Hon kissar överallt!

Samtalsforum med barnen i fokus
hanna-raori

Hon kissar överallt!

Inlägg av hanna-raori »

Min lilla fining, snart 2,5 år, verkade vilja släppa blöjan för ett par månader sen och vi bestämde oss för att strunta i den efter det. Tyvärr går det inte alls lika bra för oss som det bekrivs i Barnaboken... Plus att vi fått så många andra "goda råd" från folk att vi nog förvirrat henne nu. Vi har antagligen gett henne lite dubbla budskap i och med att vi ofta rör på oss, är ute mycket och inte har möjlighet att byta kläder överallt (vi bor mitt i stan) så har vi använt "pull-up" blöjor ibland. Resten av tiden kissar och bajsar hon på golvet. Hon har aldrig blöja inne, förrutom hon farfar/farmor som inte vill ha bajs på golvet... Hon blir lite upprörd ibland när det är en olycka, men för det mesta märker hon inte ens att det hänt nått utan dansar runt som vanligt med fötterna fulla av kiss eller bajs :roll:

Är hon helt enkelt inte redo än? När jag säger på morgonen att "nu tar vi av blöjan" vill hon ha den på eller byta till en ny... Hon har den också under tuppluren mitt på dagen, på dagis (2 dagar i veckan) och varje gång vi är ute... Förvirrande va? Hur fasen gör man? Får man helt enkelt stå ut med kiss och bajs ett par veckor tills polleten trillar ner?

Tack för svar :)
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Är hon omedveten om vad som händer eller är det trots? Oavsett så gäller samma - dvs att om olycka händer så "ojsan hamnade kisset/bajset fel, vart ska det vara - ah på pottan/toan"... Sakligt och konkret och torka upp och städa med hennes hjälp. Man kan påminna ibland - vart kissar man? Och prata om vart man själv kissar.

När mina barn slutat med blöja så har de alltid från ca 1.5 år börjat med att alltid gå utan hemma. På turné så hade de blöja inledningsvis tills det naturligt fasades ut och den togs bort. Har gett sig själv.

Jag vet andra som helt enkelt tagit bort den och tagit ett par veckor med "ojdå".

Om ni har gett massa dubbla budskap och det blivit prestige så är ni på en annan planhalva och det gäller att börja om och göra det sakligt. Vilken väg ni där väljer spelar nog ingen roll, bara ni håller den och kan hålla den sakligt. Dock - tar ni den alltid så gäller verkligen alltid - inga undantag för farmor och farfar - möjligtvis ex. flygresor och sådant som är alldeles nödvändigt.

Kom gärna tillbaka med dina tankar så kan vi bolla vidare.

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

TACK Susanne för att du vill bolla idéer med mig- jag håller på att bli tokig på detta! Helt ärligt så är detta det svåraste hittils; mycket värre än att fixa sömnen...

Ville bara skriva att jag läste nedan tråd som påminner mycket om mitt eget dilemma: ni kanske kan svara oss båda på samma gång?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23356

Det här med att kissa och bajsa utan att säga till, bara kissa i soffan, bajsa på golvet för att sedan trampa i det osv- utan att ens märka, det händer dagligen hos oss. Angående trotset, jag vet faktiskt inte... hon har ju precis BÖRJAT lära sig om pottan- hon har ALDRIG haft en period då hon faktiskt kissat på pottan, vi har aldrig ens kommit så långt...

Problemet är att vi dels gett henne dubbla budskap, kanske gett upp för tidigt, men det har också blivit prestige i att kissa eller bajsa. Hon blir alltid orolig, skrikig, trotsig och retlig när det hänt en olycka. Jag tror att hon skäms och det är ju vårat fel...

