Dax att dra ner på dagslurarna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LottaS72

Dax att dra ner på dagslurarna?

Inlägg av LottaS72 »

Hej igen :)

Nu tillbaka med frågor för "lillesyster", född april -10.
Funderar på att det kanske e dax att dra ner på sovtiderna under dagarna för att förhoppningsvis kanske få lite längre ihållande sovpass under natten.

Äter och sover så här:
Frukost Gröt (7.30) + ammas strax innan fmluren (ca 8.45-10.15)
Lunch Mat/smakport. (11.00) + ammas strax innan lunchluren (12.00-13.30)
Mellanmål/amning (ca 14.30)
Påfyllning/amning (ca 15.30) + emlur (ca 16.00-16.30)
Middag Gröt + amning (ca 17.30)
Kvällsslurk Amning (ca 18.45) Somnar ca 19.15

Ammar 2-3 ggr på natten (ca 23.00, 01.30, 04.00) dock så är min känsla att det är inte av hunger hon vaknar alla gånger, utan hon är glad och jollrar.

I går så vart hennes lunchlur endast 45 min och i natt så vart det en amning vid 22.30 och en vid 05.20 och var ändå "svår väckt" imorse. Det vore en dröm om detta kunde få bli "normal" läge :)

Kan det vara så att hon sover för mkt under dagen?
Ska jag dra ner fmluren till 45 min? och sen em luren till 20 min?

Tyvärr vill hon inte ta nappflaskan (om jag är hemma, kan inte ens vara i annat rum) vilket gör att vi inte kan "toppa" dom sista amningarna på kvällarna med ersättning/välling.

Vi har ännu inte sett behov av att köra SHN iom att hon somnar lätt, för vi har kört in henne på tiderna senaste månaderna :)

Tack för er tid och goda råd!
* mamma till dotter maj-07 *
* mamma Igen till dotter april-10 *
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lotta! :D

Välkommen till SoS och grattis till lillan! :D

:idea: Hon är 6 månader om jag räknar rätt? Då behöver hon totalt ca 15h sömn (vid 7 mån bara 14,5h), och jag får det till att ni i nuläget har 15h 45 min. Så att korta ned till 12h + 45 min +1,5h + 45 min, som du föreslår, är ett bra första steg - när hon sedan blir 7 mån kan du korta ned eftermiddagsluren till 20 min.

:idea: Däremot tycker jag lite synd om henne för att hon måste vakna och äta tre gånger per natt - vid 6 mån sover barnen alldeles utmärkt (och gärna! :D) hela natten, om man bara visar dem att det är så det ska vara. För barn gör ju som vi lär dem. :mrgreen: Jag tror inte alls att du behöver vara ledsen för att hon inte tar flaska, eller att det finns nåt behov av att toppa upp henne med ersättning, för att hon ska sova på nätterna! Ni verkar ju ha SM:at finfint, så ni behöver nog inte SHN-kura i stor stil för att få bort nattmålen, utan bara helt enkelt ramsa istället för att mata när hon vaknar på natten.

:idea: 6-månadersbebisar kan vara ABSURDT hungriga! :shock: I vissa finns det ö h t ingen botten. :lol: Men om man äter flera gånger per natt får man ju förstås mindre aptit under dagen.... :oops: Så mitt råd är att sluta mata på nätterna och istället ösa på med mat (glöm det där med smakportioner, det duger inte till en 6-månaders! :lol:) på dagen t ex så här: Amma till frukost (+ ev lite mosad banan till second breakfast när ni äter!), mos + ev amning till lunch, frukt och/eller gröt + amning till eftermiddagsmål, och mos till middag. Och så amning till kvällsslurk. Och den dag ni känner behov av flaska (om du inte är hemma, eller vill ersätta nån amningsmåltid) bör ni satsa på välling, inte ersättning. Dr Browns flaskor (se till att få den dinappen som passar till välling, annars blir barnen rejält ilskna :heart:) rekommenderas av Anna mfl här på forumet; själv har jag använt Aventflaskor.

