Vad glad jag blir!
När försöka få bort första nattmålet?
Igår skippade jag nattmålet vid 22:30 och det resulterade i att Julia vaknade vid runt 00:30 och höll låda till 02:00 då jag tillslut ammade henne. Sen sov hon till 06 och jag ammade även då. Ja, alltså var hon ju inte så hungrig till 07 när det var morgon.Nattslurken kl 22.30 kan du sluta med eller fortsätta med, som du känner - risken är ju att kl 5-matningen hamnar senare och senare allteftersom hon förlänger nätterna och då kan den börja krocka med frukostaptiten, och i så fall är det kanske bättre att ha ett nattmål kl 4 bara. Men endel barn (t ex min dotter ) har inga problem med nattmål och frukost på varandra och då är det ju bara att låta saken ha sin gång...
När jag har gett henne lite extra till natten 22:30 sover hon till 4-5 och sen till 07.
Menade du att jag skulle skippa 22:30 och se det som en minikur att hon ska klara sig till 4 sen så det ändå bara blir ett nattmål???
Trevlig lördag!
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
chokladkaninen
Ojdå!
Nej men fortsätt då med 23-målet tills du märker att nattmålet börjar hamna för sent, och ta bort den då istället, så att du kan hålla ett nattmål på lagom avstånd från frukosten tills hon är redo för hela nätter.
Ingen idé att leta fel om man har ett system som funkar, tänker jag.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej igen...
lite nya problem har dykt upp...
1. Julia har svårt att vara vaken 2 timmar i sträck vilket betyder att sömntimmarna blir lite mycket under dagen. Om hon ska sova kl 9 tex så somnar hon oftast en halvtimme innan på golvet eller när vi äter frukost. Samma kl 13, då brukar hon däcka halv 13 i stället när vi äter mat osv. i
2. Hon har börjat vakna innan hon ska på dagarna. Hon sover sina två långa dagpass ute i vagnen och jag får springa ut hela tiden och stoppa in nappen osv. Oftast somnar hon inte om utan skriker tills vi vagnar eller tar in henne.
3. Amningen. Hon äter rejält när hon vaknar och jag ammar från 1:a bröstet. Sen rapas hon och sen ligger hon bara och leker och ler med bröstet. Är inte alls intresserad av att äta mer än precis det första. Hur ska jag få i henne mer här. Har en känsla av att det kan vara därför hon vaknar för tidigt i lurarna?
4. Efter sina två långa sovpass sover Julia inte med någon reda alls längre. Hon småslumrar till och från hela kvällen tills det är dags för natten. Om vi provar lägga henne efter 2 tim sen senaste sovpass som blir ca 17 somnar hon inte OM hon väl somnar vaknar hon efter 5-10 min klarvaken. Men ändå verkar hon ju trött och småsover hela kvällen men hos oss då. Det går inte att hålla henne vaken men ändå sover hon max 5-10 min.
5. När är hon såpass att hon klarar natt mellan 20-04 utan kvällsmålet vid 23 som vi ger nu i sömnen? Märker att hon vaknar vid 05 och äter och kan sen sova till 9 på morgonen och då är hela dagen upp och ner sen. Jag vill gärna ha morgon vid 07:30 ca.
hm det va nog allt för nu.
hon äter ca 07, 11, 15, 18 och nattslurk 20
sover 9-11 och 13-15
lite nya problem har dykt upp...
1. Julia har svårt att vara vaken 2 timmar i sträck vilket betyder att sömntimmarna blir lite mycket under dagen. Om hon ska sova kl 9 tex så somnar hon oftast en halvtimme innan på golvet eller när vi äter frukost. Samma kl 13, då brukar hon däcka halv 13 i stället när vi äter mat osv. i
2. Hon har börjat vakna innan hon ska på dagarna. Hon sover sina två långa dagpass ute i vagnen och jag får springa ut hela tiden och stoppa in nappen osv. Oftast somnar hon inte om utan skriker tills vi vagnar eller tar in henne.
3. Amningen. Hon äter rejält när hon vaknar och jag ammar från 1:a bröstet. Sen rapas hon och sen ligger hon bara och leker och ler med bröstet. Är inte alls intresserad av att äta mer än precis det första. Hur ska jag få i henne mer här. Har en känsla av att det kan vara därför hon vaknar för tidigt i lurarna?
4. Efter sina två långa sovpass sover Julia inte med någon reda alls längre. Hon småslumrar till och från hela kvällen tills det är dags för natten. Om vi provar lägga henne efter 2 tim sen senaste sovpass som blir ca 17 somnar hon inte OM hon väl somnar vaknar hon efter 5-10 min klarvaken. Men ändå verkar hon ju trött och småsover hela kvällen men hos oss då. Det går inte att hålla henne vaken men ändå sover hon max 5-10 min.
