Syskon som väcker varandra tidigt på morgonen.
Syskon som väcker varandra tidigt på morgonen.
Hej! HHar precis minikurat mina barn. Har läst barnaboken och sova hela natten och tagit till mig mycket! Mina barn snart 4 år och 11 månader gammal har sovit relativt gott på nätterna. Sen 3 månaders ålder har minstingen sovit från kl 07.00 till 05.00 sen har hon legat och pratat i en till två timmar. Den äldsta sover 07.00 till 06.30 sen lång tid tillbaka, men nattvandrat ett tag. Sen jag läste Annas bok har jag flyttat in båda barnen i samma rum och den äldsta gillar det och nattvandrar inte längre. Det kan gråtas lite från den yngre när vi lägger henne men går över efter 5 min. Problemet som kvarstår är Gretas (minstingens) tidiga uppvaknande som stör även den äldsta. Hon vaknar sällan klockan 5 numera men kl 6 vaknar hon och morgon ska vara kl 7. Idag vaknade hon kl 6 och pratade i en halvtimma. Då vaknade den stora och de låg och pratade och skrattade fram til 7. Jag vet att båda behöver sova längre. den minsta var så grinig och trött nu vid 10 så jag ger henne en 5 min nu medan jag skriver detta. Sen har hon middagslur kl 12. Så här ser hennes schema ut:
07.00 morgon
07.30 frukost
11.00 lunch
12.00 middagslur
14.30 mellanmål
17.30 middag
19.00 godnatt
Hon har alltså enligt schemat förutsättningarna att sova 13,5 tim men gör inte det riktigt då hon nästan alltid vaknar en halvtimma innan 7 på morgonen och ibland sover hon bara en timma på eftermiddagen. Har haft detta schema ca en vecka. Tidigare lät jag henne sova en halvtimma, tre kvart på förmiddgen också. Hur ska jag göra med morgonen? Båda vaknar och den äldsta som kan sova behöver sova mer? Det är mörkt i rummet.
07.00 morgon
07.30 frukost
11.00 lunch
12.00 middagslur
14.30 mellanmål
17.30 middag
19.00 godnatt
Hon har alltså enligt schemat förutsättningarna att sova 13,5 tim men gör inte det riktigt då hon nästan alltid vaknar en halvtimma innan 7 på morgonen och ibland sover hon bara en timma på eftermiddagen. Har haft detta schema ca en vecka. Tidigare lät jag henne sova en halvtimma, tre kvart på förmiddgen också. Hur ska jag göra med morgonen? Båda vaknar och den äldsta som kan sova behöver sova mer? Det är mörkt i rummet.
Hej
Se till att hon har rejäl utevistelse varje dag. Frisk luft ger alltid god sömn.
Jag hade även låtit henne sova 2 timmar mitt på dagen.
Ibland vaknar de för tidigt för att de behöver mer sömn. Låter knasigt men så kan det vara.
Den storas sömn kommer ge sig med tiden. Inget att oroa sig för.
Susanne
Se till att hon har rejäl utevistelse varje dag. Frisk luft ger alltid god sömn.
Jag hade även låtit henne sova 2 timmar mitt på dagen.
Ibland vaknar de för tidigt för att de behöver mer sömn. Låter knasigt men så kan det vara.
Den storas sömn kommer ge sig med tiden. Inget att oroa sig för.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
ok, men om hon r grinig ska jag låta den minsta sova en 20 min på morgonen 09.15 eftersom hon varit så trött? Har gjort det hittills. Men låta henne få en 2h istället för en och en halv timma på middagsluren? Den minsta vaknar oftast kl06.00 och ligger och pratar, den äldsta vaknar också och de ligger och pratar och skrattar i en timma. Ska jag göra något åt det? ramsa eller bara låta de vara fram till 07.00`De skriker eller gnäller sällan utan pratar bara.
Sitter här och klurar på ett schema, känner mig osäker på hur jag ska lägga upp det. Minstingen som alltså är 1 år om en vecka har fått sova en stund på fm också fast det inte ingår i "schemat" som är som jag skrev tidigare. Hon sover alltså en halvtimma, 45 minuter mellan 08.45-09.30. Skajag ta bort den luren och istället lägga till 2 h på middagsluren? Hon är ganska grinig på fm efter halv nio (beror nog på att hon alltid vaknar en timma innan hon ska vakna på morgonen) Hur ska jag göra?
