Dax att dra ner på dagslurarna?
Det känns som rejäl kräftgång senaste nätterna...
och felsökningsläge är påslaget... BIG TIME - för nu behöver vi hjälp.
Senaste veckan har min sömn fallerat fullständigt och jag har dragit på mig akut sömnbrist och jag är så orolig att liten även börjar göra det, med tanke på att hon numera tappar 1-2½h sömn varje natt...
Lillesysters uppvak är nu 1-2 (en innna vargtimmen o en under vargtimmen)där gråten snart blir ett faktum och ramsan börjar nu förlora sin effekt. känns det som.
Det här att hon tidigare vakna o bara "lät" (glad, gruffa)och hon fick "ta hand om det själv" gäller som sagt inte nu och därav så har vi velat svara på hennes "frågor" men den dialogen verkar inte vara av intresse för henne.
När frågorna börjat hagla från henne, så har jag vid första ramsande gjort det högt, glatt och grymt självklart med en avrundande bekräftelse och så har det jag gjort följande gånger (allt från 3-6 omgångar har det behövts) där jag dom sista 2 gångerna har haft en markant ramsa om att nu "är det nog" men med mkt kärlek.
Vid 2 tillfällen har vi gått in, ett för att kolla blöjan o ett för att det drog så kallt i dörröppningen och vi ana att hon sparkat av sig filten, hon var väldigt kall o låg utan täcke - vilket hon även gjorde när blöjchecken gjordes.
När vi då kort solfjädrat henne och ramsat på vägen ut så har hon somnat om....
Nu känns det som att vi behöver en omstart och börja få lite medgång... känns så himla tråkigt att den fina starten vi fick inte gått att upprätthålla, för alla 3s skull.
Attityden finns hos både mig o mannen, vi lärde oss läxan hårt av AW när vi "mes ramsa" storesyster"
Läggningarna går bra, dagtid så somnar hon snabbt, aptiten är stor (det kommer upp en del). Utomhus vistelse får hon varje dag i varierande mängd.
Vad råder ni oss till att göra? Vi behöver verkligen all hjälp vi kan få...
Pappan undrar om det kan vara så att det är "för kallt" där inne och att hon vaknar av att hon fryser. Tror dock att hon sparkar av sig täcket när hon ligger o grinar och härjar runt i sängen, men säker kan vi ju inte vara.
Tacksam för snabb feedback
/Lotta
Senaste veckan har min sömn fallerat fullständigt och jag har dragit på mig akut sömnbrist och jag är så orolig att liten även börjar göra det, med tanke på att hon numera tappar 1-2½h sömn varje natt...
Lillesysters uppvak är nu 1-2 (en innna vargtimmen o en under vargtimmen)där gråten snart blir ett faktum och ramsan börjar nu förlora sin effekt. känns det som.
Det här att hon tidigare vakna o bara "lät" (glad, gruffa)och hon fick "ta hand om det själv" gäller som sagt inte nu och därav så har vi velat svara på hennes "frågor" men den dialogen verkar inte vara av intresse för henne.
När frågorna börjat hagla från henne, så har jag vid första ramsande gjort det högt, glatt och grymt självklart med en avrundande bekräftelse och så har det jag gjort följande gånger (allt från 3-6 omgångar har det behövts) där jag dom sista 2 gångerna har haft en markant ramsa om att nu "är det nog" men med mkt kärlek.
Vid 2 tillfällen har vi gått in, ett för att kolla blöjan o ett för att det drog så kallt i dörröppningen och vi ana att hon sparkat av sig filten, hon var väldigt kall o låg utan täcke - vilket hon även gjorde när blöjchecken gjordes.
När vi då kort solfjädrat henne och ramsat på vägen ut så har hon somnat om....
Nu känns det som att vi behöver en omstart och börja få lite medgång... känns så himla tråkigt att den fina starten vi fick inte gått att upprätthålla, för alla 3s skull.
Attityden finns hos både mig o mannen, vi lärde oss läxan hårt av AW när vi "mes ramsa" storesyster"
Läggningarna går bra, dagtid så somnar hon snabbt, aptiten är stor (det kommer upp en del). Utomhus vistelse får hon varje dag i varierande mängd.
Vad råder ni oss till att göra? Vi behöver verkligen all hjälp vi kan få...
Pappan undrar om det kan vara så att det är "för kallt" där inne och att hon vaknar av att hon fryser. Tror dock att hon sparkar av sig täcket när hon ligger o grinar och härjar runt i sängen, men säker kan vi ju inte vara.
Tacksam för snabb feedback
/Lotta
* mamma till dotter maj-07 *
* mamma Igen till dotter april-10 *
* mamma Igen till dotter april-10 *
-
chokladkaninen
- Inlägg: 2604
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
- Ort: Uppsala
Hej Lotta! 
Om kylan blir en varg för er så tycker jag att ni ska satsa på att klä henne lite varmare så att ni kan lita på att hon håller värmen. 8) Min 2-åring stannar fortfarande inte under täcket
så han sover faktiskt med långärmad och -bent pyjamas och strumpor....
Och finns det nånstans under dagen där du kan klämma i henne lite mer mat? För oss vad det den attityd som SusanD beskriver i kombination med massor av mat på dagen och havrevälling på kvällen som till slut knäckte de tidiga morgnarna.