5. När är hon såpass att hon klarar natt mellan 20-04 utan kvällsmålet vid 23 som vi ger nu i sömnen? Märker att hon vaknar vid 05 och äter och kan sen sova till 9 på morgonen och då är hela dagen upp och ner sen. Jag vill gärna ha morgon vid 07:30 ca.
hm det va nog allt för nu.
hon äter ca 07, 11, 15, 18 och nattslurk 20
sover 9-11 och 13-15
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Maria1984 skrev:
Maria1984 skrev:
Maria1984 skrev:
). Ett tips kan vara att amma bâda brösten i ett svep innan hon vaknar till ordentligt, och rapa sedan.
Maria1984 skrev:
).
Maria1984 skrev:
Maria1984 skrev:

Tvâ timmar kan vara lite mycket sâ där pâ morgonkvisten. 1.5 timme kan räcka1. Julia har svårt att vara vaken 2 timmar i sträck vilket betyder att sömntimmarna blir lite mycket under dagen. Om hon ska sova kl 9 tex så somnar hon oftast en halvtimme innan på golvet eller när vi äter frukost. Samma kl 13, då brukar hon däcka halv 13 i stället när vi äter mat osv.
Maria1984 skrev:
Vaknar hon vid klassiska skarvar (45 min tex)? Läggs hon riktigt mätt och belâten?2. Hon har börjat vakna innan hon ska på dagarna. Hon sover sina två långa dagpass ute i vagnen och jag får springa ut hela tiden och stoppa in nappen osv. Oftast somnar hon inte om utan skriker tills vi vagnar eller tar in henne.
Maria1984 skrev:
Lillan börjar bli stor och vill vara med mer (Upptäcka Världen som chokladkaninen brukar säga3. Amningen. Hon äter rejält när hon vaknar och jag ammar från 1:a bröstet. Sen rapas hon och sen ligger hon bara och leker och ler med bröstet. Är inte alls intresserad av att äta mer än precis det första. Hur ska jag få i henne mer här. Har en känsla av att det kan vara därför hon vaknar för tidigt i lurarna?
Maria1984 skrev:
Kanske att hon hunnit bli övertrött där vid 17-snâret? Jag fick ordning pâ sista luren för min lilleman dâ jag tidigarelade den ganska drastiskt (en halvtimme innan vad jag trott vill jag minnas). Sen kan hon ju fâ en femminutare mitt i kvällsstrasslet (om det nu skulle râka bli sâ vill säga4. Efter sina två långa sovpass sover Julia inte med någon reda alls längre. Hon småslumrar till och från hela kvällen tills det är dags för natten. Om vi provar lägga henne efter 2 tim sen senaste sovpass som blir ca 17 somnar hon inte OM hon väl somnar vaknar hon efter 5-10 min klarvaken. Men ändå verkar hon ju trött och småsover hela kvällen men hos oss då. Det går inte att hålla henne vaken men ändå sover hon max 5-10 min
Maria1984 skrev:
Hon har alltsâ redan sovit 20-04? Men vanligtvis ger ni henne att äta i sömnen? Ni skulle ju isâfall kunna senarelägga nattmâlet sâ att det inte blir för tätt inpâ morgonen.5. När är hon såpass att hon klarar natt mellan 20-04 utan kvällsmålet vid 23 som vi ger nu i sömnen? Märker att hon vaknar vid 05 och äter och kan sen sova till 9 på morgonen och då är hela dagen upp och ner sen. Jag vill gärna ha morgon vid 07:30 ca.
Maria1984 skrev:
Dâ fâr vi vackert vänta pâ fortsättningenhm det va nog allt för nu.
Hur håller jag då henne vaken ända till 13? Då blir ju första luren mellan 9-10:30. Det blir 2,5 tim till nästa sovpass och det går ju knappt med 1,5 tim vaken nu?Tvâ timmar kan vara lite mycket sâ där pâ morgonkvisten. 1.5 timme kan räcka
Jag har känslan av att hon är lite småhungrig när luren börjar närma sig sitt slut men samtidigt ammar jag så mycket som möjligt inom en timme. Erbjuder och erbjuder men som sagt. Det är roligare att flirta med mammaVaknar hon vid klassiska skarvar (45 min tex)? Läggs hon riktigt mätt och belâten?
Ska prova lägga henne 16:30 i stället. 5 minutare tar hon själv hela tiden. Är det ok?Kanske att hon hunnit bli övertrött där vid 17-snâret? Jag fick ordning pâ sista luren för min lilleman dâ jag tidigarelade den ganska drastiskt (en halvtimme innan vad jag trott vill jag minnas). Sen kan hon ju fâ en femminutare mitt i kvällsstrasslet (om det nu skulle râka bli sâ vill säga ).
