vill bolla lite om schema ändring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
JNL

vill bolla lite om schema ändring

Inlägg av JNL »

Hej
Tror de börjar bli dax för schema ändring på våran 1åring då våra morgnar har strulat mer och mer och hon blir piggare på dan.

Hon verkar orka vara vaken längre pass på dan och blivit lite bökigare till kvällen. Morgonen har länge varit ett bekymer så har haft svåt att veta om de är schemat de är fel på eller bara inte fattat när de är morgon.
( har gett en ramsa vi tidig morgon och hon har ofrast somnat om en sväng men sedan brukar hon inte vilja somna om utan blir ganska arg tills väcka klockan ringer :x )

mitt schema se ut så här
natt 19-7
frukost ca7,30
sova kl10, 20min
lunch12,30
mellis kl13
sova kl13,30-15 1,1/2 tim (har varit sårt att få till hela sömn passet ett tag nu)
midda kl17
bus och kvälls gröt 18
Natt kl19

tänker ta en enda lång lur vid 12-13,30 i stället, men funderar om jag kan ge henne en 2tim om hon vill ha till en början om hon inte orkar med hela dan nu i början.
// Linnéa

:heart: Hampus 07 :heart:
:heart: Nathalie 09 :heart:
JNL

Inlägg av JNL »

Har Gått så där i dag
Hon va ordentligt trött när hon skulle sova midda men hade lite svårt att komma till ro en då( över trött??)
Hon ville inte sova sina 2tim som jag hadde tänkt utan vakna erter en timme! Till en början små gnöla hon lite bekymrat som sedan blev mer uppgivet och lässen.
Detta tycker jag är lite svårt när hon vaknar för tidigt på dan, om hon får en ramsa direkt blir hon oftat bara mer störd och arg. Tar man ramsan för sent vill hon inte alls somna om och blir bara arg, Känns som hon inte är till räckligt trött för att kunna somna om så pass nära till "väckning"

På em va hon allmänt klängig men gick endå över förväntan.
La henne en halv timme tidigare till kvällen för att få lite extra sömn, känns som hon är över trött och har svårt att sova för de.
tipps på vägen motages tacksamt
// Linnéa

Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag har själv en blivande ett-öring här hemma som också snart ska gå över till att sova en gång om dan.

Man måste ge det lite tid. Klart att det inte sitter första dan man ändrar schemat. :wink:

Bestäm dig för vilket schema ni ska ha. Det framgår inte hur ni ska äta med den nya sovtiden. Jag föreslår att hon får lunch innan hon ska sova så att du vet att hon är ordentligt mätt.

Att erbjuda 2 timmar låter som en bra ide. Min stora tjej sov alltid 2 timmar. Ofta t om med marginalkvart på det.

Jag brukar mörklägga även på dagen. Enklare för de att somna om när de vaknar till.

Ge det lite tid så kommer det sitta. Husljud under dagen vid uppvak tycker jag är det bästa. Stör oftast mest med ramsan.

Om hon har svårt att klara hela eftermiddagen så kan du bjuda på en 5 minuter tupplur.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
JNL

Inlägg av JNL »

Hej o tack för svar.
Har gått bättre i dag med sovning, du skrev
Min stora tjej sov alltid 2 timmar. Ofta t om med marginalkvart på det.

Kan hon få sova så "länge hon vill" nu i början eller tills jag märker att de inte behövs längre!?

Kan morgon knölet ha nått med förlite sömn att göra, gick bättre i dag men vill inte sova förbi 6,30 "knölen"( morgon vid 7), lysnar lite till ramsan o kan små somna( eller jag i allafal) men inte i ett svep tills de blir morgon. Så här har det varit länge nu!!!!
// Linnéa

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

JNL skrev:Kan hon få sova så "länge hon vill" nu i början eller tills jag märker att de inte behövs längre!?
Jag tycker du ska hålla hårt på sovtiderna - att väcka henne är lite nyckeln i att få henne att sova gott, då vet hon att du håller koll på tiderna och att hon kan sova i lugn och ro. Jag brukar jämföra med mig själv: om jag inte har nån väckarklocka och vet att jag måste upp så sover jag oroligt, vaknar ideligen för att hålla koll på när det är dags att vakna. Om jag däremot har klockan på väckning så sover jag hårt och gott, för då vet jag att den säger till när det är dags att vakna :D .

