Sömnproblem för 2.5 månaders kille...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Salvi01

Inlägg av Salvi01 »

Stort tack till "Torsmammma" som svarade mig så snabbt! Tänk att det finns så godhjärtade personer... :D

Jag är lite förvirrad nu och har inte skrivit all info... men här kommer lite mer.
Vi har hela tiden kört med SM och jag läser BB för råd. Har även beställt sova hela natten med AW. Vi har eftersträvat 2+2 men han orkar sällan vara vaken 2 tim. Linus ökar stadigt i vikt och är fullt frisk.

I går bestämde jag att vi skulle bli striktare med hans schema. Jag har kopierat lille Hugos (2,5 mån) schema som finns beskrivet i BB av AW.

Som följer:
Kl 6, mat, byte mat. Sova 8-9.30
Kl 9.30 mat, byte, kel, mat mm. Sova 11.30-14.00
Kl 14.00 mat, mm. Sova 16-17.
Kl 17.00 mat mm. Sova 18.30-19.30.
Kl 19.45. mat, mys kel, kvällsslurk.
Kl 21.00 sova.( Kl 22.00 mat. nyligt infört för att det inte skall bli 23, 01, 03 osv..)

Och sedan mat två gånger till under natten, ca kl 01 och 04 och däremellan flera vakenperiode..Problemet är att Linus inte orkar vara vaken två timmar i sträck ännu på dagtid.. Sista 20 -30min gråter han bara av tyrötthet. Vidare skall tilläggas att han ligger på mage med larm. Dagtid i vagn, nattetid i sängen. Han vagnas i vagnen dagtid from med i går. Och jag småklappar lite på rumpan när han vaknar nattetid för att han skall somna om . Har bestämt att vi skall ta bort nattmålet vid 01 (sova 6 tim) nu i helgen och sedan målet vid 04 (sova 8 tim) inom ytterligare två veckor. Tänkte köra "trenätterskuren"

Funderingar…
1 Han är väl för liten för att kuras ännu enligt SHN?
2 läst att man inte skall varken buffa eller ramsa så små barn som linus (2,5 mån)?
3 Kan han vagnas på rygg dagtid?
4 Enligt det schema jag följer så måste jag hela tiden ta av vakentiden. Använder mig av marginalkvarten både för sömn och vakenhet. Fråga: måste jag ta igen den kvarten sen eller kan han vara vaken 1.45 istället för 2 tim och sova 2,15 i stället för 2,5 tex osv.? Jag har nallat i tid hittills vilket inneburit att som i går tex så somnade han 20.15 i stället för 21.00. Är han rent av för liten för att klara ett sådant schema?
5 Verkar det rimligt med våra tankegångar gällande nattmålen och att vi tänkt t a bort dem?
6 Om han forsätter att vara så himla trött och somnar vid 20.00 på kvällen så blir det ca 16 tim sömn/dygn. För mycket sömn kanske? Var ska jag ta bort sömn på dagen måntro? Han är lika trött hela tiden på dagen.. och sover ändå bara korta stunder om jag inte vagnar honom.. idag fick jag vagna till och från i 1,5 tim mitt på dagen när han sov 11.30-14.00
7 Bör han ligga i vagnen nattetid tills nätter och dagar har satt sig? Hur länge skall man tro att det tar ungefär?

Det schema som du beskrev (Torsmamma) verkade dock bättre!
Natt 20-07
Fm lur 8.30-10.00
dagslur 12-14
em lur 15-45-16.30
samt 20 el max 45 min på kvällen vid 18 tiden
Kanske jag bör följa det, funkar det att göra nu i så fall? Han vaknar dock alltid vid 06 på morgonen antar att det bara är att vagna till 07.00 i såfall,,,?(Han blir 11 veckor nu på måndag)

Är vi på rätt spår eller ska jag tänka om?

Tacksam för alla som vill komma med goda råd. Vi vet varken ut eller in just nu....

Med vänlig hälsning Salvi01
Salvi, mor till två pojkar född 040807 och 100809
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen. :lol:

När jag tittar på ditt gamla schema så får jag faktiskt bara ihop 15 timmar och det är 1 timme för lite. Inte konstigt att du därför har en tröttis hemma.

Det schemat jag gav dig har även det lite för lite sömn så vill du använda marginalkvartar så är det helt ok. Du kommer märka hur mycket sömn just ditt barn behöver. Du behöver INTE ta igen marginalkvarten någon stans.

Tänk också på att barn runt 2 mån behöver ca 1L ersättning/dygn för att sova gott!