:idea: Håll varje måltid inom max en timme (helst 45 min) nu - att ge påfyllning inför lurar ger sämre aptit till nästa måltid.

6-månader är en ganska respektabel ålder, vet du.... :wink: Den lilla bebisflickan håller på att bli en stor bebisflicka nu. :heart: Och behöver skötas därefter! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Hej och tack för svaret :D

Då börjar jag idag med att korta ner hennes fm lur och maxar på med maten.
Skrev smakportion men menade en liten burkmat med pure, som hon lätt slukar, så smak för mat o livet - det har hon :D

Funderade på matintaget igår och har kommit fram till detta:
Frukost: Gröt + ammar
Lunch: en burk med pure + ammar
Mellanmål: gröt + ammar
Middag: burk med pure + ammar
Kvällsmål: gröt + ammar

Idag ramsar jag när jag lägger henne för vila och natten. Så nu samlar jag på mig både kraft och attityd inför helgen (då storesyster är bortlånad) så kör jag och mannen ramsor istället för amning.
Gör så att jag vid ev nattamningar innan helgen får avslutas med ramsa när jag lägger tillbaka henne i hennes säng.

Hoppas på att vid denna tidpunkt nästa vecka har fått till ett nytt mönster för lillesyster... eller förresten - klart vi har!!!! (det var det här med attityden, som ska odlas ordentligt nu)
Elle

Inlägg av Elle »

Låter som en bra plan :thumbsup: Ser fram emot rapport :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Kort rapport och ngr funderingar...

Nu har jag "fyllt" på henne rejält vid varje måltid, tror nu att det sitter lite fast i henne. Magen har kanske inte hunnit med för jag tycker utgifterna inte motsvarar inkomsterna :)
Kvällsgröten, morgongröten och lunchen idag har mer vart trugande/lockande än den vanliga "glupskhet" jag e van med. Kanske det finns en liten trötthet som tar ut sin rätt iom att jag kortat ner fmluren och tröttheten kring lunch är väldigt tydlig, likaså på kvällarna så kommer tröttheten nu redan 17.30. (Inatt var hon vaken närmare 1½h glad men inte direkt pockande på amning, till slut tog jag upp henne...)

Trots matpåfyllnaden och kortningen av fm luren så är lillesyster väldans glad 2 ggr om natten. Jag upplever inte att det är direkt amningen hon vill åt, snarare närheten... lillskruttan!

Tyvärr har BVC svar på det här om att jag vill sluta amma på natten kontras med att "småsyskon" tar igen närheten på natten iom att dom kanske inte får samma attention på dagarna och att det kan vara "väldigt svårt" att få småsyskon att sluta vilja vara nära om natten (lika med du får räkna med att det kan vara så lääääänge)...

Till saken hör att jag var duktigt förkyld sista 3 mån av grav och första 1½ mån efter lillesysters nedkomst, så jag jag och lillesyster fick inte den bästa start jag önskar oss och det var nog inte förens hon var 7-8v som vi hitta varandra. Detta har satt sina spår och även en del griller i huvet på mig om det här med närhet, så BVC svar gör mig skakig (för jag vet att jag BEHÖVER sömnen precis som mina barn, för att funka och vara med i deras fantastiska utveckling).
Så jag känner mig lite "rädd" att jag kanske tar bort ngt från lillesyster som hon behöver (närheten), och JA jag vet att närhet ska och kan dom få under dagtid i vaket tillstån inte under natten i halvkoma... mitt logiska jag skriker det, men mitt trötta och osäkra veliga jag säger att "fan det e bara att bita ihop, lillesyster kommer kanske inte vilja amma/vakna om nätterna länge till"....

