Vi ska snart sätta igång med vår dotter 4,5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej! Jag tycker det låter som om ni jobbar på bra! Hur har dagen gått?
Om du inte tycker att ramsan tar riktigt än skulle jag buffat ganska generöst även i natt. SEN när ramsan tar kan du övergå till ramsan men det viktiga nu är att se till att ramsan tar och att hon verkligen har fått beskedet!

Angåendet "guldkortet" - du kan absolut nynna lite medan du fixar med ditt utanför dörren. Det blir ju en typ av husljud tänker jag :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Förmiddagsluren gick jättebra. Hon somnade på 3 minuter med lite nåt litet gnäll.

Middagsluren i vagnen gick ok, men vi var ute och promenerade som vi brukar göra. Hon somnade strax efter att vi lagt henne i vagnen efter en del skrik. Sen när hon vaknade till ramsade vi och när vi märkte att hon började somna till stannade vi och lät henne somna i en stilla vagn. Är det ok att göra så eller fuskade vi lite eftersom vi gick tills hon nästan somnade. Borde vi stå stilla en längre stund?

Vi har även bestämt oss för att låta henne ta lurarna i vagnen på mage också, men undrar lite hur vi ska packa in henne i vinter? Eftersom vi har åkpåse med pälsfoder vill vi inte att hon ska ligga med ansiktet rakt ner i den. Kanske bör vi ha nåt annat att bädda ner henne i? Tar gärna emot tips.

Tiden hon vaknade imorse är samma tid som hon vaknat även andra mornar, men då har jag genast vaggat sängen och gjort det istället i 2 timmar och då har hon sluppit skrika. Så det var väl den enda skillnaden egentligen.

Vi testar ett par nätter till och ser om det blir nån skillnad sen får vi kanske prova med lite rejälare mat och se om det hjälper. Gröten är inköpt :) men som sagt vi väntar några dagar till först och ser.

Jag tror att vi buffar lite i natt med och jobbar vidare med att få in ramsan.

Tack för peppen!!
/Jennie
dotter född 14 juni 2010, kurad okt 2010
son född 24 april 2013, kurad sep 2013
son född 3 augusti 2021,ska påbörja kur dec 2021
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Va bra ni jobbar - strålande! :thumbsup:
Är det ok att göra så eller fuskade vi lite eftersom vi gick tills hon nästan somnade. Borde vi stå stilla en längre stund?
Det är okej. Jag tycker ni kan göra så om det fungerar för er. Ni låter ju henne somna i en stillastående vagn och det är ju det "viktigaste".
Vi har även bestämt oss för att låta henne ta lurarna i vagnen på mage också, men undrar lite hur vi ska packa in henne i vinter? Eftersom vi har åkpåse med pälsfoder vill vi inte att hon ska ligga med ansiktet rakt ner i den. Kanske bör vi ha nåt annat att bädda ner henne i? Tar gärna emot tips.
Så här gör vi:
Vi har ett fårskinn i botten på vagnen. Jag vill heller inte att hon ska ha ansiktet i det så på det lägger jag ett vanligt lakan. På lakanet vid huvudet lägger jag ett örngott (istället för Annas "draglakan"). Sen lägger jag älsklingen på mage i vanliga kläder och liten mössa (vantar om det behövs) och på henne en filt, ett täcke och sen X antar filtar till om det behövs. Sen sover gumman gott :wink:
Jag vet faktiskt itne hur åkpåsar fungerar, men det kanske går att öppna dem så du har öppningen uppåt?! Och isf kan du ju kanske lägga ett litet lakan i åkpåsen. :-k

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Natt två har också gått rätt bra.
Efter läggning 20.30 fick hon en extra omgång buffar och fick bekräftelsen kl 21.06

Hon vaknar till vid 3 men får en ramsa och somnar om med bekräftelse.

Sen vaknar hon kl 5, samma tid som igår. Sen är det ungefär samma visa som igår, men hon är lite lugnare och somnar till / tystnar ett par gånger under morgonen. Vid 6.18 får hon en buffning och somnar sen med bekräftelse och vi väcker henne 7.30.

Så fortfarande en vaken morgonen, men lite lättare än igår.

Idag bäddar vi om i vagnen för magläge utomhus.

Ska försöka mig på nästa natt utan buffningar, hoppas att det funkar.
/Jennie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ni jobbar så bra så! :thumbsup:

Fortsätt ert fantastiska jobb så ska ni se att det snart kommer njuuuuuuutas för fullt! :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Lurarna igår gick helt ok. I vagnen testade jag först att bara lägga ner henne för att se vad som hände, men hon skrek direkt så jag gick väldigt kort och varje gång jag märkte att hon lugnade ner sig så stannade jag till. Hon somnade inom några minuter i en still vagn. Och hon sov hela luren ute i stillastående vagn.

Och nu har det gått ännu en natt och hon sover ännu längre :)
Nattning igår 19.30 med buffning och ramsa. Sen var det en hel del skrik och ramsningar tills hon var tyst och fick sista bekräftelsen 19.55
Hon vaknade sen klockan 6.26 så vi är bara en timme ifrån målet :) Men här ramsar vi och buffar ett par gånger tills hon somnar om 7.10 och får sova till 7.30

Det känns jättebra att se framstegen och att hon sover allt längre och att morgonen blir kortare. Men det som vi båda tycker är jobbigt är att vi inte känner riktigt att vi når fram med ramsan.
När hon skriker och vi ramsar känner vi ofta ingen skillnad. Och oftare att hon drar igång av ramsan än att hon tystnar av den.
I boken står det att man ska känna av en kommunikation med barnet, men så känner vi inte alls. Vi har nog aktat oss för att ramsa för mycket, men nu undrar jag om vi istället ramsat för lite. Jag funderar också på om vi varit för sena med bekräftelsen. Det verkar som att hon somnar rätt fort när hon väl somnar. Så vi får försöka ta den lite snabbare och kanske dra ihop ramsorna.

Har ni några tips så att vi kan känna oss mer säkra på ramsandet och kommunikationen? Ska vi sätta in flera ramsor för att känna att hon verkligen är med på noterna?
För om inte ramsan tar och hon bara ligger och skriker är det väl samma som att lägga henne övergiven i sängen och det vill vi verkligen inte! :cry:

Vill även berätta att hon fick sin första smak på gröt igår på dagen. Vi hade tänkt vänta ett tag till, men vi vill vara på den säkra sidan och se till att hon får i sig ordentligt för natten och inte vaknar pga hunger.
När bör vi lägga in gröten i kvällsmålen eller nattslurken?
/Jennie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Lurarna igår gick helt ok. I vagnen testade jag först att bara lägga ner henne för att se vad som hände, men hon skrek direkt så jag gick väldigt kort och varje gång jag märkte att hon lugnade ner sig så stannade jag till. Hon somnade inom några minuter i en still vagn. Och hon sov hela luren ute i stillastående vagn.

Och nu har det gått ännu en natt och hon sover ännu längre :)
Nattning igår 19.30 med buffning och ramsa. Sen var det en hel del skrik och ramsningar tills hon var tyst och fick sista bekräftelsen 19.55
Hon vaknade sen klockan 6.26 så vi är bara en timme ifrån målet :) Men här ramsar vi och buffar ett par gånger tills hon somnar om 7.10 och får sova till 7.30

Det känns jättebra att se framstegen och att hon sover allt längre och att morgonen blir kortare. Men det som vi båda tycker är jobbigt är att vi inte känner riktigt att vi når fram med ramsan.
När hon skriker och vi ramsar känner vi ofta ingen skillnad. Och oftare att hon drar igång av ramsan än att hon tystnar av den.
I boken står det att man ska känna av en kommunikation med barnet, men så känner vi inte alls. Vi har nog aktat oss för att ramsa för mycket, men nu undrar jag om vi istället ramsat för lite. Jag funderar också på om vi varit för sena med bekräftelsen. Det verkar som att hon somnar rätt fort när hon väl somnar. Så vi får försöka ta den lite snabbare och kanske dra ihop ramsorna.

