Vargar?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
hjhelena

Vargar?

Inlägg av hjhelena »

Killarna (19 mån) har alltid sovit på nätterna, hela nätterna, vi ramsar och de somnar direkt, har aldrig vaknat på nätterna etc.

De sista veckorna har de börjat vakna ngn natt då och då, när man gått in har den som skrikit till suttit upp lite förvirrad, knappt vaken, man har lagt ner och killen har somnat om direkt. Inga större problem med att de vaknat ngngång då och då varken för dem eller oss, men man har ju ändå undrat varför.

I natt vaknade Joar vid 2 och skrek till, maken la ner, efter en stund skrek han igen, jag la ner, så höll vi på 4 ggr, oro, är han sjuk? :( , har han ont?, är han täppt, tog in honom i vår säng så vi skulle kunna kolla honom, maken tyckte han andades lite konstigt, jag tyckte han lät normal, han somnade till hos oss efter en stund, vid 4 bar maken in honom till spjälsängen och han sov sen lugnt till 7, då vi väckte killarna.

Vi förstår inte vad som är fel, vi blir så osäkra (vargar utanför vårt sovrum), är han sjuk?, men kanske är han "bara" orolig och behöver få veta att allt är ok (ramsa), i så fall gör vi ju honom en rejäl björntjänst som springer in och tar in honom till oss, signalerar att "du har rätt, det är livsfarligt i din säng". De har ingen feber, är inte förkylda och är glada resten av dagen.

Mycket händer just nu med talet, förståelsen, de har så smått sen några dagar börjat gå lite på pottan, kan det vara det?

Är det dags för vargjakt? Intresserad av era erfarenheter.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Små barn ställer frågor ibland. Det behöver inte betyda mer än just det. Och då är det vår uppgift att lugna, enkelt, snabbt och betryggande - inte att oroa ytterligare :evil: :!:

En gång är ingen gång. Två gånger är en dålig vana :shock: Så "rädda" honom inte igen från den (icke) farliga sängen. Lugna honom där han ligger, om och när det behövs, men det ska vara med lätt hand och allrahelst bara med en ramsa utifrån. Efter tio minuters lugn och sömn kan man titta till barnet och med största sannolikhet konstatera att ingenting är fel alls :lol: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Så enkelt :) , så självklart :D , så BRA :lol: , attityden är tillbaka 8) , ska bara överföra den på maken också (vargarna är och biter honom i tårna hela tiden nu). Tack! Kram H
Lindalou

Inlägg av Lindalou »

Min älsdta pojke höss på så där rätt länge i den där åldern, satte sig upp och grinade ett antal ggr per natt utan att riktigt vara vaken. Bara men lade ner honom från det sittandet läget så somnade han gott igen.

Lindalou
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Rapport
Joar vaknade en gång mitt i natten, maken la till rätta, ramsade utanför dörren, Joar somnade direkt. Vargarna sprang till skogs. Bössan är framme och alla kan sova lugnt.

Kram H
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

=D> :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej hjhelena
vill bara säga att vi har en tjej som då och då ställer frågor under natten, precis som er lilla kille. Hon vaknar till kollar läget med ett eller några skrik. Ibland ger vi en ramsa om det är flera skrik och är det bara ett så får hon sköta det själv, dock går vi aldrig in!

Bra jobbat! =D> :D Kom nu bara ihåg att ramsan nu ska räcka, dvs om ni fortsätter att lägga tillrätta så kommer ni att störa.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Love

Inlägg av Love »

Vi har exakt samma problem just nu med vår dotter. :( Hon är också 19 månader gammal och har alltid sovit bra om nätterna. Nu under hösten har hon varit sjuk en del och det har varit lite nödvändig trafik inne hos henne. Nu är hon dock frisk men fortsätter vakna.

I natt vaknade hon 4 ggr. Vi har försökt lite olika sätt.
1. Inte göra ngt alls med mottot " På natten händer ingenting- då sover man". Detta känns dock inte rätt för hon blir ledsen och upprörd.
2. Gått in. Lagt tillrätta. Hon somnar direkt och blir lugn. Fast med denna metod känner jag att vi faktiskt släpper in vargarna natt efter natt.
3. Ramsat efter ett tag. Hon blir lugn efter ett tag men smågnäller 10-15 min. innan hon tystnar.

Jag tänker nu att jag ska ge henne en minikur. Sova på madrass utanför hennes dörr och ge henne en "pangramsa a ' la Mammut" vid första knystet men sedan hålla tyst. Vad tror du Anna och ni andra om detta? :?:

Min undran är dock om jag ska ge henne bekräftelseramsan då hon slutat eller denna faller bort när man "pagramsar".?:?:
När slutar jag ramsa och kör "på natten händer ingenting"? Vi vill ju inte fastna i ramsan...