Hon läggs ca 20 på kvällen och jag tar upp henne vid 22:30 och ammar henne medans hon sover igentligen. Sen sover hon till 04. Nu har hon vaknat vid 07:30 dom sista mornarna så det är helt ok. Men när kan man ta bort amningen vid 22:30 och vagna bort det nattmålet och bara ha ett vid 04???Hon har alltsâ redan sovit 20-04? Men vanligtvis ger ni henne att äta i sömnen? Ni skulle ju isâfall kunna senarelägga nattmâlet sâ att det inte blir för tätt inpâ morgonen.
Nu har hon alltså igentligen två nattmål, 22:30 och 04. När klara hon sova från 20 -04?
hej hopp!
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej igen!
Maria1984 skrev:
Själv har jag varit lat och inte börjat med schema förrän vid 4-5 mânader och fram till dess haft standardmodellen i bakhuvudet och tagit det ganska lugnt.
Alltsâ sträva efter 2-2, men blir det 1.5-1.5 sâ är det inte hela världen osv. Det jag satsat hârt pâ har varit vakenperioderna. Mycket mat, mycket skratt, mycket att göra. Dâ brukar sömnen som följer bli den bästa.
Maria1984 skrev:
Vad gäller nattmâlen kanske nâgon med erfarenhet av att verkligen aktivt ta bort dem skulle kunna ge sin syn pâ saken? Hos oss har de fallit bort av sig själva när matintaget pâ dagen blivit tillräckligt.
Tids nog kommer saker och ting att falla pâ plats. Det är just det som är sâ bra med standardmodellen tycker jag, att man styr upp vardagen successivt och hela tiden vet att man sett till att liten fâtt allt den behöver och mer därtill

Maria1984 skrev:
Lillan är drygt tvâ mânader om jag räknar rätt? Dâ skulle jag helt enkelt standardmodella, utan att ha exakta klockslag i huvudet. Om hon inte orkar mer än 1.5 timme i taget, so be it liksom.Hur håller jag då henne vaken ända till 13? Då blir ju första luren mellan 9-10:30. Det blir 2,5 tim till nästa sovpass och det går ju knappt med 1,5 tim vaken nu?
Själv har jag varit lat och inte börjat med schema förrän vid 4-5 mânader och fram till dess haft standardmodellen i bakhuvudet och tagit det ganska lugnt.
Alltsâ sträva efter 2-2, men blir det 1.5-1.5 sâ är det inte hela världen osv. Det jag satsat hârt pâ har varit vakenperioderna. Mycket mat, mycket skratt, mycket att göra. Dâ brukar sömnen som följer bli den bästa.
Maria1984 skrev:
Jag skulle hellre gett henne en medveten femminutare när det behövs, men i allmänhet ha lite kortare vakenpass än tvâ timmar om hon inte fixar det.5 minutare tar hon själv hela tiden. Är det ok?
Vad gäller nattmâlen kanske nâgon med erfarenhet av att verkligen aktivt ta bort dem skulle kunna ge sin syn pâ saken? Hos oss har de fallit bort av sig själva när matintaget pâ dagen blivit tillräckligt.
Tids nog kommer saker och ting att falla pâ plats. Det är just det som är sâ bra med standardmodellen tycker jag, att man styr upp vardagen successivt och hela tiden vet att man sett till att liten fâtt allt den behöver och mer därtill
Hej!
Det slog mig plötsligt att det jag måste göra är att släppa all prestationsångest. Njuta och sluta räkna timmar hit och dit. Men jag är en inrutad människa som gillar struktur men det sista har jag knappt hunnit njuta eftersom jag är såå noga med tider osv.
Nu ska jag fokusera på att få i henne massa mat x 4 och att hon ska sova 2 någorlunda långa pass
Eller vad sägs om det?
kram
Det slog mig plötsligt att det jag måste göra är att släppa all prestationsångest. Njuta och sluta räkna timmar hit och dit. Men jag är en inrutad människa som gillar struktur men det sista har jag knappt hunnit njuta eftersom jag är såå noga med tider osv.
Nu ska jag fokusera på att få i henne massa mat x 4 och att hon ska sova 2 någorlunda långa pass
Eller vad sägs om det?
kram
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Du får trösta dig med att du inte är ensam...maria1984 skrev:Det slog mig plötsligt att det jag måste göra är att släppa all prestationsångest. Njuta och sluta räkna timmar hit och dit. Men jag är en inrutad människa som gillar struktur men det sista har jag knappt hunnit njuta eftersom jag är såå noga med tider osv.
Så din plan låter jättebra, tycker jag. Se det som en kurs i personlig utveckling att strääääääva utan att kräva prestation. (Jag har en kort tråd om det på Kackelforum förresten, om du vill ha lite igenkänningsfaktor.)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Gissa vem som sov från 20 till 04 i natt!!!
