Kura tvillingtroll på 6 månader.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ni jobbar jättebra. Läs AWs inlägg igen - även om det kanske svider i skämsnerven... :wink: Inte för att bli påmind utan för att lära sig. Ni ÄR i början, bättre att vara lite mer generös i början och sedan backa målmedvetet när ni känner att de små töserna är redo.

Prata med varandra. Pappa verkar ha en mer avslappnad inställning, som det brukar vara. Vet själv... :wink: :roll:

Till mamma: ANDAS lugnt och djupt - tänk hela tiden i frågor och svar. DU är den hon söker svar hos... du är den som VET svaren. Bara för att frågorna blir STORA innebär det inte att du inte kan ge bra svar. Du HAR då verktygen, precis som Anna skriver. Skit i vilket nummer det är på natt, morgon, dag, kväll eller årstid... :wink: Om det blir kris, som med kräkskriket - ANVÄND solfjädern. Jag VET vad det innebär att skjuta en kräkvarg med fjäder - jag stod 35 minuter allt som allt första gången, men hon lugnade sig första omgången redan efter 10 minuter. DÅ visste jag... "NUSÅ, nu skjuter vi fanskapet hela vägen till Alingsås. Du kan sova så lugnt så lugnt, mamma står här så länge det behövs med sina mjuka händer..."

Sedan inte ett sådant problem mer...

Så stressa AV, jag är också en otålig prick, vill ha resultat DIREKT, annars dissar jag mig själv högt och lågt... till vilken nytta då? Ingen alls peståss, som AW så sött skriver.

Tänk YOGA, tänk LUGN, tänk TRYGG KLIPPA - föreställ dig vara en trygg tyst klippa som, när hon måste, går in och LUGNAR. Och när du står utanför kan du väl TÄNKA att du håller lilla prinsessan i famnen och talar så tryggt och säkert, även om du står utanför dörren. :wink: Du kommer hör skillnad i ditt tonfall. :shock: :)

Ramsan skall vara som ett samtal - ÖVA i olika tonfall, volymer och betoningar på olika ord. PRATA ramsan, betona de olika orden i de olika verserna - så skall du se vilka svar du får... :wink: det är superhäftigt! Jag lovar...

Kör nu stenhårt! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Fjärde natten!
Wow!!! Bara WOW med enorma bokstäver! :D Vilken förändring! Igår flyttade vi hop barnen igen.
Så det blev ett gemensamt tillrättaläggande och god natt. Så här såg det ut.

19,33 Ner i säng, varsin kort solfjäder, ramsar oss ut i kör. Påminner och bekräftar i kör.
Tili somnar Bums!!! Eyra har åsikter om det här.
19,35 påminner. Trött gnöl som svar.
19,36-19,40- 3 st bekräftelser krävs innan vi får sista ordet. Sen blir det tyst.

Här gick jag och lade mig och vi bäddade en madrass utanför barnens rum så maken skulle kunna svara snabbt under natten.

01,12 Frågar, påminner. Lite gnäll som svar. Bekräftar, tystnad
04,00 Frågar, påminner. Bekräftar, tystnad
04,35 frågar, bekräftar lugnt, tystnad
07,30 GOD MORGON!!! :D

Helt otroligt vilken skillnad! Tack för tipset Anna09 om ”trygg klippa” och att tänka sig att hålla i barnen. Vad mycket lugnare jag blev! :heart:
Nu ser vi fram emot att barnen sover lika gott i natt igen!
:D :heart: :sleep:
Mamma till Tvillingflickorna Eyra och Tili. Födda 20100403

Kurstart 20101025
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Det är inte första gången (och knappast sista) som jag följer en kur på forumet, men det är alltid lika häftig läsning. Kanonbra jobbat! Vilka lyckligt lottade barn ni har som kan lita på att ni tar hand om dem så bra!

