Börja kuren 101105

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
anna-ca

Inlägg av anna-ca »

Tack för snabbt svar och pepp! Nu kör pappa natt 4 också och minskar både trafik och ramsande till mer sparsamt. Åh vad jag längtar till första 12-timmarsnatten!!! Känns som att det är en del jobb kvar bara ;-).
laddad kurare- mamma till Tom snart 6 månader och Felix 2 år
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Spänningen stiger :wink: :lol: Hälsa Pappa Pepp :-({|=

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna-ca

SOVA HELA NATTEN!!!!!!

Inlägg av anna-ca »

Tjoho!!!! Inatt ( natt4) så sov Tom hela natten ( okej en timme kvar tills kl är 07 men det fixar sig;)). Det känns som en dröm att vi har fått sova en hel natt för första gången på lääänge! Jag förstår ju att det kommer bakslag men det spelar ingen roll för bu vet jag att han kan sova en hel natt!! ;-) ;-) ;-)Tack SHN och Anna W ;-)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Så roligt! Underbart!! \:D/ Grattis i mängder!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

O:) :heart: :sleep:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna-ca

Fråga om vargtimmen!

Inlägg av anna-ca »

Vi är nu inne på 7 natten av kuren. 4 natten sov Tom hela natten, 5 var han vaken och frågade mellan 4 och 5 ( blev riktigt arg emellanåt) och natt 6 vaknade han till vid 5.30 men somnade om på egen hand utan åtgärd från oss. Jag har 2 frågor;
1) Om/när han vaknar i vargtimmen, ska man helst inte ramsa alls även om han skriker argt?
2) Om han ligger och gnäller och gnyr (varken argt eller glatt utan mittemellan) och somnar av sig själv, måste man då bekräfta eller kan man låta vara? Imorse lät jag nämligen bli då jag ansåg att jag nog bara hade stört om jag bekräftade...
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! Så kul att det går så prima för er. Bra jobbat! :thumbsup: Fortsätt så!

I vargtimmen bekräftar du faktiskt inte alls. Det du gör när han vaknar är att du ger honom en upplysningsramsa, glatt, sakligt i förbigående x4, sen inget mer. Han får gärna reagera igen men du ramsar itne mer och du trafikerar inte. Om han skriker upp sig och blir arg kan du om du vill spela hög musik typ Mozart eller stöka med hushållsljud. Då hör han att du finns där och vaktar. Du kan oxå välja att göra inget - det väljer jag :wink:
Hur du än väljer att göra så gör du på samma sätt varje vargtimme då han vaknar. :wink:

Bianca
anna-ca

Inlägg av anna-ca »

Tack Bianca! Hur länge kan man räkna med att vargtimmen strular? Kommer inte ihåg hur det var med storebror...;-/
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Jag vet faktiskt inte. :? Det är såå olika. Jag inbillar mig att Frejas vargtimmestrul upphörde relativt snabbt, men Ronjas strular fortfarande (hon är inte kurad men har sovit 12 timmar, bortsett från vargtimmesuppvak, sen hon var runt 3 mån) Så tyvärr, jag vet inte. :-k
Du får ha is i magen och odla attityd så ger det sig nog snart, ska du se!! :wink: :D

Bianca
anna-ca

Inlägg av anna-ca »

Hallå igen!! Nätterna fungerar nu bra, han vaknar oftast till vid 6.15 men nöjer sig med ramsa och somnar om till 07, härligt!! Dock har jag upptäckt att jag varit lite naiv vad gäller dagslurarna och det blir för långa vakenpass för junior. Måste göra en mindre justering och min fråga är om någon har erfarenhet av det, vill ju inte äventyra den nu så goda nattsömnen!! ;-)
anna-ca

Fråga om miljöbyte!!!

Inlägg av anna-ca »

Hej, vi ska bort över helgen och min fråga är om det är att rekommendera att ha Tom i min säng eller bör han sova i egen resesäng nu när han är kurad??? Finns det risk att förstöra allt om man har honom i samma säng? Vi började kuren för 2 veckor sedan och det fungerar utmärkt med natt - och dagsömnen :D
Tack för snabbt svar!!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Hur gick det med dagslurarna, har du fått till ett fungerande schema? 8)

Jag tycker absolut att du ska satsa på resesäng och låta honom sova själv som han är van vid. :D Du vet, en god vana sätter man på 3 nätter, men det gäller ju en ovana också..... :roll:

Trevlig resa! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"