Ang. vaccinationer

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
L8P8

Inlägg av L8P8 »

Det var just det där med hövlig ton jag inte tyckte att cissii använde i sitt svar och jag blev därför väldigt besviken.
Dessutom upplevde jag det som att du Jannika ställde dig på hennes sida och därför kändes det som att det var lika bra att låta er fortsätta diskutera och hålla varandra om axlarna.

Kanske har jag missuppfattat allt - men man blir tillslut rätt sårbar när man ständigt blir ifrågasatt.
Mamma till 3
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag förstår. Jag har träffat ciissi uppe i Gastsjön och vet att hon är en mycket ödmjuk och vänlig person, därför tolkade jag inte hennes svar så som du gjorde. Det ÄR svårt med skriven text! Ett ord på fel ställe eller med olika betydelse för olika personer kan göra att man missuppfattar eller tolkar olika. Jag har massor av problem med det här eftersom jag gillar att skoja till det. Det kan vara svårt att uppfatta i text ibland och någon tar illa upp, hände senast i förrgår för mig. Då får jag be om ursäkt och försöka förklara hur jag menade, vilket jag tycker att ciissi gjorde här i din tråd. Eller uppfattade du det annorlunda?

Jag vet också att när man känner sig ifrågasatt från start är det lättare att tolka andra människors kommentarer och respons som anklagelser eller kritik. Jag har full respekt för dina ställningstaganden i vaccinationsfrågan och jag förstår om du tycker det är jobbigt att försvara dina beslut. Medan man vacklar eller är i beslutsprocessen är man också som mest sårbar. Jag tror ändå att det är bra att kolla in vad de som tycker annorlunda bygger sina argument på. Antingen för att vässa sina egna eller för att nyansera dem en aning. Ibland byter man helt fot! (Se mitt inlägg i tråden Dagis eller hemma?) Oavsett vad man tycker är det klokt att lyssna på andras röster, tror jag. The danger of a singel story.

Jag hoppas och tror att ciissi hade de bästa intentioner i sitt svar till dig. Och anledningen till att vi verkade så bundis är för att vi faktiskt är bekanta och blev lite "interna", vi har båda hängt här ett tag. :D

Jannika
L8P8

Inlägg av L8P8 »

Tack för din förklaring Jannika!
Jo, visst är det så att det lätt blir missuppfattningar när man inte hör tonfall eller ser ansiktsuttryck. Inga smileysar i världen kan ersätta det.

Jag ber om ursäkt och fortsätter lyssna på er andra - oavsett om jag håller med eller inte :)

Ha en trevlig helg!
Mamma till 3
Ewa

Inlägg av Ewa »

Har man den erfarenhet som ni har L8P8, så finns möjligheten att prata med en barnläkare som kan vaccinationer. Vår husläkare avrådde från vaccinationer av det barn som fått kraftiga reaktioner av första trippeln, och har sedan givit remiss till allergiläkare. Allergiläkaren gjorde samma bedömning som husläkaren gällande MPR och flera av de övriga vacciner som tas senare pga hur starkt immunförsvaret reagerat vid de tre omgångarna av trippeln, men tyckte att det fanns visst fog för att ev. ta något enskilt vaccin, men att man i så fall skulle stödja immunförsvaret i preventivt syfte, samt prova vaccinet för lokal reaktion innan man gav sprutan. Jag har från läkarhåll bemötts av största förståelse och försiktighet, och kloka synpunkter och samtal. Min erfarenhet från BVC är inte fullt lika god, men det är så individuellt, och man har all rätt i världen att vända sig vidare, om man är intresserad av att diskutera de allvarliga reaktioner som somliga familjer de facto stöter på i samband med vaccinationerna.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hallå igen!

Måste ju kommentera eftersom just mitt ordval kritiserades...

cissii- du skrev:
Men ord som att plågsamt och liknande tycker jag känns lite som ett hån mot föräldrar vars barn hade kunnat räddas relativt enkelt, i länder där man inte är riktigt lika välbeställda kanske.
För att undvika, hoppas jag [-o< , missförstånd. Kan du utveckla cissii? Inga hån mot ngn avsågs . Jag gav ord för min känsla när jag går till BVC och får ett bemötande som får mig att känna mig liten och dum. Jag finner det onödigt och som SusanneD påminde mig behöver jag ju faktiskt inte utsätta mig för det. Den möjligheten hade jag inte ens tänkt på när jag mådde som värst och verkligen bad om hjälp på BVC. Den fanns liksom inte. Då. Nu finns den men som L8P8 också noterade, det kan ha sitt pris. Man vet aldrig vilka vändningar livet tar och det finns situationer där sådana här saker kan ha betydelse. Inte minst när man har att göra med andra myndigheter.

Allt måste vägas. Stöttas och blöttas, tänker jag.

Goa hälsn /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Vill bara sticka in nosen och säga till L8P8 att jag har en blogg där du hittar mycket stöd i ditt ifrågasättande av vaccinationer! Se länk i min signatur :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
L8P8

Inlägg av L8P8 »

Tack Sagalinda!
Nu har jag fått mycket och bra information - jag har även läst andra forumtrådar om detta och lärt mer från både förespråkare och skeptiker.

Själv är jag nu fullständigt övertygad om att inte vaccinera alls. Jag är ledsen att jag inte var bättre informerad när mina större barn var små - de är 7 och 9 år nu och kommer inte att få fler vaccinationer - jag kommer att göra det som går för att hjälpa dem att återställa sitt immunförsvar.

