Hej!
Jag undrar hur man gör när barnet blir sjuk och har hög feber, de flesta blir ju utslagna då och kanske behöver sova mer. Kan man då under sjudomsperioden gå ifrån schemat och låta de sova så mycket som de behöver eller ska schemat följas trots sjukdom och feber? Lillen är 7 månader och sover 12 timmar/natt och sover 3ggr på dagen totalt 14,30 timmar/dygn.
Samma schema trots sjukdom
Samma schema trots sjukdom
Mamma till Liam född 31 mars 2010
-
allakantralla
Här är min erfarenhet att olika personer har gjort lite olika. En del resonerar som du, och låter barnet sova och äta lite när som för att inte krångla och accepterar därmed också att man när sjukdomsperioden är över, får kämpa lite för att komma tillbaka på banan.
Andra resonerar som så att just under en sjukdomsperiod är det extra viktigt med trygga rutiner, och jobber istället med marginalkvartar/-halvtimmar i början och slutet av varje sovpass.
Detta har ju också att göra med vad för slags sjukdom de små liven har. Min son var väldigt magsjuk nyligen och hade inte en chans att följa något schema, eftersom han var så utslagen av att inte få behålla någon som helst mat. Då frångick jag schemat helt och hållet, men hade inga större problem med att återinföra det när han var frisk igen.
Om han äter någorlunda som vanligt, men har mycket feber tycker jag du skall marginalkvarta/-halvtimma istället för att släpa på rutinerna. Ser du att han reagerar dåligt på detta tycker jag du skall släppa taget.
Men det är vad jag tycker, och så jag hoppas att jag hade gjort i din situation. Andra hade säkert gjort på andra sätt. Hoppas lillungen blir frisk snart i alla fall!
Andra resonerar som så att just under en sjukdomsperiod är det extra viktigt med trygga rutiner, och jobber istället med marginalkvartar/-halvtimmar i början och slutet av varje sovpass.
Detta har ju också att göra med vad för slags sjukdom de små liven har. Min son var väldigt magsjuk nyligen och hade inte en chans att följa något schema, eftersom han var så utslagen av att inte få behålla någon som helst mat. Då frångick jag schemat helt och hållet, men hade inga större problem med att återinföra det när han var frisk igen.
Om han äter någorlunda som vanligt, men har mycket feber tycker jag du skall marginalkvarta/-halvtimma istället för att släpa på rutinerna. Ser du att han reagerar dåligt på detta tycker jag du skall släppa taget.
Men det är vad jag tycker, och så jag hoppas att jag hade gjort i din situation. Andra hade säkert gjort på andra sätt. Hoppas lillungen blir frisk snart i alla fall!
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.