Tacksam för snar hjälp så jag kan hålla vargarna stången och få tillbaka vår härliga, ostörda nattsömn!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Love

Inlägg av Love »

Ja, surfar man bara runt lite här inne så hittar man ju svaret på sin fråga. Svarar alltså mig själv med ett citat från Mammut från ett tidigare inlägg.
När jag hör något i natten så pangramsar jag direkt. Sedan avvaktar och kommer där en reaktion så får den nå sin kulmen och ebba ut. Kan ta en 10 minuter ibland men under den tiden har jag gjort just inget annat än att dra täcket överhuvudet . När skriken toppat och därefter dalat så har jag ramsat en kortis igen. Ibland har det kommit en reaktion igen och då har jag haft samma taktik som innan bekrivet. Kan gå några rundor på detta tema och första gången kan det nog ta 45 minuter innan omsomnande. Men därefter brukar det gå förbi på ca 3-4 nätter och då med kortare vakentid.
Inatt ska här pangramsas.... :D
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Sarika skrev:hej hjhelena
vill bara säga att vi har en tjej som då och då ställer frågor under natten, precis som er lilla kille. Hon vaknar till kollar läget med ett eller några skrik. Ibland ger vi en ramsa om det är flera skrik och är det bara ett så får hon sköta det själv, dock går vi aldrig in!

Bra jobbat! =D> :D Kom nu bara ihåg att ramsan nu ska räcka, dvs om ni fortsätter att lägga tillrätta så kommer ni att störa.

:D
Tack för påminnelsen :D ! De sista 2 nätterna har han inte vaknat alls, skönt, så det verkar funka! Men det kommer ju garanterat fler frågor :shock: :D

Kram H
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Love skrev:Ja, surfar man bara runt lite här inne så hittar man ju svaret på sin fråga. Svarar alltså mig själv med ett citat från Mammut från ett tidigare inlägg.
När jag hör något i natten så pangramsar jag direkt. Sedan avvaktar och kommer där en reaktion så får den nå sin kulmen och ebba ut. Kan ta en 10 minuter ibland men under den tiden har jag gjort just inget annat än att dra täcket överhuvudet . När skriken toppat och därefter dalat så har jag ramsat en kortis igen. Ibland har det kommit en reaktion igen och då har jag haft samma taktik som innan bekrivet. Kan gå några rundor på detta tema och första gången kan det nog ta 45 minuter innan omsomnande. Men därefter brukar det gå förbi på ca 3-4 nätter och då med kortare vakentid.
Inatt ska här pangramsas.... :D
Lycka till, håller tummarna för ni prickar vargen :lol:

Kram H
Love

Inlägg av Love »

Jag sov på madrass utanför dotterns rum i natt. Hon vaknade inte mindre än 4 ggr (hon som jämt sovit hela nätterna förut....!).

Jag ramsade direkt- nästan inte jag själv hade vaknat och ramsan bet med en gång och hon tystnade.

Räknar med uppvaknanden även nästa natt med förhoppningsvis färre. Tar nog några nätter för henne att känna sig trygg med att mamma håller vargarna stången utanför dörren så hon kan ägan sig åt att sova istället för att vara rädd.
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Joar har hostat i natt och vaknat 4 ggr ca och "frågat", lite rörigt. Vi har svarat efter bästa förmåga.

Kram H
lilla morran

Inlägg av lilla morran »

:( :(
Sitter här och letar efter svar och hittade då denna "länk" och fick en del svar men har en del frågor ändå.

Vår dotter,17 mån, vaknar också ett antal gånger varje natt nu. Vi har precis flyttat och hon har också precis upptäckt att man kan använda sig av ordet "NEJ" eller förvandla sig till en geleklump så att man inte kan bära henne osv :shock: :lol:

Vi körde en liten minikur nu när vi flyttat och det fungerade i en vecka ungefär. På kvällen så kör vi den vanliga nattningsrutinen och allt är frid och fröjd tills jag ramsar :!: :!:
Hon blir så arg :twisted: Det verkar som om hon hakat upp sig på ramsan :?: Den har hon ju blivit trygg av förut men ska jag sluta med den ett tag :?:
Igår kväll så la jag henne tillrätta och gick ut ur rummet och hon somnade men vaknade efter 40 min och kunde inte komma i ro av sig själv hörde jag utan jag ramsade utanför dörren och det blev ju helt fel :!: (det har funkat förut att ramsa utanför dörren)
Skulle jag bara gått in och lagt henne tillrätta utan att ramsa :?:
Tror ni att det är ramsan hon har hakat upp sig på eller är det bara nya frågor :?:

Sedan en fråga till...De gånger hon protesterar över att behöva sova genom att envist ställa sig upp i sängen och jag ihärdigt lägger henne till rätta, Vi kan hålla på så rätt så länge :roll: Ska jag fortsätta med att lägga henne tillrätta :?: Eller ska jag göra på något annat sätt :?:
När vi håller på så där så blir det ju tillslut så att hon arbetar upp sig till stor förtvivlan :(
Finner glädjen i andras skratt!

Mamma till två guldklimpar födda -04 och -07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "