dags att kura -schema frågor och ramsa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Klart det är okej att du skriver här! Självklart! :D

Som du skriver, man har stor nytta av att läsa hur det går för andra.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Emmyli

Uppdatering och några frågor

Inlägg av Emmyli »

Hej!
Lillebror går och lägger sig vid sju och det funkar jättebra :lol: ! Han vaknar någon gång per natt men somnar om av sig själv utan att vi behöver säga ramsan. Vi har behövt väcka honom någon morgon och någon har han vaknat en kvart tidigare innan tidigaste tiden han ska upp enligt schemat. Så nätter tycker vi funkar jättebra :thumbsup: .
Fm och em kan krångla men har sett att de är vanligt så vi kör på så löser de sig snart.

Vi har ju sovit i vardagsrummet och nu börjar våra ryggar och nackar längta tillbaka till våra sängar. vad är de bästa att flytta tillbaka och lillebror sover med oss eller flytta in honom till storasysters rum nu? Vi tänkte flytta tillbaka till våra sängar inatt. Vad ska man tänka på när vi alt lillebror-storasyster sover i samma rum vad gäller avskärmning placering osv. Vi har ju märkt att de väcker varandra så vi antar att de kanske kan bli ett steg tillbaka när lillebror flyttar in i storasystersrum. Då vi eventuellt beroende på hur ni svarar tar in lillebror i vårt rum tänkte vi avskärma med hjälp av en klädstång så behöver vi inte borra i taket.

Helt apropå något tips om hur man får de små mer intresserade av att dricka vatten? Lillebror vill inte dricka ur pipmugg, nappflaska eller glas vilket gör att jag har börjat amma på morognen efter gröten och som nattslurk så han ska få i sig vätska. Han tar inte välling heller.
Tjej född 081220, v 40+2 Påbörjad kur 2010-10-20
Kille född 100316 v 39+2 Råbörjad kur 20010-10-29
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Nu kommer nog svaret något sent men det kanske kan vara till hjälp till nästa natt. :wink:
Jag har en liten som är 5 snart 6 mån och en lite större som är snart 2 år. Vi har haft Ronja (den minsta) hos oss i sovrummet sen hon var nyfödd men vi har alltid haft som ambition att hon ska dela rum med storasyster, Freja. Jag har själv varit orolig för att de kanske ska störa varandra så jag har väntat och väntat på "rätt tillfälle" :wink: :P Igår var jag tvungen att lägga dem i samma rum och - :shock: - ja, de sov båda två. Ronja vaknade 5:15 och förde ett himelens liv men det störde inte Freja. Likaså vaknade Freja en kvart innan "morgon" och snackade för fullt men det störde itne Ronja. Och båda blev såå glada på morgonen när de upptäckte att den andre sov i samma rum.

Så, jag tror att ni med fördel kan flytta ihop era små redan nu i natt.

Jag hade ställt sängarna så långt ifrån varandra att de inte kan nå varandra. Däremot tror jag inte att ni behöver skärma av dem. Ni har väl mörkt i rummet (?) och då ser dom ju ändå inte varandra.
Mina små har sänghimlar över spjälsängarna och under ensamleken (jag vet itne om ni har någon) så brukar jag stänga till lite så att de kan arbeta "ostört".

Ang. vattendrickandet så vet jag faktiskt inte :-k Jag har inte börjat ge Ronja vatten ännu. Men Freja mins jag att hon inte heller ville ha vatten, men då ammade jag och efter en tid så gick även vatten bra. Någon annan kanske kan komma med tips här.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Emmyli

Inlägg av Emmyli »

Vi la oss i vårt sovrum i lördags men kröp tillbaka till soffan. Lillebror var vaken 1.5 h mitt i natten och det kändes som vi gick bakåt flera steg. Vart väl för mycket trafik. Det blir inte totalt mörkt då hallen inte är mörklagd och dörren är öppen till hallen-vet inte om de är de som spökar eller pappas prasslande täcke, mamma går på toa eller förkylningen som kommit.
Vi sa så nu att han ska sova 3 bra nätter sen flyttar vi honom till storasyster.

Angående mörkläggningen vi har en rullgardin och de funkar ju nu medtanke på att de är så mörkt ute men antar att vi får ordna något annat när solen kommer upp tidigare. Men ljuset från hallen gör att det går att se varandra på natten ska vi då ordn något så de inte ser varandra?

Då lillebror och storasyster sover på helt olika tider så har jag blivit så att jag inte kan gå till öf då det snart är dags för en av dem att sova. Är de direkt efter uppföljnings veckan de ska kunna sova överallt var som helst eller får jag vänta ändå längre? Just nu är vi bara hemma eller ute i lekparken och när vi är hemma märks det att de vill ha lite variation.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

mörkläggningen är viktig. Kan ni inte stänga dörren till hallen?

