Eländiga skarvar...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D
Loppisen skrev:Gör jag fel som plockar upp honom när han är vaken och nöjd om det är inom marginalkvarten?
:!: Nej, visst inte! :D Det är ju precis det man har marginalkvartar till! :lol:

:idea: Det där med hur länge det ska sovas när har de dels en personlig preferens för, som man ska ta hänsyn till när man lägger schemat - du vet, en del är morgontrötta, andra kvällströtta etc. :wink: Men sedan lär de sig ju också sitt schema och tiden börjar "gå jämt ut" så att de är trötta när det är sovdags och pigga när det är vakendags och hungriga när det är matdags...8) Och det är ju en av de stora poängerna med att ha schema! :D

:idea: Det vanliga är att barnens naturliga sömnpass är 20 och 45 min. Men några barn har faktiskt 30 och 60 min istället. :shock: Om du märker tydligt - som du verkar göra - att ditt barn funkar så så tycker jag att du ska anpassa schemat efter det och lägga t ex en 60 minlur och en 30 minlur istället för två 45 minlurar. :wink: Om 30 min blir för kort för hunden kan du ju gå ut med honom vaken så får han se världen lite innan det blir sovdags. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej igen!

Skönt att jag använder marginalkvartarna rätt i varje fall :-)

Jag tror jag förstår hur det funkar med schemat, tycker Oscar blir tydligare och tydligare på att vara trött när han ska sova och hungrig när han ska äta enligt schemat. Så det känns ju skönt... Även om det är tydligast på eftermiddagen och kvällen. Men det kommer väl.

Jag har funderat på det där med 30 minuter och 60 minuter. Min rädsla är att han kommer klara 30 minutersluren finfint då, men att det kommer vara omöjligt att få honom att sova en timme :-) Ofta tar det ju ett tag på långa luren att få honom att somna om igen... Tycker också att det faktiskt går framåt på 45 minuters-lurarna så jag försöker ett tag till.

Jag har faktiskt lite funderingar på att byta till 2 lurar per dag när han blir fem månader, såg att vissa gör det. Dels så känner jag att han utan problem skulle klara att vara uppe lite längre på förmiddagen innan första luren och dels att det skulle passa honom att sova bara två ggr per dag. Vad tror ni om det :?: Han är ju enligt BF fem månader idag, men han föddes i v. 42+1, så han är inte egentligen fem månader förrän om två veckor, men jag funderar lite framåt :oops: Alternativet är ju att korta ner middagsluren till 1,5. Men jag vet som sagt inte, känns som han hade klarat sig bra på två lurar. I sådant fall, hur gör man med mattider då egentligen :)
Oscar född 100611 (42+1)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Loppisen :D

Jag skulle säga att han är på tok för liten för att gå ner till 2 lurar. Det blir aktuellt först vid ca 8 månader brukar vi säga här på forumet :D

Hur lång är sista luren? Det är den man brukar dra ner på först, så blir den bara som en kort lur för att man inte skall bli övertrött till läggning. Har man bara 20 minuter som lur, kan den stöka lite ett tag, men min erfarenhet är ändå att den behövs ett bra tag till. Vissa dagar kanske de bara sover 5 minuter (lite till om man bjuder på ett par minuter) men att andra dagar kan de där 20 minuterna verkligen behövas.

Gäller att tänka förutsättningar här :D
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Ok, då hade jag missuppfattat en annan tråd här på forumet med lite schemaförslag: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416 här läste jag att man kunde gå över till 2 lurar vid fem månader. Nåja, jag tycker egentligen det funkar rätt bra med tre lurar, så jag fortsätter med det, men så småningom ner till 1,5 timme mitt på dagen.

Idag har lillen, kors i taket, somnat helt själv på två av tre lurar!!!! Känner mig faktiskt rätt stolt som vågat genomföra detta, varje gång han somnar själv får jag mer självförtroende att han ska somna själv nästa gång också, rätt härlig känsla :D

Den eländiga skarven finns där på långa luren fortfarande, och jag kan inte påstå att den blir direkt bättre, men det kanske kommer nu när han mer och mer lär sig somna själv :?: Hoppas verkligen det, hade varit sååå skönt för honom, och för mig!
Oscar född 100611 (42+1)
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Tjohoo!

Måste bara rapportera att Oscar somnat själv på de två första lurarna idag också :D :shock: :o :lol:

Känns helt fantastiskt, och nyss när jag la honom för långluren så skrek han inte ens, utan mest bara gnölade lite och somnade inom tio minuter :D Hoppas, hoppas, hoppas att de eländiga skarvarna kan bli bättre snart också... Förmiddagsluren vaknade han tyvärr efter en halvtimme och somnade inte om, men det är ju inom marginalkvarten.

Det var allt, ville bara rapportera lite :oops:
Oscar född 100611 (42+1)
chokladkaninen

Härligt! :thumbsup: Och bra jobbat! =D>
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Tack så mycket :D Håll nu tummarna för att han ska börja fatta att man kan somna om själv också...