Kram! :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, vilket fantastiskt jobb ni gör!!! Håll målet i sikte och olda tålamodet så skall ni se! :thumbsup: :sleep: \:D/ =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Danne80

Inlägg av Danne80 »

5te natten.
Jahaja. Den här natten var inget rolig alls. Det blev en djupdykning och farligt nära kräksskrik. Dessutom undrar jag om vi inte kommer hamna i buffningsträsket nu.

Så här såg natten ut och jag kan tänka mig att det är jag som får skäll den här gången.

19,20 Ner i säng med skrattande barn. Tili lägger sig mjukt till rätta och vrider till och med huvudet åt rätt håll själv. Ögonen flimmrar. Här är vi döds trött och vill bara sova. Eyra börjar gallskrika innan hon knappt hunnit bli lagt till rätta. Frun gör en kort solfjäder på Tili medans jag gör på Eyra. Eyra arbetar upp sig jätte fort och illtjuter. Nu gjorde jag något som var jätte fel jag vet det. Hennes lakan var totalt ned sölat så jag lyfte upp henne, rev bort det och började sen om vid ”skrattet”-till.god-nattet” Vid det här laget hade Tili börjat gråta och man kunde nästan höra henne säga ”men tyst med er jag vill sova!!!” Solfjädrar och ramsar ut även om Eyra fortfarande skriker.
19,30 Tili tystnar, Eyra fortsätter Påminner.
19,31-33 Påminner och bekräftar och får protester. Hon tystnar helt vid 19,33.
20,02 Tili vaknar och skriker, högt, intensivt och förtvivlat. Vi ger henne en Chans att lugna ner sig själv. Funkar inte och vi ramsar. För varje ramsa stegras hennes skrik. Vi ramsar till och från och försöker lyssna om hon reagerar och lugnar sig, inget resultat. Låter bara arg, ledsen och frustrerad. Vid 20,57 går frun in och solfjädrar. Hon lugnar sig fort, ramsa ut. Påminner och bekräftar sen blir det tyst.

22,48 Tili frågar, gråter lite lätt och gnäller. Frun Påminner och bekräftar-drar 6 verser. Tystnad
00,27 Frågar, frun bekräftar och det blir tyst.
00,54 Tili gråter och låter jätte ledsen. Frun solfjädrar kort. När hon går ut så följs hon av en lång harrang svordommar.
01,02 Tili Frågar, argt och högt. Reagerar inte ens på ramsan. Får överösta. Hon arbetar upp sig mer och mer. Vi försöker bekräfta med tanken ” Du kan vara lugn, vi har svarat på frågan, du får faktiskt sluta nu, du ska sova” Trissar upp sig och låter genuint ledsen.
01,10 Solfjädrar och står kvar en stund för att lugna henne ordentligt. Bekräftar. Tyst. I ca 40 sek.
01,15-01,47 Nu hör vi att hon börjar närma sig det där hemska kräks skriket. Jag är inne två gånger under den tiden och solfjädrar och till slut faktiskt börjar buffa, för hon är så nära samma skrik som när hon kräktes. Lugnar sig vid buff, men så fort det blir en solfjäder arbetar hon upp sig och gallskriker. 2 a solfjädern lugnar hon sig äntligen en smula och nästan däckar av. Påminner och bekräftar och det är tyst.

03,00 Protester och skrik! Eyra vaknar Men den här gången går det i stora vågor av känslor. Frun påminner och bekräftar och försöker följa hennes rytm. När hon går ner och nästan är helt lugn tar hon en lugn och mjuk bekräftelse, men Eyra tar satts för varje ramsa och blir argare. Försöker vänta ett par 3-4 minuter minst mellan för att inte ”tjata” på henne.
03,51 hon har fortfarande inte lugnat sig eller tystnat ordentligt utan arbetat upp sig. Frun går in och solfjädrar. Samma effekt som på Tili. Buffar lätt för att lugna ner henne. Gnäller över solfjäderna. Ramsar ut
03,54 Påminner och bekräftar. Tyst

04,09. Eyra börjar gnälla igen. Frun drar en glad men superbestämd pangramsa med 6 verser. Tystnad

07,45 GOD MORGON! (En kvart senare eftersom vi börjar ställa om dom till vinter tid.)

