Morgonproblem: Bökar, snurrar, vänder sig...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jesaro

Inlägg av jesaro »

Hej Bianca!

Stort tack för ditt snabba svar!

Så här ser vårt dagsschema ut nu.

07.00 Gladmorgon och mysstund med välling i vår säng

09.00-09.45 Sova (45 min)

10.00 Mat (Risgröt, fruktmos/puré och vatten)

11.30-13.30 Sova (2 tim)

13.30 Mat (Riktig mat med efterrätt och vatten)

15.30-16.15 Sova (45 min)

16.15 Mat (babymacka och fruktpuré och vatten alt. välling 200 ml)

19.00 Mat (Gröt och avslutar med lite välling och mys)

19.30 Godnatt.

Vi har testat oss fram för att se om problemen legat i att vi har stört honom i vårt sovrum, om det varit för ljust i rummet osv. Men sedan 1,5 vecka sover han i egen vrå i vardagsrummet. Det är dock inte helt mörkt men ett behagligt mörker och han kan inte se oss då vi hängt en svart filt utanför spjälorna (som han inte får tag i).
Så nu har han sin fasta punkt.

Han suger inte på fingrarna vad jag har märkt och två tänder har redan kommit upp en bra bit. Det kan förvisso vara fler tänder på väg men inget som jag märkt.

Ska som sagt stämma av det här med andningen och snarkandet på måndag med BVC.

Har du några tankar kring vårt schema? Det sitter ju bra så jag ser ingen anledning till att justera i dagsläget, men kom gärna med synpunkter. Vissa kvällar då han är supertrött och kinkig då brukar vi marginalkvarta så han lägger sig 07.15

Jessica
Mamma till Ian född 100411
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Jag tycker schemat ser jättebra ut! :thumbsup:
Ser ingen som helst anledning till justering! Men, jag personligen hade kanske planerat in mer "riktig" man kring middagen, så lilla magen är ordentligt mätt till natten.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
jesaro

Inlägg av jesaro »

Du menar där vid 16.15. Är det ett mål med riktig mat till precis som han får på lunchen?

Han är väldigt hungrig när vi ska äta gröt på kvällen. Så det är nog en bra idé. Har bara tänkt att det är lite för mycket mat. Men vi byter ut den måltiden till mer mat. Han är ju matglad så det kommer säkert bli toppen.

Har du några tips på mat? Är det vanliga puréer med kött, fisk mm och avslutning med fruktpuré även här?
Tycker det blir väldigt mycket frukt.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Tanken är att man ska ha 4 stora mål med ca 3 timmars mellanrum och en nattslurk allra sist på dagen. Som ni har det nu har ni 5 mål och nattslurk i det femte målet. Det behöver inte vara fel, inte alls! Men tanken "frukost, lunch, mellanmål, middag, nattslurk" passar inte riktit in i det schemat ni har. Han får i nuläget inte mycket mat efter middagsvilan, macka/välling, gröt och välling. Men eftersom era tider fungerar så fint för er skulle jag inte justera om något där ännu. (kanske när han blir äldre och ska äta mer tillsammans med familjen)
Det jag hade gjort är att jag hade flyttat "macka-målet" vid 16:15 till 16:30, så är det 3 timmar sedan senaste målet. Sen skulle jag även där ge honom mat, ja - kött, fisk, potatis m.m. Mellanmålet "försvinner" då. Tror du kan klarar att vänta en kvart efter uppvaket?
Har bara tänkt att det är lite för mycket mat.
Du kan aldrig ge honom för mycket mat, det kommer ut i endera ende. :wink:

Det är ingen fara att ge honom mycket frukt. Men tycker du att det blir för mycket så måste han inte få det efter alla mål.

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Så tokigt jag skrev. :oops: Jag menar så klart eftermiddagsvilan, inte middagsvilan :wink:
jesaro

Inlägg av jesaro »

Idag efter em luren drog vi ut på måltiden vid 16.15 och käkade 16.30 istället. Han var överförtjust över att få riktig mat. Det gick ner massor. Han märkte inte alls av förseningen så vi testar detta helt enkelt.

Så med rejäl middag vid 16.30 skulle alltså det bästa vara att avsluta med ett mål mat vid 19 i form av välling (nattslurk)?
Jag tror dock inte han kommer klara sig utan gröten där på kvällen och det märks att han njuter av slurpen efter gröten och mysstuden med mamma el pappa.

Han är en lång och aktiv kille som håller igång mycket på dagarna. Skulle vi märka att han inte är intresserad av sista kvällsmålet nu när han får middag så kan vi ju hoppa över gröten och bara ta slurken med välling.

Jag kan ju göra om dagsschemat på nytt om det skulle vara bättre för matstunderna. Dagarna funkar ju toppen men det gör ju trots allt inte nätterna.