Dessutom va Julia ungefär sovande hela dagen igår. Fattade ingenting. Gick inte att hålla henne vaken alls kändes det som. Hon däckade i sängen vid 20 för natten utan napp!
Petade in nappen en gång tror jag vid 3 tror jag och somnade tydligen om. Sen vaknade jag av henne vid 4 och då låg hon mest och stånkade. Tog upp henne illa kvickt och matade och la tillbaka henne. Sen va det morogn halv 8.
Dessutom va Julia ungefär sovande hela dagen igår. Fattade ingenting. Gick inte att hålla henne vaken alls kändes det som. Hon däckade i sängen vid 20 för natten utan napp!
Petade in nappen en gång tror jag vid 3 tror jag och somnade tydligen om. Sen vaknade jag av henne vid 4 och då låg hon mest och stånkade. Tog upp henne illa kvickt och matade och la tillbaka henne. Sen va det morogn halv 8.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Tack!Du får trösta dig med att du inte är ensam... Själv tvekar jag att sätta ett schema just för att jag VEEEET att jag blir så himla mållåst om jag gör det. Samtidigt som det är så otroligt praktiskt att ha framförhållning.
Så din plan låter jättebra, tycker jag. Se det som en kurs i personlig utveckling att strääääääva utan att kräva prestation. (Jag har en kort tråd om det på Kackelforum förresten, om du vill ha lite igenkänningsfaktor.)
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Hej!
Jo dagarna har varit sådär men det är vårt fel. Dop och massa påhitt har gjort dagarna väldigt olika med massa smålurar och lite missnöjd bebis som följd.
Denna veckan blir det lugna gatan igen och långa promenader med vagnen så Julia får sova gott.
Men nätterna går fortfarande super
Somnar runt 20 och vaknar mellan 3 och 4 för nattmål som varar knappt 10 min sen sover hon vidare till halv 8
Jag har börjat ge lite ersättning ibland efter amningarna eftersom jag känner att hon bara leker vid bröstet ibland när första hungern är stillad och då kan hon äta ca 90 ml till så proppmätt är hon väl inte då. Samtidigt vill jag gärna amma nu när förkylningar och magsjuka kommit.
jag ger babysemp 1. När kan man börja på 2an eller välling?
Många här ger NAN har jag märkt. Är den bättre?
Hon har fått ersättning som nattslurk länge.
Jo dagarna har varit sådär men det är vårt fel. Dop och massa påhitt har gjort dagarna väldigt olika med massa smålurar och lite missnöjd bebis som följd.
Denna veckan blir det lugna gatan igen och långa promenader med vagnen så Julia får sova gott.
Men nätterna går fortfarande super
Jag har börjat ge lite ersättning ibland efter amningarna eftersom jag känner att hon bara leker vid bröstet ibland när första hungern är stillad och då kan hon äta ca 90 ml till så proppmätt är hon väl inte då. Samtidigt vill jag gärna amma nu när förkylningar och magsjuka kommit.
jag ger babysemp 1. När kan man börja på 2an eller välling?
Många här ger NAN har jag märkt. Är den bättre?
Hon har fått ersättning som nattslurk länge.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Clara Cecilia
Hej!
(Flaskmatande mamman här
)
Jo, Baysemp 2 går från 4 månader. NAN finns i version 1 (funkar som tillägg till amning från födseln) och version 2 (som funkar antingen från 4 månader eller från födseln om man inte ammar.)
Majs och Mild havrevälling går bra från 4 månader (samma sak som gröt).
Vissa av oss tycker att NAN verkar mildare mot magen, om man nu har en liten prutt/fis typ. Fungerar Babysemp för dig så tycker jag ni ska fortsätta, det går ju lysande
"Risken" med NAN 2 och välling är att dom blir mätta fort och tappar intresset för bröstet. Så om du vill fortsätta amma ska du införa smakisar vid 4 månader istället och välling som kvällslurk.
Clara
(Flaskmatande mamman här
Jo, Baysemp 2 går från 4 månader. NAN finns i version 1 (funkar som tillägg till amning från födseln) och version 2 (som funkar antingen från 4 månader eller från födseln om man inte ammar.)
Majs och Mild havrevälling går bra från 4 månader (samma sak som gröt).
Vissa av oss tycker att NAN verkar mildare mot magen, om man nu har en liten prutt/fis typ. Fungerar Babysemp för dig så tycker jag ni ska fortsätta, det går ju lysande
"Risken" med NAN 2 och välling är att dom blir mätta fort och tappar intresset för bröstet. Så om du vill fortsätta amma ska du införa smakisar vid 4 månader istället och välling som kvällslurk.
Clara
Mamma till V 2008, L 2010