Luftrörskatarr - hur "andas ut" bebisen??
Luftrörskatarr - hur "andas ut" bebisen??
Hej!
Någon som har erfarenhet av hur man klarar av andningen under förlossningen när man har rethosta och nästäppa? Jag har övat rejält fram till för drygt två veckor sedan när den envisa förkylningen började.
Nu har jag så mycket rethosta att jag inte kan öva, och antar att det blir svårt att klara sammandragningarna utan verktygen... Jag har skaffat Noskapin (att ha till förlossningen) och Strepsil, dricker mycket och försöker bli av med eländet men lyckas inget vidare tyvärr.
Någon som har något bra tips? [-o<
/Marie
Någon som har erfarenhet av hur man klarar av andningen under förlossningen när man har rethosta och nästäppa? Jag har övat rejält fram till för drygt två veckor sedan när den envisa förkylningen började.
Nu har jag så mycket rethosta att jag inte kan öva, och antar att det blir svårt att klara sammandragningarna utan verktygen... Jag har skaffat Noskapin (att ha till förlossningen) och Strepsil, dricker mycket och försöker bli av med eländet men lyckas inget vidare tyvärr.
Någon som har något bra tips? [-o<
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.
Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Inget vidare att du blivit så förkyld så här på sluttampen!
Testa Anna Ws knep; chockdosera med 10 (!) gr doser C-vitamin!
10 gr per dag alltså...
Annat att sätta i sig är färskriven ingefära i grönt te. Smaksätt med honung.
Hoppas att detta kan skrämma förkylningen på flykt innan det är dax!
Krya på dig
Testa Anna Ws knep; chockdosera med 10 (!) gr doser C-vitamin!
10 gr per dag alltså...
Annat att sätta i sig är färskriven ingefära i grönt te. Smaksätt med honung.
Hoppas att detta kan skrämma förkylningen på flykt innan det är dax!
Krya på dig
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Av egen erfarenhet så vet jag att förlossningen inte drar igång förrän kroppen kommer att klara av det. Jag själv fick en redig förkylning +halsfluss på min bf-dag. 9 dagar tog det innan kroppen ansåg sig frisk nog att dra igång förlossningsarbetet.
Så det är inte säkert att rethostan är kvar när det väl är dags
Lycka till!
Så det är inte säkert att rethostan är kvar när det väl är dags
Lycka till!
Mamma till Izabelle 040416
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Ayurvediska tips
Hej!
Fler tips från Ayurvedan:
Inga mejeriprodukter eller sötsaker (gräddglass värsta boven av alla!) under tiden som du är sjuk!
Klar kycklingsoppa med lök, ingefära, cayenne och vitlök - laga stor bytta och ät. All wokad/kryddstark asiatisk mat bra, dock utan sockrade såser typ sötsur. Även hottaste indiska maten är bra.
Yogithé + honung (finns på hälsokost) Smakar "flytande pepparkaka, jättegott.
Lycka till!
lillith
Fler tips från Ayurvedan:
Inga mejeriprodukter eller sötsaker (gräddglass värsta boven av alla!) under tiden som du är sjuk!
Klar kycklingsoppa med lök, ingefära, cayenne och vitlök - laga stor bytta och ät. All wokad/kryddstark asiatisk mat bra, dock utan sockrade såser typ sötsur. Även hottaste indiska maten är bra.
Yogithé + honung (finns på hälsokost) Smakar "flytande pepparkaka, jättegott.
Lycka till!
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Hej
När jag födde min dotter, hade jag en sorts lunginflammation (mykoplasma pneumoni) som ger en jävelusisk rethosta
Visserligen hade jag fått behandling med penicillin men hostan var kvar.
Jag tror också att kroppen så att säga väntar på att ha kraft att föda och man är ju så fokuserad under själva förlossningen att det verkar som att alla ev krämpor tar ett break.
Jag hostade dagen innan förlossningen men samma dag som jag födde kan jag inte minnas att jag hostade nåt alls och under förlossningen hade jag fullkomligt glömt bort att jag var sjuk
Så med andra ord tror jag inte att du behöver oroa dig
Lycka till!!!
