5te natten.
Jahaja. Den här natten var inget rolig alls. Det blev en djupdykning och farligt nära kräksskrik. Dessutom undrar jag om vi inte kommer hamna i buffningsträsket nu.
Så här såg natten ut och jag kan tänka mig att det är jag som får skäll den här gången.
19,20 Ner i säng med skrattande barn. Tili lägger sig mjukt till rätta och vrider till och med huvudet åt rätt håll själv. Ögonen flimmrar. Här är vi döds trött och vill bara sova. Eyra börjar gallskrika innan hon knappt hunnit bli lagt till rätta. Frun gör en kort solfjäder på Tili medans jag gör på Eyra. Eyra arbetar upp sig jätte fort och illtjuter. Nu gjorde jag något som var jätte fel jag vet det. Hennes lakan var totalt ned sölat så jag lyfte upp henne, rev bort det och började sen om vid ”skrattet”-till.god-nattet” Vid det här laget hade Tili börjat gråta och man kunde nästan höra henne säga ”men tyst med er jag vill sova!!!” Solfjädrar och ramsar ut även om Eyra fortfarande skriker.
19,30 Tili tystnar, Eyra fortsätter Påminner.
19,31-33 Påminner och bekräftar och får protester. Hon tystnar helt vid 19,33.
20,02 Tili vaknar och skriker, högt, intensivt och förtvivlat. Vi ger henne en Chans att lugna ner sig själv. Funkar inte och vi ramsar. För varje ramsa stegras hennes skrik. Vi ramsar till och från och försöker lyssna om hon reagerar och lugnar sig, inget resultat. Låter bara arg, ledsen och frustrerad. Vid 20,57 går frun in och solfjädrar. Hon lugnar sig fort, ramsa ut. Påminner och bekräftar sen blir det tyst.
22,48 Tili frågar, gråter lite lätt och gnäller. Frun Påminner och bekräftar-drar 6 verser. Tystnad
00,27 Frågar, frun bekräftar och det blir tyst.
00,54 Tili gråter och låter jätte ledsen. Frun solfjädrar kort. När hon går ut så följs hon av en lång harrang svordommar.
01,02 Tili Frågar, argt och högt. Reagerar inte ens på ramsan. Får överösta. Hon arbetar upp sig mer och mer. Vi försöker bekräfta med tanken ” Du kan vara lugn, vi har svarat på frågan, du får faktiskt sluta nu, du ska sova” Trissar upp sig och låter genuint ledsen.
01,10 Solfjädrar och står kvar en stund för att lugna henne ordentligt. Bekräftar. Tyst. I ca 40 sek.
01,15-01,47 Nu hör vi att hon börjar närma sig det där hemska kräks skriket. Jag är inne två gånger under den tiden och solfjädrar och till slut faktiskt börjar buffa, för hon är så nära samma skrik som när hon kräktes. Lugnar sig vid buff, men så fort det blir en solfjäder arbetar hon upp sig och gallskriker. 2 a solfjädern lugnar hon sig äntligen en smula och nästan däckar av. Påminner och bekräftar och det är tyst.
03,00 Protester och skrik! Eyra vaknar Men den här gången går det i stora vågor av känslor. Frun påminner och bekräftar och försöker följa hennes rytm. När hon går ner och nästan är helt lugn tar hon en lugn och mjuk bekräftelse, men Eyra tar satts för varje ramsa och blir argare. Försöker vänta ett par 3-4 minuter minst mellan för att inte ”tjata” på henne.
03,51 hon har fortfarande inte lugnat sig eller tystnat ordentligt utan arbetat upp sig. Frun går in och solfjädrar. Samma effekt som på Tili. Buffar lätt för att lugna ner henne. Gnäller över solfjäderna. Ramsar ut
03,54 Påminner och bekräftar. Tyst
04,09. Eyra börjar gnälla igen. Frun drar en glad men superbestämd pangramsa med 6 verser. Tystnad
07,45 GOD MORGON! (En kvart senare eftersom vi börjar ställa om dom till vinter tid.)
Nu vet jag att den här natten ser ut som fan.

Massa trafik, ungar som inte blir lugna av varken solfjädrar eller ramsor. Och dessutom har vi buffat. Men visste inte på annat råd! ](*,) Förstår hur frun kände sig natt nummer två nu. Kände mig helt villrådig, frustrerad och ledsen för att de bara skriker panikartat! Det känns som vi inte lyckats förmedla lugn till dem alls! Har suttit och läst och förstått att man måste backa lite, ge dem utrymme att lugna sig (men inatt kunde dem inte lugna sig själva, för lät man dem vara så stegrade dom bara.) Som med vargtimmen, där man bara ska ramsa en gång och sen låta dem vara. Men då skriker dem ju sig till söms! Precis som i natt! Det är skitjobbigt och mitt självförtroende har gått åt pipan just nu. Jag vet att man inte ska följa med i djupdykningarna men med i går natten i minne kändes det här som skit…
Konkreta tips?