Ingen fnurra, men en fundering.

Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Ingen fnurra, men en fundering.

Inlägg av Nemita »

Hej!

Vår stora kille är snart fyra år. Han kurades vid sex månader och sover stabila 12timmarsnätter sen tre lyxiga år. :) Han sover gott i sin säng (och har precis bytt till stor säng sen ett par dagar) hela natten och för det mesta är det inget trassel alls, varken på morgonen eller kvällen. Han väntar på väckarklockan om han vaknar för tidigt. Men då och då sover vi i samma rum som honom, tex just nu när vi väntar på en säng som ska levereras så sover pappa i överslafen på den nya våningssängen. Han har då noterat, precis som jag gjort tidigare när vi delat rum hos mormor, att killen vaknar en bra stund före klockan ringer, mellan 30 och 60 minuter, och ligger och pysslar för sig själv. Det är ju ingen fnurra direkt, men jag funderar lite på hur vi ska göra med det av två skäl.

För det första kan man ju inte låta bli att undra om han helt enkelt inte behöver 12-timmarsnatt. Han sover ingenting på dagen sen ett halvår. Hur pass långa perioder kan sömnbehovet variera över? Det händer förstås att han sover när klockan ringer också, men det är ofta när det har tagit längre tid för honom att somna kvällen innan.

För det andra ska vi så småningom flytta in lillebror i samma rum och jag vet inte riktigt hur det kommer att fungera ifall storebror vaknar och filurar där på morgonkvisten. Det är självklart att ta ut saker lite i förskott, men jag vill gärna tänka igenom storebrors sömn innan vi flyttar in lillebror.

Tacksam för bollning kring detta!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Nemita!

Man kan ju aldrig tvinga någon att sova, bara ge förutsättningar. Så länge han inte är ledsen, utan nöjt ligger och filurar, skulle jag inte göra något åt saken. Han behöver kanske få den där egna stunden då han löser små (eller stora) världsproblem :wink: Om du är orolig för att han sover för lite totalt sett kan du alltid natta med marginalkvart. Det brukar ha en positiv effekt på morgonen!

Sedan när lillebror flyttar in kan du ju helt enkelt förklara för storebror att det är väldigt viktigt att man är tyst ifall man är vaken på natten, för de andra måste ju få sova :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"