Buffa en bebis som somnar lätt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen tillbaka!

Vad skönt att det funkade bättre på andra försöket! Jag tänker att ni får ha kvar vagnen åtminstone tills uppföljningsveckan är över, sen kan ni flytta över i sängen om ni vill. Om han kommer sova längre än till kl 5... ja det tror jag han kommer att göra, men det kan ta lite tid! Med min egen kille har det tagit lång tid att få bukt med vargtimmesuppvaken men beskedet har varit samma "på natten händer ingenting" och nu sover han oftast till halv 7.

Jag tycker att du kan köra en till natt 1 sas och vagna ganska generöst, men sen är det viktigt att du backar med ramsan så fort du känner att den börjar ta - annars hamnar du lätt i vagningsträsket och tro mig, där vill du INTE hamna :shock: :lol:

Schemat tycker jag ser bra ut, jag har ett liknande till min son som är ca 3 veckor yngre än din. Jag har också 14 h och 15 min sömn men använder mig rätt friskt av marginalerna.

Med din inställning så fixar ni det här!! Lycka till & håll oss uppdaterade :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
neaswanson

Hoppas...

Inlägg av neaswanson »

Tack för ditt stöttande svar! Jag lovar att kämpa på och uppdaterar under vägen. Kommer säkerligen behöva lite råd emellanåt! Ser verkligen fram emot den dagen jag slipper gå upp klockan 5 :)
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
neaswanson

Natt 2

Inlägg av neaswanson »

Då var natt två över... Jag funderade lite på hur jag skulle göra och bestämde mig för att jag skulle vara frikostig med vagning men ändå låta ramsan vara val nr 1 vid uppvak.

Natten såg ut såhär:
19:10 somnar med kort vagning (5 tag) och ramsa
21:55 låter - somnar om själv
22:08 låter - somnar om själv
23:03 frågar/gnäller - får ramsa x 4 - somnar
23:29 frågar/gnäller - får ramsa, vagnar 5 tag, ramsar ut - somnar
02:15 frågar/gnäller - får ramsa x 4 - somnar
03:54 frågar/gnäller - får ramsa x 4 - somnar
Sen börjar en cirkus på en timme:
04:05 - 05:05 ramsa ut, vagning, ramsa, ramsa, ramsa, vagning, ramsa -somnar
06:00 vid första lilla ljud som jag satt utanför och väntade på gick jag snabbt in och skarvade med vagning så han skulle somna om utan att vakna upp. Det gick och kl.
06:58 vaknade han och vi gjorde morgon

Jag var så himla imponerad av honom när jag märkte att första ramsan tog. Trodde aldrig att han skulle fixa det såhär snabbt.. Men tji gick jag :) Sen där mellan 4 och 5... Gör jag rätt? Jag ska bara hålla på.. Samma budskap liksom? Onekligen biter det ju för han somnar ju om (det har aldrig hänt tidigare...). Och där vid 06 - att jag skarvade så han inte vaknade? Var det rätt gjort eller skulle jag ramsat (och riskerat att han vaknat...).

Så tacksam för feedback på natten...
/Mamma Nea
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vilken kanon-natt ni haft. Bra jobbat. Jag tycke du tänker helt rätt och vad skönt att ramsan börjat fungera. Inatt skulle jag jobba mer med ramsan utanför dörren om det blir ett längre uppvak. Naturligtvis ska han verktygas om han blir ledsen.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
neaswanson

Natt 3

Inlägg av neaswanson »

Tack ilindstrom för ditt svar! Jag gjorde precis så som du skrev..

Här kommer en liten uppdatering av natt 3.

Liten somnade kl.
19:03 ramsade en gång, gav bekräfelse och sen var det tyst
02:36 gnöl ramsa - somnar
03:17 gnöl ramsa - somnar
03:42 gnöl ramsa - somnar
04:40-05:40 gnöl/gnäll/skrik/frågande från och till i en timme... Ramsade fram och tillbaka. Kändes som ramsan tog och han blev lugn men så gick det alltifrån 30 sek - 10 min sen satte han fart igen.
06:56 vaknar av sig själv - gör god morgon!

