingenting :shock: .
Kan kräkningarna verkligen vara en fix idé hos honom? Eller är det något fel på min mat? Läste på burken att det var mjölkpulver och risstärkelse i maten. Själv brukar jag ha matlagningsgrädde och/eller mjölk. Kanske han inte tål mjölk trots allt, men det är ju det i vällingen han får. Blir inte klok på vad det kan vara. :?: :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Minns en episod i mitt rika mammaliv...

:idea: Jag körde med burkmat till första sonen men så skulle jag vara duktig och göra egen hemlagad mat. Så skulle han äta av anrättningen och efter första tuggan kräktes han :shock: :lol: :oops: .

:idea: Japp, jag har också hört om kräkningar som fixa idéer. Men då tror jag inte att de kommer så ofta så som jag upplever att du beskriver. Och kanske heller inte på natten... Ja, jag vet inte!

:idea: Om han kräks mycket så bör man se upp med salthalten. Den kan bli för låg och då rekommenderas vätskeersättning istället för vanligt vatten. Saltbrist kan nämligen i sin tur ge kräkningar vad jag förstår.

:D Japp - lite reflektioner från mig! Hoppas att du får bukt med det - vad det nu är!
Bullmamma

Inlägg av Bullmamma »

Hej!
Min lilla Nilla, 3,5 år, har också hållt på så här. (Och gör det fortfarande.)

Men vi kollade upp detta, för ett par månader sedan. Och fast att detta har hållt på sen hon var liten, och haft mjölkfri kost osv (det har hon inte längre för problemet låg, efter många om och men, inte där), så var det först nu, 3 år senare, som de kom på att:
-AH, det kanske är hennes magmun som inte sluter tätt! :?

Hennes kräkningar kan komma om hon har ätit för mycket, för tätt in på läggning, eller för mycket "flytande" mat.
Fick rådet att tex kräm är bättre än saft. Gröt bättre än välling osv. Försöka servera mat som är tjockare i konsistensen.
Men hon kan kräka även om hon hostar när hon sover, eller om hon gråter. Vilken tid på dygnet det än må vara... :roll: För då spänner hon ju sig, och är då magen lite för full, så kommer det upp!

Det gick ju så långt så att när hon vaknade varje kväll och behövde upp och kissa, så var den stående frågan: -Behöver du kräka? :(

Och du, vi har också kommit in till henne när hon sover och hon har råkat kräka... utan att vi hört/märkt något. Så ni är inte ensamma! :wink:

Hoppas ni får svar av läkaren, och lycka till!!
Mamma till en dinosaurie -97, en prinsessa -00 och en liten h?na -02.
Stolt Barnaboksmamma!
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej Bullmamma!
Jättetack för svar. Skönt att höra att det inte är bara vi som har problem med detta. Vad jobbigt det måste vara för er då det pågått under så lång tid! Verkligen jobbigt med dessa kräkningar -både för föräldrar och barn. Går det inte att operera? -nu när ni vet vad som är felet.

Konstigt nog har det gått bra för oss i 2 dagar nu utan minsta kräkning :? . Vet ännu inte om det beror på att jag övergivit min hemlagade mat (som han alltid har fått) och nu bara ger honom burkmat. Vid måltiden får han dessutom titta i intressant tidning.
Hoppas verkligen läkaren kommer att kunna hitta vad som är fel. Vi skall dit på torsdag nästa vecka.

/mamma 2004
Bullmamma

Inlägg av Bullmamma »

Skönt för er med två kräkfria dagar! :)
Läkaren sa till oss att problemet oftast växer bort, utan ingrepp alltså.
Men vi ska på återbesök om ett tag igen, och det har blivit mycket bättre sen vi använde råden vi fick av dom. :thumbsup: Inte äta vällingen precis inpå läggdags osv.
Så jag hoppas ju att min lilla Nilla slipper opereras, och jag hoppas att ni med kan få svar på vad som är tokigt med er lille pojk...
Lycka till!
Mamma till en dinosaurie -97, en prinsessa -00 och en liten h?na -02.
Stolt Barnaboksmamma!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"