Nelly snart 3 månader... schema förslag?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

chokladkaninen skrev:Hej Theresia! :D

Ditt schema är lite ovanligt så till vida att man brukar ha den längsta luren till lunch (för den blir ju kvar tills hon är typ 3 år :wink:) men är hon rejält morgontrött så kör för all del så. :D Däremot behöver du kanske lägga 16-målet något tidigare för 19.30-målet måste ta en dryg timme då det även ska inkludera en kvällslurk - alltså t ex emmat 15.30, middag 18.30, nattslurk 19.45, sova 20.

Mitt förslag är att du jobbar med att sätta schemat dagtid nu och tar tag i att få bort natt-/morgonamningen sedan (om den inte hinner falla bort av sig själv först :lol:). En sak i taget, liksom! :D
Hej chokladkaninen :)

jo jag vet men det är så att jag har stora flickan på fsk ti-to och då ska hon hämtas kl 13 30 och det blir ju mitt i =/
och hon sover som bäst då så vi kör nog så ett tag iaF...

ja vad bra tips! det skja jag ändra på TACK!!!

jo nu har hon sovit 2 nätter utan slurken vid 6 och sovit 20-08 :D Jippie!

är det 4 dagar man räknar som första delen och sen uppfööljnngs vecka ??

vi ska nämligen med stora syster till gtb för att de ska göra ett ingrepp på hennes hjärta!

när kan jag introducera vagnen att sova i ?

fölr visst bör hon ha samma rutiner på samma ställe nu i början ?
hur länge ???

KRAM
:heart: Stolt mamma till

Moa 28 Nov - 05 :heart:

Nelly 13 Juli -10 :heart:

SHN fantast
Skulle ALDRIG ha klara oss utan SHN!!!!

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Grattis till fina nätter! :D :thumbsup:

Vi brukar räkna 3 dagar plus uppföljningsvecka så ändra inget nu förrän den tiden har gått. [-X (= vänta med att introducera vagnen som sovplats till efter den tiden 8))

Vad läskigt med storasysters hjärta! :shock: Håller tummarna för att det går bra! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

chokladkaninen skrev:Grattis till fina nätter! :D :thumbsup:

Vi brukar räkna 3 dagar plus uppföljningsvecka så ändra inget nu förrän den tiden har gått. [-X (= vänta med att introducera vagnen som sovplats till efter den tiden 8))

Vad läskigt med storasysters hjärta! :shock: Håller tummarna för att det går bra! :D
HEJ!

tack så mkt :)

nej exakt så tänkte jag att vi väntar med vagnen!

men 2 frågor ?

:?: ska jag alltid ramsa henne tills jag får sista ordet? hon skriker till eller låter lite ofta dåå jag har ramsat klart...ska jag forts då tills hon inte " säger" nå mer?

:?: om det är ngn natt som strular nu! ex om hon bara sover 11-11.5 timmar / natt ska jag då lägga på mer sovtid på lurarna???

ja det känns inte alls kul med att åka men vill då inte stanna henna å sitta här å våndas =(

idag vart det ju lite knas då vi ställde om kl!

KRAM

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Hej igen! :D

När du upplever att ramsan "tar", dvs att hon har koll på vad den betyder och tar till sig den, då behöver du inte insistera på att bekräftelsen får sista ordet längre. :D Istället kan du låta sista versen bli bekräftelsen om hon tystnar medan du ramsar - så gör jag om mina barn t ex drömmer mardrömmar, har jag märkt. Som nån förklarade på kurforum: hurra, hurra, hurraaa, huuuuuurrrrraaaa. :D

Ja, det var ju inte en småbarnsmamma som kläckte idén om sommartid/vintertid, det verkar ju helt tydligt... :roll: Men håll i schemat så hårt du kan och lägg på max marginalkvartar ifall det blir alldeles för sömnigt nånstans. För om du låter henne kompensera förlorad nattid på dagen kommer hon ju inte att sova den tiden nästa natt heller, utan tro att det är så schemat ser ut. :wink:
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

chokladkaninen skrev:Hej igen! :D

När du upplever att ramsan "tar", dvs att hon har koll på vad den betyder och tar till sig den, då behöver du inte insistera på att bekräftelsen får sista ordet längre. :D Istället kan du låta sista versen bli bekräftelsen om hon tystnar medan du ramsar - så gör jag om mina barn t ex drömmer mardrömmar, har jag märkt. Som nån förklarade på kurforum: hurra, hurra, hurraaa, huuuuuurrrrraaaa. :D

