3-åring middagslur eller bara vila?

Skriv svar
Catten78

3-åring middagslur eller bara vila?

Inlägg av Catten78 »

Hej alla underbara! :D

Min son är snart 3år och har sovit 1,5 tim på dagen fram till nu. Vi lägger honom strax efter sju och väcker honom kvart i sju för att hinna till förskolan.

När han nu sover på dagen så har han svårt att komma till ro på kvällen och somnar oftast vid åtta fast vi lägger honom vid sju. Han vaknar även vid sex på morgonen och somnar inte om fast vi ramsar.

De dagar han inte somnar på dagen så somnar han snabbt på kvällen och sover till kvart i sju på morgonen. Han är dock lite gnällig och trött på kvällen de dagar när han inte sover på dagen. Det känns som vi måste få ordning på detta. :roll:

Har ni tips? En stunds vila kanske? :-k

Kramar Catten :heart:
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag övade Edvard på att sluta sova middag i ungefär den åldern (vid jul). Han ville verkligen sova, men kvällarna blev orimligt sena även då han bara sov 45 minuter. Vilan behöver de ändå, så för oss var det en process att träna på. Men han vilar fortfarande med saga på skiva varje dag, och jag tror att han mår bra av det.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Jag hade dragit ner luren till 45 minuter och sedan utvärderat om ett par veckor. Det är skönt att sova, men 1.5 timmar är kanske lite mycket.

Nu sàg jag att TorpSara redan svarat, men skickar ändà, för jag hade testat 45 minuter innan jag bestämt mig för enbart vilostund. :D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Catten78

Inlägg av Catten78 »

TACK! :D :heart:

Det ska jag testa!

Kram C :heart:
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej igen!

Idag fick han bara sova 45 min på dan och han somnade snabbare ikväll. :) Han har dock börjat med att säga att han vill kissa efter att jag har gått ut och ramsat honom. G har fortfarande blöja och är inte sugen på att släppa den, :? däremot vill han gärna att blöjan ska vara torr på natten. :roll: Jag går in till honom och han får kissa på toaletten, men detta gör att det drar ut på tiden.. Känns ändå fel att inte låta honom kissa, eller?

Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej!

G vaknade 6 i morse och var kissnödig och pigg. Man kan ju kanske inte neka honom att kissa, men det blir korta nätter. Idag sov han 20 min och vilade 30min på förskolan, enligt fröknarna. Ikväll strulade han med pappa och ville ha vatten och kissa två gånger. Somnade vid åtta istället för sju. :x Vi har aldrig tidigare haft problem med läggningar, bara med tidiga uppvak. :?

Vad göra? ](*,)

miniz

Inlägg av miniz »

Catten78 skrev:Ikväll strulade han med pappa och ville ha vatten och kissa två gånger.
Det är som vàran lilla stora gosse. Bara att han (som tur är) inte kommit pà kiss och bajs-knepet.
Trots kallas det. :wink:
Och det kan du läsa om i Barnaboken.
Bàde trotskapitlet och i nàgot om personligheter under lilla àlen.
Där stàr det svart pà vitt vad du kan göra för att fà smidiga läggningar.

Grejen är att du ska hitta attityden och svara pà alla fràgor med ett glatt,
ja det ser vi pà i morgon, go natt o sov sà gott! :D

Om han fàtt vatten innan sängen och varit pà toa innan sà är ju saken biff. Om du tänkt böja för hans kissönskemàl, gör det genast utan om och men. Sedan bums i säng. Utan skratt och mys. Inte negativt, men sakligt.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"