6 veckor och aldrig nöjd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mariaulfsdotter

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej!

Är det ngn som kan tycka till om mitt schema som jag skrev i förra inlägget?
Behöver verkligen hjälp :?

kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Jag har en kille som är ungefär lika gammal som din (min blir 3 månader idag). Han har ingen överlevnadsångest alls längre så han iiiids knappt äta om han inte är superhungrig... :roll: Trevligt också förstås! :) Det ledde hur som helst till att vi fick riktigt krångliga kvällar eftersom han åt alldeles för snuttigt och lite under dagarna just för att jag ville ha ättiderna direkt efter sömnen (då han inte var hungrig nog). Därför har jag precis lagt om schemat så att han äter helt skilt från sovtiderna, för om det inte har gått 3,5 timmar, allra helst 4, sen han påbörjade det förra målet så är det nästan omöjligt att få honom att äta effektivt. Vårt schema ser ut så här:

7.00 Vakna + mat
8.30-10.00 Sova 1,5h
10.30 Mat
12.00-14.00 Sova 2h
14.30 Mat
16.00-17.30 Sova 1,5h
18.00 Mat + ev powernap
19.45 nattslurk
20.00 Sova natt (11h)
03.30 Nattmat

Min gissning är att detta fungerar bra hos oss just för att han är fri från överlevnadsångest så om det vore något för er måste du avgöra själv eller med hjälp av mer erfarna här på forumet.

Lycka till! :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maria! :D

Bara så att du vet: alla som svarar här på forumet är vanliga föräldrar som har jobb och egna familjer och gör det här på fritiden. Så huvudregeln är att ingen ska behöva vänta mer än 3 dagar på svar - men inte ens det gäller för alltid. :shock: Du har ju redan fått flera svar ang din schemaomläggning så det har varit läge att prioritera andra frågor. 8)

I alla fall, så här tycker jag: Det är bara du som kan veta om det är som Nemita skriver hemma hos er (att det är tiden mellan måltiderna som är det viktiga) eller som jag brukar skriva (att 3-månbarn är lättdistraherade och därför behöver matas direkt efter sömnen, helst halvsovande). :wink:

För min linje skulle jag rekommendera:

07.00-09.00 Mat & vakentid
09.15-10.00 sova 45 min (1h är inget naturligt sömnpass så antingen vaknar barnet i en skarv eller så väcker man honom "på fel sida", dvs när han är mitt i djupsömnen :D)
10.00-12.00 Mat och vakentid
12.00-14.00 sova 2 tim
14.00-16.00 mat & vakentid
16.15-17.00 sova 45 min
17.00-19.00 mat & vakentid
18.30 Kvällsslurk
19.00-04.00 sova natt
04.00-07.00 vidare natt

Problemet i detta schema är att många bebisar inte orkar vara vakna 2h15 min på morgonen, samt att de flesta istället vill ha längre sammanhängande vakentid på kvällen, istället för bara 2h som här. Om det ser ut så hos er vet bara du. 8)

På Nemitas linje skulle det istället kunna se ut så här:

07.00-08.30 Mat & vakentid
08.30-9.15 sova 45 min
09.15-12.00 vakentid, mat 11
12.00-14.00 sova 2 tim
14.00-16.30 vakentid, mat 14.30
16.30-17.15 sova 45 min
17.15-19.00 vakentid, mat 17.30, nattslurk 18.45
19.00-04.00 sova natt
04.00-07.00 vidare natt

Hur ni har det med överlevnadsångesten vet du helt enkelt genom att kolla om han kan vänta på maten. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
mariaulfsdotter

Hej!

Jag förstår absolut att jag inte kan få svar på direkten och jag tycker verkligen att ni gör ett superbra jobb! Hade inte klarat mig utan era goda råd, förlåt :oops:

Jag tror att jag kör på ditt schema chokladkaninen :D Kommer ihåg nu att jag hade ett liknande schema för storebror.
Min lilla herre behöver ganska lång tid mellan målen för att han ska äta bra men samtidigt är det som du säger lättast att få i honom mat när han är nyvaken.

Jag kör på detta schema ett tag så får jag utvärdera det sen :)

Tusen tack!

Kram :heart:
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
chokladkaninen

:thumbsup: :D
mariaulfsdotter

Hej!

Har en annan fundering som jag behöver ventilera. Vi har haft stora problem med matningen med Lukas ( han får ersättning). När vi var hos Anna så visade hon det ömma järngreppet och det har vi kört på här hemma. Det har varit mycket skrik men vi har varit bestämda. Matningen funkar bra i början, då kan han äta ca 100-120 ml på en matning men sen är det kört. Vi försöker flera gånger under en timme men så fort vi lägger honom tillrätta med ömma järngreppet så blir han jätteledsen och det går inte att få i honom ngn mat alls. Det slutar med att vi max får i honom 140 ml med mycket skrik som följd och det känns verkligen inte bra. Känns som att vi har pressat honom för mycket och nu förknippar maten med ngt obehagligt :(
Någon som har ett tips på hur vi kan bryta denna onda cirkel?

Kram
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Maria!

Mitt tips är:
-Låt det gå lite lite längre mellan matning 1 och 2. Efter första omgången vänta säg 45 minuter och först då, inte nånsin däremellan, erbjud igen

-Erbjud men bryt, dvs. respektera att han inte vill ha mer, om ledset uppstår. Ibland blir de faktiskt mätta på första omgången och inte alla är storätare á la över 1liter/dag. -Det var inte Smulan, ever, nånsin utöver ökningsperioderna.