Ja, det var ju inte en småbarnsmamma som kläckte idén om sommartid/vintertid, det verkar ju helt tydligt... :roll: Men håll i schemat så hårt du kan och lägg på max marginalkvartar ifall det blir alldeles för sömnigt nånstans. För om du låter henne kompensera förlorad nattid på dagen kommer hon ju inte att sova den tiden nästa natt heller, utan tro att det är så schemat ser ut. :wink:
Tjingeling :)

aha ja precis jag har tänkt så med och kört så!

ja avskaffa det där himla tids bytena =( hmm ja ja dan har fukat bra iaf!

okej jaa men just det jag har lagt på en 15 min på 2a luren idag det funka fint!

När tror du att jag kan börja med vagnen ? räknar den förstan natten hon sov 12 timmar som dag 1!!??
så imorrn börjar uppföljningsv...

Tusen tack för att du tar dej tid för lilla mej ;)

Jo en fråga IGEN ;) Hahahha

:?: när jag sen ska ha henne i vagn när vi ex är bort! visst ska jag då ramsa som vanligt då!!!???

sorry om jag är så frågvis ;)

KRAM

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Hej! :D

Jadå, du kan absolut ramsa i vagnen. 8)
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

chokladkaninen skrev:Hej! :D

Jadå, du kan absolut ramsa i vagnen. 8)
HEJ!

okej mmm

ja då kommer nästa fråga..det tar visst aldrig slut ;)

:?: Nelly vaknar oftast av sig själv ganska prick efter 45 min lurarna! tjoar eller skriker!

nu går jag in å tjoar å får henne glad innan jag tar upp henne! ska jag göra så eller ?

KJAM

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Ja, det går bra! :D Eller så håller du kollen och satsar på att väcka henne efter 44 min, så att hon märker att du tar ansvaret för när hon ska vakna - det gör en del för tryggheten. 8)
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

chokladkaninen skrev:Ja, det går bra! :D Eller så håller du kollen och satsar på att väcka henne efter 44 min, så att hon märker att du tar ansvaret för när hon ska vakna - det gör en del för tryggheten. 8)

TACK :D

hehe jaa då frågar jag en sak till jag just kom på ;)

:?: då vi åker bort till Gtb! då landar vi först kl 21 så jag tänkte i vanlig ordning amma innan 20 och så hon somnar där! sen hoppas på att hon sover...

sen kommer det knasiga! hon har ju natt tills 08...men kl 08 ska vi vara på lassarettet! :?

hur skulle du göra då???

SÅÅÅ Tacksam för all hjälp du ger mig :heart:

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej theresia :D

jag flikar bara in lite.. :wink:

jag skulle se dagen i Göteborg som en resdag, alltsâ en dag utöver det vanliga, dâ man syr ihop det hela efter förmâga. En gâng är ingen gâng osv. Försök att hâlla mattiderna sâ gott det gâr, och sovtiderna sâ likt det gâr, men inte gräva ner sig om det inte blir optimalt. Man fâr helt enkelt göra det bästa av situationen och se till att ta sig upp pâ banan sâ fort man kan.

Hâller alla tummar för att allt gâr bra för ingreppet. :heart:
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Sarisparis skrev:Hej theresia :D

jag flikar bara in lite.. :wink:

jag skulle se dagen i Göteborg som en resdag, alltsâ en dag utöver det vanliga, dâ man syr ihop det hela efter förmâga. En gâng är ingen gâng osv. Försök att hâlla mattiderna sâ gott det gâr, och sovtiderna sâ likt det gâr, men inte gräva ner sig om det inte blir optimalt. Man fâr helt enkelt göra det bästa av situationen och se till att ta sig upp pâ banan sâ fort man kan.

Hâller alla tummar för att allt gâr bra för ingreppet. :heart:
Hej!
tack så mkt!

vad trevligt =)

mm men vi blir där 2 dar.., men det är så som du säger jag tänker köra på!

Tack ==)

Kram

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
theresia
Kontakt:

Hej héej

Inlägg av theresia »

Jaa då har Nelly blivit snorig på nätterna å vaknar typ varje timme *gäsp*

:?: Nån som har nå tips?