Visst kan du vagna ditt bar på rygg om du vill så han somnar om, men en av anledningarna till att han vaknar så fort är förmodligen att han inte sover på mage. Så överväg att lägga på mage MED larm tycker jag. Detta kommer förmodligen lösa många av era sömnproblem.

Sist vill jag påminna att det är dag (om du inte redan gjort det) ta bort insomningsslurken. Så inte somna vid flaskan och se till att hålla vaken MINST 30 min innan sömnen. Ca 1 timme har du nu på dig att ge förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka. Vissa vill ha i omgångar, andra vill ha allt i ett svep. Men ha minst 200ml i flaskan och om du inte gjort det. BYT NAPP!

Dessa små som flaskas helt behöver oftast större napp än rekommendationerna. Så prova att ge med nästa storlek kan vara bra.

Lägger in en länk som jag tror du kan ha användning för i framtiden och nu, bra att ha länk...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... anfattning

Läs sen gärna under "våra favoriter" där hittar du förmodligen svar på många av dina frågor. Finns högst upp på detta forumet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Salvi01

Inlägg av Salvi01 »

Stort tack igen för alla tips! :D :D

Har nu provat med ditt schema som du föreslog. Antar att det tar några dagar innan det sätter sig men fortfarande är han inte sugen att sova längre stunder och är jättetrött redan innan det har gått en timme. Han vaknar flera gånger (8-10) ggr/sömnpass dagtid) trots att vi nu har vagnat honom i flera dagar. Vidare är det hopplöst att få honom att sova ett längre pass mitt på dagen. Har försökt nu i fyra dagar att få honom att sova i två timmar vid 12.00-14.00. reaultatet är att jag får vagna honom i 1,5 timmat till och från..
Har haft tiderna:
20-00-07.00 -Mat
8.30-10-mat
ca12.00-14.00 mat
15.30-16.15 mat
ca17.45-18.30

Kan det vara så att det blir för länge mellan maten mitt på dagen?
Kanska skall ändra till sömn:
20.00-07.000(11)
8.30-10 (1,5)
11.45-13.15 (1,5)
15.00-16.30 (1,5)
18.00-18.20 (0.20)
Finns det nackdelar med ett sådant schema?

Nattetid har vi tagit bort målet vi 01. Han skall få äta vid 22 och 04 ett tag till tänkte vi. Första natten vagnades han mellan ca 02.00 till 04.00. andra natten mellan 01.00 till 04.00, han sov endast tio minuter däremmellan...

Verkar detta normalt, det skär i hjärtat när han bara skriker hela tiden...
Mycket tacksam för tips från alla med liknande erfarenhet. Skall tillägga att han ALDRIG senaste veckorna sover mer än ca 40 min i sträck dagtid...ofta 20 min... puh

/Salvi
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Normalt och normalt... Beror lite på vem du frågar tror jag. Detta är vanligt för vissa och inte för andra. Stirra dig inte blind på hur andra har det utan nu fokuserar vi på hur DU har har det. Och nej jag tycker inte att det bör vara så här.

Så, jag ställer mina frågor igen.

:?: Sover han på mage MED LARM?
:?: Äter han 1L ersättning/dygn?

Om man uppfyller dessa två och håller sina tider i typ 3dagar att införa och 1 vecka att sätta det hela så skall saker bli mycket bättre.

Men min erfarenhet till att små barn som ditt inte sover som de skall är oftast 3 anledningar.

1. sover på rygg så fallreflexen sätter in för ofta.
2. är för hungriga för att sova gott (för trötta för att äta som folk)
3. vagnträsk (man har haft vagnen i rörelse så mycket att detta är vad som krävs för att barnet skall fortsätta sova.

Hur är det hemma hos er med dessa saker?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Salvi01

Sömproblem för 2,5 mån kille.

Inlägg av Salvi01 »

Hej igen, du är snabb... :)

Ja, han sover på mage med larm.
Nej, han får sällan i sig 1 liter per dygn, oftast ca 850, trots att han äter 7 gg/dygn med de två nattmålen inräknad. Har dock bytt till större napp och kört med idag. Han drog i sig aldeles för fort och skrek som en galning, mycket luft i magen, trots att det var dinapp från 2 mån..

Han har/har haft haft sk "kolik" och skrikit mkt men det har blivit bättre och bättre med det. Dock återfall idag... Kör med kolikmassage varje dag (sol/måne) och har även kört med Windi ("pruttermometer").

