Hej alla!
Hoppas hoppas ni kan hjälpa mig!
Jag har en dotter på snart 8 mån som sovit hela natten från att hon var ca 4 mån gammal. Hon har endast vaknat en el två ggr för att få nappen.
Men så för en månad sen hände något... Hon blev tokförkyld, fick öroninflammation och sist men inte minst magsjuka och som följd åt hon väldigt dåligt under en vecka. Vi var hos doktorn fram och tillbaka flera ggr men nu äntligen är hon pigg och kry igen. MEN - samtidigt som hon blev sjuk började och hennes sömn störas nåt enormt. Jag vet inte hur många ggr hon vaknar per natt... Till saken hör att hon samtidigt som hon blev sjuk lärde sig krypa, ställa sig upp och sitta.
Så nätterna är en blandning mellan att hon kryper i sömnen, sätter sig upp, tappar nappen, hostar, prutar osv. ALLT vaknar hon av. Oftast somnar hon om snabbt men det är väldigt svårt själv att hinna somna om mellan alla uppvaknanden. Endast vissa nätter kan hon vakna och vara pigg - oftast mellan 04-05.
Idag är hon ju frisk (hostar endast lite) men ändå vaknar hon upp. Hennes aptit är jättestark efter att hon varit sjuk så jag laddar som tusan under dagen, men det verkar inte göra att hon sover bättre, så jag vet inte vad det är så stör henne så. Jag blev tokig av att böja mig över hennes säng så till slut började jag lägga över henne i min säng (jag vet... inte bra), men vad gör man inte när sömnbristen är akut. Eftersom min sambo har akut diskbråck måste jag ta detta ensam så jag är totalt utmattad i dag.
Så vänner, vad tror ni? Är det bara att gilla läget och tro att det kommer gå över av sig själv eller behöver hon kuras? Jag håller på att gå under av trötthet och behöver kloka ord.
Hon har alltid varit ganska aktiv och vill inte sova så mycket under dan. Till saken hör att jag oxå varit dum nog att vant henne vid att vaggas till sömns - dumt jag vet!) Idag är hon så stor och nyfiken och sova är det sista hon vill - det är alltid en kamp. Att sova mer än 30 min på dagen går nästan aldrig om jag inte ligger bredvid henne. Jag har testat att sitta bredvid henne och försökt stoppa om henne snabbt när hon börjat vakna efter 30 min men det funkar sällan.
Idag ser hennes schema ut ungefär så här;
Vaknar 06.30 - välling
08.30 - 09 - sova
09.30 - Gröt
11.15 - 11.45 - Sova
12 - Lunch och puré
14.30 - 15.30 Sova (eller 30 min, denna tid kan variera under em)
15.30 - Mellis (turkisk yog och frukt)
17.30 Middag och frukt
19.00 Gröt
19.30 Välling och sängdags
Så - är det läge att kura henne trots att hon är mitt inne i ett utvecklingssprång?
Tusen tack för konstruktiva idéer. Och snälla påminn mig inte om att jag aldrig borde vant henne vid att vaggas och ligga i min säng, det VET jag redan:)
Tack!
Kura 8 mån mitt i utvecklingssprång
Hej och välkommen hit bort Myrmamma!
Har du läst Sova Hela Natten? Jag skulle börja där. Läsa på ordentligt.
Nappen...lilla nappen... Den är bra för barn med stort sugbehov men det är det inte frågan om för din lilla. Eller hur? Jag skulle gissa att den snarare har blivit en sömnstörare än en hjälp.
När en liten lär sig krypa/sitta/stå då kan det bli en del bök i natten. Bästa tricket för att få de små att somna om själva och inte störas av det är att träna på dagen att gå fr exempelvis stående till sittandes och sedan till liggandes. Detta med stående ovationer förstås! =D> =D>
\:D/
Då kan den lilla sköta det där själv mitt i natten. Som sig bör. Utan ngn som stör.
Nu till kärnan. Kura? Ja, jag skulle kura det lilla barnet. Att hon är i 8 mån ångesten gör att det kanske ställs mkt och tuffare frågor men alla barn önskar sig låååång sammanhängande djupsömn oavsett ålder. Så jag skulle läsa in mig ordentligt och sen genomföra. Så alla kan sova gotti gotti!
Ditt schema skulle jag justera efter Anna W rekommendationer i SHN-boken. För lite sömn är en bov, övertrötta barn är svårare att söva.
Lycka till med ditt beslut och hoppas ni väljer den goda sömnen.
Värme
/Luvisen
PS. Det är jättetufft att kura helt själv men jag har gjort det och det går. Jag är inte ensam så jag vet att även du kan! DS.
Har du läst Sova Hela Natten? Jag skulle börja där. Läsa på ordentligt.