Jag fick lite ny energi när jag läste ditt svar så idag hade hon blöja på förmiddagen när vi var ute, men eftersom vi var hemma hela eftermiddagen satte jag aldrig på nån ny- vi tog tillsammans in pottan och papper till vardagsrummet och jag sa lite i förbigående "pottan står här nu om du behöver kissa :), ok?" Elsa: "ok! "Följande hände:

1. Hon kissade mitt på vardagsrumsmattan (pottan stod en meter därifrån, men hon försökte inte kissa i den och missade- hon verkar inte förstått att det är där hon ska kissa än. Däremot märkte hon ATT hon kissat och ville torka upp. Nån minut efter satte jag henne på pottan för att visa att det var där kisset skulle komma, hon försökte själv ta av sig de blöta byxorna, hon VILLE kissa på pottan, men självklart kom ingenting... Dum idé, eller hur?

2. Upptäckte en bajsig trosa i soffan. Såg en till klutt på golvet. HOn hade inte ens märkt eller sagt till. Denna gången blev hon jätteledsen och frustrerad och SKREK när jag försökte sätta henne på pottan för att hon skulle se var klutten skulle vara. Jag fick bära en sprattlande och skrikande liten tjej till skötbordet istället, tvättade, sen spolade vi ner klutten tillsammans där den skulle vara.

3. Hon kissade på köksgolvet utan att säga till. När jag upptäckte det sa jag: "Jag ska kissa, följ med så kan du också :) " Hon satt en liten stund, men ville ner med en gång. Två minuter senare skriker hon: "mamma, titta! Bajskorvar på golvet!"

Hennes beteende tycker jag visar att hon är RÄDD för pottan och toaletten. . Jag måste erkänna att jag läste "pott-träningsavsnittet" för längesen, och sen ett par gånger efter det, men har inte FÖRSTÅTT det förrän nu och nu är hon nästan 2,5 år och jag känner att jag pajat hela grejen med att prova olika "metoder". Det har blivit "en grej" både för henne och för oss.

Ska vi ta några månaders paus kanske? Jag fattar bara inte hur det ska gå till med dagis, utomhusaktiviteter osv. Jag kan ju inte kolla henne HELA tiden! Hjälp, altså... 8-[
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Här kommer en kort kommentar utifrån hur vi gjorde när stora killen slutade med blöjor. Vi införde pottagodis! Han var helt klart mycket tveksam till att sitta på pottan och tyckte nog att det var lite suspekt, så vi införde "regeln" att man får pottagodis om man sitter på pottan. Inget mer krav. Köpte små, små godisar och gav honom så han satt 5 minuter då och då, gärna framför teven med en rolig film, så han vande sig. Sen, när han började tycka att det var rätt ok att sitta på pottan, ändrades regeln omärkligt (med attityden av självklarhet) till att "om det kommer kiss eller bajs i pottan, så får man pottagodis". Sen, efter ett tag till, när kisset fungerade bra till "om det kommer bajs i pottan" osv. Sen fasade vi ut godiset. Beroende på vilket barn skulle det säkert fungera med en speciell pottabok eller pottaleksak också, men vår kille är en liten kolhydratknarkare så godis är rätt väg att gå med honom... :roll: :lol:

På det här sättet blev det bara positivt med pottan och han är en liten men starkt konservativ man, så allt nytt introduceras lättast med muta av något slag. Det kanske skulle kunna fungera för er? Enligt min erfarenhet är det då viktigt att hålla regeln opersonlig, dvs det handlar om att "om man sitter på pottan" och sen "om kisset kommer i pottan" INTE "om du är duktig och kissar i pottan" för då blir det prestation. Det ska vara en möjlighet att välja att få pottagodis, inte en belöning för prestation. Så tänker jag iaf. Regeln kan man sen påminna om i förbigående sådär.

Hoppas att det löser sig för er, hur ni än väljer att göra!
Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

UNDERBART Nemita, provade omedelbart! Hon är precis likadan som din kille... svårt med nyheter :)

Jag sa: "om man sitter på pottan så får man russin!" På 2 röda satt hon där och kissade, sen lät jag henne äta lite fler russin ur paketet. Har jag fortfarande gett henne krav nu? Eller kan jag säga så?

Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Så kul!!! :) Vi gjorde exakt så. Om man sitter på pottan så får man russin. Jag sa också ungefär "Visst är det tur att det är så att om man sitter på pottan så får man russin! Det är ju jättebra! Vilken bra regel!" (Bra för alla! :lol: ) Vi pratade om regeln på samma sätt som om väckarklockan, något som inte styrs av oss utan som bara gäller. Sån tur för honom/henne att regeln finns, så man kan få russin!

Förutom detta så var vi grymt konsekventa och vi hade möjlighet att vara i stugan under två veckor när blöjan bara kom på under natten och på dagsovningen. (Och sen dess aldrig nånsin. Åkte vi bil la vi en plastpåse och en handduk under killen i bilbarnstolen bara.) Naturligtvis lättare på sommaren. Men det viktiga var att det låg i hans eget intresse att sitta på pottan, och så småningom att kissa på pottan och att bajsa på pottan. Det hade inte med oss föräldrar att göra, bara med "den där braiga regeln". :)

Det tog ganska exakt en och en halv vecka innan han självmant sa "Nu måste jag kissa, var är pottan!" och sen var det liksom klart. Min gissning är att det kan ta längre för er eftersom det har trasslat, men ha lite is i magen om det går: håll er till "regeln" och påminn inte i övrigt. Hon måste själv få chans att känna efter, tror jag.

Lycka till!
:heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

TACK Nemita! Måste bara snabbt fråga vad du tycker...

På tisdagar och torsdagar går hon på dagis och där får hon inte "träna", så vi måste sätta på blöjan... Vad ska man göra? Vad skulle du sagt till dagispersonal? Dom har inte TID att låta henne kissa och bajsa på golvet. Ska jag packa med en plastpåse och 100 trosor? Eller pull-up blöjor för dessa dagar?

TACK för underbar peppning! Jag börjar få Attituden tillbaka :)

Kram!

Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jaadu... jag vet inte på rak arm. Vi valde ju sommaren just för att slippa ta dagisdiskussionen. Finns det någon möjlighet alls att hon kan vara hemma en vecka för att ni ska hinna få till det innan hon går tillbaka? Det är ju en möjlighet. Annars är min generella erfarenhet att om man bara visar på hur saker ska vara med tillräcklig Attityd av självklarhet, så kan man göra saker nästan hur som helst. Jag vet att en del har byxblöjor vid vissa tillfällen utan att göra någon sak av det, utan bara tar på rakt av när det tex ska åkas bil långt. Men med tanke på att ni haft trassel ett tag så kanske det är lite dumt att riskera ytterligare förvirring. Vad tror du?

(För oss blev det dessutom så att även om killen varit blöjfri i nästan två månader när han började på dagis så blev det ett par olyckor första veckan. Antagligen bara för att han inte var riktigt säker på var han skulle kissa och för att situationen var ny.)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Precis som Nemita tror jag att du ska vänta tills du har tid att ge det ett par veckor hemma så att det ska kunna få en chans att sätta sig. De dubbla budskapen hon nu får med blöjfria dagar kontra blöja på somliga dagar förvirrar både för kroppens egna signaler och för den mentala mognaden, tror jag. Så fundera över när den tiden finns att ge och ta det arbetet i lugn och ro då. För mer råd kring HUR, hänvisar jag till Barnaboken, avsnittet Potträning, som till viss del citeras i tråden du nämnde här ovanför :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Tack!! Båda två :)

Jag har insett att det är så det får bli... Vi hade lite progress ett par dagar, men sen var det dags för dagis igen- jag förklarade för dom, men dom sa när jag hämtade henne, att hon inte visade några som helst tecken på att vilja gå på pottan. Jag låter henne gå utan blöja hemma, men hon sover så klart med blöja på natten, hon bajsar ALLTID under ensamleken och efter det sätter jag inte på nån ny. NÄR vi är hemma. Fast när vi går och handlar, tar en långpromenad osv, har hon pull-up blöja. Det måste ju vara oerhört förvirrande för henne. Hon visar inte ett enda tecken på att hon förstår. Hon har skolplats i januari, så snart hon är torr, så då tar jag henne ur dagiset och sen får det ta den tid det tar, helt enkelt.

hanna-raori

Re: Hon kissar överallt!