Nu vet jag att den här natten ser ut som fan. :oops: Massa trafik, ungar som inte blir lugna av varken solfjädrar eller ramsor. Och dessutom har vi buffat. Men visste inte på annat råd! ](*,) Förstår hur frun kände sig natt nummer två nu. Kände mig helt villrådig, frustrerad och ledsen för att de bara skriker panikartat! Det känns som vi inte lyckats förmedla lugn till dem alls! Har suttit och läst och förstått att man måste backa lite, ge dem utrymme att lugna sig (men inatt kunde dem inte lugna sig själva, för lät man dem vara så stegrade dom bara.) Som med vargtimmen, där man bara ska ramsa en gång och sen låta dem vara. Men då skriker dem ju sig till söms! Precis som i natt! Det är skitjobbigt och mitt självförtroende har gått åt pipan just nu. Jag vet att man inte ska följa med i djupdykningarna men med i går natten i minne kändes det här som skit…
Konkreta tips?
Pappa till tvillingarna Tili och Eyra 100403
Påbörjade kuren 101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Har funderat lite runt den här sista natten (som maken skrivit om ovan).

Uppenbarligen har vi inte lyckats förmedla riktigt det lugnt som krävs, vilket känns lite frustrerande eftersom vi VET att den här kuren är fantastisk och FUNGERAR!!! (Vi har en dam på 18 månader i vänskapskretsen som kurades som 8 månader.) Vi VET att det fungerar. Vi VET att de frågar oss och vi måste ge svar. Vette 17 hur vi brister när vi försöker övertyga småtrollen om det :? :roll: Tipset om att Yoga andas och att låtsas som att man har barnet i famnen hjälpte mig jätte mycket. Men när de vaknar och gnölar, man ramsar och de arbetar upp sig iaf, då börjar man undra vad vi gjort för fel. :-s Det känns som vi inte riktigt lyckas "fånga upp dem" i tid. kanske för mycket frågor i våra röster fortfarande?

Jag har funderat lite banorna om vi kanske backade för fort natt nummer två? :-k Ska man börja om på dag 1 ? Fast det känns ju bara otåligt. Vi såg ju natten till igår hur fint dom kan sova.

Jag har även insett att de två näst kommande nätterna KAN bli bökiga pga tidsomställningen. Nu såg jag att det fanns jätte bra tips för hur man "skuffar runt" tiden och vi har börjat med det.

Kurstart 20101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Har funderat lite runt den här sista natten (som maken skrivit om ovan).

Uppenbarligen har vi inte lyckats förmedla riktigt det lugn som krävs, vilket känns lite frustrerande eftersom vi VET att den här kuren är fantastisk och FUNGERAR!!! (Vi har en dam på 18 månader i vänskapskretsen som kurades som 8 månader.) Vi VET att det fungerar. Vi VET att de frågar oss och vi måste ge svar. Vette 17 hur vi brister när vi försöker övertyga småtrollen om det :? :roll: Tipset om att Yoga andas och att låtsas som att man har barnet i famnen hjälpte mig jätte mycket. Men när de vaknar och gnölar, man ramsar och de arbetar upp sig iaf, då börjar man undra vad vi gjort för fel. :-s Det känns som vi inte riktigt lyckas "fånga upp dem" i tid. kanske för mycket frågor i våra röster fortfarande?

Jag har funderat lite banorna om vi kanske backade för fort natt nummer två? :-k Ska man börja om på dag 1 ? Fast det känns ju bara otåligt. Vi såg ju natten till igår hur fint dom kan sova.