Sen åter till vår sjukresa till GTB :)

'är som lite brydd över det!!!!

vi är framme kl 21 på söndag kväll då hoppas jag N har somnat vid 20 i planet!
sen ska vi på lassa kl 08 på hennes vakna tid!
och samma på tisdan!

ska jag ta upp henne vid 07 och sen ge henne mat först 08 som vanligt och sen sova kl 10-12 som jag brukar??? och övriga lurar som vanligt i bästa mån?

Inte ge henne nå mer sovtid?`för det hon förlorat på natten???

KRAM

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Theresia skrev

Nån som har nå tips?
Här har vi ocksâ en av fördelarna med magläget, en snorig unge kan hjälpa sig själv genom att snoret rinner ut och hamnar pâ lakanet istället (som man lätt kan byta :D ). Men det är ju inte alltid det räcker. Precis innan läggning (daglurar och kvällar) sâ brukar jag försöka fâ lilla näsan sâ ren och fin som möjligt. Jag använder en 'bebissnytare', som man suger ut snoret med. Sen brukar jag droppa i lite koksaltlösning sâ att det renas lite. Och sen i säng!
Om det blir riktigt strul pâ natten och man känner att liten är väldans kladdig sâ börjar jag om, men lugnt och fint och utan kommenterarer. Och sen god natt igen.

Ni har tvâ dagar i Göteborg om jag fattat det rätt? Jag skulle nog ha sett det som tvâ resdagar :wink: , ni fâr helt enkelt fixa sâ gott det gâr och inte stirra er blinda om det blir lite annorlunda än era vanliga dagar. Om ni ska vara pâ sjukhuset âtta sâ mâste du ju väcka henne innan hennes vanliga tid. Helt enkelt. Brukar hon äta direkt efter väckning vanligtvis, sâ gör sâ de här dagarna ocksâ. Brukar hon äta vid ett visst klockslag och ni kommer att kunna ge henne mat just dâ rent praktiskt, gör sâ. Ni fâr styra upp det hela när ni kommer hem igen helt enkelt. Ni fâr göra vad ni kan för att fâ ihop de här dagarna pâ ett sätt som funkar för hela familjen.

Hâller tummarna för att allt gâr bra.
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Sarisparis skrev:Theresia skrev

Nån som har nå tips?
Här har vi ocksâ en av fördelarna med magläget, en snorig unge kan hjälpa sig själv genom att snoret rinner ut och hamnar pâ lakanet istället (som man lätt kan byta :D ). Men det är ju inte alltid det räcker. Precis innan läggning (daglurar och kvällar) sâ brukar jag försöka fâ lilla näsan sâ ren och fin som möjligt. Jag använder en 'bebissnytare', som man suger ut snoret med. Sen brukar jag droppa i lite koksaltlösning sâ att det renas lite. Och sen i säng!
Om det blir riktigt strul pâ natten och man känner att liten är väldans kladdig sâ börjar jag om, men lugnt och fint och utan kommenterarer. Och sen god natt igen.

Ni har tvâ dagar i Göteborg om jag fattat det rätt? Jag skulle nog ha sett det som tvâ resdagar :wink: , ni fâr helt enkelt fixa sâ gott det gâr och inte stirra er blinda om det blir lite annorlunda än era vanliga dagar. Om ni ska vara pâ sjukhuset âtta sâ mâste du ju väcka henne innan hennes vanliga tid. Helt enkelt. Brukar hon äta direkt efter väckning vanligtvis, sâ gör sâ de här dagarna ocksâ. Brukar hon äta vid ett visst klockslag och ni kommer att kunna ge henne mat just dâ rent praktiskt, gör sâ. Ni fâr styra upp det hela när ni kommer hem igen helt enkelt. Ni fâr göra vad ni kan för att fâ ihop de här dagarna pâ ett sätt som funkar för hela familjen.

Hâller tummarna för att allt gâr bra.

Hej :D

jo inatt har dewt gått så bra så! har hört att hon har snorat eller mest rosslat men har inte börja hetsa upp sig så hon har somnat om varje ggr :thumbsup:

så natten har vart så bra eg :) :P

Har gett henne en puff med nässpray innan sova!

jaa men precis så hade jag med tänkt att vi måste göra i gtb 8) Är så glad att ni fina gullia människor svarar och vägleder lilla jag :)

Ha en underbar dag :heart:

KRAM

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej teresia!

Hur går det med er lilla tjej?

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"