Buffa en bebis som somnar lätt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
neaswanson

Inlägg av neaswanson »

Hej _lill!

Jag förstod att det var dig jag stötte på :) Man blir ju så glad så man vill berätta för alla andra hur bra det är och hur LÄTT det faktiskt är! Jag kommer fortsätta!

Här går det fortfarande fint! Torsten sover fram till 5-5:30 - ger honom en ramsa och han somnar om och sover till kl. 7. Helt otroligt! Jag ger honom alltså fortfarande en ramsa i vargtimmen.. Det är ingen jättejobbig insats för min del. I morse gav jag den t.o.m. från våran säng men efter helgen ska jag försöka backa lite.. Vi ska iväg till svärföräldrarna över helgen och tänker göra precis som vi gör nu tills vi kommit hem igen.. Då är det även dags för att flytta tillbaka honom till sängen. Hoppas verkligen det funkar nu.. Han ställer ju sig upp jämt. Men vi håller tummarna!

Det är fantastiskt att känna sig utvilad när man vaknar på morgonen!

/Nea
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Underbart! :thumbsup:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
neaswanson

Behöver hjälp!

Inlägg av neaswanson »

Dåså... På natt 10 kom det första bakslaget. Vilket lite grann var vårt eget fel.

Vi åkte till svärföräldrarna igår. Dagslurarna funkade fint.. Stannade bilen på första vilan så han fick sova i vagnen hela sin vila och sen tog vi nästa vila när vi väl kom fram. Somnade hur enkelt som helst med ramsa. På natten kom första problemet. Torsten kunde inte få eget rum utan skulle sova med oss.. Vi gjorde i ordning hans vagn och la honom och ramsade som vanligt. Somnade på tre röda.. So far so good.. Men klockan 5 började det. Det svåra när man bor med andra är ju att man är så mycket mer mån om att få honom att somna om fortast möjligt. Ramsade men skriket eskalerade till gråt och sen var det lite halv panik från vagnen. Fick tillslut ta fram krisverktyget vagningen för att lugna honom och för att inte väcka hela huset. Det resulterade i att varje gång jag slutade vagna började han gråta... :cry: Precis det som jag inte ville! Men för att skona resten av familjen som sagt så fortsatte jag tills han somnade om. Han vaknade 06:15 och var glad och ville upp vilket aldrig heller hänt tidigare. Vi höll honom till kl 06:45 och gjorde sen glad morgon!

Dagsvilorna idag har varit lite kniviga. Har inte somnat lika lätt utan har liksom gråtit upp sig och krävt mer ramsa osv. Dock sovit sina vilor tiden ut + en marginalkvart på em-vilan.

Nu på kvällen blev det kris! Jag behöver nog lite råd om hur jag ska gå vidare.. La honom vagnen glad, go och skrattande som vanligt. Sen började han gråta, prostestera, var arg och tillslut riktigt uppgiven och halvt hysterisk. Har ALDRIG hänt utan han har alltid somnat direkt på kvällen. Efter en halvtimma var det riktigt illa och jag bestämde mig för att gå in och ta till vagningen för att lugna. Då känner jag att det luktar bajs.. Har heller aldrig hänt tidigare. Hans åkpåse som han sover i är alldeles svettig och han också. Jag och min sambo bestämmer oss för att göra en omstart av det hela för det har liksom blivit helt knas från början. Tänder lampan, byter blöja och Torsten får komma upp en stund, kolla på lite lampor, klappa händerna och skratta lite. Sen får svärfar flytta ut i vardagsrummet så Torsten får ett eget rum.. Ställer in vagnen där . Lägger ner Torsten. Blir ledsen efter ramsan men jag forsätter ramsa.. Får tillslut vagna igen. Men bara kort denna gången tills han lugnar ner sig. Ramsar mig sedan ut och han somnar.. Phu! Vid det här laget var t.o.m. jag gråtfärdig och klockan är 20:10. Men det gick alltså något smidigare gång nr. 2.

Ingen aning om detta var helknas gjort.. Försökte in i det sista lugna honom där han var men efter att jag känt att han bajsat så kunde jag inte låta det va. Bestämde ju mig då för att göra en omstart istället för att byta i vagnen.. Kanske dumt men just då kändes det som det enda vettiga då det var som om ramsan utlöste gråt och inte lugn..

Är fantastiskt rädd att det ska gå helt fel nu.. Att allt vi byggt upp under dessa dagar ska raseras. Jag behåller självklart dessa tankar för mig själv och kommer förmedla samma budskap som alltid till min son men innerst inne är jag så himla rädd att förlora den goda sömnen. Man vänjer sig fort..

Orkar, kan och hinner ni så tar jag tacksamt emot era tankar och råd!