Har ni några tips så att vi kan känna oss mer säkra på ramsandet och kommunikationen? Ska vi sätta in flera ramsor för att känna att hon verkligen är med på noterna?
För om inte ramsan tar och hon bara ligger och skriker är det väl samma som att lägga henne övergiven i sängen och det vill vi verkligen inte! :cry:

Vill även berätta att hon fick sin första smak på gröt igår på dagen. Vi hade tänkt vänta ett tag till, men vi vill vara på den säkra sidan och se till att hon får i sig ordentligt för natten och inte vaknar pga hunger.
När bör vi lägga in gröten i kvällsmålen eller nattslurken?
/Jennie
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och BRA JOBBAT! :thumbsup:

Nu till dina frågor:
Men här ramsar vi och buffar ett par gånger tills hon somnar om 7.10 och får sova till 7.30
Kom ihåg att trafik in på morgonen ofta gör att de små tror att morgonen är här. Så övergå endast till ramsa här. Du skriver "ramsar och buffar" - i vilken ordning gör ni det? Om ni först ramsar och sedan buffar - då avväpnar man ramsan om man säger. Buffning först, sedan ramsa UT från rummet. Men jag tycker ni kan stanna utanför rummet nu, hon kan uppenbarligen somna om nattetid med enbart ramsa och bekräftelse visst?! Och natten varar ju ända fram till morgonen. :shock: :wink:

Ge henne gröt eller puré av vanlig mat till middagen och lunchen - inför långluren.

Ramsan: ramsan skall ha sista ordet nu, dvs frågar hon 100 gånger kör ni 101 verser.... och avsluta med en lååång skööön bekräftelse när hon tystnat av ramsan. Ni kan förbereda er genom att ÖVA ramsor regelbundet, olika tonfall och volymer. Märk att rösten ofta blir gäll när man höjer den, öva så att ni kan behålla det trygga tonfallet trots att ni öka volymen. Öva när hon INTE hör, i bilen, när hon är ute med den andre etc etc.

Bestäm er för att ramsan TAR, att ramsan ÄR kommunikation. Tänk att orden är betydelselösa, det är HUR man säger den. Betona olika orden i de olika verserna, som ett samtal. Prata ramsan, sjung om vartannat... då blir det ett samtal ni för. Du skall höra skillnaden i hennes svar. Den skall INTE vara monoton... :?

Tankar kring detta... :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

En gång som vi vet säkert har hon somnat om enbart med ramsa.
Annars har hon mest vaknat tidig morgon och då har vi tillslut gått in och buffat henne lugn.
När hon vaknar så ramsar vi först. Men om vi känner efter ett tag att ramsorna inte tar och hon skriker för mycket där inne så har vi buffat tyst och sen ramsat ut.

Men jag ska försöka hålla mig ute imorgonbitti.

Nu har hon precis somnat för sista dagsluren. Det tog en kvart med en del skrik och ramsande, men nu fick jag ändå känslan av att jag kunde ramsa henne lugnare. Och nu drog jag även ihop påminnelsen med bekräftelsen och det verkar funka.

Tack för allt stöd och alla svar. Det hjälper.
/Jennie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

I natt sov hon sina 12 timmar :D Vad härligt det känns!

Jag hörde att hon gnydde och förmodligen vaknade till två gånger under natten, men somnade genast om själv.
Jag gjorde ingenting då, ska hon få en bekräftelse där egentligen?

Jag har ramsat mycket mer den här senaste tiden och känner nu att jag faktiskt påverkar henne. Hon somnar på några minuter på dagslurarna och något längre stund på kvällen, men nu handlar det om ca 15 minuter med lite smågnäll och gnyenden. Det försvinner nog snart.

Vad förvånad man blir över hur lätt det gått att slippa allt vaggande.

Tack för alla svar, råd och stöd.
/Jennie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

I natt sov hon sina 12 timmar Vad härligt det känns!

Kod: Markera allt

=D>  =D>  =D>  \:D/ Busvissling!

Grattis! Forts ditt fin fina arbete!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

I stort går allt jättebra :D , men jag har några små funderingar kvar.

