TACK Susanne för att du vill bolla idéer med mig- jag håller på att bli tokig på detta! Helt ärligt så är detta det svåraste hittils; mycket värre än att fixa sömnen...
Ville bara skriva att jag läste nedan tråd som påminner mycket om mitt eget dilemma: ni kanske kan svara oss båda på samma gång?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23356
Det här med att kissa och bajsa utan att säga till, bara kissa i soffan, bajsa på golvet för att sedan trampa i det osv- utan att ens märka, det händer dagligen hos oss. Angående trotset, jag vet faktiskt inte... hon har ju precis BÖRJAT lära sig om pottan- hon har ALDRIG haft en period då hon faktiskt kissat på pottan, vi har aldrig ens kommit så långt...
Problemet är att vi dels gett henne dubbla budskap, kanske gett upp för tidigt, men det har också blivit prestige i att kissa eller bajsa. Hon blir alltid orolig, skrikig, trotsig och retlig när det hänt en olycka. Jag tror att hon skäms och det är ju vårat fel...
Jag fick lite ny energi när jag läste ditt svar så idag hade hon blöja på förmiddagen när vi var ute, men eftersom vi var hemma hela eftermiddagen satte jag aldrig på nån ny- vi tog tillsammans in pottan och papper till vardagsrummet och jag sa lite i förbigående "pottan står här nu om du behöver kissa

, ok?" Elsa: "ok! "Följande hände:
1. Hon kissade mitt på vardagsrumsmattan (pottan stod en meter därifrån, men hon försökte inte kissa i den och missade- hon verkar inte förstått att det är där hon ska kissa än. Däremot märkte hon ATT hon kissat och ville torka upp. Nån minut efter satte jag henne på pottan för att visa att det var där kisset skulle komma, hon försökte själv ta av sig de blöta byxorna, hon VILLE kissa på pottan, men självklart kom ingenting... Dum idé, eller hur?
2. Upptäckte en bajsig trosa i soffan. Såg en till klutt på golvet. HOn hade inte ens märkt eller sagt till. Denna gången blev hon jätteledsen och frustrerad och SKREK när jag försökte sätta henne på pottan för att hon skulle se var klutten skulle vara. Jag fick bära en sprattlande och skrikande liten tjej till skötbordet istället, tvättade, sen spolade vi ner klutten tillsammans där den skulle vara.
3. Hon kissade på köksgolvet utan att säga till. När jag upptäckte det sa jag: "Jag ska kissa, följ med så kan du också

" Hon satt en liten stund, men ville ner med en gång. Två minuter senare skriker hon: "mamma, titta! Bajskorvar på golvet!"
Hennes beteende tycker jag visar att hon är RÄDD för pottan och toaletten. . Jag måste erkänna att jag läste "pott-träningsavsnittet" för längesen, och sen ett par gånger efter det, men har inte FÖRSTÅTT det förrän nu och nu är hon nästan 2,5 år och jag känner att jag pajat hela grejen med att prova olika "metoder". Det har blivit "en grej" både för henne och för oss.
Ska vi ta några månaders paus kanske? Jag fattar bara inte hur det ska gå till med dagis, utomhusaktiviteter osv. Jag kan ju inte kolla henne HELA tiden! Hjälp, altså... 8-[