En fråga där. Hur mycket ska jag låta honom klara själv på uppvaken? Jag har ju tidigare varit rätt aktiv på att gå dit så fort han skriker till. Ska jag låta honom hålla på lika mycket som jag gör när han ska somna själv :?:

Jag är väl rädd att det ska ta överlång tid för honom att somna om och vet att det går snabbare om jag hjälper honom, alternativt att han faktiskt blir så arg och pigg att han inte somnar om överhuvudtaget. Jag har i varje fall backat så mycket att han ibland bara får solfjädern, ibland någon buff och i nödfall vagning på uppvaken. Jag funderar på att vänta och se om han lär sig somna själv bättre och bättre om uppvaken då löser sig av sig själva och tills dess backa med hjälperna lite sakta. Tror ni det funkar :?:
Oscar född 100611 (42+1)
Salvi01

Eländiga skarvar..

Inlägg av Salvi01 »

Hej !
Ville bara berätta att jag följer din tråd och hoppas att det skall lösa sig med skarvarna. Jag har en liten kille på snart tre månader som har precis samma problem. Vi har infört schema för en vecka sedan och nätterna har väl gått mot rätt riktning. Dock inte dagarna... de är bedrövliga...känns som det blir värre och värre. Han vaknar jämt vid 20/30/eller 40 minuter...sen var tionde minut. Vi har backat och grejat utan framgång. Han är så otroligt trött jämt på dagarna. (eftersom hans sömn är bedrövlig) Det är en evig kamp att hålla honom vaken...

Jag bara undrar. Hur länge har du hållt på med att vagna och försöka få bort skarvarna? Hur mycket väntar du ut honom, skriker han mkt? Andra tips?

MVH Salvi
Salvi, mor till två pojkar född 040807 och 100809
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej Salvi, och tack jag hoppas också att det ska lösa sig med skarvarna :?

Nätterna har ju varit det som funkat bäst för oss också, men till skillnad från din kille så har min Oscar aldrig visat sig särskilt trött på dagarna, möjligtvis mot eftermiddag kväll, vilket väl delvis varit mitt problem med schemat. Det har känts så omöjligt att den lille pigge killen ska kunna somna själv...

Jag har försökt räkna efter lite hur länge jag egentligen hållt på i en medveten backningssträvan. Jag tror jag började någon vecka innan jag först startade den här tråden, så säg från att han var ca 3 månader, men klart mest aktivt har jag försökt sen jag startade tråden och fick bra stöttning! Så ca tre veckor blir det väl nu jag har verkligen strävat efter att backa.

Jag har varit ganska risig på att vänta ut honom, men verkligen försökt lyssna på honom. Är han ledsen eller arg när han skriker. Så länge han är mest arg så har jag verkligen försökt bita mig i tungan innan jag gått in och vagnat eller buffat eller något. Jag låter generellt sätt inte honom skrika så mycket, vill inte att han ska behöva vara ledsen, men som sagt, om han bara "småskriker" argt så låter jag honom hållas. I eftermiddags behövde han småskrika ca 10 minuter med några uppehåll innan jag fick gå dit och dra vagnen tre ggr för att han skulle somna. Men så länge har jag inte låtit honom hålla på tidigare utan först nu när jag VET att han faktiskt kan somna själv.

Bästa tipset jag kan ge är att skratta tillsammans med honom innan du lägger ner honom och gå sen och gör något annat. Dammsug gärna så att du inte hör så noga hur mycket han låter. Givetvis med koll, men hoppas du förstår hur jag menar. Och när du tycker att NU måste du hjälpa honom, vänta då en liiiten stund till :-)
Oscar född 100611 (42+1)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej,

Dessa skarvar! :D

Jag tycker att husljud funkat fint, gärna dammsugning och tvättmaskin! Monotona ljud som liksom lägger en ljudmatta.
Att själv prata (telefon eller med nâgon annan) inom hörhâll kan ocksâ funka. Lillen hör att mamma inte är lângt borta, att allt är bra.
När det skarvats här har jag börjat sâ, och det räcker allt som oftast.

Sen undviker jag att ha det alltför tyst hemma. Musik pâ konstant sâ att en eventuell telefonsignal inte skär sönder tystnaden och riskerar att väcka en liten som sover :wink: Och sâ blir det ju trevligare för en själv med lite bra musik att lyssna pâ :D
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Vill bara rapportera lite igen.

Peppar, peppar så har Oscar i fredags, lördags, söndags och idag struntat i att vakna efter 30 minuter på sin långa lur :shock: :o :D istället har han vaknat lite oregelbudet efter allt mellan 1,20 till 1,45 :-) Tror ni jag var shockad när han sov 1,45???? :-D

Han vaknar fortfarande ibland på korta lurarna efter 30 minuter, men ibland efter 40 eller 45, men framförallt är det ju ett lyft av gigantiska proportioner om han faktiskt verkar bli bättre på att hantera den långa luren!