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
JNL

Inlägg av JNL »

Nu har vi tröttnat på tidiga mornar :x
Har haft krongerl i ca 2-3mån. Hon brukar vakna till före 6 då hon får en ramsa och somnar snällt om sedan vaknar hon vid 6,15 -6,30 och får en ramsa men somnar inte om utan blir arg och sur över att de alldrig blir morgon ,( kl 7)

:arrow: Va in och fjädra en gång men hon blev vrål arg och tog ca 45min innan hon somna. Känndes som om hon inte va tillräckligt trött för att somna om då. (gick in 6,20)

:arrow: Har haft musik på nederplan men de har hon inte brytt sig om. Hadde ingen lös sterio att ha utanför.

:arrow: Har väcka klocka som ringer innan vi kommer in och gör morgon, men hon har nog bara livit väckt av den 3-4g på ca2mån.
Vet inte om hon har fattat de hela med den.
Kan jag ha den på dags lurarna för att hon ska förstå att man ska sova tills den ringer!

Har kollat på favoriter om tidiga mornar och är vell bara fjädringen som passar oss bäst tror jag, men hur ska vi göra!?
In vid minsta pip efter 6 och fjädra direkt eller vänta tills hon blir arg???!
Har storebror sovades i våran säng på morronen så han blir oxå störd och vaknar tidigt av henne.
Trodde ett tag att hon vakna tidigt för hon varit snorig ett tag nu, men varför skulle man just bli extra snorig vi 6 snåret hella tiden och inget på övriga natten :?
// Linnéa

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Linnéa!
Har väcka klocka som ringer innan vi kommer in och gör morgon, men hon har nog bara livit väckt av den 3-4g på ca2mån.
Vet inte om hon har fattat de hela med den.
Kan jag ha den på dags lurarna för att hon ska förstå att man ska sova tills den ringer!
Absolut! Jättebra idé :D
Har kollat på favoriter om tidiga mornar och är vell bara fjädringen som passar oss bäst tror jag, men hur ska vi göra!?
In vid minsta pip efter 6 och fjädra direkt eller vänta tills hon blir arg???!
Arga barn verktygas inte alls. Hon är inte mottaglig för nån solfjäder då utan skulle förmodligen bara bli ännu argare :roll:

Om jag får råda så tror jag en pangramsa vid minsta lilla pip för att upplysa lilla damen om att det är natt är det rätta. Och efter det: ingenting. OM det inte är så att hon blir ledsen eller "fastnar". Men om du pangramsar och hon blir sur och upprörd, så är det hennes business. Du kan inte tvinga henne att sova, bara ge henne de bästa förutsättningarna till det :!: Väljer du att gå in och solfjädra, så tycker jag du ska stå till hon somnar om, och då går du ut med en mjuk, fin bekräftelse. Det kan vara mycket vunnet att få till ett omsomnande så att du (väckarklockan) får väcka, så hon förstår att det inte hänger på henne att besluta när dagen börjar. När hon förstår det kommer hon också att sova lugnt heeela vargtimmen :wink:
Trodde ett tag att hon vakna tidigt för hon varit snorig ett tag nu, men varför skulle man just bli extra snorig vi 6 snåret hella tiden och inget på övriga natten
Nej, det har du alldeles rätt i! Hon snorar för att hon vaknar, inte vaknar för att hon snorar är min övertygelse :wink:

Så - vad tror du om detta?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
JNL

Inlägg av JNL »

Oftast brukar hon vakna vid 5,50 och sedan somna om en sväng och små sova till och från men efter 6,20 vill hon inte sova utan blir ordentligt sur och arg.
Men ska jag ge en pangramsa( hur låter den!??) direkt vid första pip och inte fjädra fören hon värkligen fasnat och blivit lässen?
Om hon somnar om efter ramsan men vaknar i gen ska hon få en pangramsa till då, alltså en ramsa för varge upp vaknande??