När jag födde min dotter, hade jag en sorts lunginflammation (mykoplasma pneumoni) som ger en jävelusisk rethosta
Visserligen hade jag fått behandling med penicillin men hostan var kvar.
Jag tror också att kroppen så att säga väntar på att ha kraft att föda och man är ju så fokuserad under själva förlossningen att det verkar som att alla ev krämpor tar ett break.
Jag hostade dagen innan förlossningen men samma dag som jag födde kan jag inte minnas att jag hostade nåt alls och under förlossningen hade jag fullkomligt glömt bort att jag var sjuk
Så med andra ord tror jag inte att du behöver oroa dig
Lycka till!!!
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Hej!
Du har ju övat duktigt och är väl förberedd! Toppen!
Jag tror faktiskt som de andra att det ger med sig när det är dags!
Du har fått lite huskurer, så följ dom, det skadar ju aldrig!
Ang. nästäppa var jag BEROENDE
av nässpray hela båda graviditeterna.
Jag vet...
det är inte alls bra, men min barnmorska sa att det ju ändå var under en begränsad tid, så hon tyckte jag kunde fortsätta.
Det var mest till natten det var jobbigt för min del. Jag provade igenom sortimentet av nässpray som finns, tills jag upptäckte en sort som inte gav näsblod
- NasoFerm. Jag låter väl som den värste knarkare
, men jag vet hur jobbigt det var...
Stort lycka till!!
kram anna
Du har ju övat duktigt och är väl förberedd! Toppen!
Jag tror faktiskt som de andra att det ger med sig när det är dags!
Du har fått lite huskurer, så följ dom, det skadar ju aldrig!
Ang. nästäppa var jag BEROENDE
Jag vet...
Det var mest till natten det var jobbigt för min del. Jag provade igenom sortimentet av nässpray som finns, tills jag upptäckte en sort som inte gav näsblod
Stort lycka till!!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tack för alla tips!
Mjölkprodukter har jag redan rensat bort, men resten testar jag. Tar nog hellre halsbränna än hosta (stark mat & vitlök). Med näsan funkar det rätt OK med nässköljning, även om det känns lite äckligt
.
Tyvärr lär jag inte kunna räkna med att problemet försvinner innan bebisen skall ut, om jag inte hittar något som funkar. Sist höll det på i drygt åtta veckor... med medicinering...
Så då får det bli en elefantunge
.
Det jag märkt är att nu när sammandragningarna har börjat, så går det ibland bra att andas igenom, men alltsom oftast blir det världens hostattack mitt i - och det vill jag verkligen inte ha när jag kommer förbi fem cm öppen...
. Får hoppas att kroppen glömmer att ha hosta när det väl bär iväg ordentligt
.
/Marie
Mjölkprodukter har jag redan rensat bort, men resten testar jag. Tar nog hellre halsbränna än hosta (stark mat & vitlök). Med näsan funkar det rätt OK med nässköljning, även om det känns lite äckligt
Tyvärr lär jag inte kunna räkna med att problemet försvinner innan bebisen skall ut, om jag inte hittar något som funkar. Sist höll det på i drygt åtta veckor... med medicinering...
Det jag märkt är att nu när sammandragningarna har börjat, så går det ibland bra att andas igenom, men alltsom oftast blir det världens hostattack mitt i - och det vill jag verkligen inte ha när jag kommer förbi fem cm öppen...
/Marie
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hej!
Det dröjde faktiskt nästan tre veckor från mitt förra inlägg innan det kom ut någon bebis, och då hade hostan försvunnit - så ni hade rätt
Jag hade kommit ner i tio minuter mellan sammandragningarna, så nog trodde jag att den skulle komma lite fortare än så...
Andningen funkade hur bra som helst - jättetack till Anna W och Anna i Ulricehamn för all info om hur man tränar
.
