4,5 mån lillasyster ska kuras och jag behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Snifili

4,5 mån lillasyster ska kuras och jag behöver hjälp!

Inlägg av Snifili »

Storasyster, nu 2år, har alltid varit dålig sovare, behövt mindre sömn än andra bebisar i samma ålder och reagerat på allt nytt med att krångla med sömnen. Hon kurades som 7 mån men då hade hon själv valt att sluta amma på natten. Storasyster har tvingat mammas attityd att bli stenhård och det fungerar bra med henne, men så har vi lillasyster som på alla sätt verkar vara en exakt kopia av stora syster på gott och ont...

Lillasyster är nu 4,5 mån och har börjat få smakprover (hittills helamning) och jag tänker köra upp mängderna så snabbt som möjligt till 5 måltider per dygn (+ amningarna) och sedan införa kuren med att sova i vagnen även på nätterna.

Lillasyster somnar nu till bröstet och vaknar och ammas nu på natten med 1,5h mellanrum. Mammas lathet och inte riktig hunger, men lillasyster har under hela sitt lilla liv ätit ofta och lite (inga maratonamningar, vilket ju har varit bra med tanke på att storasyster blir otålig om lillasyster ammas för länge).
:arrow: Ska jag bestämma att det inte blir någon mat mera på natten eller ska jag låta henne få ett mål under vargtimmarna?

Lillasyster sover nu snällt 9-12 i vagnen ute medan mamma och storasyster är i parken. Detta troligtvis eftersom hon är så trött efter natten. Detta passar oss utmärkt för vi måste vara i parken hela förmiddagen för att storasyster ska få ut all sin energi.
:arrow: Är det för länge för ett pass?
Troligtvis kommer hon ju att sova kortare om hon är mera utsövd på morgonen. Resten av dagens sovning varierar från dag till dag och jag skulle behöva hjälp med schemat.

Storasysters schema är
7.00 morgon
7.30 morgongröt
9-11.30 ute i parken
12.00 lunch
13.30-15 sova ute i vagnen
15.00 mellanmål
17.00 middag
19.30 kvällsgröt
20.30 sova

Jag borde med andra ord få lillasysters schema att någorlunda passa in i detta. Hjälp mig snälla ni :!:
Storasyster f. oktober 2008 kurad vid 7 mån ålder
Lillasyster f. juni 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen! :heart:

Jag tycker att om ni väljer att kura så är älsklingen tillräckligt gammal nu för att klara 12 timmars natt utan mat! (eller 11, eller 11,5 vilket ni nu väljer)

9-12 tror jag kan vara ett för långt sovpass eftersom det ju då inte finns så mycket mer tid över till dagslurar under övriga dagen. 4,5 månader gammal så borde hon ha 3 lurar på dagen. Hon behöver ca 15,5 h sömn/ dygn. (5 måndagers behöver 15 h/dygn) Om vi då viker 12 timmar till natten så återstår bara 3,5 h till dagslurarna. Då blir ett 3 timmars sömnpass kanske lite väl långt. Dessutom tror jag inte att hon kommer vara intresserad av att sova så långe när hon väl får sin goda sammanhångande sömn på natten. :wink:

:arrow: Får man fråga varför inte storasyster sover 12 timmars natt (eller iaf 11h)?

Schematankar:

7:00 Morgon - Ammas
7:30 Gröt tillsammans med storasyster (en andra frukost, sällskapligt och lite gröt går nog alltid ner :wink: dessutom står hon sig nog bättre fram till "lunch")
9:00 Sova 1,5h (alternativt 45 min, men hon verkar ju föredra att sova länge här)
11:00 Här skulle det passa ypperligt med mat, men kan du ge henne mat i parken? Kanske kan du ha med en burk med mat. Barn har stor aptit ute - och amma när ni kommit hem.
13:00 Sova 1,5h (kan du ändra så storasyster sover 13 oxå, då kan du låta båda sova samtidigt och du får en stund för dig själv.) (alternativt 2 h för lillasyster om du valde 45 min på förmiddagen, och då kan ju storasyster lägga sig en halvtimme senare, alltså 13:30 om det passar bättre.)
15:00 Mat
16:00 Sova 20 min (alternativt 45 min och du valde 45 min på förmiddagen.)
17:00 Middag med famljen, lite smakis och skorpa eller liknande.
18:30 Nattslurk
19:00 Sova natt

Detta skulle ge er:
Sömn: 12+1,5+1,5+20 = 15h 20 min eller 12+45+2+45 = 15,5h.
Mat: 4 stora mål, en extra frukost + en nattslurk, precis enl. SHN. :D

Ja, jag vet inte om det är till hjälp men klura vidare hur det skulle kunna funka för just er familj! :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Snifili

Inlägg av Snifili »

Hej!
Tusen tack för svaret och schemaförslaget!!!
Jag återkommer lite senare med mer av mina funderingar men just nu tänker jag njuta av att båda flickorna sover samtidigt för första gången! :D

Kortade av lillasysters sömn till 1,5h på förmiddagen som du sa (funkade jättebra) och sövde ner henne pånytt i vagnen för en 1,5h sömnstund kl 13. Bestämde också att storasyster sover från och med nu inomhus på dagen och sover från 13.15-14.45. Då får jag i lugn och ro läsa och stoja med storasyster utan lillasyster en liten stund innan hon lägger sig. Idag gick det som smort så jag fick en stor dos självförtroende till!