-Se på lurarna och nätterna. Sovs de så får barnet i sig tillräckligt, de är rätt bra på att reglera intaget själva vissa av dem.

-Anteckna gärna varje dag hur mycket han äter vid varje matning. Inte för att bli orolig över att "han äter för lite" utan för att det är sååå mycket lättare att se ett mönster. Höll mig pretty much lugn när jag till slut kunde se att Smulans toppintag alltid låg på runt 750ml/dag; och ändå sov gott - både lurar och nätter :sleep:

:)
mariaulfsdotter

Hej!

Tack, skönt att höra :D. Vi har nog stirrat oss blinda på att han måste få i sig 200 ml åt gången annars är det inte godkänt, stackars liten :cry:. Tänk att det är så laddat kring sömn och mat. Han har ju faktiskt sovit gott även när vi har fått i honom lite mat. Ska verkligen börja anteckna och se hur mycket det blir.

Tack så mycket för tipset!
Nya tag im [-o<

Kram
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag vet, man stirrar sig blind på att de "måste få i sig si och så mycket".

Gör inte det, se på barnet säger jag istället :heart: :thumbsup: :)
mariaulfsdotter

Hej igen!

Har antecknat hur mycket lillen får i sig och igår slutade det på 745 ml.
Hade tyckt att det var ok om han hade varit nöjd under vakentiden.
Nu på morgonen har jag fått gå och bära honom för att han har varit så gnällig. Hur får man honom att förstå att han blir nöjd av mer mat?
Vill verkligen inte tvinga i honom mat men samtidigt så äter han för lite om jag inte gör det :? Blir så fustrerad :evil:

kram
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej igen Maria!

Jag svarar då jag känner igen tendenserna sen när Smulan var liten.
Hur lång vakentid har ni? Jag kan nog sätta en peng på att den där grinigheten mer har att göra med att han är/hinner bli trött snabbare än vad ni hinner uppfatta det.

Nu är han förvisso redan 3 månader dock hinner han fortfarande bli det.
Morgnarna är det få Småa som orkar vara vakna 2 timmar, 1.5 på sin höjd är inte alls ovanligt.
Smulan var som piggast på em:arna, där behövde hon endast en 45min lur (den inföll 16.30-17.15). Vakenpasset innan låg mellan 14.30-16.30.
Sen var tack och hej godnatt senast 19.30.

Vad tror du?
mariaulfsdotter

Hej!

Vi har kört på detta schema men är inte riktigt nöjd.
Jag skulle vilja att han somnade 08.30 på morgonen för då är han trött men om han bara ska sova 45 min så blir det för tätt mellan målen. För jag vill gärna att han äter precis efter han har sovit. Funderar på om han ska få sova 1,5 tim det passet istället för 45 min. På em blir han trött vid 15.45 men har samma problem då att det blir för tätt mellan målen. Har du ngt tips?

Lukas Schema

07.00-09.00 Mat & vakentid
09.15-10.00 sova 45 min (1h är inget naturligt sömnpass så antingen vaknar barnet i en skarv eller så väcker man honom "på fel sida", dvs när han är mitt i djupsömnen )
10.00-12.00 Mat och vakentid
12.00-14.00 sova 2 tim
14.00-16.00 mat & vakentid
16.15-17.00 sova 45 min
17.00-19.00 mat & vakentid
18.30 Kvällsslurk
19.00-04.00 sova natt
04.00-07.00 vidare natt
chokladkaninen

Det är inte så mycket jag kan hjälpa till med här, tyvärr! :lol: Du vet, tiden är konstant så antingen lägger du ett längre vakenpass före sömnen eller så väcker du honom innan det är matdags. Eller så förlänger du sovpasset. Fler alternativ än så kan i alla fall inte jag komma på. :wink:
mariaulfsdotter

Hej igen!

Det går toppen för oss här hemma :)
Lillskrutten sover nu hela natten, ibland vaknar han och då vagnar jag honom en gång och sen somnar han om. Dock håller han på att växa ur sin vagn och vi vill att han ska sova i sin säng på nätterna. Därför undrar jag hur vi gör om han vaknar på nätterna? Vi har använt oss av ramsan och vagning när han har vaknat innan men ska vi bara säga ramsan nu när han ska sova i egen säng eller är det buffning som gäller också?

Kram
chokladkaninen

Vad härligt att höra att det går så bra för er! :thumbsup: Kommer du ihåg vilken panik det var i början av tråden? :shock: Du har verkligen styrt upp er tillvaro strålande bra, grattis! =D>

Jag tycker att du ska se överflyttandet till sängen som en minikur - börja redan på morgonen med att pyssla lite i rummet och låta honom leka i sängen (Anna beskriver detta jättefint i BB, jag tror det är i 6-månkapitlet), och låt honom ta daglurarna där också om det passar. :wink: Och på natten håller du dig beredd att ramsa enl natt 2 i lathunden http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten, buffa bara om det blir kris. På så sätt flyttar du över till säng och sätter ramsan som huvudverktyg på ett bräde. :wink: Och den där ramsan är grymt bra att ha sedan, så håll den aktuell genom att ramsa varje gång du lägger honom. 8)

Sov så gott! :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"