dags att kura -schema frågor och ramsa
dags att kura -schema frågor och ramsa
Hej!
Har tänkt att börja kura på tors nästa v och försöka läsa och läsa shn boken flera gånger om. (Min son är 7 mån och 4 dagar idag).
Eftersom han inte är van vid buffning så tänkte vi bara använda solfjädern och ramsan men de är ju en och samma ramsa vad jag förstått men att man uttalar den i olika tonläge och att den sista ska uttalas som man har sista ordet. Men när ska man veta när man ska ramsa. Han är ju arg ibland och ledsen ibland. På natten ska de väl efter att han är kurad räcka med att man går upp och säger ramsan utanför dörren? Men hur vet man då ifall han har gjort nr2 och de är därför han är ledsen.
Han har också storasyster som föddes 081220 som nu har börjat vakna tidigt hon blir jättearg och skriker arg som ett bi när vi säger ramsan men också där har jag svårt att veta hur när osv jag ska säga ramsan eftersom hon lugnar ner sig efter ett tag. På henne antar jag att de enbart är ramsan som gäller?
Men schemat för min son får jag ej ihop. Så här har jag täntk men de blir bara att vi äter middag ihop och mellis och sov tid blir lite svårt att få till på ett bra sätt på em.
19-7 sova
7 frukost (gröt)
Nu brukar han sova mellan ca 9-11 45min eller 1,5 h(vi lämnar storasyster på dagis kl 9)
9-10:30 sova
10:30 lunch (pure kött+frukt)
om jag styr upp sömnen till max 1,5 h där
14:00 mellis? (gröt)men vi hämtar storasyster kl 1330/1400/1430 beroende på vilken dag de är så då blir de svårt
bara han sover till kl 15 så brukar han klara sig till kvällen
14:30-15:30 Sova
17:30 Middag (purekött/fisk/veg+frukt)
18:30 Nattslurk
Då får han ihop 14:30 h sömn och äter med 3,5 h mellanrum
Har tänkt att börja kura på tors nästa v och försöka läsa och läsa shn boken flera gånger om. (Min son är 7 mån och 4 dagar idag).
Eftersom han inte är van vid buffning så tänkte vi bara använda solfjädern och ramsan men de är ju en och samma ramsa vad jag förstått men att man uttalar den i olika tonläge och att den sista ska uttalas som man har sista ordet. Men när ska man veta när man ska ramsa. Han är ju arg ibland och ledsen ibland. På natten ska de väl efter att han är kurad räcka med att man går upp och säger ramsan utanför dörren? Men hur vet man då ifall han har gjort nr2 och de är därför han är ledsen.
Han har också storasyster som föddes 081220 som nu har börjat vakna tidigt hon blir jättearg och skriker arg som ett bi när vi säger ramsan men också där har jag svårt att veta hur när osv jag ska säga ramsan eftersom hon lugnar ner sig efter ett tag. På henne antar jag att de enbart är ramsan som gäller?
Men schemat för min son får jag ej ihop. Så här har jag täntk men de blir bara att vi äter middag ihop och mellis och sov tid blir lite svårt att få till på ett bra sätt på em.
19-7 sova
7 frukost (gröt)
Nu brukar han sova mellan ca 9-11 45min eller 1,5 h(vi lämnar storasyster på dagis kl 9)
9-10:30 sova
10:30 lunch (pure kött+frukt)
om jag styr upp sömnen till max 1,5 h där
14:00 mellis? (gröt)men vi hämtar storasyster kl 1330/1400/1430 beroende på vilken dag de är så då blir de svårt
bara han sover till kl 15 så brukar han klara sig till kvällen
14:30-15:30 Sova
17:30 Middag (purekött/fisk/veg+frukt)
18:30 Nattslurk
Då får han ihop 14:30 h sömn och äter med 3,5 h mellanrum
Tjej född 081220, v 40+2 Påbörjad kur 2010-10-20
Kille född 100316 v 39+2 Råbörjad kur 20010-10-29
Hej och välkommen!