Så; en jättebra natt egentligen frånsett att den där timmen höll i sig även i natt. Kommer den bli kortare tror ni?

Helt fantastiskt att känna att ramsan bet och han nöjde sig med den. Jag var på vippen att gå in två gånger under denna timme för skriket eskalerade till riktig gråt och uppgivenhet men jag höll mig en sekund längre än vad jag ville och då tystnade han helt plötsligt och lugnade sig själv.

Gör jag rätt i vargtimmen? Det är bara att svara på?

/Nea
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
neaswanson

Inlägg av neaswanson »

Sitter här och läser lite på forumet angående vargtimmen och kan bl.a. hitta det här:

"... När de små liven vaknar i vargtimmen så ramsar man glatt i förbigående en omgång och sen gör man inte mer. De får reagera igen men ni ramsar inte mer. Ramsar och arbetar man för mycket i vargtimmen så kommer de små bara vakna tidigare och tidigare, tyvärr. Så, en upplysningsramsa f.o.m. morgon 4! "

Men grejen är att Torsten vaknar ju inte och är pigg direkt.. Det känns inte som han tror att det är morgon. Första natten var han pigg då men inte natt 2 och 3. Jag hör på hans gnöl att han inte vill något annat än att komma till ro och somna om.. Vilket han också gjort efter en massa ramsande. Är det ändå så jag ska göra; ge en pangramsa och sen låta honom vara? Jag är rädd att han skulle bli alldeles otrygg där inne då.. och skrika upp sig. Är det inte för tidigt för att låta honom fixa det själv?
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vilken bra natt igen. Jag tycker du gjorde helt rätt i natt igen. Bra jobbat. Angånde vargtimmen så är min åsikt att nu i början behöver de verktygas även då. För att längre fram kunna få en upplysningsramsa och inget mer.

Roligt att läsa att du upptäcker att om man avvaktar en aning längre än vad hjärtat säger så reder de ut det hela själv. Jag brukar tänka att om jag vill ramsa så är jag tyst, om jag vill gå in så ramsar jag och om det är riktigt kris går jag in. Det funkar för mig men inte för andra.

//Ida

www.sovgott.net
neaswanson

Inlägg av neaswanson »

Tack och vad bra att du tycker det var rätt utfört! Inte lätt å veta fast man står där med boken i högsta hugg och gör sig redo.. I natt han jag även somna gott innan första uppvaket så jag var minst sagt lite snurrig när han gjorde sitt första ljud ifrån sig..

Då fortsätter jag som jag gör vid vargtimmen med andra ord.. Tycker det låter sunt det du skriver. Så får vi hoppas det löser sig av sig självt tids nog. Har ju läst att det kan ta flera månader att bli av med.. :?

Det där med att vill jag ramsa så är jag tyst, vill jag gå in ramsar jag och är det kris går jag in ska jag tänka från och med i natt. För nu är det dags för mig att avvakta lite mer tror jag.. Se om han löser uppvaken själv lite mer.

Tack för ditt svar! Det är värt så mycket!

/Nea
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart:

//Ida

www.sovgott.net
neaswanson

Jihooo!

Inlägg av neaswanson »

:D
Jag finner inte riktigt ord och svävar liksom på moln idag.. Har lust att skicka blommor hem till Anna och tacka för hennes underbara metod som får små barn att sova så gott!

Fjärde natten:

T´s pappa nattade: gav en ramsa - T tystnade - pappa bekräftade. Tyst kl.
19:03
05:15 här var jag lite på G att ge en ramsa DIREKT om han vaknade då jag läst att det kunde vara ett sätt att "mota Olle i grind" (vargtimmen). Gjorde detta då han lät lite.. Blev tyst!
06:56 passade vi på att väcka lille T då han ändå började låta innan han blev arg. Han blev sååå glad när vi båda kom in och sa god morgon!