Nappen...lilla nappen... Den är bra för barn med stort sugbehov men det är det inte frågan om för din lilla. Eller hur? Jag skulle gissa att den snarare har blivit en sömnstörare än en hjälp.
När en liten lär sig krypa/sitta/stå då kan det bli en del bök i natten. Bästa tricket för att få de små att somna om själva och inte störas av det är att träna på dagen att gå fr exempelvis stående till sittandes och sedan till liggandes. Detta med stående ovationer förstås! =D> =D>
Då kan den lilla sköta det där själv mitt i natten. Som sig bör. Utan ngn som stör.
Nu till kärnan. Kura? Ja, jag skulle kura det lilla barnet. Att hon är i 8 mån ångesten gör att det kanske ställs mkt och tuffare frågor men alla barn önskar sig låååång sammanhängande djupsömn oavsett ålder. Så jag skulle läsa in mig ordentligt och sen genomföra. Så alla kan sova gotti gotti!
Ditt schema skulle jag justera efter Anna W rekommendationer i SHN-boken. För lite sömn är en bov, övertrötta barn är svårare att söva.
Lycka till med ditt beslut och hoppas ni väljer den goda sömnen.
Värme
PS. Det är jättetufft att kura helt själv men jag har gjort det och det går. Jag är inte ensam så jag vet att även du kan! DS.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Hej och tack för svar!!
Ja, nappen ställer nog till det nu för tiden.
Men jag undrar ändå varför hon vaknar så ofta nu för tiden... Från att ha sovit nästan helan natten (19-7) så kan hon vakna varannan timme. Och hon är otroligt lättväckt. Varför blir det så? Helt plötsligt. Hon har ju inte fått tänder än och jag känner inga heller. Kan det vara det? Ibland kanske man inte ska överanalysera saker man jag undrar verkligen hur det kommer sig.
Jag har absolut läst SHN och tror på vad jag läser även om det känns övermäktigt att klara att börja kuren nu eftersom jag redan lider av sömnbrist. Ond spiral - jag vet!
Numera så vaggar jag i varje fall inte henne till sömns utan hon får vara i sin säng tills hon somnar. Jag går in med jämna mellanrum och lägger henne till rätta eftersom hon ställer sig upp hela tiden. Det blir ju en del gråt men till slut finner hon sig och somnar. Alltid något!
Små små steg...
Ja, nappen ställer nog till det nu för tiden.
Men jag undrar ändå varför hon vaknar så ofta nu för tiden... Från att ha sovit nästan helan natten (19-7) så kan hon vakna varannan timme. Och hon är otroligt lättväckt. Varför blir det så? Helt plötsligt. Hon har ju inte fått tänder än och jag känner inga heller. Kan det vara det? Ibland kanske man inte ska överanalysera saker man jag undrar verkligen hur det kommer sig.
Jag har absolut läst SHN och tror på vad jag läser även om det känns övermäktigt att klara att börja kuren nu eftersom jag redan lider av sömnbrist. Ond spiral - jag vet!
Numera så vaggar jag i varje fall inte henne till sömns utan hon får vara i sin säng tills hon somnar. Jag går in med jämna mellanrum och lägger henne till rätta eftersom hon ställer sig upp hela tiden. Det blir ju en del gråt men till slut finner hon sig och somnar. Alltid något!
Små små steg...
Sluta undra och genomför istället i handling det som barnet behöver.
Det intressanta är inte orsaken utan lösningen.
Jag var sjukt trött och undernärd och Gud-vet-vad samt motarbetad av min sambo (inte för att han inte ville kura utan för att han inte förstod hur man gjorde. Han gjorde allt tvärtom
) MEN jag gav mig tusan på att finna orken och gjorde det. Vi talar om 3 tuffa dagar- INGEN evighet. 3 dagar när dina handlingar talar om för din lilla älskling att hon ÄR trygg och DU har koll på läget.
Sedan snor du åt dig sömn så fort den lilla sover. När som hur som! Och du kommer sakta känna dig starkare. Jag lovar!
Krafterna rinner till och du kan leverera ramsor med glädje \:D/ och du kommer orka att göra en show för din lilla så hon kiknar och hon kommer slockna som en stock. Och du med.
Ta steg ett. Skriv ett nytt schema.
Skickar massa värme! /Luvisen
Det intressanta är inte orsaken utan lösningen.
Jag var sjukt trött och undernärd och Gud-vet-vad samt motarbetad av min sambo (inte för att han inte ville kura utan för att han inte förstod hur man gjorde. Han gjorde allt tvärtom
Sedan snor du åt dig sömn så fort den lilla sover. När som hur som! Och du kommer sakta känna dig starkare. Jag lovar!
Krafterna rinner till och du kan leverera ramsor med glädje \:D/ och du kommer orka att göra en show för din lilla så hon kiknar och hon kommer slockna som en stock. Och du med.
Ta steg ett. Skriv ett nytt schema.
Skickar massa värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie