Sophia 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mia721

Inlägg av mia721 »

Jag behöver verkligen lite hjälp med dagslurarna.

Vagnandet har jag åter igen banlyst och Sophia somnar nu själv. En ramsa och sedan låter jag henne vara, ibland tar det någon minut ibland 5-7 min.

Middagsluren på 2 tim har jag flyttat in i sängkammaren mycket för att vädret ju också varit så dåligt, det har ju regnat på korsen, kvären, uppifrån, nerifrån.... Sophia somnar på ett par minuter men vaknar i skarven på 35 min och är helt rabiat arg. Jag ramsar men det biter inte alls. Skriket fastnar och jag går in och buffar. Ramsar mig ut och hon skriker upp sig igen. Ca 15-30 min får jag hålla på och ramsa, buffa, ramsa.... Känns helt fel faktiskt men vet inte hur jag skall ta mig ur det? Bör jag sluta med buffandet helt? Hur gör jag när jag känner att inte ramsan tar?

p.s vargtimmarna går mycket bättre nu för tiden. Sophia vaknar visserligen men jollrar och somnar om UTAN ramsa. Jag har faktiskt tagit bort pangramsan nu och det verkar vara rätt strategi.d.s
Mia mamma till 2 vackra töser
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och härligt jobbat med morgnarna! Det var så det släppte för oss också, när jag backade gjorde hon enorma framsteg. De KAN, visst?! :wink:

Nu till ditt daglursproblem. Vi hade exakt samma fnurra en gång. Jag hade tänkt i "minikurs"-tankar. Eftersom du vet när hon vaknar föreslår jag att du står beredd.
Dag 1: in vid minsta tecken på uppvak, håll en solfjäder (öva på den innan om du är ovan vid den, buffa inte) tills hon sover, tungt. Det kan ta ett tag, spelar ingen roll. Utnyttja marg.kvart om du behöver.
Dag 2: Samma som dag 1.
Dag 3: In vid första tecken, men håll bara tills hon lugnar sig. Sedan ramsa ut, bekräftande LUGNT o TRYGGT o UPPMUNTRANDE i tonen.
Dag 4: Nu tar ramsan över.
Dag 5: Överlåt till henne at klara själv, som med morgnarna.

Tankar kring detta?

Fnurror och frågor kommer och går, de kräver svar och minikura bort den a la tre-dagars-tänk är ovärderligt. Nu föreslår jag fem dagar för dig, men när de blir lite äldre och mer vana kan man backa fortare.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mia721

Inlägg av mia721 »

Anna kloka Anna! Det där låter ju helt fantastiskt bra. Jag kör på det. Har nu kört buff i 2 dagar och det är bränt. Imorgon har jag "lovat" ute dag på Skansen med storasyster nu när det äntligen skall bli en dags upphåll med bättre väder MEN på ONSDAG startar mini-kur. Då får jag en hel vecka på mig innan storasyster skall skolas in på dagis och den "vagnande" :lol: fadern skall ta över dagsprogrammet för Sophia helt på egen hand.

Eftersom det faktiskt är bara ett par dagar tills 7 månaders gränsen så tänker jag som så att jag kör en mini-kur med 1,5 timmes middagslur istället för 2 tim eftersom det är så nya schemat blir. Vad säger du

Tack igen Anna för alla din hjälp!
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tack för värmande ord! :heart:

Härligt, jobba nu på ATTITYDEN imorgon och kör på onsdag!

Ingen återvändo, bara målet i sikte! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mia721

Inlägg av mia721 »

är här igen med lite funderingar och behöver några råd.

Sophia är nu dryga 9 månader. 8 månadersångesten har varit väldigt intensiv och LÅNGGGGGG men med hjälp av BB och alla fantastiska råd här på forumet så har vardagen blivit bättre. Har dock insett att Sophias tänder ställt till mycket mer besvär för henne än det gjorde för storasyster och det har påverkat otroligt mycket vissa dagar. Hur som helst....

sista månaderna har vissa nätter varit lite oroliga, vissa nätter en hel del uppvak som Sophia tagit hand om själv och somnat om på någon minut eller ibland mera. Någon gång har någon ramsa behövts MEN mellan kl 6 och 7 så är det inte så lätt att somna om.

ett problem vi har är "morgonbajs", Sophia vaknar vid 6.10 väldigt ofta bajsar och somnar oftast inte om. jag har varit mycket konsekvent men nu är det kanske bara 2 av 7 nätter på en vecka som är 19-7 resten är 19-6.10. Och tyvärr känns det som att inget biter just nu. jag låter henne ALLTID (EN GÅNG INGEN GÅNG) vara till åtminstående kl 6.45. Ramsan biter si sådär, tystnar 10 min och sedan kör hon igång igen med sina mer eller mindre glada tillrop som eskalerar till högljudda protester och ibland tårar. Ställer sig upp och gråter i sängen. Försöker att gå in när hon är tyst men lyckas inte alltid .

Vet inte hur jag skall komma in på rätt spår igen och funderar på om jag skall göra någon "MINI-MORGON KUR"? Kanske gå in köra solfjäder på första pip? :? 2 dagar, sedan ramsa på första pip i 2 dagar... Några råd? Handlingplan?

Känns inte som Sophia är så regelbunden??!! Stora syster som också kurades mot tidigamorgon uppvak sov nattetid som en klubbad säl i 12 timmar så det här är nytt för mig och jag går liksom i någon förhoppning och tanke att Ja ja det ger sig snart hon behöver bara lite längre tid"

Jag är trött på att vi alla blir väckta runt 6 snåret och att Sophia blir så ledsen.

Schemat ser ut så här
7.00 godmorgon med välling 220 ml
8.15 frukost med storasyster och mamma (lite bröd, risyogurt med banan i varierande mängder beroende på aptit)
9.00 Sova 45 min utomhus i vagn
11.30 Lunch 200 gr + dessert ibland
12.00 sova 1,5h hemma i säng
14.30 mellis
17.30 middag 200 gr
18.30 nattslurk 100-170 ml
19.00 somnar på 1 min utan ett pip.

Tog bort 5 minutaren kl 16.00 för ca 10 dagar sedan

Dagarna är fulla av social delaktighet, egenlek, bus och kul, klättring, krypning... och utomhusvistelse minst 60 min.

Sophia är tillskillnad från sin storasyster inte så sprudlande glad och har ibland långt till skratt men jag skrattar och busar desto mer med henne och öppna förskolan där vi bor har verkligen varit super för henne, hon är nöjdar än någonsin där och skrattar väl aldrig så mycket som där. Stora systers dagar på dagis har jag kortat ner och hämtar kl 14 för Sophia älskar att leka med stora syster och eftermiddagarna blir toppen då.
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
mia721

Inlägg av mia721 »

Har haft lite mer tid att spendera på forumet ikväll och inser att denna tråd nu nog skall ligga under Säkra sovare med fnurra på tråden så jag flyttar sista inlägget.
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"