Börja kuren 101105

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
anna-ca

Börja kuren 101105

Inlägg av anna-ca »

Hej!
Jag har en liten glad kille på 5,5 månader som tidigare varit hyfsat bra på nätterna men som från ca 1 månad tillbaka vaknar allt oftare (var 3 timme) och vill amma eller ha napp. Nu står jag/vi inte ut längre och vill ha våra nätter tillbaka. (Storebror på 2 år sover bra mellan 19-7). Jag har läst boken 2 gånger och ska läsa en gång till innan vi ska genomföra kuren med början nästa helg. Längtar!! :)
Min fundering är det här om mag-respektive ryggläge... Eftersom han nu kan vända sig själv så är det väl inga problem att lägga honom på mage utan andningslarm? Han kan ju vända sig själ till rygg om han föredrar det.
laddad kurare- mamma till Tom snart 6 månader och Felix 2 år
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och grattis till ett bra beslut (att kura!)!

Ang andninglarm så rekomenderar Anna larm oavsett sovställning. Att barnet kan vända sig är ingen garanti mot PSD, det finns barn som sovit på rygg som dött av PSD. Använd andningslarm är rekomendationen du kommer få här på forumet, men sen är det upp till er som föräldrar att ta ställning till hur ni vill göra.
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
anna-ca

Inlägg av anna-ca »

Okej, tack för svar! Då vet jag!
anna-ca

Kura och amning

Inlägg av anna-ca »

Hej igen! Läste i ngn tråd att det inte är att rekommendera att kura när man fortfarande helammar.. Blev lite bekymrad för jag vill verkligen genomföra kuren nästa helg och jag ammar fortfarande. Har börjat med smakportioner av både gröt och mat och eventuellt sitter gröten som kvällsmål på plats inför nästa helg men förmodligen inte mer än så. Min fråga är alltså- kan man kura ändå eller måste jag vänta tills vi har introducerat mer fast föda?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kura och amning

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
anna-ca skrev:Läste i ngn tråd att det inte är att rekommendera att kura när man fortfarande helammar...

Que :?: Det går ju visst, det. Lilla barnet ska bara vara mätt i magen och därför kan man behöva spä på på kvällskulan med tidigare urpumpad mjölk. Om det kanske var det du läste?
anna-ca skrev:Har börjat med smakportioner av både gröt och mat och eventuellt sitter gröten som kvällsmål på plats inför nästa helg men förmodligen inte mer än så.
Då är det ju ingen helamning i bemärkelsen enbart mjölkuppfödning du bedriver. Så det låter bra med tanke på lilla barnets vördnadsvärda ålder :wink: Gröt behöver du inte alls ge till just kvällen om du inte nödvändigtvis vill (jag tycker det är bökigt). En nattslurk från bröstet är skönare (eller flaskan med bröstfattning om man säger :P ). Sikta på fm-målet och em-målet som "matigare", tycker jag, med BM efteråt, och snåla inte med smakportionerna, öka på hej vilt (i snabb takt, vänta inte på godkännande nickningar) och låt BARNET sätta stopp för fasta födan :wink:
anna-ca skrev: --- kan man kura ändå eller måste jag vänta tills vi har introducerat mer fast föda?
Mer mat överlag, säger jag bara. Och LYCKA TILL \:D/

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna-ca

Inlägg av anna-ca »

Okej, då måste jag ha missförstått den där tråden jag läste igår kväll (jag säger ju att jag är trött :roll: ).
Tack för svar och nu är jag än mer peppad!!!!! Mer gröt och mat till lillkillen och sova hela nätter på det, kommer att bli grymt bra för honom :)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:thumbsup:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
anna-ca

Frågor kring påminnelseramsa-bekräftelseramsa

Inlägg av anna-ca »

Så har lite nya funderingar kommit upp...
I början av kuren har jag förstått att det superviktigt att bekräftelseramsan får sista ordet och alltså ska avsluta alla "diskussioner" man har med sitt barn. Men hur är det sedan när kuren börjar fungera och i fortsättningen vid eventuella nattliga uppvak? Säg att jag säger ramsan (4 verser) på väg ut men att Tom sedan ligger och snackar en stund. Måste jag då gå dit när han är tyst och säga bekräftelseramsan? Eller "bakar man in" den i ramsan på väg ut och avslutar med bekräftelsevers?

Jag har övat på buffning och är med på hur man ska använda det verktyget de första nätterna (helst bara första natten :lol: ) Då lägger man tillrätta och buffar och avslutar med solfjäder. Men när använder man endast tillrättaläggandet?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

När kuren sitter behöver du inte separat bekräftelse även om det skulle behövas en ramsa som påminnelse. Då är bekräftelsen inbakad. Skulle det vara väldigt mycket frågor och osäkerhet så kan du slänga in en bekräftelse också för att verkligen övertyga. :wink:

När kuren sitter så lägger man bara tillrätta och ramsar glatt ut. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
anna-ca

Mer frågor innan kuren startar imorgon!!!

Inlägg av anna-ca »

Sådär ja.. Då har lillkillen blivit förkyld lagom till kurstart imorgon... Behöver lite stöd för jag vet egentligen att det funkar att kura ändå. Känner mig lite elak som ska göra det men visst är jag inte det? :roll: Kan inte vänta heller för nu är jag så sugen på att kura plus att jag är less på att vakna på nätterna. Förkylningar kommer han nog att ha många i höst eftersom storebror börjat förskola.

