Vi börjar från början. Min tjej visade sig så intresserad av vad storebror gör på pottan i våras och ville också göra det. Hon var då 17 månader, så jag tänkte att vi passar på och tar bort blöjan när hon tycker det är roligt och är intresserad. Det gick jättebra och hon var så duktig. Efter ett par veckor var hon så gott som heltorr.
Så höll vi på hela sommaren och hösten och jag hade tanken att det kanske är någon slags trots, hon är ju en bestämd fröken men har inte "bråkat" så mycket annars, så detta kanske är sättet för henne att testa gränser.
Så under en "bra" period i oktober så hade hon så många torra nätter så jag tänkte att vi gör ett försök att ta bort blöjan natte-tid också.
MEN, så slutade inte min historia lyckligt där, utan nu, alltså 31 torra dagar senare har vi nu kommit in i ytterligare en "jag-kissar-var-jag-vill-fas" ](*,)
Hon säger inte ens till att hon gjort det ibland, utan sitter bara och kissar i soffan och fortsätter se på TV som om inget har hänt.
Då börjar vi om igen. "Oj, har det hänt en olycka, vad tokigt" och så hjälps vi åt att lägga i tvätten och torka rent. Vilket hon tycker är jätteroligt.
När hon däremot kissar på pottan, så belönar jag och berättar varje gång hur duktigt det var osv. =D>
Hon har inte haft nån blöja alls (dagtid) sen jag tog bort den i våras, jag har försökt att inte sända dubbla budskap. Jag har hela tiden sett till att hon hjälper till att torka upp och berättat att "det hade ju varit mycket smidigare om vi hunnit till pottan".
Jag försöker vara så pedagogisk som jag bara kan, men känner att nu börjar detta bli en tämligen långdragen potträning. Vi har ju hållt på i 6 månader nu. Jag vägrar sätta tillbaka blöjan nu, vilket somliga har rått mig att göra. Då är ju dessa 6 månader helt åt skogen. Och om det möjligtvis var för tidigt i våras, så är det ju inte det nu, nu har hon ju fyllt två, nu kan man ju inte återinföra blöjan.
Nej, jag vet snart inte. Jag vet bara att det är kiss och bajs överallt och att det känns som om det aldrig tar slut. Jag kämpar för att bita mig i läppen, att inte bli irriterad, men det tar på tålamodet känner jag...
Mojan
Mamma tillbuskillen 2007 01