Så, snälla bombadera mig med mod, uppmuntran och bra inlägg om att det här är rätt väg att gå och att lillesyster inte mår dåligt av att få sova nätterna igenom... :oops:

En fråga, när hon ligger o snackar (glad) om natten, e det bara att låta henne vara el ska det ramsas? har inte hunnit kika så mkt i boken (shn)

hej så länge!
chokladkaninen

Alltså ÅÅÅÅÅHHHH :twisted: BVC, ibland, alltså! :roll:
Ursäkta formuleringen men: screw BVC. :shock: Vi hör ju rätt många exempel här på BVC som ger märkliga råd (fast inte alla förstås), och jag antar att er BVC-sköterska dessutom vet om att du och lillan hade en tuff start? Hon borde skämmas!

Efter utbrottet, här kommer peppet: :heart: Lillasyster är gjord av samma material som du - hon blir trött av att inte sova på natten. Och gillar säkert att gosa, men kommer att uppskatta att få sova ostört (och sova säkrare, med - samsovning är ju faktiskt lite farligt för småttingarna). Jag tycker t o m att ni ska flytta ut lillan ur ert rum, så att du inte blir väckt av hennes snacksalighet. Anna skriver i BB att det är bäst att flytta ut ur sovrummet kring 6 mån, för sedan blir barnet sällskapssjukt.... :heart:

:idea: Förslag på handlingsplan: ang utgifter och inkomster och sånt, rekommenderas katrinplommonpuré; det kan man ge som efterrätt vid lunch eller middag. Eller så kan man ge nån sked "linfröslem" (låt en tsk linfrö dra i ett halvt glas vatten några timmar, ge sedan lite av vattnet med sked, det blir väldans lösande 8)) om det känns akut. Och satsa på att ge MYCKET mat - målet är att hon ska vara rejält mätt! :D

Så länge hon bara snackar och är glad behöver hon inga ramsor eller nåt - bara fortsätt sova, för På Natten Händer Ingenting Utom Att Folk Sover Som Grisar. :wink: Om hon däremot är ledsen ska det förstås ramsas, så att hon hör att ni har koll.

Sist men kanske viktigast: Se över mörkläggningen så att hon kan sova mörkt! För annars är det så lätt hänt att de vaknar i vargtimmen och tror att det nog är morgon.... :D
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Japp, stämmer att BVC vet om den dåliga starten...

Rejält mörkt är det i rummet (persienner, rullgardin + långa gardiner), men vi ska ikväll byta ut rullgardinen till en mörkläggnings - för att maxa mörkret.

Ang flytta ut sängen... då blir det isf att flytta in lillesyster till storesyster - det hade vi väl tänkt att göra senare, när vi vet att lillesyster garanterat sover nätterna igenom och att tro att hon gör det till söndagkväll är att hoppas på mirakel...
Vi vill inte dra på oss att störa storesysters läggningar eller nattsömn!!!

Men om vi ändå tänker om.. Hur funkar det då med olika läggningstider och ramsor då? (idag har vi kört storesysters ramsa för enkelhetens skull, ok med det?)

Ja det blir till att spott upp modet känner jag. Förstår att min man tycker jag ska åka hem till mormor ikväll o sova där, för just nu känner jag mig väldigt "utklädd till en varg" :oops: och bör hållas bakom galler när lillesyster skall få uppleva det magiska med sina första 12h sömn :D
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Lotta!
Men om vi ändå tänker om.. Hur funkar det då med olika läggningstider och ramsor då? (idag har vi kört storesysters ramsa för enkelhetens skull, ok med det?)
Då Smulan las 30min innan Klimp ramsade jag henne, gick ut och gjorde allt som måste göras med Klimp.
När det sedan var dags för honom, smög vi tyst in och jag gick ut med ramsan igen.
Sen justerade vi deras tider så att läggning skedde samtidigt och de hade lika lång natt.

Vi har haft samma ramsa för båda, megapraktiskt för då ramsar man båda över en kam om/vid uppvak.
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

:thumbsup: Här vågar vi ta ut segern i förskott... :D

I fredags tog vi ett snabbt beslut om en "mini kur" och JÖSSES vi är i hamn, redan!!! Ja alltså, det har gått så superbra, hur lätt som helst, minimala protester 2 gg natten mellan fre-lör o lika så lör-sön... men i natt, så tyst så tyst i hela lgh att vi kunnat höra en knappnål falla.