Inlägg av hanna-raori »

Hjälp! Elsa håller på att bli TVINGAD till att kissa i skolan! Och hennes fina, naturliga kisseri har börjat krångla hemma också :(

Hon har nu varit blöjfri hemma sen början av januari. Efter jul släppte vi böjan helt och efter 2 veckor fattade hon- ÄNTLIGEN!!! =D> Det har fortfarande varit struligt när vi är nån annastans- hon verkar inte kunna hålla sig tills hon hittar en toalett, utan förvarnar: sen har man max 1-2 min på sig innan kisset kommer. Är man på ett museum eller i mataffären är det ju omöjligt! Det blir en liten olycka. Men det är väl normalt, eller?

Elsa har nu börjat belgisk skola, som är som tidig förskola, antar jag. Dom kör inget AW kan jag ju säga. Barn slängs in i klassrum, tvingas ner på toaletten, skriks på... Ingen inskolning heller så klart. Elsa började i måndags och detta är hennes femte dag. Hon har slutat gråta redan när jag lämnar henne, det är starkt gjort, men hon vill INTE kissa på de små barntoaletterna de har, så hon kissar i byxorna och läraren blir irriterad på henne. Hon berättade för mig att igår hade hon TVINGAT Elsa att kissa med de andra barnen (de ska alla kissa samtidigt en gång i timmen).

Elsa har varit lite trotsig den senaste månaden, men jag har AW's trotslista på kylskåpet och vi brukar hantera det ganska bra. Bara några små hanterbara utbrott ibland, men denna vecka har allt ändrats! Hon kissade på golvet och bajsade i trosorna hela eftermiddagen hemma igår. Hon har riktiga "tantrums" och ber om hjälp under utbrotten :( Och jag tycker att det verkar GALET att tvinga en grupp på 10 barn att kissa samtidigt i skolan! Hon måste ju få gå när hon känner att kisset är på gång?

Jag borde också nämna att man bara får börja skolan här om man är "blöjfri". Stressen ligger hårt på de stackars små barnen. Hon är bara 2 år och 8 månader...

Vad ska vi göra? Jag får inte lägga mig i undervisningen, men underbara, jättefina Elsa har förvandlats till ett monster denna vecka och det är så orättvist! Hon blir behandlad därefter också, irritation från läraren föder frustration och stress hos Elsa... Är detta normalt i skolor/ dagis/ förskolor i Sverige också? Det kanske bara är jag som är bakom flötet? Hon går bara skolan på morgonen och om jag spenderar eftermiddagarna normalt med henne så kanske vi bygger upp lite bra självkänsla-bas??

Tack för snabbt svar :)

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, inga råd tyvärr... :cry:

Tycker det hela är mycket sorgligt. Måste hon gå där?

Här på vårt dagis i sverige så blir man skickad på toaletten några gånger/dag. (en gång i timmen vet jag väl inte) Men man blir ombedd att gå på toa innan man går ut, efter maten eller innan. MEN, kommer inget så kommer inget. Men de flesta uppmuntras att sätta sig för säkerhetsskull.

MIn son (som nu är 4,5) har nästan hela tiden, även på dagis och hemma. hållit sig tills han känner att OJ NU måste jag gå! :shock:

Då är det precis som du beskriver max 1 min på sig. Nu har jag tur att ha en kille så vi ställer ner shopping korgen i affären och springer ut och kissar, stannar bilen och kissar osv... Men jo, det händer ändå (även hemma) att det kommer några droppar i byxorna och då får vi byta och kissa så klart.

Även jag uppmanar Tor att gå och kissa innan vi går ut, eller skall åka bil om han inte kissat den senaste timmen. Men inget tvång, men oftast har han ju kiss som behöver komma ut. :wink:

Kan ni på något sätt avdramatisera det hela även till förskolan? Att hon typ lär sig sitta även om inget kommer, även om det råkar vara en gång i timmen :roll: ?