Hade varit intressant och höra ditt förslag på schema inkl. mat.

Har hört att ju senare man lägger barnet desto svårare att sova på morgonen. Håller du med om det? Vi lägger ju vår lilla kille vid 19.30 för att han ska få lite mer tid med sin pappa. Jag tror inte att 30 minuter gör så stor skillnad, men jag har och andra sidan ingen erfarenhet.

Det kan ju vara ett sista alternativ att lägga honom tidigare om det inte blir någon större skillnad med rejäl middag vid 16.30.

Vad tror du?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej en gång till :D
Så med rejäl middag vid 16.30 skulle alltså det bästa vara att avsluta med ett mål mat vid 19 i form av välling (nattslurk)?
Jag tror dock inte han kommer klara sig utan gröten där på kvällen och det märks att han njuter av slurpen efter gröten och mysstuden med mamma el pappa.
Nej, jag menade inte att ni skulle ta bort gröten. Tiden mellan 16:30 och 19:00 är för lång för att han enbart skulle klara sig på välling. Så ge ni gröt först, sen kanske det är lämpligt att klä på pyjamas och kvällsmysa och sen kvällsslurk innan det borstars tänder (om ni gör det) och skrattas hela vägen ner i sängen.

Jag tror inte att ni behöver göra om schemat! Jag ville bara få in lite mer riktig mat till älsklingen och det fixade ni ju lätt :wink: Jag tycker att ni ska ha schemat så om det passar lille älsklingen och resten av familjen. Visst ska han få träffa pappa oxå, och då är det väl alldeles ypperligt att lägga honom 19:30. Jag vet dem som lägger siva barn 20:00 och väcker dem 8:00 (eller 7), så jag tror inte det blir svårare för dem att sova på morgonen om de läggs något senare. Iaf inget jag har erfarenhet av. :wink:

Det är jättesvårt för mig att ge förslag på schema, eftersom jag inte alls vet hur ni har det annars på dagarna, vilka aktiviteter och tider ni gärna vill passa in, om lill-man är morgontrött eller piggis, osv.
Men rent spontant hade jag (om jag hade ändrat, vilket jag ju inte tycker att ni behöver göra) gjort ungefär så här:

07.00 Gladmorgon och mysstund med välling
08:30 En andra frukost tillsammans med mamma, babymacka exempelvis.
09.00-09.45 Sova (45 min)
11.00 (om han äter 1 timme, annars 11:30) Lunch (Mat i form av kött, fisk, pot etc.)
12:00-14:00 Sova middag (2 tim)
14.30 Mellanmål, exempelvis gröt.
16.00-16.45 Sova (45 min)
17:00 Middag (Riktig mat igen, gärna frukt efter)
19:00 Gröt
19:20 (ungefär) Nattslurk välling

Men som sagt ser jag ingen anledning till att ändra nu. Snart är han 7 månader och då ska sömntimmarna justeras lite, kan passar det bra att ändra om lite då, om ni vill och behöver.

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen :wink:

Jag fick rusa iväg innan för att lägga de små töserna! :sleep:
Som du ser så inehåller även "mitt" schema fem mål mat (plus en extra frukost)!
För att få till ett schema med 4 stora mål måste vi förlänga tidsintervallerna mellan måltiderna till 4 timmar på vissa hål. Det går oftast bra, speciellt om ett mål varar i en timme.

Exempelvis:
7:00 Morgonvälling
8:30 En andra frukost (Det hade jag gett honom för att det blir såå lång tid till lunch annars, spec. på "bara" lite välling.
9:00-9:45 Sova 45min
11:00-12:00 Lunch (Riktig mat)
12:00 Sova middag, 2 timmar
15:00 Mellanmål (exempelvis gröt)
16:00-16:45 Sova
18:00 Middag (Riktigt mat)
19:20 Kvällslurk

Men som du ser här kommer han att behöva vänta på maten ett tag efter det att han vaknat. Jag vet inte hur redo han är för det ännu :-k

Men igen, ändra först om och när ni behöver det!

Bianca
jesaro

Inlägg av jesaro »

Tack så mycket för all goda råd!

Det är så lätt att bli osäker och famla lite när det inte går som det ska.
Det känns spontant som det kommer gå bättre med mera mat på dagarna.
För han var ju verkligen mottaglig för den.

Håll tummarna för att det blir bra så ska jag också prata med BVC ang. andningen, snarkningen och rosslandet. Då har vi uteslutit alla eventuella orosmoln och lilla prinsen kanske kan få sin välbehövda nattsömn (och även hans frustrerade föräldrar) :D

Ännu en gång stort tack för din tid!

Ha en skön helg!!!
jesaro

Inlägg av jesaro »

Hej Bianca!

Hoppas allt är bra med dig!