Hej missblue och välkommen hit
Mina barn har övergått till en lur vid 11-12 månaders ålder, och jag har varit så brutal 8) att jag helt enkelt hållit dem vakna - första dagarna ÄR tuffa, men att vara ute och ha några fina mutor till hands har fixat det
. Kanske är det enklast att du gör så, för annars måste du ändå snart ändra om i schemat. Alternativet är att du har en planerad tjugominutare på morgonen, den stör sällan långluren. Men var noga med att det blir just tjugo minuter i så fall!
En ettåring behöver ca 13½ timme per dygn, själv har jag valt elvatimmarsnätter till mina barn eftersom det passat vår familj bäst, och det är nattsömnen du får utgå ifrån. Elva timmars natt ger en två timmars långlur och en tjugominutare på förmiddan. Väljer du tolvtimmmarsnatt kanske det bästa är att skippa förmiddagsluren och ha en 1½-timmeslur mitt på dagen?
Det viktiga är att ni knåpar ihop ett schema som passar ert liv, och se inte till hur många minuter och timmar hon verkligen sover utan tänk som så att du erbjuder henne sömnen - väljer hon att ligga vaken och filura så är det hennes business
Håller du bara tiderna och får till väckningarna kommer hon att sova och vakna efter schemat tids nog!
Kram!
Mina barn har övergått till en lur vid 11-12 månaders ålder, och jag har varit så brutal 8) att jag helt enkelt hållit dem vakna - första dagarna ÄR tuffa, men att vara ute och ha några fina mutor till hands har fixat det
Kram!
Hej! tack för svar! Jo, vi vill ha 12 timmars nätter, det passar oss. Men om barnen (minstingen då som väcker den största) alltid vaknar kl 06.00 alltså efter 11 tim. Kan hon inte sova längre då? Eller ska vi ändra på dagsluren för att få henne att sova längre?
Tycker om ditt förslag på en och en halv timmas lur på dagen. Och eftersom vi vill ha en 12 timmars natt så kör vi på den även om hon vaknat kl 06.00 och "bara" sovit 11 tim på natten? Eller kan man de dagar då hon verkar extra trött lägga in en 20 min på fm utan att det hör till det ordinarie schemat? De senaste dagarna har hon sovit 45 min på dagen och sedan vaknat. Jag som velat att hon ska sova 2 h på sin dagslur har ramsat men hon har bara gråtit, ej somnat om och gråtit sen fram till att tiden gått ut, jag har stått utanför och ramsat., slutat med att jag tar upp henne när hon vaknar på dagen. Ska man vara lika hård på tiden som hon ska vara i sängen på dagen som på natten?
Tycker om ditt förslag på en och en halv timmas lur på dagen. Och eftersom vi vill ha en 12 timmars natt så kör vi på den även om hon vaknat kl 06.00 och "bara" sovit 11 tim på natten? Eller kan man de dagar då hon verkar extra trött lägga in en 20 min på fm utan att det hör till det ordinarie schemat? De senaste dagarna har hon sovit 45 min på dagen och sedan vaknat. Jag som velat att hon ska sova 2 h på sin dagslur har ramsat men hon har bara gråtit, ej somnat om och gråtit sen fram till att tiden gått ut, jag har stått utanför och ramsat., slutat med att jag tar upp henne när hon vaknar på dagen. Ska man vara lika hård på tiden som hon ska vara i sängen på dagen som på natten?
Visst kan hon sova längre, gör en "vargtimmeskur" och inför väckarklocka så ska du se att ni snart har prydliga morgnar. Nyckeln brukar vara att få till ett omsomnande (om så bara för fem minuter) så att man får väcka - på så sätt lär sig barnet att det är mamma/pappa som håller koll på när det ska vaknas och barnet behöver inte känna att han/hon är den som ska sköta det. Här är vargtimmesstrategin:missblue skrev: Kan hon inte sova längre då? Eller ska vi ändra på dagsluren för att få henne att sova längre?
