Döende farmor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
camilla

Döende farmor

Inlägg av camilla »

En vän till familjen har två flickor på 6 resp 11 år och deras farmor som de haft mkt god kontakt med är döende i cancer, har kanske 1 månad kvar att leva. Häromdagen pratade vi om detta och de känner sig osäkra på hur de skall göra. Ingen av döttrarna vet om att farmor snart kommer dö även om de planerat att berätta det för den äldre dottern men inte för den yngre för att "skona" henne. Pappan till flickorna vill att de snart skall hälsa på farmor en sista gång och säga hejdå till henne innan hon är död då han anser att den allra sista tiden är bästa att de slipper se henne eftersom hon kanske kommer se väldigt sjuk ut, ha dropp mm som kan vara skrämmande.
Jag är ju den som tror på att man skall säga sanningen även om jag förstår att de inte vill att barnen skall behöva sörja längre tid än nödvändigt. Det där med att säga adjö innan hon är död tycker jag låter hemskt och jag tror att eftersom de träffar farmodern flera ggr/vecka så kommer de inte lägga märke till sååå stor förändring, redan nu har hon ju dropp menar jag, eftersom allt succesivt kommmer bli sämre och inte från en dag till en annan. Min åsikt är att man inte skall hindra dem från att hälsa på farmodern om de vill och inte heller tvinga dem om de inte vill. Att hälsa på som vanligt och säga vanligt adjö då man går tycker jag låter sundast, skulle hon dö innan man kommer nästa gång så gör hon. Vad tycker ni andra? Vad har ni för erfarenheter?
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Hege

Inlägg av Hege »

Mina barn (då 7 och 9 år) fick veta att deras farfar hade fått cancer och kanske inte skulle leva så länge mer.

Deras första fråga till oss var: "Hur länge har ni vetat?"
Och sen:
"Varför har ni inget sagt?"

De var upprörda och ledsna över att farfar var sjuk, men också över vårat svek, som hade hållit informationenen om sjukdomen undan dem.

Det halvår som de hade farfar kvar efter att vi hade berättat var en värdefull tid för dem.
Stilla

Inlägg av Stilla »

Jag hade nog inte sagt hur lång tid jag trodde/visste att farmor hade kvar. Men att en människa ska dö - det förstår barn även om ingen direkt talar om det. Alltså är det bättre att vara öppen om det. Annars blir det bara konstigt.
camilla skrev: Min åsikt är att man inte skall hindra dem från att hälsa på farmodern om de vill och inte heller tvinga dem om de inte vill. Att hälsa på som vanligt och säga vanligt adjö då man går tycker jag låter sundast, skulle hon dö innan man kommer nästa gång så gör hon.
Instämmer!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"