Jag har även insett att de två näst kommande nätterna KAN bli bökiga pga tidsomställningen. Nu såg jag att det fanns jätte bra tips för hur man "skuffar runt" tiden och vi har börjat med det.

Kurstart 20101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Har läst igen och igen och IGEN idag under dagen. Känner mig förbannat dum när man inser att vissa stycken eller meningar har gått en förbi. :shock: :oops: Måste nog få vara så löjlig att få skylla lite på tröttheten :roll: "Attidyden av självklarhet" är nog den jag läst mest (förutom lugnet, säkerheten och njutningen) Nu blir det bad och sen är det dax att sova, och nu ska det sovas! :wink:

Kurstart 20101025
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Toratenshi skrev: Nu blir det bad och sen är det dax att sova, och nu ska det sovas! :wink:

Way to go! :D :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Har läst igen och igen och IGEN idag under dagen. Känner mig förbannat dum när man inser att vissa stycken eller meningar har gått en förbi.
Känn dig inte dum. Det är ganska naturligt att vissa saker går in efterhand när man är mitt uppe i jobbet. Saker och ting för ny mening. Så det är ju bara superbra att du läser igen och igen! :P =D> =D>

Och vilket härligt lyft du fick till på din attityd! Instämmer med Chockladkaninen!

:thumbsup: :thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

En sak till. Jag vet inte om jag eller ngn annan sagt det för tråden börjar bi lång och jag orkar inte gå igenom den en gg till just nu. :oops:

Är maten ni ger de små uppfettad? Det är ett litet tips som brukar hjälpa bra.

Värme/Luvisen
SM rookie
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Luvisen skrev:En sak till. Jag vet inte om jag eller ngn annan sagt det för tråden börjar bi lång och jag orkar inte gå igenom den en gg till just nu. :oops:
Jo jag förstår att den är det, har själv funderat i dom banorna. Går det att "klippa" tråden till kur-starten? Känner oss fortfarande i behov av hjälp :cry:
Luvisen skrev: Är maten ni ger de små uppfettad? Det är ett litet tips som brukar hjälpa bra.
Japp, varje mål är uppfettad. Det börjar syns på barnen nu :wink:

Efter den här natten eller snarare morgonen så känns det är det bara HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!
Nu behöver jag verkligen konkreta råd! Läggning och natt gick relativt smärtfritt. En del uppvaknande men inget större trassel. Dom svarade så fint på ramsorna och somnade om. Under vargtimmen vaknades det och gnälldes lite, två gånger behövde jag påminna (skulle bara gjort en men glömde av mig lite) och de somnade om så fint så, även fast de gnölade lite. Men morgonen var en katastrof!!!!
Vi har skuffat runt tiderna så tjejerna nu går efter vinter tid.
06,30 Tili vaknar och börjar skrika direkt. Påminner. Fortfarande skrik.
06,35 nu har hon arbetat upp sig rejält! Skriker som en tok. Ramsar bestämt 2 ggr men hon blir bara argare och argare.
06,41 Vrålar som en galning! Jag går in och gör en kris-solfjäder (här har vi förr gjort fel, vi har gått ut alldeles för tidigt och nu kände jag att jag kan förmedla rätt saker till henne) står kvar, bestämt och tänker lugna tankar, andas lugn och försöker få henne att känna att ”mamma är lugn, det kan jag också vara”. Eyra vaknar medans Tili skriker och börjar gnöla (hur gör man här?!!? Ska man ramsa henne fast man solfjädrar den andra?)
07,05 Tili har lugnat ner sig helt och somnat! Även börjat snarka. Jag väntade i ca 2 minuter till innan jag avlutade med ett tryck och ramsade mig ut.
07,07 Hon vaknar igen!!! (Borde jag stått kvar längre? Det känns så nu i efterhand) nu har även eyra vaknat helt som börjat trissa upp sig. Maken gör en kris-solfjäder på Eyra.
07,15 Tili gråter fortfarande, eyra har lugnat sig och somnat om under makens händer. Även börjat snarka. Maken släpper och ramsar sig ut.
07,17 Båda barnen är vakna och VRÅLAR! Inte en tillstymmelse till att lugna sig alls! Nu börjar det närma sig God-Morgon-tid och av allt vi läst ska man ju INTE ta upp dem när de skriker!
07,20 Två illskrikande barn. De kommer inte lugna sig själva, det hörs lång väg. Inte heller tar de till sig ramsan. Vi bestämmer oss för att utnyttja marginal kvarten för att få dem lugna innan vi gör god morgon. Vi bestämmer oss för att ta varsitt barn och göra varsin kris-solfjäder så dem lugnar sig helt.
07,43 maken fixar det inte längre. Han börjar argumentera med mig i barnens rum (!!!) Jag skickar ut honom. Eyra lugnar ner sig efter han har gått men gråter. Låter så hjärtskärande!! Jag står envist kvar vid Tili.
07,50 Eyra är tyst och Tili har äntligen lugnat sig så hon är tyst.
07,51 GOD MORGON!!! (marginalkvarten blev 21 minuter)