Jag ska inte börja riktiga kuren med lillasyster riktigt ännu, tycker att hon bör äta lite större portioner först (jag ökar mängderna mycket långsamt för säkerhets skull för hon hade massor av magproblem i början) och jag ska läsa på lite mer och stärka min attityd ännu mera. Troligtvis börjar jag kuren natten mellan fre och lö.
Återkommer!
Lillasyster f. juni 2010
Snifili

Inlägg av Snifili »

Hej igen!
Systrarna sover så jag har tid att läsa mig på SHN ännu mera!
Storasyster behöver bara 12h sömn per dygn (har alltid behövt mindre än andra jämngamla, brås på pappa), och vi har konstaterat att hon inte klarar av en hel dag utan dagslur, därför endast 10,5h sömn på natten. Det känns inte heller naturligt för oss att lillasysters natt börjar redan kl 19, så det får bli 11h sömn på natten för henne start kl 20.

Har funderat på följande schema för lillasyster:

07:00 Morgon - Amning
07:30 morgongröt
09:00-11:00 sova 2h (alternativt bara 1.5h) ute i vagnen
11:30 lunch (grönsakspure+amning)
13:00-14:30 sova ute i vagnen
14:30 mat (fruktpure+amning)
16:45-17:30 sova 45min (alternativt bara 20min) ute i vagnen
17:30 middag (grönsakspure+amning)
19:30 kvällsgröt+amning
20:00 sova natt

sömn: 11+2+1,5+45=15h 15min
Hur låter detta?

Är det fel att amma direkt före sovdags (före kl 9, 13 och 16:45 lurarna) även om babyn sedan läggs i vagnen vaken? Eller är det bättre att bara amma vid måltiderna?

Enligt detta schema sov hon idag på dagen (ammade alltid före lurarna) och jag tänkte fortsätta med det fram till fredag och natten till lördag börjar riktiga kuren!
Lillasyster f. juni 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Då förstår jag storasyster nattider - tack :wink: :D :thumbsup:

Jag tycker schemat ser bra ut! :thumbsup: Med de antal sömntimmar kommer ni inte behöva ändra om mycket när lillan blir 5 mån (då de ska ha 15h sömn/dygn). Kanske behöver ni inte ändra något alls! :D Det du kan tänka på är att den långa luren är den de har kvar längst och borde senare kanske ligga mitt på dagen så att liltösen orkar med hela eftermiddagen. Men det blir senare det och då kan du/ni ju justera om då. När det är dags att dra ner på sömntimmarna kommer det kanske falla naturligast att senare korta förmiddagsluren.

Ang amningen strax före lur så kan det vara knepit av en anledning. Det kan bli så att lilltösen då inte hinner bil hungrig fram till nästa mål och då äter minde då och blir hungrig snart igen. Deras små magar behöver ju oxå vila lite, så mat för tätt är inte helle bra. Men testa du! Älsklingen kanske äter som en häst vid alla mål iaf och mår prima av amning före läggning! :D

Bianca
Snifili

Inlägg av Snifili »

Måste bara snabbt försäkra mig om att är det en bra eller mindre bra idé att nu först fixa schemat på dagen någorlunda iordning före själva nattkuren? Tänkte att det sedan blir lättare att sätta största delen av energin på natten då man vet att dagarna är ok. Förstås kan dagsrutinerna störas under kuren, men då har lillasyster åtminstone en "bas" att gå tillbaka till. Jag menar vi är ju i schemat nu redan: sömn 20-7 (om man bortser detaljerna sövning vid bröstet och uppstigning/vaggning/amning/frustration med 1-1,5h mellanrum :oops: ) Förstår du vad jag menar?

En till fråga för framtiden: om jag väljer att söva lillasyster i vagnen även på natten och allt går supergalant, när kan jag då förflytta nattsovandet till egen säng?

Bra poäng förresten med att inte amma före sömn, mitt problem har nog just varit med båda babyna att jag ammat för ofta, både natt och dag! :oops:
Lillasyster f. juni 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Det är inte fel att vänja älsklingen vid fasta tider under dagen redan nu, tvärtom! :thumbsup: Men precis som du skriver så kanske dagarna ändå blir lite knas vid kurningen. Hon kommer ju få mer sömn nattetid då, och då kommer hon tro att hon är utvilad på dagen, så lite arbete dagtid kommer ni nog få iaf. Men rutiner och fasta tider är alltid bra!!
En till fråga för framtiden: om jag väljer att söva lillasyster i vagnen även på natten och allt går supergalant, när kan jag då förflytta nattsovandet till egen säng?
När du vill :wink: Alltså de tre första kurningsdagarna och uppföljningsveckan är ju inte att rekomendera att byta sovplats, även om det går. Men sen så, när schemat och nätterna sitter någotsånär så kan du lägga henne vart du vill. Här hemma växlar vi. Ibland blir det vagn ibland säng. Bara inte mamma/pappa tycker det är något märkvärdigt i det så kommer tösen inte heller göra det :wink:

Bianca
Snifili

Inlägg av Snifili »

Jahas, nu ligger hela familjen hemma i influensa, kuren får vänta...
Lillasyster f. juni 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Oj, stackare! Inte roligt alls!
Hoppas ni kryar på er snart! :heart:

Bianca