/Nea
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
neaswanson

Inlägg av neaswanson »

Kanske skulle skrivit det också att Torsten var ensam med farmor och farfar under em och kvällen idag och vi kom kanske hem tio minuter i sju och la honom i stort sett bara.. Kan detta gjort sitt till också tro?
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
neaswanson

Inlägg av neaswanson »

Har ju inte fått nåt svar av er men det har lite grann löst sig av sig självt... Jag tror Torsten helt enkelt kändes sig otrygg när det inte "var som vanligt" den där kvällen och därför hade så svårt att komma till ro.. För dagen och natten efter så var allt som vanligt igen. Superlätt att lägga och ramsan biter.

Första luren dagen efter sov han i sin vagn och det gick som vanligt fint.. Sen kom nästa utmaning och det var att ta em-luren i bilen. Det gick på 10 min. Kändes lite halvkonstigt att sitta jämte honom samtidigt som han skulle komma till ro å somna. Och jag märkte på honom när han hörde att jag började ramsa att han undrade.. De små ögonen såg ut som frågetecken?? Sova här.. Nu? Men det gick ju fint och han sov sina 45 min + marginalkvart. Underbart skönt att veta att det går!

Här hemma flyttade vi över honom till sängen i söndags och där har han alltså sovit i fyra nätter nu. Igår natt sov han för första gången över vargtimmen 19-06:15. Då tyckte han dock att det var morgon.. Jag vaknade för första gången av mig själv sedan jag blev gravid.. Det är alltså sådär 17-18 månader sedan - underbart! Jag stod ut i det längsta, gav en pangramsa utanför hans dörr och gick och la mig igen.. Men gjorde tillslut god morgon för han blev riktigt riktigt ledsen så i en tyst paus gick jag in och sjöng hans favoritsång och då sken han upp =)

I natt sov han lika bra men jag verktygade lite mer när han vaknade 06:10.. Gick in och la ner honom tyst i sängen (hans stod upp) tog fem tag i sängen (har vyssanlulltassar) och ramsade mig ut.. Fick ramsa en gång till efter det men sen var han tyst till 06:50. Då gjorde vi god morgon!

Så nu känns det som det är jobbet med de lite för tidiga mornarna som är framför oss..

/Mamma Nea
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nea! :D

Vad kul att det går så bra för er! :thumbsup:

När man kurar så ska de tidiga morgnarna förstås hanteras som andra uppvak. Men när kuren är färdig - och det är den ju faktiskt hos er nu! :D - så är min erfarenhet att det är så lite trafik som möjligt som gäller på morgonen. För på natten händer ju inget utom att alla sover som grisar. :lol: Så om du är uppe och verktygar svarar du ju faktiskt fel, för då ÄR du ju uppe, och något händer, bevisligen. :mrgreen: Så hos oss släppte morgontrasslet när jag klippte sönder en flasknapp så att lillkillen fick i sig mer kvällsvälling lättare (:shock:) och när jag slutade göra något alls på morgonen.

Alltså, max en pangramsa, och sedan själv somna om är mitt morgonråd. O:) Och en del rekommenderar väckarklocka också. För då är det den som bestämmer när det blir morgon, och barnet slipper vakna och fråga ifall det är morgon. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
neaswanson

Inlägg av neaswanson »

Tack för ditt svar!

Jo, jag har ju läst en del om detta och vet att det är det som rekommenderas.. Men då är frågan vad som är bäst? Antingen göra som du skrev och som jag provade första natten det var aktuellt.. En pangramsa och sen inget mer.. Varpå han börjar skrika upp sig för att tillslut vara alldeles tokig där inne. Jag fick ju då avbryta lite för tidigt och gå in och göra morgon.. Eller göra som jag gjorde i morse..? Gå in och verktyga och då få honom att faktiskt somna om och vakna när han ska? Kanske gör jag mig själv en björntjänst genom att göra så?
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
neaswanson

Första natten 19 till 07

Inlägg av neaswanson »

:D
I går kväll somnade lilleman 19 och sa inte ett knyst förrän han vaknade kl 06:55. Helt otroligt och vi är så glada så det finns inte ord!

Men jag har en fråga. Nu är han ju 9 månader i veckan och visst är det 14 tim sömn/dygn de behöver då? Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det då eftersom vårt schema innehåller 14 tim och 15 min sömn. Skulle kunna låta honom sova bara en halvtimma på eftermiddagen men det blir ju ingen naturlig sovtid. Eller låta sista 45 min på em bli 20 min och använda mig av marginalkvarten.. Hm..? Några tips? Hur har ni andra gjort?

Vårat sovschema just nu ser ut såhär:

19-07 Natt
09:15-10:45 fm-lur
14:15-15:00 em-lur

/Nea
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Grattis till den fina natten! :D
Jag tycker att älsklingens sovtider ser bra ut! Det är ingen fara att han får 14h 15 min sömn. Sover han gott sina lurar så behöver du inget ändra. :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
neaswanson

Inlägg av neaswanson »

Tack för svaret Bianca!
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107