Först till dina tankar om storasyster: är hon kurad? Då är det ramsan som gäller. Annars kan ni inte förvänta er att hon ska svara på ramsan! Det finns ett kurforum för barn över 1 år också ifall ni funderar på att kura även henne...
Du har förstått rätt ang hur man ska ramsa
När man ska ramsa och inte är en konst man lär sig genom kurningen. De första nätterna kan man hellre ramsa en gång för mycket än för lite men efter hand trappar man ner och ramsar endast i nödfall. Själv orkar jag inte pallra mig upp på nätterna utan ramsar från sängen...
men det beror ju lite på planlösningen där man bor. En arg bebis ska aldrig verktygas, en ledsen ska det däremot. Det är sånt man får lära sig med sitt eget barn.
Brukar han bajsa på natten eller varför oroar du dig för att han ska göra det? Min lille bajsar ibland när han ska sova och jag har läst mig lite hans signaler när det gäller detta, typ att han (om det är på natten) sover oroligt och vaknar, somnar... då brukar jag smyga in med en nattlampa och byta i sängen. Man kan ju också "låtsas" att man ska in och buffa/solfjädra lite snabbt och sen bara ramsa ut som ingenting om det trots allt inte bajsats.
Jag tycker schemat ser bra ut, om ni spikar en tid för mellis under kuren (ex 14) kan ni rucka lite på mattiderna efter det. Äter han välling? Isf är det ett smidigt mellanmål i farten tycker jag...
Sömtiderna är svårare att rucka på eftersom ett kurat barn tenderar att vilja sova exakt enligt schema
Måste storasyster gå på förskolan så länge, kan ni inte hämta henne lite tidigare om det skulle passa bättre med schemat? Och måste hon gå på förskolan över huvud taget dristar jag mig till att fråga? Det är naturligtvis helt upp till er men jag har själv en 7 månaders och en 2,5-åring hemma och jag är så himla glad varje dag att jag tog beslutet att ha min lilla stora tjej hemma också 
Först till dina tankar om storasyster: är hon kurad? Då är det ramsan som gäller. Annars kan ni inte förvänta er att hon ska svara på ramsan! Det finns ett kurforum för barn över 1 år också ifall ni funderar på att kura även henne...
Du har förstått rätt ang hur man ska ramsa
Brukar han bajsa på natten eller varför oroar du dig för att han ska göra det? Min lille bajsar ibland när han ska sova och jag har läst mig lite hans signaler när det gäller detta, typ att han (om det är på natten) sover oroligt och vaknar, somnar... då brukar jag smyga in med en nattlampa och byta i sängen. Man kan ju också "låtsas" att man ska in och buffa/solfjädra lite snabbt och sen bara ramsa ut som ingenting om det trots allt inte bajsats.
Jag tycker schemat ser bra ut, om ni spikar en tid för mellis under kuren (ex 14) kan ni rucka lite på mattiderna efter det. Äter han välling? Isf är det ett smidigt mellanmål i farten tycker jag...
Sömtiderna är svårare att rucka på eftersom ett kurat barn tenderar att vilja sova exakt enligt schema
Vad roligt att våra barn är så jämngamla!
Ska kolla i tråden på över 1 år isåfall för storasyster.
Tror att schemat blir ganska bra som du sa så kan jag ju hämta lite tidigare på dagis eller skjuta mellis en kvart. Gör de något att vajken tiden blir längre mellan två dagslurar än mellan sistaluren och natten? Gör de något om han inte äter direkt efter han sovit?
Ja för oss kändes de bra att vår dotter får gå på dagis.
Han tar inte välling så nattslurken får vara amning och resten fast föda.
Här ska läsas och ramsas och ja sovas snart hoppas jag,).
Ska kolla i tråden på över 1 år isåfall för storasyster.