Vad tror du om chemat gällande 1,5 tim vid de tre sovpassen under dagen?

Stort tack...undrar hur du hinner kolla nätet så ofta (oerhört tacksam) detta är väl helt frivilligt för dig?

MVH Salvi :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jo jag tror ditt schema kan vara alldeles utmärkt. Kör det i 10 dagar innan du utvärderar tycker jag.
HÄRLIG attityd!

Jo, allt jobb vi gör här på forum är ideellt och vi gör det på vår fritid. Därför är vi beroende av att ALLA hjälper till. Så kan du hjälp oss gärna svara i trådar där du kan bidra. Det är extra gott!

Tack snälla för fina ord! :D
Tor 2006

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Salvi! :D

Jag vill bara tillägga att du kommer att få en energikick av att läsa om Marie &
Samuel i 5:e delen av Barnaboken. Beskriver den uppstyrning ni ägnar er åt precis! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Salvi01

Inlägg av Salvi01 »

Hej och tack igen.. :)

Ja, vi ska hålla ut i tio dagar så får vi se. Efter denna natt känns det dock mer hopplöst än någonsin. Efter första natten vagnade vi två tim, andra natten tre tim och i natt fem(!) tim. Han vaknade två till tre ggr/tim... Ändå var han inte speciellt sugen på att äta när jag gav honom mat kl 04.00. och åt bara 80 ml efter idogt trugande. Kl 22.00 åt han bara 45ml. Vad gör vi för fel?

-När han börjar skrika upp sig går vi direkt och vagnar och gör så tills han börjar dämpa sig. Därefter gungar vi vagnen lite lätt (antar att det är typ bekräftelsen?) Vi har helt mörkt i rummet, talar inte till honom och tar inte i honom annat än när vi lägger honom tillrätta. Han har sovit på mage i vagnen både natt och dag nu i snart fem dagar och jag skönjar ingen förbättring. Jag håller på att tappa förståndet...

Måste bara fråga: Känner du till att detta inte har fungerat på något barn? Och finns det i så fall något annat sätt? Börja fundera på om han inte är frisk?

Vidare tror jag inte att han alltid får i sig tillräckligt med mat. Men det verkar inte heller spela roll eftersom han ändå inte äter mer när han väl får komma upp. Idag tex, då fick jag i honom 190ml för första gången. Han vaknade efter 30min och därefter var tione minut... (sovpass 2 tim)

Undrar vidare varför maten skall intas inom 1 timme? Och sedan var vaken i 30 min innan sovdags? Idag tog det 1 tim och 20 min innan han fick i sig 190ml (enda sättet) och sen var det bara en kort stund kvar innan sovdags.

När vi körde SHN på våran sexåring var han 6 mån. (buffning och ramsa) redan efter tredje natten var det en klar förbättring. (och han vaknade 20gg/natt och sov inte heller på dagarna)

Vi vet varken ut eller in.....

Läst att en del börjar med kraftigare ersättning innan 4 mån. Vet du hur mkt tidigare de har börjat?

Ser framför mig att lilleman får sömnmedicin och jag läggs in, det enda BVC kan erbjuda...

Förresten, hittar inte avsnittet i BB som du hänvisade till..läser dock för fullt i den boken men känner mig ändå helt utelämnad..

Ja, bodde du närmare skulle jag ge dig ett fång med rosor.

MVH en mycket trött och ledsen Salvi
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Salvi, vad gylligt av dig.

Alltså vissa barn behöver "övertygande" svar så visst några är lite svårare än andra. Men känner du att något är "fel" så tycker jag du skall kolla upp det! Det finns ju allt från "reflux" till andra konstiga åkommor som vi inte känner till. Men är det inget fel så är det kanske så att du har ett barn som behöver lite flaxutrymme och det får man inte i vagn utan kanske vill buffas och ligga i säng? Kan vara en tanke.

Ang. läsa "våra favoriter" det är en länksamling i början här på forumet lägger in länk dit.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Jag hade lite av era problem (liknande) och de stora nycklarna var att min son låg för trångt, han ville flaxa med armarna och suga på tummen! Sen hade jag KLART överarbetat honom. Jag tänkte nu kommer mamma nu blir allt bra. STORT MISSTAG! Sist behövdes MER MAT för vår del. Min son var för trött för att äta och för hungrig för att sova som folk.

Så det vi gjorde var. Lade i resesäng på dagarna och sen tog min man in mig på toaletten och sa, ok nu kollar vi hur länge han låter. Och tro mig, det tog 16 sek så tystnade han och hittade sin tumme och suckade, äntligen lite ro på detta stället. Så jag hade klart överarbetat det hela.

