Eländiga skarvar...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej igen :D

Då ska jag nog ge mig på lite välling, så får vi se om jag kan minska den fysiska mängden vätska han får i sig, för välling mättar väl bättre än ersättning så jag borde kunna minska ner lite? Särskilt i takt med att vi ökar på den vanliga maten, ska väl ge mig på lite kött och sådant som smakisar också så småningom.

Har du någon erfarenhet av om man ska börja med majsvälling eller havrevälling? Han får havregröt nu, så han är ju van vid det, men majs kanske är snällare mot magen? Vad mättar bäst tro?

Ramsan är insmugen, en på dagen och en annan på natten. Har dock aldrig använt den som enda verktyg på natten eller dagen, eller inte så att den funkat i varje fall :oops: tror jag slängt ur mig den nån natt när han vaknat, men det har slutat med att jag plockar upp honom när han legat och gnölat i en halvtimme... Jag funderar faktiskt ibland på om jag bara ska strunta i att plocka upp honom på natten om han inte skriker, men jag har ju tidigare känt att det är ok att han äter en gång per natt. Det är nog mycket att jag tröttnar på att höra honom stöka omkring...

Minikur alltså, jag ska läsa på i lathunden och bestämma en dag som vi kör. Om jag nu inte är säker på att ramsan är insmugen, ska jag vänta och se till att den fungerar eller är det bara att köra? Ska jag flytta ur sängen ur vårt sovrum då också, ramsan funkar väl bäst om man inte ligger i samma rum, eller har jag missuppfattat det?
Oscar född 100611 (42+1)
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej igen...

Jag kom förresten på en sak. Är det bättre att köra en minikur än att ge mig på att vagna/buffa bort nattmålet? Som det är nu så plockar jag fortfarande upp honom när han vaknar och ger mat, har tänkt att det ger sig så småningom, men annars hade jag tänkt vagna bort det när dagarna fungerar bra. Om en minikur är bättre så kör jag det, men jag kanske ska prova att vagna bort nattmålet först?

Anledningen till att han sovit dåligt de senaste nätterna är jag nästan helt säkert är att han är förkyld, han rosslar och är snorig när jag andas och jag är egentligen förbluffad över att han överhuvudtaget sover så bra så snorig som han låter :-)
Oscar född 100611 (42+1)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Alla förändringar på ett bräde brukar vara en bra strategi. 8) Det blir liksom mindre för de små att bli förvirrade över då än om man håller på och förändrar saker gradvis. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Ok, då ska vi väl fixa iordning hans rum med mörkläggningsgardiner och ställa in spjälsängen. Sen blir det minikur, ser fram emot att få sova själv med mannen i vårt rum och slippa oroa mig för att jag väcker skrutten när jag rör på mig.

Ska bli av med hans *&%*#¤%¤%&* förkylning innan dess bara, inatt vaknade stackaren redan vid elva och var toktäppt, fick trycka i honom näsdroppar för att han skulle kunna amma... Hur gör man sen när de "ska" sova hela natten när de är sjuka? Det känns ju rätt omänskligt att bara stå och hojta "sov så gott" om de har feber eller behöver näsdroppar liksom?!

Jag fuskade dock inatt, hade inte läst ditt inlägg Chokladkaninen, så efter stök och bök i vagnen inatt så tröttnade jag och la ner honom i spjälisen istället, och där somnade han med en gång, och sov resten av natten fint. Är lite sugen på att fortsätta ha honom i sängen, vagnen börjar faktiskt bli trång. Så kan vi ta minikuren i samband med att vi flyttar in honom i eget rum, eller blir det fel?

Tack så mycket för din kloka hjälp!
Oscar född 100611 (42+1)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Loppisen,
börja med välling låter bra. Jag märkte aldrig någon skillnad på barnen mina vad gällde majs och havre, så länge den är märkt 6 månader så går det bra.
Och att byta till Kvällsvälling för sista slurken gör susen för sömnen.

Och så potatismos i stora lass och passerad majs! För välling i all ära - det är nu suget efter riktig mat kommer (även om dom inte alltid förstår riktigt hur man gör först :D ) Och så i med lite kalvfärs etc när han börjat fatta galoppen!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej och hå....

Här går det framåt och sidledes :-D

Jag har efter de senaste dagarna kommit fram till ett stort problem :!: Jag har inte den rätta Attityden vad gäller att minikura honom :-( Jag vågar inte lita på att ramsan ska funka, främst för att jag är rädd för att sabba nätter som ändå fungerar bra som det är (han vaknar bara en gång, ibland tidigare ibland senare och somnar om efter amning). Jag tror att det handlar om att jag försökt söva om honom några gånger när han vaknat för tidigt (enligt mina tankar) vid ett redan eller tolv. Jag har inte riktigt lyckats då och det slutar bara med att vi håller på, han somnar till, vaknar efter några minuter, somnar till, vaknar osv. tills jag till slut tar upp honom när han är tillfälligt tyst, ammar honom och han sen somnar om utan problem. Jag vågar verkligen inte ge mig på att minikura honom förrän jag verkligen har rätt attityd och själv tror på att det kommer funka, hur sjutton ska han då lita på mina svar liksom... Jag är så rädd att det ska dra ut på veckor att få honom att sova, då kommer jag inte få sova på nätterna, han kommer inte få sova på nätterna och det är en mycket sämre sits än vi har idag :-(

Annars går det kanon här hemma med sovandet, hans långlurar på dagen sovs numera i spjälsängen om vi är hemma, och han somnar kanon själv. Om han vaknar i en skarv så går det väldigt lätt att buffa honom till ro och han somnar om fint och sover vidare en lååång stund. Men där har jag en fråga... Jag antar att jag borde låta honom försöka reda ut skarven själv också va??? Jag är så inställd på att om jag inte är där och buffar så kommer han skrika upp sig och inte somna om alls... Är det dags för mig att sätta igång ett brödbak eller något så att jag har deg upp till armbågarna när han vaknar :?: Kanske kunde jag få lite bättre tro på ramsan om jag kunde få den att funka under dagtid, eller ska jag spara den som verktyg tills jag ska kura?