Själv kunde jag inte somna efter kl 05:15 utan låg och lyssnade och bara log av tanken att vi framöver kanske ska få ha det såhär bra.. Vet att vi måste fortsätta förmedla säkerhet och lugn och inte släppa det nu. Men efter denna natt ser jag bara ljust på hans sömn. Det här blir bra även om det kommer komma bakslag, för det räknar jag med! Tack Anna Wahlgren! Du är fantastisk som fått ner i en bok hur föräldrar ska göra för att ge sina barn och sig själva god nattsömn!

Nästa steg för oss, förutom att fortsätta med det vi gör nu, är ju att få T att sova i sin säng och inte i vagnen.. Någon som har erfarenhet av detta? Lägger man helt sonika ner honom där den dagen det är dags? Har det funkat? Det är ju lite mer plats där + att han nu har sele på sig när han sover och inte kan komma upp i stående t.ex.

En fråga till... Tycker ni jag ska vara sådär lite på hugget några dagar till vid fem-snåret för att mota vargtimmen? Eller kommer han på något sätt vänja sig vid detta då?

//
En glad mamma
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! Så fantastiskt, underbart, otroligt super-roligt! Va glad jag blir för er skull, och ändå vet jag ju att det funkar! Underbara Anna-kuren! :wink:
Nästa steg för oss, förutom att fortsätta med det vi gör nu, är ju att få T att sova i sin säng och inte i vagnen.. Någon som har erfarenhet av detta? Lägger man helt sonika ner honom där den dagen det är dags? Har det funkat? Det är ju lite mer plats där + att han nu har sele på sig när han sover och inte kan komma upp i stående t.ex.
Jag har precis lagt över min lilla Ronja från vagn till säng. Kruxet här var att sängen är typ 5 gånger större än vagnen. :wink: :lol: Men efter lite tester hit och dit så har vi löst det genom att rulla två vuxentäcken och göra två hästskor av dem. Sedan har jag lagt dem i sängen så att de tillsammans bildar en oval i vilken Ronja sover underbart bra! Alltså ena hästskon upp vid huvudänden och den andra ner vid fotänden.Testa att göra så! Han kommer inte tycka att det är det minsta konstigt, om inte ni tycker det. Allra första sovpasset frågade visserligen Ronja en gång "vad vills sig nu detta?" men jag svarade med ramsan och attityd och sen var det inte mer med det. :wink:
Tycker ni jag ska vara sådär lite på hugget några dagar till vid fem-snåret för att mota vargtimmen? Eller kommer han på något sätt vänja sig vid detta då?
Jag tror att det kan vara en fördel om du är beredd några morgonar till. Om ni fixar det så här bra varje vartimme kommer ni förmodligen inte alls få så struliga vargtimmar som många andra tyvärr får! :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
neaswanson

Inlägg av neaswanson »

Tack för ditt svar Bianca!

Då gör jag precis som du skriver.. La precis undan två vuxentäcken idag men då ska jag ta fram dom igen när det är dags för sängen. Hoppas det inte blir alltför mycket frågor.. Det tar vi dock då! Hur gammal är Ronja?

Ska va på hugget under vargtimmen i natt också :D

God natt!
Torsten 100223
Nils 120325
Folke 140107
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen :D

Ronja är 5,5 mån ungefär. :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
_lill

Inlägg av _lill »

Åh vilken underbar läsning!
Visst är det härligt när poletten trillarn ner! Och visst vill man bara gifta sig med Anna W :roll: :lol: Tror det var dig jag stötte på inne på FL, vill bara säga att du gör superbra reklam för SHN :D

Kram _lill
_lill

Inlägg av _lill »

Angpende vargtimmen så har jag för mig att man kan vara "på hugget" ett par nätter typ 2-3 (?) men sen backa innan de vänjer sig sas. Står det nåt i boken kanske? Har lånat ut min till bättre behövande ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"