Tror att schemat blir ganska bra som du sa så kan jag ju hämta lite tidigare på dagis eller skjuta mellis en kvart. Gör de något att vajken tiden blir längre mellan två dagslurar än mellan sistaluren och natten? Gör de något om han inte äter direkt efter han sovit?
Ja för oss kändes de bra att vår dotter får gå på dagis.
Han tar inte välling så nattslurken får vara amning och resten fast föda.
Här ska läsas och ramsas och ja sovas snart hoppas jag,).
Hej igen!
typ såhär:
19-7 natt
9-10 sova
13.30-15 sova
klura lite på tiderna och se vad som passar er!
Nej han måste inte äta direkt när han vaknar!
Det här fixar ni, härliga tider har ni att se fram emot!
Nja det har rätt i att det normalt sett kan vara bra att ha ett längre vakenpass innan natten.... vad tror du om att ha det korta sovpasset på förmiddagen - när han sover bättre på natten är han säkerligen inte lika fm-trött - och det längre på em?Gör de något att vajken tiden blir längre mellan två dagslurar än mellan sistaluren och natten? Gör de något om han inte äter direkt efter han sovit?
typ såhär:
19-7 natt
9-10 sova
13.30-15 sova
klura lite på tiderna och se vad som passar er!
Nej han måste inte äta direkt när han vaknar!
Det här fixar ni, härliga tider har ni att se fram emot!
Får nog klura lite till på schemat eftersom melliset ska in precis där vid sovtiden. Det bästa är ju om barnen har samma schema vad gäller maten så att alla äter samtidigt. Han sover nu 19-7 men med ett antal 5 min amningar per (3-5) natt så jag tror att han kan sova 1,5 h redan på morgonen men säker är jag inte men jag tycker också att de vore bättre om han sov ett längre pass på em istället.
Dotterns mat tider är
7:15
10:45
14:15
17:30
18:30 välling slurk
Det gick upp en aha upplevelse för mig och jag hoppas att den är korekt:).
Ramsan är inget som man kan säga till någon när och hur man ska göra det beror på ditt barns personlighet. Ramsan är till för att ge ditt barn vägledningen den behöver för att sova. Den ges därför i olika tonlägen beroende på vad ditt barn behöver höra för vägledning just då beroende på om barnet är frågande-dvs förklarande ramsa, argt-bestämd ramsa, ledsen-lugnande ramsa osv. Det finns ingen magisk klocka som säger när man skall ge ramsan utan man får gå på känn och lyssna av barnet. Ramsan ska efter att barnet tystnat avslutat med en bekräftelseramsa som ska följa med barnet in i drömmarnas värld. Det blir slutligen den betingade reflexen.
Är barnet väldigt ledsen kan man ta till de olika verktygen (buffande, solfjädern, vaggning) men enbart för att lugna barnet sedan ska ramsan göra sitt.Hoppas jag förstått det hela korrekt.
Skrattet till godnattet. Vi har haft en ritual som vi tycker är bra kan vi bara addera skrattet till godnattet? Nattslurk, Skötning (bad eller tvättning tandborstning, A-droppar), läsa bok och berätta hur glad jag är för vad vi gjort idag och att vi får vara deras föräldrar och slutligen skratt till godnatt. Jag antar att de viktiga är att man har roligt inte att de behöver vara en viss tid.
Då vi har två barn tänkte vi att vi vill ha samma godnatt tid men att vi använder marginal kvarten åt varsitt håll så båda får lite egen tid med oss.
De här känns som de ska funka.
Hm kom just på att lillebror sover i vårat rum de blir att skaffa gardinskena. Ska vi vänta tills båda är kurade innan de sover i samma rum? Nu sover storasyster i ett eget rum och lillebror i spjälsäng (eller för de mesta i mammas och pappas säng).
Tack för snabbt svar!