Jag vet att många dagis har svårt att hjälpa till med att ta bort blöjan och att det finns barn som är torra hemma men har blöja på dagis, allt efter hur anpassningsbara förskolan är.

hoppas ni hittar en lösning! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Hanna :D

Jag känner igen lite av det du skriver frân franska "école maternelle", just med kollektiva toabesök (men utan skrik och tvâng som tur är). Här sâ fâr barnen inte heller börja förrän de är blöjfria, vilket gör att vissa barn börjar mitt i terminen. Skulle det gâ hos er ocksâ? Alltsâ att ta ett steg tillbaka och lâta hela kisseriet sätta sig ordentligt innan hon börjar skolan?
Vâr storebror släppte blöjan i juni-juli och började skolan i september. Den första skolveckan blev det nâgra olyckor (fast vi inte haft nâgra hemmavid pâ ett bra tag). Jag tror att det berodde pâ att han inte kände sig hemma i lokalerna i början. Han var inte ensam om att kissa pâ sig den första tiden, men det gick över väldigt fort (för alla kanske jag ska tillägga). Jag kan tänka mig att ett barn som verkligen släppt blöjan och riktigt behärskar hela kissochbajsapparaten har lättare att hantera kollektiva toabesök sen (men jag instämmer med dig, tvingas borde ingen).

Du, det finns nâgra trâdar inne pâ Hela världens Barnaboksforum som kanske kan intressera dig. Lât dig inte skrämmas av att det stâr "Frankrike" i titeln, det borde kanske ändras till "utanför Sverige" sâ att fler spontant hänger pâ! :D

hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Tack snälla ni
Kan ni på något sätt avdramatisera det hela även till förskolan? Att hon typ lär sig sitta även om inget kommer, även om det råkar vara en gång i timmen ?
Jo, jag har provat, men man får inte "ta" henne, hålla fast henne. Hon börjar slåss (vilket hon ALDRIG gjort- hon är en klappa-fint-tjej) och skrika om jag ens frågar fint om hon inte kan prova. Ibland funkar det, men om JAG måste lirka för att få det att funka, det kan ju omöjligt hennes lärare göra- dom har ju inte tid för "krångliga barn"...

I natt vaknade hon och SKREK!!!!! Hon drömde mardröm och dunkade huvudet i sängen- "jag VILL inte kissa!! skrek hon :cry: Lilla gumman... Jag väckte henne faktiskt och då lugnade hon sig. Hon sa att hon "kissat i byxorna", så jag bytte blöjan och sen sov hon gott igen, men hon har ju blivit helt traumatiserad!
Här sâ fâr barnen inte heller börja förrän de är blöjfria, vilket gör att vissa barn börjar mitt i terminen. Skulle det gâ hos er ocksâ? Alltsâ att ta ett steg tillbaka och lâta hela kisseriet sätta sig ordentligt innan hon börjar skolan?
Det är därför hon börjat denna vecka. Jag väntade tills jag tyckte det satt sig innan jag ringde skolan och föreslog ett litet besök för att "kolla in" skolan, men de ville att hon skulle börja med en gång. Jag förklarade att jag inte trodde hon var redo, hur det låg till, men dom sa att det är normalt- hon är redo.

Vad skönt att läsa att det är kollektiva toalettbesök i Sverige också (dom tvingar inte de andra barnen, det var bara Elsa som inte hade kissat på hela morgonen då fröken satt ner henne och sa: "nu SKA du kissa!".
Jag tror att det berodde pâ att han inte kände sig hemma i lokalerna i början.
Det kanske helt enkelt bara är så att det tar ett tag att hitta nya rutiner i skolan med alla barnen som hon inte är så van med... Jag ska vara lugn och fin här hemma och bygga upp självkänslan på nytt. Dvs blir det en olycka hemma (vilket händer rätt ofta nu) så reagerar jag bara som "oj då? Kom kisset i byxorna? Tokiga kisset." istället för: "men du VET ju att kisset ska komma på toaletten!? Torka upp!" (inte för att jag säger så nånsin, men den stilen borde förbjudas, eller hur?)