Min stora rädsla om strul på dax lurarna har vart obefogad, visst vakna hon efter 45 min på lördagens långvila och protestera... men fick nöja sig med glada ramsor till det var dax att komma upp, å sen dess... har alla daxlurar flytit på med tydlig trötthet 15-30 min innan lur-dax.

Vi är beredda på ev bakslag och kommer ta det/dom med ro... för med den här framgången så känns inget omöjligt. :D
Och tillsvidare så njuter vi av den efterlängtade sömnen :lol:
chokladkaninen

Hahaha! :lol: Strålande jobbat! :thumbsup: =D> =D> :sleep:
En vecka exakt tog det alltså för er att styra upp i oredan.... :heart: Understå dig inte att tvivla på din egen och lillasysters egen förmåga igen! 8) Se nu till att inte ifrågasätta den goda sömnen, och att hålla benhårt på rutinerna under veckan som kommer - så sitter det hela som berget sedan! :D
LottaS72 skrev: Ang flytta ut sängen... då blir det isf att flytta in lillesyster till storesyster - det hade vi väl tänkt att göra senare, när vi vet att lillesyster garanterat sover nätterna igenom och att tro att hon gör det till söndagkväll är att hoppas på mirakel...
:lol: :lol: :lol:

...och när uppföljningsveckan är över kan ni ordna storartat inflyttningskalas och flytta ihop båda damerna! :heart: Hurra! :D
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Då var det dax att få lite tips hur vi kan hjälpa lillesyster att snabbt somna om eller helst sova över sista uppvaket (som infaller allt från 05.00 - 06.00, vara mellan 30 min och 1½h)
I natt e det sista natten på uppföljningsveckan och vi e ju inte riktigt i hamn :? ännu :D

Utmaningen vi står inför är att hon är glad och ligger nöjd och pratar för sig själv. Pangramsa får hon! Sen håller hon låda... puh...
Så finns det något bra att prova?

Mat får hon så hon storknar (ja det kommer upp lite), mörkt/svalt är det i rummet, sover själv i rummet...

Tacksam för all input!!!
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Bläddra just i SHN boken och blev påmind om att det kan ta 4v innan det sitter... så, e det bara att avvakta eller som tidigare efterfrågats, tips :D

Är det rätt att köra pangramsa eller ska vi sluta med det?

Iom att min man inte vaknar lika lätt så e det jag som får vara på vakt, inför ev uppvak... vilket e otur iom att jag e den som behöver sömnen :(
Men jag kör gärna på... bara ngn ger mig hopp :D om att uppvaken troligen kommer försvinna inom kort!!!

(e evinnerligt irriterad på alla i min närhet som vill hävda att vissa barn "bara vaknar tidigt å det får man som förälder leva med"... nä det vill jag inte å vi har ju ett levande bevis på att barn "älskar" att få sova själv, ostört, tryggt o längt)
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Forsätter och ställer fråga i samma ämne, tidigt uppvak...

Idag vakna Liten 05.40 - pangramsa... små prata för sig själv, jag halvt om halvt somna om med proppar i öronen och kudde på huvet, jag vakna till vid 06.20 av att hon helt klart inte lät nöjd.
Hon var nu ledsen och verkade inte komma till ro. Bad mannen gå in och kolla ev blöjan, den var helt ok (ingen åtgärd). Mannen solfjädra kort och ramsa på vägen ut... den tog hon emot och somna snart om.