Dotterns mat tider är
7:15
10:45
14:15
17:30
18:30 välling slurk
Det gick upp en aha upplevelse för mig och jag hoppas att den är korekt:).
Ramsan är inget som man kan säga till någon när och hur man ska göra det beror på ditt barns personlighet. Ramsan är till för att ge ditt barn vägledningen den behöver för att sova. Den ges därför i olika tonlägen beroende på vad ditt barn behöver höra för vägledning just då beroende på om barnet är frågande-dvs förklarande ramsa, argt-bestämd ramsa, ledsen-lugnande ramsa osv. Det finns ingen magisk klocka som säger när man skall ge ramsan utan man får gå på känn och lyssna av barnet. Ramsan ska efter att barnet tystnat avslutat med en bekräftelseramsa som ska följa med barnet in i drömmarnas värld. Det blir slutligen den betingade reflexen.
Är barnet väldigt ledsen kan man ta till de olika verktygen (buffande, solfjädern, vaggning) men enbart för att lugna barnet sedan ska ramsan göra sitt.Hoppas jag förstått det hela korrekt.
Skrattet till godnattet. Vi har haft en ritual som vi tycker är bra kan vi bara addera skrattet till godnattet? Nattslurk, Skötning (bad eller tvättning tandborstning, A-droppar), läsa bok och berätta hur glad jag är för vad vi gjort idag och att vi får vara deras föräldrar och slutligen skratt till godnatt. Jag antar att de viktiga är att man har roligt inte att de behöver vara en viss tid.
Då vi har två barn tänkte vi att vi vill ha samma godnatt tid men att vi använder marginal kvarten åt varsitt håll så båda får lite egen tid med oss.
De här känns som de ska funka.
Hm kom just på att lillebror sover i vårat rum de blir att skaffa gardinskena. Ska vi vänta tills båda är kurade innan de sover i samma rum? Nu sover storasyster i ett eget rum och lillebror i spjälsäng (eller för de mesta i mammas och pappas säng).
Tack för snabbt svar!
Du har förstått precis! :thumbsup:Det gick upp en aha upplevelse för mig och jag hoppas att den är korekt:).
Absolut, låter som en superbra nattningsrutin! Sen tror jag inte ni behöver använda marginalkvarten så mycket. Vi har ju också två och när de väl är kurade skrattar man och slänger barnen i varsin säng, superenkelt även om man bara är en förälder en kvällSkrattet till godnattet. Vi har haft en ritual som vi tycker är bra kan vi bara addera skrattet till godnattet? Nattslurk, Skötning (bad eller tvättning tandborstning, A-droppar), läsa bok och berätta hur glad jag är för vad vi gjort idag och att vi får vara deras föräldrar och slutligen skratt till godnatt. Jag antar att de viktiga är att man har roligt inte att de behöver vara en viss tid.
Absolut, vänta tills de är kurade innan ni flyttar ihop dem! Och ni föräldrar flyttar ut från ert sovrum under kuren eller? Jag kan nästan svära på att ni stör om ni sover i samma rum....Hm kom just på att lillebror sover i vårat rum de blir att skaffa gardinskena. Ska vi vänta tills båda är kurade innan de sover i samma rum? Nu sover storasyster i ett eget rum och lillebror i spjälsäng (eller för de mesta i mammas och pappas säng).
Om ni inte vill köpa gardinskena (för att han ska byta rum sen ändå) funkar sopsäckar + filtar över fönstren bra! Om man liksom tejpar ihop dem till en gardin kan man tejpa dem bara överst och då kan man rulla upp "gardinen" under dagen. Gratis också
Självklart! Ni verkar superpålästa!De här känns som de ska funka.
Snart dags..
Hej!
Valde att skjuta starten tills imorgon eftersom sambon ska ta första två nätterna och då är de bra att han inte behöver gå till jobbet. Några fler funderingar har vi..