Sen har jag en fråga angående mag-eller ryggläge. Som det är nu så somnar han på rygg (med napp oftast) med gosedjur i sin egen säng kl 19 utan skrik eller beklagan. Sen sover han fram till 24-01 ungefär. Ammar lite och somnar om till ca 4.30. Ammar igen och somnar om till 7 (med ngt uppvak ibland då jag ger napp). Så jag tror att våra insatser kommer att behöva vara som störst vid de nattliga uppvaken då han är van vid att amma. Nog om det, min fråga är om ni tror att det är bäst att han fortsätter somna/sova på rygg (som han gör nu utan protester) eller om jag ska testa magläge när jag ändå kör hela kuren? (Jag har hyrt andningslarm). Det jag är rädd för är att han kommer att protestera bara för att han ligger på mage och är ovan vid det. Samtidigt vet jag ju själv att det är skönare att ligga på mage... Åh vad svårt, måste bestämma mig nu :) . Någon som har erfarenhet?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Hur gick det? Började du kura ikväll? Hur gjorde du med mag/ryggläge?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
anna-ca

Inlägg av anna-ca »

Hej!
Nej, jag börjar ikväll för jag vill att storebror och pappa ska sova borta hos farmor och det fungerar bara i helgen.Jag blir så stressad om jag vet att storebror kanske vaknar av lillebrors frågor :). Men jag har bestämt mig för ryggläge då han har sovit så i 6 månader och somnar varje kväll utan problem med sin kanin. Mitt egentliga mission är att ta bort nattmålen kl 2 och 5 och lära honom att sova till 07. Och det tror jag kommer att fungera genom att ha honom på rygg och buffa/solfjädra (solfjädra försiktigt!). Har du Ida erfarenhet av att ta bort nappen på natten men ha kvar den på dagen? Tycker ändå att napp är ganska bra när man sitter i bilen eller vagnen och bara "softar" lite...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Låter som om du har en bra plan för er kur.

Angående nappen så är nog inte jag rätt person att fråga om att ha den kvar dagtid. För mig är et inte ett alternativ eftersom jag inte vill använda den som en ljuddämpare. För mig är det viktigt att mina barn får lära sig att det är okej att uttrycka sina känslor utan att få en propp i munen. Att man både får vara atg och ledsen och att barnet själv lär sig att det inte är farligt. Jag tänker som så att om jag ger nappen hela tiden tiden så tänker jag att barnet lär sig att vara tyst istället för att ge uttryck för sina känslor. Men som sagt det är mina högst personliga tankar kring nappen och det blir ju människor av nappbarnen också. :wink:

Hur har natten gått?

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
anna-ca

Lite råd inför natt 4!!

Inlägg av anna-ca »

Så började jag kuren i fredags kväll. Nattningen tar ingen tid alls, vi lägger bara ner, ger nallen och går ut, så har vi gjort sedan han var ca 6 veckor. Han somnar kl 19.

Hur som helst- Natten gick som förväntat , en hel del uppvak , som åtgärdades med solfjäder (han skrek bara mer när jag buffade men solfjädern gjorde honom lugn) mjuk eftersom han ligger på rygg. Samt följdes av ramsor ut, påminnelseramsor och bekräftelse. Han vaknade väl ca 4-5 ggr på natten. Men i slutet verkade han ha fattat galoppen lite och lugnade sig med ramsan.

Natt nr 2 gick över förväntan, han vaknade bara vid 1.30 och sedan 5.45 och bägge gångerna frågade han såklart lite och protesterade lite men godtog ramsan för det mesta, fick gå in och lugna 2 ggr totalt på natten. Väckte honom 6.50 då jag hörde att andningen började lätta och han kom upp i uppvakningsstadie.

Dagslurarna fungerar klockrent- han somnar typ när jag tar på overallen inför sovandet i vagnen.

Nu till min fråga; natten som gick- alltså natt nr 3 tog min man över, som för övrigt inte har tagit Tom så mycket på nätterna tidigare då jag alltid ammat om honom till sömns, och inatt blev det lite mera skrik igen. Han sov i och för sig från 19-3 i ett svep vilket är rekord men sedan när min man skulle ramsa blev Tom jättearg och upprörd och det tog lång tid och många ramsor plus ett och annat lugnande innan han somnade om vid 4.30. Sedan uppvak igen vid 6-6.15 och somnade om till 07 då vi gjorde glad morgon. Jag blev bara lite bekymrad att han blev så arg inatt igen men är det "normalt" när man byter "kurare"? VI har som plan att fortsätta att min man tar även natt 4 och att vi sedan skiftas om. Är det klokt eller ska jag fortsätta med natt 4 eftersom han blir lugnare med mig?

Tack för snabbt svar eftersom vi snart kör igen :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Klart det blev fler frågor när en "ny" person skulle ta vid där mamam slutat så bra. :wink:

Inte byta nu bara därför... tillbaka med säkerheten och attityden igen! Frågorna till pappa kommer minska de också, bara han levererar samma svar som han brukar. Och ingen extra trafik, kör enligt plan.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"