Här kommer de olika strategierna för tidiga uppvak:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom protesterna avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dotttern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Läs gärna den här tråden:
Och eftersom vi vill ha en 12 timmars natt så kör vi på den även om hon vaknat kl 06.00 och "bara" sovit 11 tim på natten? Eller kan man de dagar då hon verkar extra trött lägga in en 20 min på fm utan att det hör till det ordinarie schemat?
a)planerar b)bestämmer sig c)genomför!
Så inga tjugominutrar på förmiddan, för er sover hon tolv timmar. Punkt. Och då behöver hon 1½ timmes vila på dagen. Punkt. Det ni har möjlighet att göra är att använda er av marginalkvart (-halvtimme...) och lägga en kvart (hlavtimme) tidigare på dagluren de första dagarna, om hon kroknar fullständigt. Och då låter ni sen luren vara tiden ut.
De senaste dagarna har hon sovit 45 min på dagen och sedan vaknat. Jag som velat att hon ska sova 2 h på sin dagslur har ramsat men hon har bara gråtit, ej somnat om och gråtit sen fram till att tiden gått ut, jag har stått utanför och ramsat., slutat med att jag tar upp henne när hon vaknar på dagen. Ska man vara lika hård på tiden som hon ska vara i sängen på dagen som på natten?
Vi har ju som sagt inte haft jätteproblem med att få barnen och sova på natten. Problemen ha endast varit tidiga morna. Vi buffade eller solfjädrade aldrig barnen utan började ramsa istället och det räckte. Därfö skulle jag helst vilja ramsa enbart nu och inte börja med någon annat som vi inte gjort på minstingen förrut. Kan det gå? Funderar isf på de två sista alternativen du skrev i kurandet. Ska erkänna att jag inte övat på vare sig buffning eller solfjäder. Borde jag göra det i fall? Känns lite obekvämt. I morse pratade de två i en timma innan jag tog upp dom kl 7. Gör jag rätt som bara går upp direkt när jag hör dom och ramsar 4 ggr sen går iväg och låter dom prata och skrata med varandra till kl är 7? Den stora går upp ibland och öppnar dörren för att få in ljus. Då stänger jag direkt och hon går tllbaka till sängen och jag ramsar igen. Jag hade tänkt ta tillfälle och träna mellan kl 06-07 på morgonen. Det är precis utamnför deras rum i hallen och det hörs att jag är där. Ska jag göra det nu fast de fortfarande och vaknar vid minsta ljud runt 6 -tiden och inte sover. Eller ska jag vänta tills de fått in rytmen och sover till 7? Många frågor! :=) Tack för alla svar jag fått, känns bättre men vill vara säker på allt nu innan jag sätter igång igen med morgonkurandet.
Hej igen
Det finns absolut inga måsten kring buff och solfjäder - jag vet flera som skippat det just på äldre barn, och nån gång beroende på ryggont, graviditet osv. som gjort det omöjligt att stå framåtlutad och buffa/fjädra.
Att verktyga (ramsa, buffa osv) ett nöjt barn är helt meningslöst - ligger dina tjejer och tramsar sig på morgonen räcker gott och väl en upplysningsramsa som talar om att det är natt fortfarande och sen inget mer. Du ger förutsättningarna för att sova och om de då väljer att ligga och snacka är det upp till dem. Jag tycker du agerar helt rätt som du gör nu, och poletten kommer att trilla ner om du jobbar vidare på samma sätt!
Har du inte väckarklocka så inför den, många tycker den har en rent magisk effekt
Kram!
Det finns absolut inga måsten kring buff och solfjäder - jag vet flera som skippat det just på äldre barn, och nån gång beroende på ryggont, graviditet osv. som gjort det omöjligt att stå framåtlutad och buffa/fjädra.
Att verktyga (ramsa, buffa osv) ett nöjt barn är helt meningslöst - ligger dina tjejer och tramsar sig på morgonen räcker gott och väl en upplysningsramsa som talar om att det är natt fortfarande och sen inget mer. Du ger förutsättningarna för att sova och om de då väljer att ligga och snacka är det upp till dem. Jag tycker du agerar helt rätt som du gör nu, och poletten kommer att trilla ner om du jobbar vidare på samma sätt!
Kram!