Sen märkte jag också att min son tystnade mer av husljud och då speciellt när han var pyttis av att jag pratade i telefonen gärna jättearg. Då somnade han fortast och var mest nöjd.

Så för dig gäller att hitta "Nyckeln" till er verktygslåda. och då främst "attityden".

”Förhållningssättet - det som avgör” (Attityden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Alltså när man vagnar bör barnet lugna sig på bara några få drag. Gör de inte det så antingen vagnar man fel eller så är oftast något annat fel.
Börjar de så fort man slutar dra vagnen, ja då är man i vagnträsket. Vilket ju inte är helt ovanligt. Det kan vara tufft att ta sig ur.

Här är en tråd om vagnträsk som jag tror du kan gilla!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 428#171428

Ang. mat inom timmen. Jo det är så att barn behöver få arbeta upp lite aptit också. Och där kommer 3,5-4 timmar mellan måltiderna in. Om du då ger mat i 1,5 timme så kanske nästa mål börjar redan 2 timmar senare och då tar nästa matning ännu längre tid. Så, minst 3,5 tim mellan måltiderna måste du ha.Vid 3-4 mån går man ner till 45 min.

Vid 4 mån rekommenderas MAT! Om du ger enbart ersättning typm NAN1 kan man redan nu byta till NAN2 (står i smått på paktetet att barn som HELflaskas kan få NAN2 från början) så BYT! Större napp också!

Sen kan du vid 4 mån introducera 4 mån gröt och mat tycker jag. Vill du börja ge välling kan man göra det också. 6 mån vällingen är samma välling som tidigare var från 4 mån. Det är bara WHO som inte vill att vällingen konkurrerar med amningen. Så tuta och kör!
Tor 2006

chokladkaninen

Re: Sömnproblem för 2.5 månaders kille...

Salvi01 skrev: Förresten, hittar inte avsnittet i BB som du hänvisade till..läser dock för fullt i den boken men känner mig ändå helt utelämnad..
I min upplaga sid 746, under femte delen, bekymmer? sömn. :D
Salvi01

Inlägg av Salvi01 »

Hej och stort tack igen!! :) :) :)

Jag får så många bra tips och länkar. Det är helt fantastiskt, vet inte hur vi hade gjort utan alla dina tips.

Har bytt napp, och börjat införa NAN2 så smått. Han äter mer nu och har legat över 1000ml /dygn i går. Det går åt rätt håll!

Gällande nätterna så var femte natten bättre, endast några vagningar krävdes. Även det går åt rätt håll.

Gällande dagarna så vaknar han konstant vid alla skarvar, dvs efter 30-40 min, därefter blir sömnen mkt dålig då han gärna vaknar flera gånger trots att han skall ligga kvar. Aktar mig för att vagna i onödan och lyssnar av, har hänt att han somnat om utan vagning, försöker även solfjädra med varierad framgång...med tanke på att han måste kunna somna om i sin säng snart, som ju inte går att vagna... Vad är din erfarenhet av detta? Känns som att vissa barn har svårt att komma över tröskeln dagtid, minns att detta strulade när våran sexåring vat liten, minns inte hur vi gjorde dock. Lilleman är ju så otroligt trött mellan måltiderna. Tänkte att han skulle få ligga kvar i vagnen dag/natt i vart fall veckan ut, minst. (om nätterna börjar fungera)

(Hittade "Marie och Samuel" Mkt bra, känns dock som att vissa barn annammer detta koncept så snabbt. Men som sagt, barn är olika . ... Även tack till Chokladkaninen :) :) )

Finns det något mer jag kan göra för att hjälpa våran lilleman att få bättre sömn?

MVH

Salvi
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Sömnproblem för 2.5 månaders kille...

Inlägg av TorsMamma »

Salvi01 skrev: Finns det något mer jag kan göra för att hjälpa våran lilleman att få bättre sömn?
Japp nu är det det viktigaste och det sista kvar för ett lyckat resultat.

:arrow: Odla det där som jag inte har. TÅLAMOD!!
:arrow: Målmedvetenhet. Hela tiden göra baksteg så barnet kan göra framsteg
:arrow: Tänk på att de 2 största felen är ORO och STRÄVAN EFTER PERFEKTION. (jag är skyldig till båda, blir lite jobbigt då)
:arrow: Små barn skall njutas av och njuta själva!!!!
:arrow: När du vill fråga, läs i din tråd först igen. Där har man oftast svaren innan.