Om kylan blir en varg för er så tycker jag att ni ska satsa på att klä henne lite varmare så att ni kan lita på att hon håller värmen. 8) Min 2-åring stannar fortfarande inte under täcket
Och finns det nånstans under dagen där du kan klämma i henne lite mer mat? För oss vad det den attityd som SusanD beskriver i kombination med massor av mat på dagen och havrevälling på kvällen som till slut knäckte de tidiga morgnarna.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Elementet är påslaget om än bara litet (vi vill inte skapa bastu där inne
) strumpor drog mannen på ikväll och bytt ut filten mot ett tunnt täcke - så den vargen "att hon fryser" är skjuten...
Ja å så var det där om maten då... det kräks en hel del här. Både direkt efter hon fått mat och det kan även komma upp en del efter en vila.
Det är en del vätska o saliv som kommer upp och vi tycker det påverkat hennes bajs senaste tiden, det är mer hårt än "krämigt" närpå torrt (svår beskrivet
men ungefär som en blöja som inte blivit bytt direkt utan fått torkat till sig)... så det känns lite dumt att ge mer mat om det gör att hon kräks. Men jag har idag erbjudit till maten katrinplommon jos, å tänker så göra efter varje måltid ett par dagar för att se om det kan hjälpa till på traven.
Så här ser matintaget ut idag;
7.30 - 1 port gröt samt 3 msk katrinplommonpure + amning
11.00 - Mat, typ 2/3 delar 6 månaders burk samt 3 msk katrinplommonpure + amning
14.00 - mellis (ex ½ banan + ½ päron eller ½ port gröt) ev amning
17.00 - Mat, typ 2/3 delar 6 månaders burk samt 3 msk katrinplommonpure
18.30 - 2/3 port gröt + amning
När jag ser ovan så känns det som om jag är en "feeder", men men... det jag funderar på att göra är att kanske lägga in ett litet mellanmål efter fm vilan, typ ½banan, för jag har märkt senaste 2 dagarna att hon oftast hinner bli grinig redan vid 10.30.
Annars, har ni några förslag på det här kring maten?
När jag slutar ammar så kommer vi erbjuda välling på kvällen istället för gröt tills dess så är det liten o mannens "heliga" lugna stund
(då fixar jag med storesyster inför natten)
Nu kör vi igen, vi har gaskat upp oss och det finns ingen återvändo - här ska sovas!!!
Vi återkommer, förhoppningsvis med bara glada nyheter...
Ja å så var det där om maten då... det kräks en hel del här. Både direkt efter hon fått mat och det kan även komma upp en del efter en vila.
Det är en del vätska o saliv som kommer upp och vi tycker det påverkat hennes bajs senaste tiden, det är mer hårt än "krämigt" närpå torrt (svår beskrivet
Så här ser matintaget ut idag;
7.30 - 1 port gröt samt 3 msk katrinplommonpure + amning
11.00 - Mat, typ 2/3 delar 6 månaders burk samt 3 msk katrinplommonpure + amning
14.00 - mellis (ex ½ banan + ½ päron eller ½ port gröt) ev amning
17.00 - Mat, typ 2/3 delar 6 månaders burk samt 3 msk katrinplommonpure
18.30 - 2/3 port gröt + amning
När jag ser ovan så känns det som om jag är en "feeder", men men... det jag funderar på att göra är att kanske lägga in ett litet mellanmål efter fm vilan, typ ½banan, för jag har märkt senaste 2 dagarna att hon oftast hinner bli grinig redan vid 10.30.
Annars, har ni några förslag på det här kring maten?
När jag slutar ammar så kommer vi erbjuda välling på kvällen istället för gröt tills dess så är det liten o mannens "heliga" lugna stund
Nu kör vi igen, vi har gaskat upp oss och det finns ingen återvändo - här ska sovas!!!
Vi återkommer, förhoppningsvis med bara glada nyheter...
* mamma till dotter maj-07 *
* mamma Igen till dotter april-10 *
* mamma Igen till dotter april-10 *
-
chokladkaninen
- Inlägg: 2604
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
- Ort: Uppsala
Hej Lotta! 
Vill du inte amma till first breakfast och ge gröt till second breakfast när ni äter?
Så slipper du sitta med exploderande bröst.... 
Mellanmål är bra ibland - men i allmänhet riskerar de att leda till minskat matintag i stort.
För aptiten blir inte lika god. Du kanske kan tidigarelägga lunchen lite istället? Vidare undrar jag om det finns nåt särskilt skäl till just 2/3 burk. Är det vad hon vill ha? Annars, ös på tills hon kniper ihop munnen! Man kan inte vara för mycket feeder för en bebis - överskottet kommer ut i endera änden! 
Ang kräkandet så brukar det lugna ned sig när barnet äter mer fast föda. Så se tiden an!
Vill du inte amma till first breakfast och ge gröt till second breakfast när ni äter?
LottaS72 skrev: Så här ser matintaget ut idag;
7.30 - 1 port gröt samt 3 msk katrinplommonpure + amning
11.00 - Mat, typ 2/3 delar 6 månaders burk samt 3 msk katrinplommonpure + amning
14.00 - mellis (ex ½ banan + ½ päron eller ½ port gröt) ev amning
17.00 - Mat, typ 2/3 delar 6 månaders burk samt 3 msk katrinplommonpure
18.30 - 2/3 port gröt + amning
När jag ser ovan så känns det som om jag är en "feeder", men men... det jag funderar på att göra är att kanske lägga in ett litet mellanmål efter fm vilan, typ ½banan, för jag har märkt senaste 2 dagarna att hon oftast hinner bli grinig redan vid 10.30.
Mellanmål är bra ibland - men i allmänhet riskerar de att leda till minskat matintag i stort.
Ang kräkandet så brukar det lugna ned sig när barnet äter mer fast föda. Så se tiden an!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och