När de kan läggas "överallt och av vem som helst" är upp till tryggheten och säkerheten att sätta sig. Före uppföljningsveckans slut bör inga förutsättningar ändras.

Det som stör barn mest är ljus, inte ljud.

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Emmyli

Inlägg av Emmyli »

Visst kan vi stänga dörren men det känns som vi stänger in barnen då men man ska väl inte tänka så.
Ok men uppföljningsveckan är ju snart slut. Vi har ju inte fått ordning på lurarna på dagen men kan vi ändå gå iväg?
_lill

Inlägg av _lill »

Emmyli skrev:Vi la oss i vårt sovrum i lördags men kröp tillbaka till soffan. Lillebror var vaken 1.5 h mitt i natten och det kändes som vi gick bakåt flera steg. Vart väl för mycket trafik. Det blir inte totalt mörkt då hallen inte är mörklagd och dörren är öppen till hallen-vet inte om de är de som spökar eller pappas prasslande täcke, mamma går på toa eller förkylningen som kommit.
Vi sa så nu att han ska sova 3 bra nätter sen flyttar vi honom till storasyster.

Angående mörkläggningen vi har en rullgardin och de funkar ju nu medtanke på att de är så mörkt ute men antar att vi får ordna något annat när solen kommer upp tidigare. Men ljuset från hallen gör att det går att se varandra på natten ska vi då ordn något så de inte ser varandra?

Då lillebror och storasyster sover på helt olika tider så har jag blivit så att jag inte kan gå till öf då det snart är dags för en av dem att sova. Är de direkt efter uppföljnings veckan de ska kunna sova överallt var som helst eller får jag vänta ändå längre? Just nu är vi bara hemma eller ute i lekparken och när vi är hemma märks det att de vill ha lite variation.
Men varför ger ni inte dem samma sovtider? Det borde väl gå att trixa med schemat? Min lille sover 9.30-10.15 och 13.15-14.45 - andra sovpasset har storasyster också (tidigare la jag dem 12 men iom att lillebror gick ner till 2 lurar sköt vi på hennes lur också).

Om ni inte vill stänga dörren helt kan man spika upp ett mörkt tygstycke över dörröppningen utifrån (inte så snyggt men vad gör man :shock: ) så har vi med vår lille, mest för att jag vill höra honom bättre, han bryr sig nog inte... storasyster har dörren stängd.

Min erfarenhet är att föräldrar i sovrummet stör, både barnet och föräldrarnas sömn. Kan ni inte flytta ut era sängar så ni slipper soffan ett tag? Och sen flytta ihop dem när det funkar?Eller kanske är det jag som är mesig - flytta ihop dem när det gått 3 bra nätter, som du skiver...

Försök hålla i minnet att det tar tid - och att bakslag är nåt man får räkna med då och då och daglurarna är ofta de som tar längst tid!

Lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Emmyli

Inlägg av Emmyli »

Men varför ger ni inte dem samma sovtider? Det borde väl gå att trixa med schemat? Min lille sover 9.30-10.15 och 13.15-14.45 - andra sovpasset har storasyster också (tidigare la jag dem 12 men iom att lillebror gick ner till 2 lurar sköt vi på hennes lur också).
Storasyster går på dagis så jag har samma sovtid för henne hemma som på dagis. Synd att du inte tipsade om samma sovtider då vi lade schemat.
Är nyfiken på hur ditt schema ser ut.
Kan vi trixa med schemat nu- när han precis börjat komma in i det?
Sen tror jag det skulle bli väldigt svårt att ändra hans schema med hans 1,5 h lur till mellan 11.30-13. dels för att det blir så tättinpå första luren och sen också att de isåfall blir för långt till godnatt.

Vi har ju inte fått ordning på lurarna på dagen men kan vi ändå gå iväg?
Hur ska vi göra för att kunna gå någonstans är de byta schema som gäller eller att vi får ordning på daglurarna också?
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen!

Just det så var det. Nej nu när han bara har två lurar är det ju svårt att ha en 11.30, det blir liksom mittemellan de tider man normalt sett har lurarna.