Kram och tack!

hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Nu är det dags igen... Och nu förvandlas jag snart till en mamma som tycker att hon har monster hemma- det vill jag inte :(

Elsa har kommit in i riktiga TROTSÅLDERN!! Jag har varit hur bra som helst på att hantera hennes minimala utbrott fram tills nu, men nu börjar jag svikta (i samband med att hon startade skolan kom alltihop på en vecka!) Jag höjer rösten åt henne, jag håller fast henne och säger "lyssna", "titta på mig", "nu räcker det", "springer du iväg en gång till så åker vi hem med en gång!" osv... allt sånt man INTE ska göra och säga... [-X Och jag känner att ju mer sånt jag gör, ju mer trots blir det. Hon verkar nästan rädd för mig nuförtiden!! :oops: Jag behöver hjälp att bryta detta och hitta tillbaka till det normala och balanserade fina liv vi brukar ha [-o<

Hon har riktiga utbrott, och för ingenting! Ibland bara pga av nån dum missuppfattning. Smågrejer kan man hitta i Barnaboken (tex "jag vill inte sova"- "nähä, då FÅR du inte sova!" "Jag VIIIIILL sova!!") men de saker jag snackar om är rejäla och hemska utbrott som kulminerar pga alla fel jag gör för att försöka bryta dom. Efter ett tag skriker hon, slåss, vill slå på lillebror som också börjar gråta och det hela byggs upp till total utmattning! Jag förvisar henne till sin säng om hon är elak, slåss och sparkas osv, eller har sönder nått med flit, men med ett vanligt utbrott baserat på att hon ville se en film precis när vi skulle äta till exempel, så vet jag inte vad jag ska göra alls... Jag brukar försöka krama henne, säga "nu räcker det, nu är det bra". Håller henne i armarna, smeker henne över ryggen, men hon slår med huvudet och kroppen och jag är rädd att hon ska göra illa sig. Hur bryter man ett sånt utbrott? Jag har även provat att lägga henne i sängen under bevakning/ avvaktande bakom dörren, men hon klättrar ur och när jag då lägger tillbaka henne tror hon att jag vill göra illa henne!! HOn lyssnar inte alls när jag säger: "när du skrikit färdigt får du vara med oss igen".

Jag vet av erfarenhet att hon BEHÖVER sina 13-13,5 timmar (hon sover 11-11,5 på natten) men hon har inte sovit en tupplur på veckor nu... Också anledningen till varför utbrotten blivit fler gissar jag... Så det är det första jag behöver hjälp med. Hur får jag henne att sova sin tupplur igen?

Från början var det att hon behövde kissa och sprang till toaletten, sen tillbaka till sängen med lampan tänd och gardinerna öppna för att VILA, en kvart senare ska det bajsas- spring till toaletten igen, sen tillbaka till sängen eller till rummet för att "vila", men det är snarare "ensamlek" hon sysslar med. Det vill hon inte göra på morgonen längre heller, så för att lillebror ska få lära sig så lämnar vi honom oftast ensam därinne i sängen medan Elsa kollar på nån film eller myser med oss. Ni ser, ALLT är uppochner just nu. Emil är dessutom också känslig och i förändingsfas (8-9 mån nu).

Hursomhelst så har det blivit "standard" nu under tuppluren. Hon "vilar". Så fort jag lagt ner henne klättrar hon ur och öppnar gardinerna, om jag ens lyckas släcka för att sova. Idag skulle hon vila med en gång. Jag vill inte lägga henne under ett utbrott. Nyss kom hon ut ur rummet, tittade frågande på mig: "jag måste bajsa" (är det ok, mamma??? typ) Ni fattar ju att jag känner mig som en tyrann just nu! :evil:

Any ideas?

Tack!!!!

Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"