Ville bara rapportera om hur det går för vår lilla kille efter råd från dig. Allt gick hur bra som helst med mer mat på dagarna. Han sov riktigt bra i lite mer än en vecka. Somnade vid 19.30 och vaknade av sig själv när det var dags att gå upp.

Nu har vi hamnat i samma mönster igen. Han vaknar sedan 4 nätter vid 04.30-tiden och har problem att somna om igen. Så han kan ligga och snurra upp till två timmar. Aldrig ledsen men frustrationen slår till när morgonen aldrig kommer.

Det började med att den två timmar långa dagsluren började krångla sedan 5 dagar tillbaka. Han vaknar 30 minuter tidigare och han har fått legat kvar till det är dags att gå upp men blir arg. Så nu har jag beslutat att han får sova 1,5 timme istället för 2. Han är ju ändå 7 månader om 11 dagar. Då är det ju drygt 14,5 timmes sömn istället för 15 som i dagsläget.

Även med detta krånglar tidiga mornar. Har du några andra tips. Kanske han ska få ännu mindre sömn på dagarna? Kanske att jag ska dra in på 45 minuter luren på em till 20 min? Mer mat kan jag inte proppa i honom för vissa dagar kräks han och varje dag bajsar han upp till allt från 2-4 gånger.

Vore jätte tacksam för din hjälp.

Vänligen
Jessica
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag hoppar in och försöker svara. Jag tycker det låter som tydligt tecken på att du gör rätt som skär ner på sömnen. Tänk bara på att det brukar ta runt en vecka innan den lilla kroppen vänjer sig. Så ha lite is i magen så tror jag att han snart sover som han ska igen.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
jesaro

Inlägg av jesaro »

Tack för svar!
Vi får ha lite is i magen och hoppas det ordnar sig.
Hälsningar
Jessica
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup:

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
jesaro

Inlägg av jesaro »

Hej igen!

Nu har det gått över en vecka sedan vi drog in på sovtiden med 30 minuter. Tyvärr har det inte blivit några framsteg. Han vaknar fortfarande i vargtimmen. Fortfarande alltid på gott humör. Han snackar och leker med sin snutte och sitt gossedjur. Men han kan ligga så under långa perioder. Ibland upp till 2 timmar precis lagomt när det är dags att stiga upp. Oftast somnar han om på 1 timme men vaknar på nytt vid 6-tiden och ligger vaken tills det är dags att stiga upp vid 07.00.

Så här ser hans dagsschema ut nu.

07.00
Godmorgon och 2dl välling
08.30
Frukost med mamma. Babymacka,lite frukt och vatten.
09.00-09.45 (45 min)
Sova
10.00
Gröt, fruktpuré och vatten
11.30-13.00 (1,5)
Sova
13.30
Riktig mat med fruktpuré som efterrätt och vatten
15.30-16.15
Sova
16.30
Riktig mat med fruktpuré som efterrätt och vatten
19.00
Gröt (tidigare blev han inte mätt på gröten så vi hade även en liten nattslurk precis innan sängdags men den har vi slutat med då han visar ointresse)
19.30
Godnatt (11,5 tim)

Läggningen har alltid gått perfekt somnar in på mindre än 5 minuter och aldrig något krångel.

Funderar nu på om jag ska dra in på ytterligare sömn på dagen. Om han ska få sova 20 minuter istället för 45 minuter så det blir sovtid från 15.45 till 16.05

Två problem som vi stött på sedan lite mer än 1 vecka tillbaka är att vår kille kräks väldigt mycket. Får han för mycket mat tro? Sedan har dagslurarna i vagnen börjat strula (inte varje dag men då och då) Han vaknar upp och är jätteledsen. Går inte att trösta med varken ramsa, musik el bekanta ljud från oss. Han gallskriker så han blir helt svettig. Händer som sagt bara på dagarna och endast i vagnen.
Vid ett tillfälle var jag på ett möte och var tvungen att plocka upp honom då han var otröstlig. Jag har alltid haft honom liggandes i sängen el vagnen tills det är dags att komma upp oavsett om han sover el är vaken. Är det fortfarande lika viktigt på dagarna el kan han få komma upp när det blir så här? Det är precis som han upptäcker att han inte är med och vill vara med där det händer.

Nu blev det flera saker på en gång.
Tacksam för svar!

Vänligen
Mamma Jessica
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Det viktiga är att han får de sömntimmar han behöver/dygn. Så om du kortar eftermiddagsluren så kanske du får lägga till på lunchluren.
Jag har aldrig tagit upp barnen tidigare om de vaknat tidigare. Marginalkvarten har du ju. Men om mina vaknar säg en timme tidigare har de fått ligga kvar tills luren är slut. Jag tänker som så att de ska ha förutsättningarna att sova hela luren, gör de inte det sen så får det vara okej iaf men jag avbryter inte luren bara för liten vaknat tidigare.

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"