I natt sov lilltjejen 11 timmar, dvs vaknade en timme för tidigt. Jag hörde henne inne i sin säng där hon låg och snackade. Men senare blev hon ledsnare så jag skyndade att plocka upp en henne 7.15, dvs när marginalkvarten började, innan hon hunnit bli riktigt ledsen.

Både igår och idag har hon även vaknat tidigare på sin långa dagslur på 1,5h och jag har tagit upp henne en kvart för tidigt.

Hur tycker ni att jag ska göra här, fortsätta ta upp henne för tidigt? Eller leder det till ännu tidigare uppvak?
Det känns så taskigt att låta henne börja dagen med gråt när hon sovit så bra hela natten.
Eller tror ni att det här kan vara en övergångsfas för att hon börjat sova mer, eller kanske att hon helt enkelt sovit klart?
/Jennie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Allt har ju gått så bra, men nu när jag lägger lilla tjejen så skriker och gråter som tokig. Både igår kväll och nu på middagsluren är hon helt ifrån sig.
Jag ramsar och ramsar, men återigen känner jag att det går henne helt förbi. Hon skriker och skriker tills hon tillslut lugnade ner sig och anfådd somnar. Det känns jättejobbigt.
Några tips på hur jag ska hantera det här?
/Jennie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Du kan alltid andas och fokusera på dig själv. Alltså bort med överfokusering på barnet och inför varje läggning natt som dag ska du känna så här \:D/ , här ska skjutas vargar tjoho! Om du förstår hur jag menar... Då brukar det gå sååååå mkt bättre. Inget förmedlar trygghet och "All is well" bättre än en glad förälder! Right?

När man tänker att man måste få till ett skratt så infinner sig lätt stressen, inte bra. Eller så känner man att det måste funka och så blir det lätt så här: ](*,)

Så på med :P och varje gnäll, skrik gny just vid nedläggningen är en varg som skjuts effektivt med ett blås på magen, ett galet puss kalas, ett fånigt leende med tittut osv osv. Sedan ramsa så här \:D/ på vägen ut. Sedan går man väck , iväg på sin mycket viktiga syssla.

Värme :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Jag funderar fortfarande lite över hur vi ska göra på morgonen?
I stort går allt jättebra , men jag har några små funderingar kvar.

I natt sov lilltjejen 11 timmar, dvs vaknade en timme för tidigt. Jag hörde henne inne i sin säng där hon låg och snackade. Men senare blev hon ledsnare så jag skyndade att plocka upp en henne 7.15, dvs när marginalkvarten började, innan hon hunnit bli riktigt ledsen.

Både igår och idag har hon även vaknat tidigare på sin långa dagslur på 1,5h och jag har tagit upp henne en kvart för tidigt.

Hur tycker ni att jag ska göra här, fortsätta ta upp henne för tidigt? Eller leder det till ännu tidigare uppvak?
Det känns så taskigt att låta henne börja dagen med gråt när hon sovit så bra hela natten.
Eller tror ni att det här kan vara en övergångsfas för att hon börjat sova mer, eller kanske att hon helt enkelt sovit klart?
Hon vaknar fortfarande för tidigt på morgonen, mellan 15 minuter och en timme. Hur tycker ni att jag ska göra? Ska man ramsa till henne även om hon ligger och jollrar glatt, eller bara när hon är ledsen?

Jag har även en fundering om bekräftelseramsan. Nu ramsar vi vanligt när vi lägger henne. Sen låter hon en liten stund, ibland arga skrik ibland lite lugnare ljud. Vi väntar tills hon tystnar och ger henne en bekräftelse. Är det så här vi ska fortsätta, eller ska vi börja sätta ihop dem när vi lägger henne och sen inte säga något mer?

Förutom de här små funderingarna funkar allt jättebra. Hon sover ostört nästan alla nätter. Om hon vaknar till somnar hon om av sig själv, i enstaka fall hjälper vi henne med en ramsa.
Vi börjar vänja oss vid att sova hela nätterna och är mycket piggare. :D
/Jennie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"