Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänta??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lumima

Inlägg av lumima »

ok, nu är jag lite rådvill och behöver er expertis :wink:
1)
sen vi har kommit hem så har E varit grymt jetlaggad. han har somnat väldigt lätt på dagarna och sovit sina lurar som han ska och varit sjukt svårväckt. till natten så har han somnat in fort och utan mkt krångel.

MEN, sen så har han vaknat mitt i natten och skrikit och gråtit.
första natten var det jobbigast, han verkligen gallskrek helt hysteriskt och gav sig inte på ett par timmar.
andra natten vaknade han lite tidigare och skrek, dock inte lika hysteriskt och lika länga. samma sak natt 3 & natt 4.

det vi har gjort är att för första natten så gick vi in och buffade och ramsade, men utan respons. då tog vi upp hnm och han fick lite mat och bytte blöja o så, och sen la vi hnm igen efter en 40 minuter.
han fortsatte dock att skrika i en timme till..

för de andra nätterna har det varit ungefär samma upplägg, han vaknar efter att ha sovit drygt en timme och skriker och gråter. vi har buffat ngn gång, men märkt att det inte hjälper så då har vi bara kört ramsan, vilket inte heller har känts som det har hjälpt.
så nu förra natten, så struntade vi i att ramsa hnm och då fick han ligga och vara arg o sur.
ni som har erfarenhet av jetlag, är detta normalt och hur länge håller det på & vad ska vi göra (gör vi rätt/fel?)?

2)
efter att han är i fas med den svenska klockan så vill vi ändra på hans schema då han blir 8 mån på tisdag.
som det ser ut nu har han:

19.30-07.30 natt
07.30 amning + gröt
09-09.45 sov
11.00 lunch
12.00-13.30 sov
14.30 mellis
16.00-16.45 sov
17.30 mat
18.30 amning
19.30 natt

totalt blir detta 15 h, och då ska vi eg ner till 14,5 h.
är det bäst att dra av på sista luren, så att den blir 16-16.20 eller vad säger ni?

ps. sen vi har kommit hem så har han inte en enda gång vaknat i vargtimmarna :) vet inte om det är pg av jetlagen eller för att han sover i sitt egna rum där det är mörkt, men skönt är det iaf! :)

tack på förhand för era svar!![/quote]
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

Hej! Vad härligt att läsa om er, stort grattis till ett bra beslut! Måste kännas så skönt att resan gick så bra, modigt av er!

TinasDag var ju på långresa till USA för ett tag sen, vi får ropa på henne hur de gjorde med tidsomställning.
tackar ;)
ja, gärna!! TinasDag, har du bra input så ser jag fram emot den! :lol: [-o<

// lumima

lumima

Inlägg av lumima »

hej igen,

jetlagen har gett mig sig nu :lol:
känns riktigt bra!
han somnar in på ca 10 min för natten och sover sen hela natten.

jag har ändrat hans sovschema till det som jag skrev om i förra inlägget, men är ändå osäker på om jag har gjort helt rätt, så vill gärna ha input på det...
någon?

bör jag lägga till fler mål mat eller behåller jag samma antal som jag har nu hela tiden?

tackar på förhand!
// lumima

Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Åååh vad skönt att det löst sig! Bra jobbat hela familjen!

Schemat ser bra ut, bra tider för mat. Vid det laget hade vi två lurar bara, men du vet vad som passar er. Om ni vill behålla sista luren så korta av den tycker jag till 20 min.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

Hej! Åååh vad skönt att det löst sig! Bra jobbat hela familjen!

Schemat ser bra ut, bra tider för mat. Vid det laget hade vi två lurar bara, men du vet vad som passar er. Om ni vill behålla sista luren så korta av den tycker jag till 20 min.

Kram Emma
tack emma! :)

han har däremot börjat vakna 30-45 min tidigare varje morgon de senaste dagarna nu. kan det ha att göra med dagssömnen? är det läge att korta ner hans dags-lurar ytterligare? och i så fall vilken?

kram lumima

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle börja med att dra ner sista luren till 20 minuter. Det kan var tufft att bli av med en 45:a på en gång. Sedan angånde att vakna tidigare så kan det ha med vinterditen att göra också tänker jag.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lumima

Inlägg av lumima »

ilindstrom Postat: tor nov 04, 2010 21:48 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle börja med att dra ner sista luren till 20 minuter. Det kan var tufft att bli av med en 45:a på en gång. Sedan angånde att vakna tidigare så kan det ha med vinterditen att göra också tänker jag.

hälsningar
Ida
vi har from den här veckan dragit ner på sista luren till bara 20 min (från 45) så det är på rätt spår :)
har inte ens tänkt på att det kan vara orsaken (alltså vintertiden) att han vaknar tidigare, men det låter logiskt! får ge det några dagar till då antar jag.

nästa gång han ska minska på tiden ytterligare, tar jag bort sista eftermiddagsluren på 20 min eller kortar jag ner förmiddagsluren?

tackar // lumima :)

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

När barnen är 8-9 månader brukar de oftast gå ner till två lurar. Så jag skulle skippa eftermiddagsluren när det är dags att dra ner yttligare på sömn.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lumima

Inlägg av lumima »

ilindstrom Postat: fre nov 05, 2010 12:22 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

När barnen är 8-9 månader brukar de oftast gå ner till två lurar. Så jag skulle skippa eftermiddagsluren när det är dags att dra ner yttligare på sömn.

hälsningar
Ida
Så om han inte slutar vakna tidigt på morgonarna även nästa vecka (trots helt mörkt rum), så kan jag kanske tolka det som att jag ska dra ner ytterligare på dagslurarna,trots att han sover dem jättebra? (han är nu 8 mån, 4 dag).
Jag tycker det är lite svårt att veta hur jag ska göra med det hela..
Annars flyter det på super! :)

tackar på förhand!
// lumima

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Låter som en bra tolkning. :thumbsup:

Lycka till!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
lumima

Inlägg av lumima »

en fråga till... :oops:

om jag tar bort sista luren men märker efter ett tag att han är supergrinig och eg behöver sova den stunden, går det att lägga till den igen, eller är det liksom kört?

för som inatt nu tex sov han hela natten, alla sina 12 h (!!!). och då hade han sovit sina 3 lurar som han skulle på dagen.

vill liksom inte ta bort luren om det eg inte är dags och det inte går att lägga tillbaka den igen. vad säger ni?

tackar :D
// kram lumima

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

lumima skrev:en fråga till... :oops:

om jag tar bort sista luren men märker efter ett tag att han är supergrinig och eg behöver sova den stunden, går det att lägga till den igen, eller är det liksom kört?
Hej och välkommen :heart: (om jag inte sagt det innan :-k)

Det går bra att ta bort sista luren och i en övergångsperiod erbjuda 5- eller 20-min-lur vid behov. Det kan ta ett tag innan älsklingen har vant sig vid att sista luren är borta och då behöver han få en liten extra lur på eftermiddagen ibland. :wink:
Så det är inte alls kört! Ta bort den du och erbjud en liten lur vid behov. :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
lumima

Inlägg av lumima »

Det går bra att ta bort sista luren och i en övergångsperiod erbjuda 5- eller 20-min-lur vid behov. Det kan ta ett tag innan älsklingen har vant sig vid att sista luren är borta och då behöver han få en liten extra lur på eftermiddagen ibland.
Så det är inte alls kört! Ta bort den du och erbjud en liten lur vid behov.

Bianca
tack för råden!! :lol:
jag har både tagit bort sista luren en dag, men han vaknade tidigare ändå. nästa dag var han sååå trött och grinig på em, så då fick han sova 20 min, men vaknade ändå för tidigt på morgonen.
han är nu även i sin 8-månaders period och är sååå grinig och klängig och känslig så allt är lite sådär svajigt just nu känns det som.
men som du säger så kan det ta lite tid för hnm att vänja sig vid detta, så som vanligt så ger jag hnm en vecka för att få in vanan innan jag börjar grina.. haha

eller är det för opptimistiskt med en vecka? brukar det ta längre tid?

tackar på förhand!
:P :lol:
// lumima

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Helt perfekt kanske kan ta liiite längre tid. :lol: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
lumima

Inlägg av lumima »

Helt perfekt kanske kan ta liiite längre tid. /Luvisen
tackar :)

nu har det gått lite olika för olika morgonar, en morgon fick vi väcka hnm då han sov som en stock :lol: och andra har han vaknat tidigare som vanligt.

dock så funderar jag på en sak nu..
pappan går ofta upp vid halv 7-7, och trots att han försöker vara tyst ute i köket så vaknar Elliott av hnm och då blir det tidigare än han ska upp.

vad ska vi göra åt saken?
ändra hans natt-schema så att han sover 19-07 eller ska vi kämpa på för att få hnm att sova ända till 07.30, och hoppas på att han fortsätter att sova på morgonen trots att far hans är uppe o låter?
har ni input?
tackar på förhand!!
// lumima

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"