Dumma mamma, dumma pappa, dumma mormor, dumma....

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
cecgus

Dumma mamma, dumma pappa, dumma mormor, dumma....

Inlägg av cecgus »

Hej på er alla !

Har inte behövt era råd på länge då allt flyter på fantastiskt bra med mitt "barnaboksbarn"! :D Jag är ofta här inne på forumet och läser och får på så sätt massor med bra tips och råd om hur jag på bästa sätt kan finnas till för min lilla tjej.

Nu känner jag dock att jag skulle vilja höra era tankar kring hur jag skall hantera "dumma ..."! Inget stort problem, men känner att jag vill göra/säga/agera rätt. :?

Hanna har hunnit bli 2½ år skall tilläggas och jag kan ana att det vissa dagar finns trots-tendenser, men det är klart hanterbart! Hur har ni gjort när era älsklingar häver ur sig "dumma mamma" eller liknande!?

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag svarar med att jag säger inte dumma till dig och du säger inte dumma till mig. Man får säga TYPISKT om man vill. Och lite dumma "saken" kan man få säga. Har inte behövt förvisa för att implementera, bara påminna rejält mycket.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Ok! Jag har aldrig gett henne något alternativ till att säga "dumma", så jag skall testa att tala om för henne att hon kan säga tex. TYPISKT istället. Uppfattar det som om hon inte riktigt förstår innebörden i vad som menas med "dumma" så det kan fungera! Hon använder det i alla möjliga sammanhang, även med ett leende på läpparna... :roll: Återkommer om det inte fungerar.

Tack så länge!

Om någon annan har fler tips/tankar/erfarenheter tar jag tacksamt emot dem...

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Här har det också sagts utan anledning, alltså inte direkt tänkt utan mer som att hon leker med orden. Jag har sagt att man kan säga "snälla" istället. Det har hon köpt. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"