Jag vet inte vad jag ska ta vägen med det här. Maken börjar jobba igen i morgon och jag vet inte vad jag ska ta mig till om jag är själv och den här cirkusen börjar igen. Det känns som om vi måste ha en fajt till med var och en av dem där deras polett måste få trilla ner en gång för alla. Jag vet att vi gjorde tabben tidigare att vi inte stått kvar med krissolfjädern tills de faktiskt somnat ( i början alltså, det var en sak vi missat) samtidigt känner jag att vi gjorde rätt som tog fajten i morse, annars hade vi tagit upp dem och gjort God-morgon under gallskrik vilket känns helt åt fanders!
Snälla, snälla, snälla kan någon ge oss råd vad man gör i ett sådant här läge?
Förlåt för en lång och bökig tråd...

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! Svarar lite snabbt då jag jag måste iväg alldeles strax men återkommer till era frågor senare under dagen.

Men - Luvisen menade säkert inte att er tråd börjar bli för lång! Den kan få bli hur lång som helst. :D Hon menade det med maten! Alltså att tråden var lång så hon hann inte läsa igenom hela så därför visste hon inte om någon annan sagt det om maten. Hänger du med? :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack Bianca :heart: det var just så jag menade. Skriv på! Skriv ner! Skriv alltihop och lite till! :lol:

Som jag ser det är det den berömda attityden som fattas...Inte lätt- jag vet! Men nu gäller det att inte haka upp sig på detaljer för det står ju också i SHN-boken:

"Ur säkerhetssynpunkt, om lilla barnet får bestämma, är det alltså bättre att du tveklöst gör fel än att du tveksamt gör rätt!"

Inte trafikera i rummet därför att ni vill trösta utan för att ni vill lugna. :!:.

Massa värme :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Ber om ursäkt Lurvisen, då missförstod jag dig :oops:

En snabbt fråga som drar i hop det långa inlägget.
Vid KRIS-solfjäder (som vi uppenbarligen inte gjort rätt än) så ska man inte lyfta händerna ur solfjädern för att rätta till eller flytta det bökiga barnet. Har jag förstått det rätt då?Lilla damen i fråga kämpade som fasen under mina händer och hade till slut en stor saliv pöl under sig och låg inte alls i sov possition. Man ska vara bestämd, tyst och hålla ett statiskt tryck tills barnet har slappnat av helt och blivit sömntungt och det gör inget om barnet somnar?

Jag gjorde detta två gånger på ena tösen i morse (se inlägg ovan) Och endå vaknade hon efter ca 1 minut och började gallskrika igen :cry:

Endå kände jag mig cool lugn när jag gjorde det. Försöker se framåt iaf :D

Kurstart 20101025
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"