Vårt schema är såhär:
7 vakna NAN (ofta vaknar han 6.30)
9 välling
9.30-10.15 sova 45 min
12 lunch
13.15-14.45 sova 1,5 h (båda barnen)
15 mellis välling
17.30 middag
18.30 välling
19 sova

När han går över till att bara sova en lur kommer jag börja lägga dem kl 12 igen och hoppas att storasyster är med på tåget :roll:

Såhär gör jag: jag försöker ha åtminstone en lur hemma i sängen. Är vi hemma på fm och jag vet att vi kommer vara borta på em använder jag marginalerna för att han ska få sova så mycket som möjligt. Då gör det inget om han sover lite sämre på andra luren (som han gör i vagnen). Ibland, som imorgon, är vi på barnsång när han har sin långlur. Då får han ta den i vagnen (på mage i sittdelen med sele och madrass) och jag är beredd på att det KAN vara så att han sover kortare tid än vanligt. Man måste ju kunna komma hemifrån också! När du tycker att schemat sitter ok ser jag inga problem med att ni går till ÖF el liknande och han får sova i sin vagn.

Om det har sovits dåligt på lurarna kan man ju slänga in en 5 el tom 20-minutare på eftermiddagen eller lägga upp till 30 min tidigare på kvällen.

Men lugn i stormen, ni har ju redan kommit långt med nätterna - snart har ni fixat dagarna också! :D
Emmyli

Inlägg av Emmyli »

Tack för snabbt svar!
Men lugn i stormen, ni har ju redan kommit långt med nätterna - snart har ni fixat dagarna också!
Ja de har du rätt i vi har kommit himla långt jag ammar ju inte på nätterna längre och för 1,5 vecka sedan ammade jag 3 ggr varje natt ska tänka mer på de.

Bra tips med marginal kvartarna!
_lill

Inlägg av _lill »

Emmyli skrev:Tack för snabbt svar!
Men lugn i stormen, ni har ju redan kommit långt med nätterna - snart har ni fixat dagarna också!
Ja de har du rätt i vi har kommit himla långt jag ammar ju inte på nätterna längre och för 1,5 vecka sedan ammade jag 3 ggr varje natt ska tänka mer på de.

Bra tips med marginal kvartarna!
:thumbsup: javisst blir man lätt otålig, men då är det bra att se bakåt lite :)
Emmyli

Sova ihop

Inlägg av Emmyli »

Inatt gjorde vi de vi flyttade in lillebror till storasyster trots att de är förkylda och hostiga. Lillebror somnade snabbt och vi la storasyster 10 min efter han somnat in. Sen väntade jag på att någon av dem skulle vakna eller något och fick vänta till 05:45då lillebror vaknade då gick jag upp för att göra en pangramsa då vaknade även storasyster.. men de somnade om och lillebror vaknade kl 06:30 jag gjorde ingenting förrän jag gjorde morgon kl 06:45 då även storasyster vaknade. Känns bra att vi inte tog ett steg till utan körde så att de fick sova ihop istället för att vi först skulle flytta in i vårt sovrum med lillebror och sedan flytta ut honom till storasyster. De är ju betydligt mindre trafik i hennes rum också. Tror att man kanske fegar för länge oftast att man alltid har någon ursäkt.

Skönt att få tillbaka vårt rum och säng har känts så trångt den senaste veckan. Men jag vaknade till några gånger under natten för att grannes son vaknade.

Tips! Vi har inte någon avgränsning men har en rullbar klädstång som vi slängde ett tyg över funkar som tillfällig lösning.
_lill

Inlägg av _lill »

Låter ju kanon! Kanske att jag också vågar flytta ihop mina barn efter att ha läst om dina erfarenheter ;)
Emmyli

Inlägg av Emmyli »

Ja det tycker jag du ska våga!

Idag vaknade lillebror 6:15 och tyckte det var morgon. Storasyter väcktes efter ett tag av honom. när vi stod utanför dörren i väntan på att båda skulle tystna så hörde man storasyster säga shyyyyy shyyyy :lol: :lol: . Vet inte om hon ville han skulle vara tyst så att hon kunde ova eller om det var för att hon kopplat samman att vi inte kommer in och gör morgon om det inte är tyst.
Emmyli

Inlägg av Emmyli »

Hej!
Börjar tvivla på att schemat vi gjorde passar lillebror. Sen vi började kuren har han varit väldigt grinig. För var han mr solstråle men nu är han mr grumpy. Tänker att de kan bero på schemat att hans lur 2 kanske blir att han får vänta för länge innan han får sova och han hinner bli övertrött och därför inte sover hela sitt pass. Hur vet man om man ska ändra schemat eller inte?

Ska man hellre ha 3 sovpass för en 8 månader eller kan man ta en lång lur eller är de bäst med två sovpass? Han ska sova 19-7 men vaknar oftast 6.15 har i en v tid kört pang ramsa och sedan tyst men de tar sig inte.

Hans aptit är de inge fel på tror snart han äter mer än mig :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"