Detta schema har vi bestämt oss för
7 vakna frukost
9.45 Sova 45 min
10.30 lunch
13.30 mellis
14.00 sova 1,5 h
17.00 middag
18.30 nattslurk
19. God natt
1. Marginal kvarter så som jag är uppfattat kan man använda dem före och efter en punkt i schemat +- en kvart och speciellt för lurarna så de blir naturliga sovpass.
2. Marginal kvarten kan vid vissa tillfällen dvs vid resor utomlands med tidsförskjutning inte bara användas som +- en kvart på varje program punkt utan också förskjuta dagen så den blir förskjutn ca1,5-2 h per dag beroende på hur många punkter dagen har.
3. Skrattet till godnattet, har ni några tips? Vi kittlas, leker tittut och leker kryp jaga men det känns lite krystat.Läste på någon sida att man ska håll på minst en kvart.
4. "Skrattet ska följas med till sängen". Men jag trodde man skulle vara tyst vid sängen och bara lägga ner dem och sedan ramsa på vägen ut och utanför. Tror jag misförstått något.
5. Vi får besök nästa v av barnens morföräldrar och vi har inte sett dem på 4 månader så jag vill inte avboka besöket men vet att man inte ska ha nya intryck på uppföljningsv. Tror ni om jag håller mig till schemat och han får sova hemma och de inte bor här att de kommer ställa till allt och det är bättre att skjuta på kurningen. Det känns som vi är så taggade nu och det dyker alltid upp något så jag vill inte skjuta på det längre heller men om de ställer till de så får vi göra det.
6. Man ska ju väcka dem enligt deras naturliga sovklocka men jag har lite svårt att veta när exakt han somnar eftersom jag inte är inne i rummet.
7. Då ramsandet tagit ska det ändå vara ramsa *4 med den sista ramsan som en bekräftelse eller?
8. Hur gör man bäst för att de ska funka för förälder två dvs för mig de andra nätterna?
9. Han dricker lite välling men inte så mycket som man skulle vilja då han ska sova en hel natt. mEn jag antar att han kommer börja fatta snart att hallå detta är de sista du får innan morgondagen.
10. Sömn på dagen är de viktigt att fm och em blir lika dana dvs båda inne båda ute eller är de huvudsaken att de blir lika dag till dag dvs ute fm inne em?
11. Ska vagnen vara stillastående då han somnar? Han börjar bli lite stor att ligga på mage i vagnen så han får nog ligga på rygg fast han föredrar mage. Bra tips om han sska somna först och man ska ut på promenad sen i vinte med kläder och sådant. Om han ska somna när vagnen är stillstående hur ska jag göra då? Han är ju fast i selen och kan inte böka som han vill för att få ligga i den bekväma ställningen.
Har ni några ord på vägen? Börjar bli lite nervigt med storasyster tog vi bort ett mål pö om pö men denna gång ska vi ju ta bort tre-fyra mål på en gång.
tack!
Valde att skjuta starten tills imorgon eftersom sambon ska ta första två nätterna och då är de bra att han inte behöver gå till jobbet. Några fler funderingar har vi..
7 vakna frukost
9.45 Sova 45 min
10.30 lunch
13.30 mellis
14.00 sova 1,5 h
17.00 middag
18.30 nattslurk
19. God natt
1. Marginal kvarter så som jag är uppfattat kan man använda dem före och efter en punkt i schemat +- en kvart och speciellt för lurarna så de blir naturliga sovpass.
2. Marginal kvarten kan vid vissa tillfällen dvs vid resor utomlands med tidsförskjutning inte bara användas som +- en kvart på varje program punkt utan också förskjuta dagen så den blir förskjutn ca1,5-2 h per dag beroende på hur många punkter dagen har.
3. Skrattet till godnattet, har ni några tips? Vi kittlas, leker tittut och leker kryp jaga men det känns lite krystat.Läste på någon sida att man ska håll på minst en kvart.