Sist men inte minst. Många har sina vagnar tills barnet är ca 4 mån och hela 12 timmars natten sitter. Om man byter till säng är det buffning och solfjäder som gäller. Dock är min erfarenhet lite som din. Det är svårt att solfjädra barn under 3 mån-4 mån. I det läget är de oftast mer mottagliga för husljud (dammsugare, hårtork, mamma på telefon, TV är heta tips)

så tålamod nu och läs alla länkar och tips du fått igen och igen. Det är lyckade resultat.

OCH DU!!! Ni har en kanon fin början, det går ju framåt!!!
Tor 2006

Salvi01

Inlägg av Salvi01 »

Hej!

Tack många gånger om! :)

Ska verkligen stålsätta oss och göra vårt yttersta. Men det är inte lätt ska gudarna veta.. Idag och igår var han tröttare än någonsin mellan måltiderna. Omöjligt att hålla honom vaken. Och trots detta så sov han ännu sämre på sina dagpass...vaknade hela tiden :( Och var grinig hela eftermiddagen och kvällen..

Kan det vara Nan2 som gör honom trött? Å andra sidan tror jag inte att det är så stor skillnad. Mailade till Neslte och frågade vad som va skillnaden på NAN 1 och NAN2. Den enda skillnaden var att det var mer järn i NAN 2. Bebisars järndepå tar tydligen slut vid 3-5 mån och de behöver då mer järn. Alltså så blir de inte mer mätt av NAN 2. Snopet...

Puh, nu är snart natten att vänta. Alltid ångestladdat när man inte vet om det blir någon sömn...

Ha de gott!

/Salvi
chokladkaninen

Hej Salvi! :D

Hur går det för er?

:idea: Det är inte alls ovanligt att övertrötthet ger svårt att sova, skarvar etc. De små blir för trötta för att äta ordentligt, för hungriga för att sova som folk osv i en för alla parter prövande spiral. :roll: Den quick-fix som finns är att bjuda på en 5-minlur exakt (buffa brevid dig i soffan t ex) nånstans mitt i vakenpasset, så att det orkas ätas lite mer, vilket i sin tur kan förlänga nästa sömnpass. :D Men på längre sikt är lösningen att fortsätta insistera som du gör, konsekvent, tryggt och förutsägbart ska det vara för den lille. :wink:

Så keep the good work up! :thumbsup:
Salvi01

Inlägg av Salvi01 »

Hej! :)

Chokladkaninen skrev:
Hur går det för er?

Tackar dom frågar :)
Nätterna blir bättre hela tiden. vagnade inget i natt mellan 22.00-04.00. (vi kör nattmål 22.00 och 04.00 fortfarande)

Dagarna är dock struliga fortfarande. Har kört enligt schema 11-1,5-1,5-1,5-20 i en och en halv vecka. Det var ett evigt gråtande och skarvande och en viss del vagnande. Vidare hade han mycket svårt att hålla sig vaken mellan dagsömnen.

Tänkte därför att det kanske är dags att gå över till 12 timmars natt nu när han blir 3 månader i dagarna. Hittade ett schema i en tråd som ser ut ungefär så här. Har nyligt börjat med detta schema. Alltså:12-45-1,5-45-20

07.00- vakna, mat
08.45- sova 45 min
09.45- mat
11.00- sova 1,5 tim
13.00-mat
14.30- sova 45
16.00 -ca äta
16.45-sova 20 -45 min
18.00 ca- kvälsmål
19.00 godnatt
nattmål 22.00/04.00

Det jag har märkt är att det blir svårt att få i honom den mat han tidigare åt, inte samm aptit. har ätitt minst 100 ml mindre under förra dygnet med detta schema. Han äter heller inte mkt på nattmålen. Kanske man inte skall stirra sig blind på det? Vet inte...Hur gör man men alla mål när det blir 12 tim natt? Svårt att få in 5 mål/dag med 3,5 - 4 tim mellanrum, utan att ta till nattmål.

Kan jag tänka om på något sätt?

Har vidare en till STOR fundering....
Nu har lilla linus sovit inomhus på mage till största delen senaste en och en halv veckan. Men jag vill ju ut och gå med honom så han får frisk luft! Om jag då lägger honom på mage när han sover på vår promenad funkar ju inte andningslarmet. Det reagerar ju på rörelse och skulle således inte regera om han slutade andas eftersom vagnen ändå rör på sig... Hur gör ni?

MVH

Salvi :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"