Så till frågan: Hur ska vi göra i dessa lägen, när hon blir ledsen?
När vi kollar boken o på forumet så hittar vi bara "svar" om att vid vargtimmen så gäller PANGRAMSA och sedan INGET (ev ljud i huset) tills det är dax att gå upp, gäller det bara glada barn eller även ledsna/arga (=frågande barn) ?
"INGEN trafik i rummet", har vi förstått, vilket e helt logiskt. Men vid check av blöja e ju det det ända sättet (har bra luktsinne men inte så bra att jag kan känna av en bajsblöja utanför rummet :) ) men vi vill ju inte hamna i läget att vi av "osäkerhet" börjar göra det till en vana att gå in o kolla blöjan varje morgon eller ramsa oss alla klarvakna (hamna i ngt ramsningsträsk). Men vi vill självklar inte heller låta henne ligga där med "frågorna"...

En liten undran, e det vanligt att barnet bli väldigt gnällig innan "allt" satt sig? För sedan vi för 14 dagar drog ner fm luren till 45 min (isället för 1½h) samt senaste v tagit bort nattmålen så har liten blivit kinkig (tidigare en liten glad, nöjd solstråle).
Förutom kortade fm luren så är hon ju även vaken varje morgon 30min-1½h, vilket självklart tar ut sin rätt dagtid, vi behöver "ruska liv" i henne efter varje lur.

Ja, det var ngt frågor så här på den nya veckan med nya möjligheter... :D

Tack på förhand!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

Så här tänker jag angående tidigar uppvak på morgonkvisten och så har vi även agerat med våra tre småttingar som nu börjar bli stora....

Om någon vaknar och ligger och "pratar", jollrar, rullar runt i sängen och gymnastiserar så sover vi vidare utan en endaste insats. Blir någon ledsen så är det en till att ramsa, den första är ganska rejäl, så där så det känns inuti kroppen att man "säger till på skarpen" men med mycket kärlek att det fortfarande är natt och då sover man. Oftast har det hjälp, någon enstaka gång har det uppstått en "rams-diskussion" och då har vi tagit den och det hela har slutat med att barnet blivit övertygad om att man verkligen ska sova.

Vi har däremot aldrig gått upp och satt på musik eller gjort några allmänna husljud. Antar att vi är för lata så det bär emot, men jag känner också att det faktiskt inte händer något på natten och att budskapet blir lite dubbelt om man går upp och härjar.

Sen får man vara medveten om att det tar lite tid innan saker och ting sätter sig men det gäller att ha en strategi och följa den utan att tveka tills det hela satt sig.

Vi har däremot aldrig, med något enstaka undantag kanske, gått in för att kolla blöjan när någon vaknar för tidigt. Det känns som att då har man målat in sig i ett hörn, för varför är man uppe och skuttar när det är natt och man ska sova? Är det en rejäl bajsblöja då känner man lukten även om man står utanför en dörr, är det en lite plupp så är det inget som ska störa sömnen, det kan man fixa när det är morgon. Och om det är så att det lilla barnet verkligen är i KRIS så kan du vara säker på att ni kommer få reda på det. Då ger sig barnet inte och ni kommer lära er höra skillnaden på KOM OCH HJÄLP NU FÖR DET ÄR KRIS och "åh, vad trist livet är, ska jag verkligen sova, kan vi inte göra något skoj, hallå när någon vaken". :)

Det tar tid innan saker och ting sätter sig, grinig kan man ju vara av många olika orsaker. Som förälder så gäller det att hålla humöret på topp för då övertygar man även det grinigaste lilla barnet att livet faktiskt är toppen även om det är något som just då känns lite extra besvärligt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Tack för inputen och Skönt med ett svar i min smak :D och väl BEHÖVLIG för här ska det "inte ageras" i onödan :)
Då ska hon få ligga o fixa på med sitt i lugn och ro, vi finns där om frågor kommer, annars så ZZzzzzzzzzzzzzzzzover vi på :D

Ja det bär emot att erkänna att då får jag nog ta på mig ansvaret för hennes grinighet, för glad o pigg - det har jag inte vart direkt senaste veckorna, å antar att Liten e tokless på sin "trötta" mamma just nu... men det e det vi nu fortsätter att råda bot på och med ny energi :)

Återigen, tack för svaret...

Återkoppling kommer.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"