4. "Skrattet ska följas med till sängen". Men jag trodde man skulle vara tyst vid sängen och bara lägga ner dem och sedan ramsa på vägen ut och utanför. Tror jag misförstått något.
5. Vi får besök nästa v av barnens morföräldrar och vi har inte sett dem på 4 månader så jag vill inte avboka besöket men vet att man inte ska ha nya intryck på uppföljningsv. Tror ni om jag håller mig till schemat och han får sova hemma och de inte bor här att de kommer ställa till allt och det är bättre att skjuta på kurningen. Det känns som vi är så taggade nu och det dyker alltid upp något så jag vill inte skjuta på det längre heller men om de ställer till de så får vi göra det.
6. Man ska ju väcka dem enligt deras naturliga sovklocka men jag har lite svårt att veta när exakt han somnar eftersom jag inte är inne i rummet.
7. Då ramsandet tagit ska det ändå vara ramsa *4 med den sista ramsan som en bekräftelse eller?
8. Hur gör man bäst för att de ska funka för förälder två dvs för mig de andra nätterna?
9. Han dricker lite välling men inte så mycket som man skulle vilja då han ska sova en hel natt. mEn jag antar att han kommer börja fatta snart att hallå detta är de sista du får innan morgondagen.
10. Sömn på dagen är de viktigt att fm och em blir lika dana dvs båda inne båda ute eller är de huvudsaken att de blir lika dag till dag dvs ute fm inne em?
11. Ska vagnen vara stillastående då han somnar? Han börjar bli lite stor att ligga på mage i vagnen så han får nog ligga på rygg fast han föredrar mage. Bra tips om han sska somna först och man ska ut på promenad sen i vinte med kläder och sådant. Om han ska somna när vagnen är stillstående hur ska jag göra då? Han är ju fast i selen och kan inte böka som han vill för att få ligga i den bekväma ställningen.
Har ni några ord på vägen? Börjar bli lite nervigt med storasyster tog vi bort ett mål pö om pö men denna gång ska vi ju ta bort tre-fyra mål på en gång.
tack!
7 vakna frukost
9.45 Sova 45 min
10.30 lunch
13.30 mellis
14.00 sova 1,5 h
17.00 middag
18.30 nattslurk
19. God natt
ser bra ut tycker jag!
det stämmer, du kan också använda dem om liten tar lång tid på sig att somna vid ett pass eller är extra trött en dag.
det stämmer. själv har jag bara ändrat rakt av vid tidsskillnader på en timme dock... orkar inte hålla på att kvarta hit och dit![]()
vi har inte någon bestämd tid, det viktiga är att ni har kul... dansa har varit populärt för min stora tjej och lillen gillar att titta sig i spegeln...
skratta in till sängen, lägg ner och ramsa ut. där får man känna av lite vad som passar ens egen familj.
jag tycker absolut inte ni behöver avvboka. det viktiga är att du känner att du kan behålla attityden trots att ni har besök (även om jag "levt enligt kuren" i 2 år tycker jag det känns obekvämt att ramsa inför folk som inte är insatta i kuren ibland...)
det går inte att säga när de somnat exakt. man får helt enkelt lyssna lite och sen räkna från när man tror![]()
ja den första natten, när du känner att han lyssnar på ramsan och tystnar innan du tystnar kan du baka in bekräftelsen i ramsan. det brukar ske under andra natten om jag inte har fel.
upprätthåller kommunikation, dvs pappan berättar för dig vad som hänt och du försöker följa på det. kom ihåg att vid tredje natten är det ramsa vid kris och buff/solfjäder endast i absoluta nödfall!
om ni misstänker att han föredrar något annat, ex gröt kan han få det som nattslurk istället. min dotter har aldrig druckit välling utan fått gröt och när hon blev äldre banan som nattslurk ist.
nej det viktiga är att varje lur är samma, alltså om han sover ute på fm och inne på em ska det vara likadant varje dag under kuren.
