Vaknar plötsligt under lur i vagn – vad nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Isolde

Vaknar plötsligt under lur i vagn – vad nu?

Inlägg av Isolde »

Min Frida har sovit så gott i sin vagn förut, vaknat till efter en halvtimme (alltid! :shock: ) och sedan somnat om. Men de senaste gångerna har hon vaknat, kämpat för att hålla ögonlocken uppe och sedan legat och tittat under resten av promenaden. Naturligtvis är hon jättetrött och resten av dagen blir ett evigt pusslande för att kunna sluta den på hennes vanliga läggtid.

Vi håller fortfarande på med observationer inför schemaspikning, så något fast schema finns inte än, men detta vet jag: en halvtimmes tidig e.m. lur är alldeles för kort. Är vi inne sover hon nämligen 1,5–2 timmar och är nöjd med det. Även påföljande lur blir för kort när det bara blivit en halvtimme i vagnen, med ett mycket trött gull till följd.

Vad kan ha hänt? Vilken är det bästa sättet att attackera problemet? Jag har förstås funderat på att ta ut henne i vaket tillstånd, men är rädd för att hon ska somna då i stället och röra till dagen på det sättet.
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 90% av små barns alla sinnesintryck kommer genom synen. Det är inte så att hon kämpar för att hålla ögonlocken uppe - hon kan inte låta bli att titta, så fort det finns något att titta på :shock: Så skona henne från det, när det är meningen att hon ska sova :shock:

Jag förstår att hon ligger på rygg i vagnen? Det är inte så bra även av andra orsaker (se Sova på mage - risk för PSD? i verktygslådan). Magläget - alltid med larm, som man sätter på så fort vagnen står stilla - stänger i sig självt ute de flesta synintryck, särskilt om du hänger för ett tunt mörkläggningstyg från suffletten. Det finns att köpa i metervara, luft- men inte ljusgenomsläppligt :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Emmaljungavagnarna av nyare modell har ett inbyggt myggnät som är svart i tonen. Det är kanon - lagom mörkt och släpper igenom luft. Finns alltid med dessutom! Att man sedan får stå ut med folks blickar :shock: när man kommer gående med myggnätet nere i affärer eller ute under denna vintertid - det är en annan femma :lol: !
Isolde

Inlägg av Isolde »

Jaha, är det så enkelt alltså? :oops: Får alltså börja med att hänga över något – vad kan vi ha hemma för dagens tur? Vi har ett myggnät till vagnen, jag får kolla vad det är för färg på det.

Ja, hon ligger på rygg i vagnen. Jag har tänkt på att vända henne, men jag drar mig för det; dels för att hon inte gillar att läggas på mage (fast hon sover som en prins när hon väl somnar), dels för att jag inte vet vad jag klä henne i då – fleeceoverallen är definitivt inte gjord för magsovande. Och dels för att jag tycker det verkar väldigt skumpigt att ligga på mage i vagn; jag skulle själv inte vilja göra det.

Tyvärr har vi inte heller möjlighet att ha henne sovande ute i vagnen, hade vi det skulle problemet i princip vara löst och mamma kunde slippa alla jobbiga promenader! :wink:
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Isolde

Inlägg av Isolde »

Rapport!

Inför dagens promenad plockade jag fram en spetsstickad filt från min barndom: vit och tjock, inte genomskinlig men släpper in lite ljus (lampljus i det här fallet, eftersom vi var ute runt solens nedgång). Man ser ut som ett lallande fån :lol: med den över suffletten och alla glor, men jag är van. Har en vagn som är bara begagnad, inte tjusig och begagnad, i en stadsdel med modeslavar till barnvagnsdragare. :wink:

Men näe! :x Prick 30 minuter efter hon somnat in vaknade hon, därunder. I stället för att glo på himlen glodde hon på filten. Nöjt och utan ett ljud, men vaken likafullt.

Det verkar vara magläge som gäller, alltså. Men hur ska man klä'na/bädda för'na då? Fleeceoverallen går ju bort. Jag har flera ullfiltar och en stort stycke fleece att tillgå.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ja, kombinationen magläge OCH mörkläggning var det alltså.

Varför går fleece-overallen bort?
Det är ju annars väldigt bra plagg att sova i.

Regler om att sova ute är: varmt under, varmt uppepå, och ganska lätta, tunna kläder,( inte varm-overall, alltså).

Clara sover middag ute i vagn i vår car-port, och har alltid gjort det.