Detta är verkligen en mycket infekterad fråga och jag känner att jag kommer att läsa på mycket mer om detta för att kunna "försvara" mitt beslut. Jag har redan fått hintar av BVC-sköterskan om att jag inte kommer att få välja att avstå utan strid. Nåväl - tack igen ni som engagerat er i min tråd!

/L8P8 - förut :?: numera :!:
:)
Mamma till 3
Jannika

Inlägg av Jannika »

Good for you! :D Och bra att du är kvar. 8) Kram Jannika
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kram fr mig också :wink:
Du får gärna bertätta mer om hur det går för dig. Jag finner det intressant.:heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Nu blev jag riktigt riktigt glad L8P8 :!: :D Haha och nu först fattar jag grejen med din signatur... Tänkte först att det var någon slags C3PO-grej (alltså Star Wars) - gissa om jag skrattar åt mig själv nu :lol:

Härligt att du känner dig så nöjd med den info du hittat, och att du tar frågan på allvar! Jag fröjdas å dina barns vägnar :wink:

Stå på dig :heart:

KRAM!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Mata

Inlägg av Mata »

Bor man på ett ställe med privat BVC så kan det underlätta. Vi går på ett antroposofiskt BVC där de har stor förståelse för om man vill skjuta på vaccinering eller ge olika vaccin separat, eller t o m skippa helt. Men om man inte säger något annat så följer de samma rutiner som vanliga BVC.
För den som tänker annorlunda är det lättare att slippa känna sig ifrågasatt.

Jackie Schwarts har skrivit en liten bok/häfte som man kan få tag i här och där (kanske om man ringer Vidarkliniken) som går igenom grundligt men enkelt fördelar/nackdelar med vaccinering. Han är inte rabiat motståndare utan verkar välbalanserad tycker jag.
Här är en länk till en artikel av honom som du kanske läst redan:

http://antroposofi.org/vaccination.htm
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
L8P8

Inlägg av L8P8 »

Idag var det dags att gå till BVC för mätning och vägning och vi gick dit hela familjen - jag, min man och våra 3 barn.
Jag mailade vår BVC-sköterska för ett par veckor sedan och meddelade henne att vi inte vill vaccinera - fick ju då till svar att hon ville att vi skulle diskutera detta vilket gjorde att jag inte direkt såg fram emot dagens besök.
Direkt när vi kommit in ber hon oss sätta oss ned för att hon vill "prata med oss". Jag kände mig som ett barn som skulle få skäll... men så ryckte jag upp mig, sträckte på ryggen och bestämde mig för att inte låta mig tryckas ned.

Hon började med att fråga om anledningen till att vi inte ville vaccinera var att vi hade hört något någonstans eller om vi läst något. Vi sa som det var att vi har läst på massor om detta och kommit fram till beslutet gemensamt. Hon sa då att de sjukdomar som den första vaccinationen ska skydda mot är "låååångtifrån utrotade och DÖDLIGA!" med teatralisk stämma... :shock:
Jag suckade och sa att vi var säkra i vår övertygelse om att inte vaccinera. Hon malde på ett tag till - men insåg tillslut att vi inte var mottagliga för hennes övertalningsförsök och gav upp.

Det som gjorde mig mest arg var att hon när hon sa det om den första vaccinationen så vände hon sig inte bara till mig och min man - utan även till vår 9-åriga dotter och 7-åriga son som naturligtvis blev fundersamma om varför hon sa sånt. Vi har diskuterat detta med vaccinationer öppet hemma och de vet vår ståndpunkt men jag tycker inte om att de ska bli utsatta för propagandan från vården. Det är vi som föräldrar som tar besluten och jag tycker inte att en BVC-sköterska ska försöka använda sig av äldre syskon för att få oss att ändra oss... [-X
Visst - det var vi som lät dem följa med - men jag hade inte trott att det skulle bli så.
Nåväl - vi har kloka barn - som barn är - och förstår naturligtvis att vi inte tar beslut som kommer att skada våra barn.

Hur som helst - nu är det inskrivet i journalen och vi kommer förhoppningsvis att slippa fler "pratstunder". :roll:

Tack igen Sagalinda för ditt stöd och för den kunskap du låtit mig ta del av. Jag känner starkt för att på något vis lära mig mer om detta och sprida det vidare - kanske har du någon idé om hur? PM:a mig gärna om du vill!

/L8P8
Mamma till 3
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hejsan,

har en god vän om inte vaccinerar och tänkte bara tala om hur hon blir bemött av VÅR bvc-sköterska (ganska stolt, trots att vi ju inte alls valt henne själv) FÖrsta gången hon inte vill veccinera första barnet så sa hon att "Nej, det är ju bara ett erbjudande vi ger. Varje förälder måste själv få göra det man tror är bäst för sitt barn" Hon har sen intresserat frågat om hur de tänker, frågat om homeopatpreparat (eller vad det u är) de ger barnen och sig själva. Ja, behöver jag säga att de är helnöjda och alltid känner sig väl bemötta.

Det är så enkelt för henne. Hon har, precis som l8p8s sköterska, tagit reda på HUR familjen tänker och på vilka grunder. Men familjen känner förtroende för henne. Så enkelt...men så svårt
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Hege

Inlägg av Hege »

Och det fortsätter hos tandläkaren. Någon som har försökt säga nej till fluor för sitt barn? Suck...
LenaK

Inlägg av LenaK »

jag finner ALLA diskussioner kring vaccinfrågorna VÄLDIGT intressanta, men nu blev jag nyfiken på det här med fluor: har någon hittat en tandkräm UTAN det?
Tipsa i så fall [-o<
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"