Välling är annars inköpt, men jag ville vänta med att testa det tills nästa vecka om magen krånglar, vi ska sova borta inatt med andra människor i samma hus, vill hellre vara ifred hemma om lilla magen blir arg av vällingen... Han klarar dock gröt, så det borde väl inte vara något problem med vällingen då?!

Suck, tips annars på hur jag ska göra för att få tilltro till ramsan som verktyg :?: Min plan är att läsa på, läsa på, läsa på, en ska vi fixa hans rum, och bestämma en natt när det är dags att flytta in honom. Det är lite svårt när man läser i SHN-lathunden, för jag förväntar mig ju att han ska sova rätt bra, iom att han gör det redan, men ska jag gå in och buffa honom när han vaknar upp första gången, eller ska jag inleda med ramsan med en gång?
Oscar född 100611 (42+1)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Bästa sättet fixa attityden är att läsa pâ tills man är övertygad frân târna om vad man hâller pâ med. Jag gillar starkt kapitlen Lugnet och Säkerheten i Internationella Sova Hela Natten, som ger mycket kött pâ benen.

Har du läst den Säkerhetskrönikan? :thumbsup:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Det lâter som att din lille kille helt enkelt trivs bäst i spjälsängen? Sover han där pâ nätterna nu ocksâ? Kanske det till och med skulle räcka att han fick lagom svängrum för att kunna sova gott och skönt och länge ? :D
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Tack Sarisparis, jag ska ge mig på att läsa, läsa, läsa tills ögonen blöder! Krönikan var bra, ska läsa den några gånger också. Jag tror ju egentligen på att det kan funka, men det är just det där "kan" som jag vill få bort ur mitt medvetande... Det ska inte få finnas några tveksamheter hos mig om jag ska ge mig på att kura, då blir det bara pannkaka av det.

Jag längtar ju så efter att få sova hela nätter, men samtidigt är jag ju rädd att sabba det som faktiskt funkar rätt bra, dvs hans nätter. Dagarna har ju varit skruttiga så länge, så där kändes det som att det inte kunde bli värre... Men att bara stå utanför lillens rum och hojta en ramsa som han överhuvudtaget inte reagerar på i dagsläget känns som att jag bäddar för många sömnlösa nätter. Suck. Vad ska grannarna tro dessutom, en gallskrikande bebis och ingen som gör något åt det...

Jag tror som du att han trivs mycket bättre i spjälsängen. Han sover där på nätterna också, och stortrivs. Får mat en gång per natt, och sover annars i princip sju till sju. Funderar på om han löser nätterna själv om han får välling som nattslurk och vi fortsätter med maten. Jaja, gör han inte det så blir det kur, jag läser på så länge.

Just nu sitter jag dock och lyssnar på en arg kille som inte alls ville sova sin långlur i vagnen, han gillar spjälsängen bättre som sagt... Men om jag måste iväg nån gång mitt på dagen så är det ju hopplöst om han inte kan sova i vagen. Suck igen.
Oscar född 100611 (42+1)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej,

Det lâter som att Attityden är i antâgande, underbart :thumbsup: Läs, läs, läs och läs igen. Har du Internationella Sova Hela Natten?

Personligen har jag undvikit att ha lângluren i vagnen eftersom skarvarna blir sâ besvärliga dâ, hos oss i allafall. Kortlurarna funkar däremot utmärkt. Och dâ kan man ju vara ute antingen pâ förmiddagen, eller eftermiddagen.

Loppisen skrev:
Det ska inte få finnas några tveksamheter hos mig om jag ska ge mig på att kura, då blir det bara pannkaka av det.
Precis. Läs tills du är mer än övertygad. Och dâ kör du! Sen blir det som en sorts reflex hos en själv ocksâ. Jag har aldrig kurat själv, men läst mycket dâ jag tänkt kura tvâ gânger (men attityden i sig gjorde jobbet, samt extra mycket mat!). Och nu, om nâgon vaknar pâ natten sâ ramsar jag mer eller mindre i sömnen "God natt god natt, sov sâ gott!". Och alla sover. :sleep:
Men precis som du säger, du mâste tro pâ det själv. Om inte du tror pâ ramsan sâ kommer inte barnet att göra det heller.

Ta gärna en titt bland krönikorna, där finns det mycket att hämta. Mina favoriter för attitydbyggande är:

Jo, smâ barn ska sova pâ nätterna
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... a-natterna

Smâ barn ska njutas, och njuta själva!http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2008

Sova hela natten pâ Safari
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Synd om lilla barnet
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet

Men det finns mycket mer... :D Botanisera bland krönikerna 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"