Vi hade också turen att få barnmorskor som faktiskt var intresserade av psykoprofylax, så hon som skrev in oss hann trimma min make på hur han skulle göra innan hon en halvtimme senare gick av sitt skift (han drabbades visst av akut minnesförlust...
) och hon som sedan tog över (elev) fattade exakt vad jag höll på med och gav dessutom korrekta instruktioner om när jag borde flämtandas och när jag skulle "blåsa på ljuset".
För att ge en kort sammanfattning så blev förlossningen en kort historia, med suveränt samarbete mellan mig, maken och barnmorskorna. Jag får hålla med Anna i att det faktiskt inte gör ont, men det är ett himla jobb! Jag hade full markservice dock, så det serverades kontinuerligt smörgåsar, dricka och Dextrosol så energiförråden fylldes på (snälla maken
).
Den största skillnaden mellan förra gången och nu tyckte jag var känslan av att vara med och ha kontroll på hela förloppet (en känsla av att vara kompetent...) och att både bebsien och jag var väldigt vakna och alerta efter förlossningen. Förra gången använde jag andning i de tidiga faserna och sedan epidural, hade inte tränat "blåsa ut ljuset". Den förlossningen gick också väldigt bra, men den här blev ännu bättre!
En bieffekt som jag inte visste förrän jag satt nu och bläddrade i Barnaboken var att eftervärkarna, när livmodern drar ihop sig, knappt känns. BM på MVC varnade mig för att de skulle vara väldigt smärtsamma efter andra barnet, så jag väntade och väntade på att det skulle göra ont...
Kan varmt rekommendera alla att "andas ut" bebisarna! Med träning och gärna support under förlossningen så kan det bli den häftigaste upplevelsen i ditt liv
Kram!
/Marie
Det dröjde faktiskt nästan tre veckor från mitt förra inlägg innan det kom ut någon bebis, och då hade hostan försvunnit - så ni hade rätt
Andningen funkade hur bra som helst - jättetack till Anna W och Anna i Ulricehamn för all info om hur man tränar
Vi hade också turen att få barnmorskor som faktiskt var intresserade av psykoprofylax, så hon som skrev in oss hann trimma min make på hur han skulle göra innan hon en halvtimme senare gick av sitt skift (han drabbades visst av akut minnesförlust...
För att ge en kort sammanfattning så blev förlossningen en kort historia, med suveränt samarbete mellan mig, maken och barnmorskorna. Jag får hålla med Anna i att det faktiskt inte gör ont, men det är ett himla jobb! Jag hade full markservice dock, så det serverades kontinuerligt smörgåsar, dricka och Dextrosol så energiförråden fylldes på (snälla maken
Den största skillnaden mellan förra gången och nu tyckte jag var känslan av att vara med och ha kontroll på hela förloppet (en känsla av att vara kompetent...) och att både bebsien och jag var väldigt vakna och alerta efter förlossningen. Förra gången använde jag andning i de tidiga faserna och sedan epidural, hade inte tränat "blåsa ut ljuset". Den förlossningen gick också väldigt bra, men den här blev ännu bättre!
En bieffekt som jag inte visste förrän jag satt nu och bläddrade i Barnaboken var att eftervärkarna, när livmodern drar ihop sig, knappt känns. BM på MVC varnade mig för att de skulle vara väldigt smärtsamma efter andra barnet, så jag väntade och väntade på att det skulle göra ont...
Kan varmt rekommendera alla att "andas ut" bebisarna! Med träning och gärna support under förlossningen så kan det bli den häftigaste upplevelsen i ditt liv
Kram!
/Marie
grattis och kul att dte gick så bra!
Jag "andades ut" sonen och det var fantastiskt, i det ögonb lick hanss huvud kom ut tänkte jag för mig själv "det här skulle jag kunna göra många gånger till" . Men enligt de flesta så har jag bara haft tur...
Jag "andades ut" sonen och det var fantastiskt, i det ögonb lick hanss huvud kom ut tänkte jag för mig själv "det här skulle jag kunna göra många gånger till" . Men enligt de flesta så har jag bara haft tur...
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022