problem med dagssömnen. Vad har hänt?

Skriv svar
ammica

problem med dagssömnen. Vad har hänt?

Inlägg av ammica »

Våran lilla flicka sover sedan 6 månaders ålder 12 timmars nätter, och det tack vare goda råd från barnaboken. Och allt har varit frid och fröjd.
Ända tills en 1-1,5 månader tillbaka, då började trasslet med dagssömnen och det trasslet har även börjat sprida sej över hennes nattsömn.
Vi har kört fast och hoppas på råd för att få rätsida på detta.
Det som oroar mej är att hon svarar dåligt på buffningen, det gorde hon inte till en början. Redan när man lägger henne på mage och ställer benen, armarna och huvudet så börjas det. Olycklig gråt och första gången hon buffades till ro så grät hon tills hon kräktes. Detta har tackochlov inte upprepat sej. Jag är envisare än envisast men detta bekymrar mej verkligen då jag fortfarande buffar i 15-25 minuter vid varje dagslur) (jag gör mitt allra yttersta för att inte visa det åt henne, men mitt modershjärta värker då jag ser hur lessen hon blir) då hon gråter så tårarna sprutar å snoret rinner. Hon blir i upplösningstillstånd. VAD GÖR JAG FÖR FEL?? Efter att ha kollat filmklippen här på forumet så kan jag konstatera: jag buffar inte riktigt lika hårt. Kan det verkligen då bero på en sådan "liten" detalj? Det känns så hopplöst, fattar inte vad som hänt. Hon drar ibland till sej armarna och benen å gör sej till en liten groda. Jag blir så lessen, och såklart orolig.
:cry:
Såhär ser hennes dag ut i korthet.
kl.0700 - väckning förr, härefter vaknar hon redan kl 6, vi stiger inte upp fören 06.45.
kl.07.30 - välling och kläder på och byte.
kl.08.45 - 30 - 45 minuters lur (det blir bara kortare och kortare lur), varav 15 (!) minuters buffning.
kl.12.00 - mat i stora lass, inga bekymmer där inte.
kl.13.30 - trött nu, somnar ganska bra, c.10 minters buffning. Sover 45 min och vaknar. NU blir det kamp att få henne att somna, ofta tar sovtiden slut innan jag ens har fått henne att somna om. Och jag måste erkänna, att det HAR hänt att jag inte orkat, utan lämnat rummet och hon gråter förtvivlat. Jag känner mej urusel. Minst sagt.
kl.16.00 - mat
kl.18.00 - kvällsgröt
kl.19.00 - välling och sedan isäng. Nattinatt. Vid jobbigare läggningar så vaknar hon tidigare följande morgon, och på sämre humör.

Har hon sovit uselt på em så orkar hon naturligtvis inte vara vaken och på gott humör (är hon trött å less så vill hon inte äta kvällsgröt och på halvfull mage sover man inte särskilt gott) ända tills läggning kl. 19 - då ger jag henne en powernap på 15 minuter c kl. 16.45. Efter den napen är det åter solsken i det lilla livet igen. Napp använder hon inte.

Råd och hjälp mottages tacksamt, hälsar mamma och Molly 9 månader.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Vàra smà är lika gamla, sà jag tänkte dela med mig vàrt schema.

Natt 20-07 11t ( 12 timmar är bättre, men av olika orsaker har vi 11)
Lur 10-11.30 1.5 t
Lur 14-15.30 1.5 t

Det blir 14 timmar som de borde ha nu fram till ett àrsdagen.

Om du har 12 timmar natt kan du ha en kort lur pà morgonen och sedan en längre lur pà eftermiddagen.

Kanske hon inte är trött nog sà tidigt pà morgonen, redan innan kl.9 har hon sin första lur. Om du drar ut pà tiden sover hon kanske bättre.

En annan sak som kan störa är hunger. Han äter som en häst och vi bara lassar i, sà man ska inte snàla med maten.
Han fàr bröst kl.7
Sedan gröt kl.9
Lunch kl. 12.
Mellanmàl (gröt med mosad banan) kl.16.30
Middag kl 19.00
Nattslurk kl.19.45

Det var lite tankar att börja med.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"