Om det är runt 0 grader har hon en varm åkpåse, som jag sytt själv eftersom hon är 3,5 år nu, och de man köper inte räcker på längden)(här talar vi VERKLIGEN om icke-mode :oops: :wink: )
På sig har hon en fleece-jacka med fastsydda vantar och tunn mössa.

Blir det kallare sätter jag på henne fleece-byxor också, och lägger på en filt uppepå.

Blir det kallare ändå, RIKTIGT kallt, alltså, lägger jag ett fårskinn under henne dessutom. Hon är alltid varm och gó när hon vaknar. :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Isolde

Inlägg av Isolde »

:!: Fleeceoverallen har två blixtlås fram och det tycker jag verkar mycket obekvämt att sova på. Dessutom har den huva och det känns som om hon inte kommer att få någon luft därunder.

Skulle en varm kofta räcka som "lätta kläder" om hon ligger inbäddad under fleecefilt – den är stor och räcker till att stoppa om ordenligt.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Jag tror i och för sig inte hon har ont av blixtlåsen, möjligtvis om den övre delen av blixtlåsen som kommer långt upp mot hakan/halsen.
Då kan du ju dra ner dragkedjorna lite.
Om du tycker huvan är bökig, så dra ner den, och ha en mössa istället.

Köp annars en fleece-jacka och sy fast vantar i den.

Hon kommer att ta sig luft!

Kofta är nog o.k annars, beroende på hur kallt det är förstås.

Fleecefilt värmer bra, den var stor vá? Så du kan vika den på flera gånger, annars kan det bli för kallt.
Glöm inte att hon ska ligga på något varmt också, kanske en ullfilt eller något annat mjukt och varmt om hon inte har åkpåse, har hon inte det?

kram anna
Isolde

Inlägg av Isolde »

Nä, åkpåse har hon inte – när vi skulle köpa var de antingen för dyra eller så var de fel storlek för vår gamla vagn. Eller både och ... :lol:

Det var därför jag köpte fleecefilten, eller tja, det är en stycke fleecetyg 2x1,5 m stort, så det räcker till att dubbelvikas och omstoppas ordentligt. Jag lägger den under också, så den fungerar som en gigantisk åkpåse. Det har varit alldeles för varmt för att kombineras med fleeceoverallen hittills.

Idag ska vi för första gången pröva en tur i vagnen vaken-enligt-plan – vi får se hur roligt det kan vara :D – så första sovpromenaden i magläge får vänta tills i morgon. Hu så nervöst! :wink:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ville bara önska dig lycka till under morgondagens promenad! :D
Och så vill jag tillägga en sak: Se till att det inte är för bylsigt precis vid ansiktet på henne. Släta till kudden, om hon har någon, (har hon det ska den vara riktigt tunn). Annars kan du bara vika en frotté-handduk ett par gånger och lägga ett örngott om den. Så hon inte bökar ner sig och blir för varm om lilla näsan :wink:

Just nu är det -10 ute, och det känns för kallt med bara fleecefilt & kofta...
Men jag vet ju förstås inte vad ni har för temperatur där ni bor.
Är det lika kallt, lägg på en pläd eller något också.

kram anna
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej! Vill bara propagera för yllets förnämliga egenskaper. Enormt varmt vid behov men det blir inte svettigt i första taget. Min lilleman blir alltid blötsvettig ifall han blir sittande eller liggande för varmt i sin fleecejacka, men med en ylletröja blir det inte alls samma sak och yllet värmer bättre om det är kallt. Jag har en voksipåse med yllefyllning till gossen och han har sovit ute u -16 grader utan problem (vi bor nära fjällen) med bara en ylltetröja, yllebyxor, sockar, vantar och mössa utanpå innekläderna i påsen i vagnen. Funkar super!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena!
Om man vill slippa för tjockt/mjukt underlag som barnet kan böka ner näsan i (typ fleece) kan man istället lägga ligg- eller sittunderlag underst, och ovanpå en vikt handduk som ger lite madrasskänsla och som man kan vika ett örngott runt uppe vid huvudänden. Två sittunderlag bredvid varandra täcker vagnbottnen perfekt, eller så kan man ju själv skära till en bit av ett liggunderlag. OBS: Om man använder andningslarm i stillastående vagn kanske det är dumt att använda liggunderlag, materialet kanske är för stumt för att sensorplattan ska funka, har ej koll på det.

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"