Tyvärr har nätterna strulat för oss de två senaste nätterna, han har vaknat på natten och bara legat och gnölat i en halvtimme innan jag tagit upp honom, efter amning har jag lagt tillbaka honom, han har somnat för att sedan vaknat med en gång igen. Efter en och en halv timmes försök att lägga ner honom så har det slutat med att jag gett honom 120 ml flaska och sedan däckat honom i sängen bredvid mig. Suck. Tror dock att det beror på att han har en envis snuva som gör att han vaknar av att han inte kan andas. Utgår från det i varje fall och hoppas på bättring så småningom :-)

En fråga om schemaförändring när han blir fem månader. Jag ska väl dra bort en halvtimme av totala sömnen då, jag är lite inne på att ha 12-45-1,5-45 , men var lägger man då den ökade vakentiden? På morgonen, innan långluren, efter långluren eller inför kvällen?? Om ni förstår hur jag menar?
Oscar född 100611 (42+1)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Loppisen skrev:
Tror ni jag var shockad när han sov 1,45????
Härligt! :D (lât för allt i världen honom inte se dig chockad, allt är precis som det ska, eller hur? :wink: )

Vad gäller nätterna, sâ är det farligt lätt att lägga honom hos sig "bara för den här gângen'. Tvâ nätter snuddar ju vid 'en gâng är ingen gâng', men är ju faktiskt närmare 'tvâ gânger är en vana :roll: . Hur gick det i natt?

Fem mânaders brukar som du säger behöva 15 timmars sömn per dygn. Vad har ni för schema nu? Oftast blir det att man kapar den sista luren (förlänger den sista vakenperioden). Man kan ju alltid marginalkvarta (eller till och med marginalhalvtimma i övergângsskedet) vid nattläggningen om man känner att det behövs.
chokladkaninen

:idea: Och hur går det med maten nu? 8)
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej igen,

Nu har jag precis plockat upp honom efter långluren i spjälsängen :-) Första gången han sovit hela luren där, hurra!! Han vaknade även denna gången efter ca 1,20 men kunde med hjälp av lite buffning sova vidare till nästan två timmar. Helt underbart!

Även denna natten var tyvärr lite strulig, och ja Sarisparis, jag känner att det får vara nog med sängsovande nu, håller på att bli en vana, inatt blir det spjälsängen eller vagnen... Tyvärr så är det min man som lägger Oscar ikväll, så det kanske är bäst att han lägger i vagnen som Oscar och han är vana vid, så lägger jag i spjälsängen imorgon. Risken är att min man darrar på manschetten om han plötsligt ska lägga i spjälsängen, och det vill vi ju inte.

Jag visar förresten såklart inte för lillen att jag är förvånad och förbluffad och glad över hans nya sovmönster, men det är helt fantastiskt och jag dansar små glädjedanser för mig själv, det kan väl inte vara fel? :wink:

Gällande schemat så har vi nu:

07.00 Vakna, mat, umgänge m.m.
08.45 sova 45 min
09.30 mat(kl 10.30), umgänge m.m.
11.30 sova 2 timmar
13.30 mat (kl 14) umgänge m.m.
15.30 sova 45
16.15 mat (kl 17) umgånge m.m. (nattslurk 18.30)
19.00 sova natt

För mig hade det känts naturligare att korta ner långluren, sover han inte 45 på eftermiddagen så blir det svårt att hinna med hundpromenaden. Jag kan förstås låta sista luren vara 20 minuter och låta honom vara vaken en stund innan han somnar, men det känns som det passar vårt schema bättre med 12-45-1,5-45.

Chokladkaninen: Tack, det går bra med maten, han gillar smakisar och gröt, eller ja, han hoppar inte i stolen, men han äter grönsakspuré och fruktpuré vid 10.30 och sen en drygt halv portion gröt vid fem. Jag har funderat på välling, men det ska man väl inte ge förrän de är sex månader?? Han dricker enorma mängder ersättning som det är nu, och kräks en hel del, så jag hade gärna försökt få ner mängden ersättning, men är ju rädd att han inte blir mätt... Han äter ca 180-240 vid alla mål förutom det han får gröt, då äter han ca 140. Sen äter han ofta en kvällsslurk på minst 100 och så ammar han en gång per natt oftast. Han är ju en stor kille, väger nog över 9 kg nu, men det känns lite hysteriskt med den mängden, samtidigt äter han ju det oftast utan någon vidare trugning, han tar ungefär hälften på en gång och häften mot slutet av timmen... Välling kanske mättar bättre än Nan??
Oscar född 100611 (42+1)
chokladkaninen

Hej! :D

Jodå, välling går bra från 4 mån (man kan ju blanda med ersättning i början om man känner sig osäker :D) - det är pga (den missförstådda) WHO-rekommendationen om helamning i 6 mån som den numera är märkt från 6 mån. Och 5-månadersbebisar kan vara rent galet hungriga så alla extra kalorier är välkomna i den åldern - kanske behöver han ett litet extramellanmål i form av lite mosad banan före den skarvande långluren också för att få slutgiltig bukt med skarven?

:idea: Jag tycker att du ska göra en minikur (från natt 2 i lathunden, för du har väl redan smugit in ramsan? :wink:) för att övergå till sängsovning och ta bort nattmålet på ett bräde. Så har du fixat det sedan. :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"