börjat vakna flera gånger per natt.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
rödbettan

börjat vakna flera gånger per natt.

Inlägg av rödbettan »

Hej!
För cirka en månad sedan började lillkillen vakna flera gånger per natt. Han är 7månader och har alltid sovit hela natten (utan kurning) men efter senaste förkylningen så ändrades hans goda nattsömn. Han har ännu inte fått några tänder men jag tror att det är på gång. De nätter som han har fått alvedon har han sovit lite bättre och vaknat färre gånger. Till saken hör också att han har börjat med napp och jag kan inte förneka att en viss misstanke vänds mot den eftersom han somnar så fort jag stoppar in den igen. På dagarna sover han bra och som han ska. Jag ger honom både gröt, "riktig mat" samt ammar honom så jag har svårt att tro att han vaknar av hunger.
Är det någon som har liknande erfarenhet och vad ska man göra???

Tacksam för svar!
samuel född 02/10
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ledsen att du fått vänta :oops: ! Hur har det gått nu? Tror du är inne på helt rätt spår med nappen där, en riktig bov i dramat :D . Så om ni bestämmer er för att ta bprt den kan ni bara köra en minikur så är den glömd för alltid.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
rödbettan

Inlägg av rödbettan »

Tack för ditt svar!
Vi försöker utan napp. Men hur skall jag göra minikuren? Han sover på rygg och vi har varken behövt buffa honom eller använda ramsa och vagnen är han alldeles för stor för. Kanske ska prova ramsa eller har någon något annat förslag???
Ha det bra!
samuel född 02/10
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tänkte nog att ni redan kurat, läste för fort :oops: . Mitt nya tips, he he, är att ni kurar storstilat. Inför buff och ramsa, hela paketet enligt boken.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Maja777

Hur har det gått?

Inlägg av Maja777 »

Hej Rödbettan,

Jag undrar hur det har gått för dig? Har du kurat och hur gick det då? Tog du bort nappen?
Sitter nämligen i liknande sits och undrar lite hur jag ska gå tillväga.
Min tjej är 7 månader nu vi kurade henne vid 4 månaders åldern men vi tog aldrig bort nappen...funkade hyfsat ok tills hon blev sjuk. Hon har sens dess vaknat flera ggr per natt. Men ibland skriker hon bara utan att vara vaken..vet inte om det möjligtvis kan vara mardrömmar. Men det hjälper iaf att sätta dit nappen så undrar oxå om det kan vara boven i dramat. Tycker då generellt att det blivit värre de senaste 2 veckorna och hon är även kinkigare än vanligt på dagarna.

Iallafall skulle vara intressant att veta hur det gått för er.

Mvh
Maja777
rödbettan

Inlägg av rödbettan »

Hej igen!
Nätterna går inte så bra men värst är det under vargtimmarna. Vi har ännu inte tagit bort nappen. Däremot är SHN-boken införskaffad och ska noga läsas igenom sen är det kurning som gäller för våran del.
Måste man ta bort nappen och varför är den så "farlig" ?
Jag vill helst inte ha en tumsugare då jag tycker att det är nog svårare att sluta med än napp.
Påverkas kuren på något sätt om man har kvar nappen?

Tack på förhand!
samuel född 02/10
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad bra att du beställt boken. Angående nappen så skulle jag absolut ta bort den. Den bara stör är min övertygelse. Det är mycket svårt att kura med napp eftersom barnet behöver ha hjälp med att hitta nappen i mörkert. Men om barnet redan nu hanterar nappen helt själv så kan du ju för all del ha den kvar.

Det jag ofta tänker på är vad nappen egentligen gör. Jag tror att många använder den som ljuddämpare. För mig är det viktigt att mina barn lär sig att det är okej att vara arg och ledsen. Att det inte är något farligt. Jag tror att det finns en risk att man som förälder just tystar barnet med nappen.

Det var mina tankar kring nappen.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Måste man ta bort nappen och varför är den så "farlig" ?
Farlig är den väl inte. Det är ju bara en propp. MEN med en propp i munnen kan man inte kommunicera och inte heller somna själv. Den stör sömnen. Därför måste den väck! :P Det är inge svårt, de små glömmer den på en natt. Och bara för att man haft napp betyder det inte att barnet automatiskt tar tummen. Skulle det lilla livet iaf ta till tummen är det ngt som man får bort på ett mkt enkelt och kärleksfullt sätt när barnet är lite större.

Så här skriver Anna W om ämnet i fråga:
Kan ni inte tycka synd om tummen Verkligen dutta med tummen, som ju blev riktigt sjuk - herre milde, du fick ju klippa bort saker. Gräsligt Stackars, stackars tummen Bra att den fick / får "vila", men jag skulle dra på mycket större krut av ynk, ynk, ynk, riktigt UPPRÖRANDE (ett ord vissa små barnbarn har lärt sig och som får alla att himla med ögonen och leta lösningar). Du skulle kunna driva det därhän att NÅGOT MÅSTE GÖRAS för att rädda tummen. Då är frågan vad för förslag till lösningar som kan estimeras. Suga på andra tummen Suga på lillfingret Suga på stortån (Pröva själv.) Suga på Snutten-trasa Suga på korkskruv Ja, du förstår Troll spricker i solsken, och vi vill inte att det ska gå troll i det här

Vi vill plantera en s k positiv hämning. DEN tummen är helt enkelt utesluten att misshandla vidare. Det ska ta stopp vid blotta (icke)tanken. Så vad gör vi i stället För suga bör man, annars dör man. Eller...
Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Luvisen, samtidigt :heart:

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07