Jag har haft alla lurar inne i säng just pga att mina barn sover bättre så. Vid enstaka tillfällen sover min son i vagn på mage men då sover han inte lika bra. Om du väljer att ha en lur i vagn skulle jag rekomendera att det är den korta. Då lägger du tillrätta, hänger något för sufletten, kör två tag med vagnen för att markera lugn och ramsar bort. Här tror jag att alla gör lite olika faktiskt.
Lycka till!
Första natten
Den har gått väldigt bra och vi har en glad pojke även fast han inte sovit lika mycket som han brukar. Tyvärr så skrev inte min sambo ner tider och buffningar och ramsande utan får göra de nu senare ur minnet. Storasyster vaknade två gånger och hon somnade om båda gångerna så vi fick tom väcka henne imorse vilket var första gången!
Hade varnat grannarna men efter inatt så tycker jag verkligen inte det hade varit nödvändigt eftersom grannenspojk skriker mer varje natt än vad lillebror gjorde inatt.
Hade varnat grannarna men efter inatt så tycker jag verkligen inte det hade varit nödvändigt eftersom grannenspojk skriker mer varje natt än vad lillebror gjorde inatt.
Vad underbart att det går så bra för er! Absolut, min erfarenhet är också att det blir mindre skrik totalt när man börjar med kuren
Exakta tider är inte viktigt det är mer för att ni ska ha en någotsånär uppfattning om hur vilka framsteg ni gör 
Snyggt jobbat :thumbsup:
Snyggt jobbat :thumbsup:
2dra natten
Denna natt gick bra också vaknade vid 10 och somnade om efter ca 15 min vaknade sedan vid fem men då hade jag legat vaken och undrat om inte min sambo skulle behöva "jobba" lite. Vid fem var han vaken en timme sen vaknade han fem över halv sju för att storasyster tyckte det var dags att vakna då så vi gjorde morgon för hela familjen sen vid kvart i sju. I natt är det min tur så håll tummarna för mig.
-
ilindstrom
Lillebror var vaken i ca 1 h mellan 23 o 24 vilket var ok men de som var frustrerande var att han tystnade och vi trodde att han somnat och jag skulle gå in och se hur han låg efter tio minuter så precis när jag ska gå in så började han om. Detta hände tre gånger. Jag ramsade enbart.
Sen tog min sambo över och han buffade. Vi hade en vild diskussion sedan om att han inte ska buffa och isåfall bara en kortis inte till han tystnar för då har han antagligen somnat utan bara isåfall som en markering.
Han vaknade vid halvfem och då tog de ca 20 min så de tycker jag var ok för att vara vargtimmen, sen fick vi väcka honom vid kvart över sju, storasyster var först inn stolt som en tupp av detta uppdrag. Lillebror var svår väckt men glad då han piggnade till.
Hoppas de är ok att jag skriver lite uppdateringar utan frågor jag vet själv att jag har varit inne på dessa sidor för att se hur de går för andra.
Sen tog min sambo över och han buffade. Vi hade en vild diskussion sedan om att han inte ska buffa och isåfall bara en kortis inte till han tystnar för då har han antagligen somnat utan bara isåfall som en markering.
Han vaknade vid halvfem och då tog de ca 20 min så de tycker jag var ok för att vara vargtimmen, sen fick vi väcka honom vid kvart över sju, storasyster var först inn stolt som en tupp av detta uppdrag. Lillebror var svår väckt men glad då han piggnade till.
Hoppas de är ok att jag skriver lite uppdateringar utan frågor jag vet själv att jag har varit inne på dessa sidor för att se hur de går för andra.
Lillebror var vaken i ca 1 h mellan 23 o 24 vilket var ok men de som var frustrerande var att han tystnade och vi trodde att han somnat och jag skulle gå in och se hur han låg efter tio minuter så precis när jag ska gå in så började han om. Detta hände tre gånger. Jag ramsade enbart.