De jobbiga bli att hon blir så trött på morgonen och har svårt att hålla sig vaken till nästa sovning, då sov nings tiderna blir fel :?
// Linnéa

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

En pangramsa är en helt vanlig ramsa, men man säger den *pang* vid första lilla ljud, därav panget :wink: . En ny pangramsa för varje uppvak. Jag förstår att hon blir trött på förmiddan, men det bästa du kan göra för henne nu är att hålla tiderna benhårt även om hon är supertrött!
JNL

Inlägg av JNL »

Raport om morgonen.
De första 2pang ramsorna gick bra men den 3 ville hon inte va med längre. Blev sur och va super arg, tänkte att hon lugnar vellner sig snart så jag kan gå in och ge en fjäder men va bara sur ( men mannen gick in och kalappa eller nått :shock: Hon blev tyst av förvåning en stund. Hon va så arg så tyckte de va bättre att göra morgon vid 6,45 istället.

Har lite svår att stutsa upp ur sängen och pangramsa vid de små pipen kan de ha nån större på värkan på resultaten :oops: :sleep:
Hoppas på något steg framåt snart för hitilst har hon bara vaknat tidigare.

För middan blir somsakt väldigt lång, blir de inte lite att hon vänjer sig att vara vaken längre. Hon ska ha 3tim vaken tid till sovning men blir nu ca 4 då hon vaknar så tidigt. Är inte rolig sista halvtimen :?
// Linnéa

Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Det kan vara kämpigt ett tag när man ska få till för tidiga mornar. Men det ger sig till slut även om det inte känns så nu.

Mitt lilla tips förutom pangramsa är husljud.
Det har vi alltid kört här hemma. Jag tycker det är oslagbart. Pangramsa och sen börja diska och ha sig. Då brukar de tystna. 8)
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
JNL

Inlägg av JNL »

Framsteg :!:
Första pipet kom vid 6,20 då hon oftast brukar vara ordentligt vaken och arg. sov hyfsat till 6,50 då de fick bli morgon.

Detta med hus ljud. Mannen går upp vid 5,50 och är nere och skramlar ett tag. Trodde att hon blev sörd av han gått ner för trappan som är väldigt knarrig och ligger alldeles breve hennes rum. Då hon ofta har vaknat till just den tiden. Blir hon störd eller är de bara vakten som jobbar :? :wink:
// Linnéa

Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad härligt att hon sov längre. Du ser det tar sig. :wink:

Det är möjligt att hon vaknar till av knarret i trappen men det får ju vara så. Hon får vänja sig vid knarret. Några alternativ finns ju inte direkt. Om han inte kan glida på ledstången ner. :lol: Skämt åsido det kommer gå över med lite arbete. Bara ni ser till att få väcka henne så kommer poletten ramla ner.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
JNL

Inlägg av JNL »

Sover bättre men är lite svåt när hon närmar sig 6,35 snåret och hon börjar sura och fasna lite.
Vill inte göra för mycket, på natten ska man ju sova,och inte under hålla för mycket !?

Är de bättre att väcka henne 6,45 om hon är nöjd och små pratar eller ska jag vänta tiden ut ( 7) i risk för att hon blir arg och lässen :?
// Linnéa

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Du har alltid marginalkvarten att ta till, jag har t o m varit så generös så jag har haft marginalhalvtimme på morgonen :roll: och förekommit uppvaknandet genom att själv väcka med väckarklockan.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "