Sm med min Isak

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Förstår hur du känner, att man är kass som mamma som inte fixar att amma sitt barn, jag kände precis likadant och hade en period på nån vecka eller två när jag kände mig riktigt ledsen och nere. Men i takt med att matningen började funka bättre, med flaska, så accepterade jag det mer och mer och kände att jag hade fattat rätt beslut.

Jag pumpade under några veckor, som en övergång, men mjölken sinar (i alla fall gjorde min det) om man inte pumpar tillräckligt ofta (vilket jag inte hann pga syskon) och tillslut gav det sig självt liksom, att jag fick sluta med pumpandet också och helflaska istället.

Med Elin var det struligt mest hela tiden, men det var första barnet, och jag kände som du antar jag, att jag var världens sämsta mamma om jag övergav amningen, så jag kämpade, men det var jättetufft. Jag helammade fyra månader, sen halvt till åtta månader. Det bliv lite bättre efterhand, men det var aldrig riktigt bra, som man vill ha det. Jag hade också problem med sprutande bröst ibland, och då pumpade jag ut först, när trycket är som högst, och sen fick hon suga när brösten hade lugnat sig. Kanske du kan prova det?

Usch och fy för BVC :evil: , de har ingen som helst rätt att säga saker som sårar och kränker. Det finns faktiskt inget som säger att ryggläget skulle minska psd, så andningslarm bör man ju ha oavsett ryggställning. Och om du har larm så tycker jag inte alls hon borde lägga sig i hur sonen sover, huvudsaken är väl att han sover bra, det borde hon också tycka. Så det så.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Lobolina - Hur ofta tror du man skall pumpa brösten för att de inte skall sina? Tror ni att det räcker att "ligga ett steg före" barnet och ge honom det som jag pumpade ut från förra gången om ni förstår vad jag menar?
Jag har provat att pumpa ur "det värsta" ur brösten men jag tycker att det strular ändå. Han får oni i magen för han sväljer så mkt luft.
Förut så ammade jag, han åt i 3 min sen blev det skrik och bök. Jag pumpade ut och han åt då 50 ml till och var sen nöjd. Ingen oro efter den måltiden och vi behövde inte gå runt med honom på axeln som vi annars som regel måste göra efter varje matning.

Ja, bvc...ibland förstår jag mig inte på dem. Jag har larm och tycker att hans magsovande fungerar ypperligt! Jag hade lust att säga emot henne men kände att jag inte riktigt orkade. Då hade jag bara blivit ledsen tror jag.
Anna
Mamma till Isak född 100621
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna! :D

Hur går det nu? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Här går det lite upp och lite ner!

Isak är om ett par dagar 10 veckor :shock: ...oj vad den tiden gick snabbt! Jag tror att vi har kommit så långt att vi snart kan sätta ett litet schema. Eftersom amningen fortfarande inte är ok så är det lite krångligt med maten. Men vi kämpar vidare. Det går bättre nu när jag försöker tänka lite SM-tämk igen och starta måltiderna ca 3,5-4 timmar emellan. Då är han hungrigare när det erbjuds mat och det gör det hela lite lättare. Jag har också försökt minska min produktion en del (genom att amma 2 ggr efter varandra på samma bröst eftersom jag aldrig har lyckats tömma ett bröst och Isak inte får i sig någon fet mjäök då) och det har gått rätt ok faktiskt. Nu känns bröstet nästan helt slappt när han har ätitr ur det och bajset har inte varit grönt på några dagar. Bvc-sköterskan sa att grönt bajs är vanligt och normalt, inget att tänka på. Men jag tror att det var för att han inte fick i sig den feta mjölken eftersom han aldrig lyckats komma åt den mjölken.

Nåväl...jag vill försöka ge mig på ett schema...
Gårdagen såg ut som följer; Mat 6, 9.45, 13.15, 17, ingen ordentlig mat utan mest skrik och magont...han somnade 20.30 och vaknade hungrig (såklart) 21.30. Åt nattmål 3 och vaknade 7.15 imorse och åt.
Han brukar sova ca 10 timmar på natten (med oftast ett nattmål ibland två när amningen har gått sådär på dagen) och ca 6 timmar på dagen fördelat på en 2-timmarslur på förmiddagen, en 3(!)timmarslur på dagen samt ca 1 timme på tidiga kvällen.
Jag hade gärna velat att vår dag startade vid 7 eller 7.30, det känns lagom. Han är en trötter på morgonen och brukar klara ca 1,5 timme vaken innan det första sovpasset. Hur gör jag sen...Snälla hjälp mig med kloka förslag. Vi längtar efter att sätta schema både lillen och jag!
Anna
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Isak har varit sjuk ett par dagar nu med hosta och förkylning så det hat inte varit en tanke på att sätta schema....men det konstiga är att amningen fungerar mkt bättre nu när han är sjuk :shock: . Han skriker inte alls lika mycket och släpper inte hela tiden.
Vad tror ni att det kan bero på?
Anna
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Jag kan inte riktigt säga vad det beror på, det där med amningen. Kanske är han mer törstig och behöver mer vätska nu när han är förkyld? Svårt! Kanske inte heller skall analyserar FÖR mycket :D Jag vet, det är lätt hänt!

Vad tror du om schemat Torsmamma haft?

2 mån

Natt 20-07
8.30 sova 1,5 tim
12.00 sova 2 tim
16.00 sova 1,5 tim
20.00 natt
Nattmål 04

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Du har så rätt! Jag är typen som gärna vill analysera...och överanalysera in i det minsta. Suck! :cry:. Måste bättra mig på den fronten. Skall försöka med atityden nu och liksom bara köra på efter sjukperioden som om amningen alltid har fungerat såhär (förhållandevis) bra. 8)
Angående schemat så har jag kollat på det i en av länkarna och jag känner att det nog hade passat bra. Men vi har aldrig lagt så tidigt som 20. Tidigast har varit 20.30 och då har Isak valt att vakna vid 1-2tiden istället för 4. Men det är väl bara att köra på efter förkylningen och se vad som händer!
Anna
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Är ni friska och redo för schema? :D

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Hej Anna!

Vi är friska och redo för schema! Isak är dryga 11 veckor nu så det är nog på tiden :)
Amningen fungerar bättre men det går oftast inte att få i honom mer än 1 omgång. Är det fel av oss att ge honom mat var 3-3,5e timme cirka.. han brukar klara sig så länge på sin 1a omgång. Om jag försöker ge honom igen blir han jättearg och ledsen bara jag lägger ner honom vid bröstet...
"problemet" med vår lilla Isak är att han är en liten tröttis!
Vad tror ni om natt 21-07...det passar oss bra. Eller skall jag försöka mig på att lägga 20 redan nu.
Han har svårt för att klara 2 timmar vaken i sträck men vi får prova och ge det en tid.
Jag behöver lite vägledning känner jag. Han orkar vara uppe ca 1-1,5 timme på morgonen så säg att en början på dagen ser ut såhär.
7- godmorgon och mat
8.30-10 sova
10-12 vaken med mat 10.30
12-14 sova middag
14-16 vaken med mat 14
16-17.30 sova
17.30...20 eller 21 vaken med bad och diverse bestyr. mat 17.30 och 20.30

På tisdagar och torsdagar är vi på mamma-babygympa 9.45-10.40 men vi går dit med vagnen och jag behöver aldrig flytta ur honom så det borde inte vara några problem. Jag tar med insatsen in i salen. Amma kan jag göra där när det stretchas i slutet vid 10.30..

Synpunkter från er kloka mottages tacksamt! Jag är tveksam till att han klarar natt 20-7. Igår var det natt för isak ca 20.30 och han vaknade och åt 24, 04, 06 :shock:
han brukar äta vid 4-tiden annars och over till 6.30-7 allt som oftast.
Anna
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Du Anna... varför är det ett "problem" att han är en Tröttis :?:
Det är väl inget problem [-X [-(

Problem är _att_ bråka med en Tröttis och få denne till att bete sig och orka som om den vore en Piggis.

Om det är fel av er att ge honom mat var 3-3.5e timme och han klarar sig länge på det så tycker jag att nej, det är inte fel. Lyssna på Kiddon, säger han att det är fel?

Lägga 20.00; lyssna åter igen på Kiddon. Är han en Tröttis så kanske han vill ha natt 20.00. Lägg så då, klarar han till 21.00 och den tiden passar ÄNNU bättre så kör på den om han orkar vara vaken 17.30 till 21.00 UTAN kvällstrassel.

Prova iaf för sakens skull att få i honom mer mat om han nu skulle fortsätta att vakna 24, 04 och 06. Själv tycker jag att en natt inte förtäljer hela historien, går inte att utvärdera efter en natt bara nämligen.

:) 8)
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Längesedan jag skrev här nu! Tack för ditt svar kalaskakan!
Klart det inte är ett problem att lillen var en tröttis :D menade inte riktigt så som det lät.

Nu behöver jag er hjälp igen! Amningen började flyta på bra efter strulet och har sedan han var 10 veckor fungerat jättebra. Han är dock svår att få i "påfyllning". Detta var inte ett problem då han ändå stog sig 3,5 -4 timmar på dagen mellan målen tidigare. Nätterna blev tillfälligt bättre ett tag runt 3 månader och han sov 20-5 eller 20.30-5.30 ett tag. Detta varade i ca 4 dygn...Sen började det!! :shock:
På bara ett dygn när han var 3,5 månad var allt sig olikt om nätterna. Lillen lägger sig 20 och har gjort det ett bra tag nu. Han började vakna 22.30, 24, 04, 05 osv... Hjälp vad händer? Han kräktes gult på nätterna och luktade...ammoniak. Bvc sa att det var galla och att han var i rejäl ökningsperiod och att det bara var att fortsätta. 2 veckor har nu gått och vi börjar bli riktigt trötta här hemma. Isak vaknar inte riktigt lika ofta längre men om han lägger sig 20 så vaknar han ca 23 och är HUNGRIG och sedan mellan 2-4 och sedan vid 6. Han brukade innan vakna vid 7 och ha morgon då.
Jag känner att vi har kommit in i en ond spiral med mkt nattätande och då äter han mindre på dagarna.
Vi har fram tills nu inte hållit ett strikt schema men han har fått sina timmar sömn per dygn vilka just nu är 15,5. Han har natt 20-07 och sover 3 pass per dag där sista passet är kort. Det har funkat bra men det svåraste är nätterna och maten.
Jag började igår att ge honom en liten smakis då han är 4 månader om 3 dagar. Skall fortsätta med det idag. Hjälp mig med tips på hur vi skall lösa vår situation!
Jag har nu satt ett schema och började med det idag för nu skall här styras upp! :) Jag matar enligt sm inom 1 timme och har blivit förvånad då han faktiskt har accepterat lite extra 1 timme efter första matningen. Hoppas på bättring...
Han väger nu ca 6300 tror jag.
Anna
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

lösningen, eller åtminstone en väldigt stor del av lösningen, tror jag ligger i mera mat. Och då menar jag inte bröstmjölk utan gröt och riktigt mat, så ös på med smakportioner, bjud på gröt och så ammar du utöver det som kommer i lilla magen.

Vissa småttingar börjar med smakportioner när de är 3,5 mån, de är ena hungriga små krakar och då behövs det mat, riktig mat.

Så MER MAT! röstar jag på.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Annapanna!
Ifall amningen fortfarande strular ibland så har jag ett tips som kanske hjälper. Ofta när Oliver bänglar med bröstet (tar bröstet, släpper det, spjärnar emot, skriker osv) så brukar det hjälpa om jag gör så här:
Ta pekfinger och långfinger och placera på varsin sida om vårtgården (som en sax i "sten, sax, påse) och tryck ihop lite lätt så att vårtgården blir lite plattare. Av någon anledning fungerar det i 9 fall av 10 på Oliver... Vet inte om det minskar sprutet lite eller om det bara blir lättare att få ett bra tag om bröstet. Värt att testa iaf :)
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Tack för era svar!!

Katten77 - sådär gör vi också under amningen och just den biten fungerar sedan en månad eller två tillbaka riktigt bra faktiskt!
Däremot är Isak en riktig snabbätare och äter på max 5 minuter. Sedan rap och kräks. En hel del kräks kräks...När upphär detta kräkande?

Susan D - Jag har också en magkänsla om att det är mera MÄTTANDE mat han behöver. Bvc säger att han följer ju sin kurva och går så fint upp i vikt och s länge han gör det är allt frid och fröjd och vi skall börja så smått med smakisar. Men jag tänker såhär; Det är ju skillnad på viktuppgång och mättnad. Om jag äter skräpmat och godis varje dag skulle jag gå upp i vikt men också samtidigt vara hungrig för det är ju inte så mättande mat. Det borde ju vara detsamma för min lille goding.
Vi testade iallafall lite avokado med lite bröstmjölk i förrgår vid ett mål och sedan lite potatis med osaltat smör samt bröstmjölk igår. Fick inte i honom mkt. Har även köpt gröt som är för 4månaders. Men hur många mål per dag kan jag pröva med annan mat såhär i början? Jag får känslan av från det jag har läst mig till att man skall ta det så hiiimla långsamt och köra en halvtesked typ i början. Synpunkter från er kloka tack!

Just nu har vi detta schema:

7-8.30 Vaken med mat mellan 7-8 ( Är mer intresserad av mat vid 8 än vid 7)
8.30-10 Sova i vagn med larm på mage (han sover alla lurar på mage med larm)
10-12 Vaken med mat 10.30 och inom 1 timme. Social delaktighet när jag städar/dammsuger/diskar. Han får sitta i sittern eller ligga på mage och kolla vad jag gör. Sedan promenad i vagnen där han får titta på träden innan han läggs på mage för att sova
12-14.30 Sova lunchlur
14.30-17.30 Vaken med mat 14.30 och iinom en timme. Får vara med mig när jag tränar ca 20 min antingen i sittern eller på golvet. Kanske går vi och handlar innan läggdags.
17.30- 17.15 Sova sista luren. Detta innebär 15 min för mkt men jag vet inte annars hur jag skall få ihop schemat.
17.15-20 Vaken med mat 17.30 inom 1 timme och sen nattslurken vid 19 eller 19.30.
20-07 Sova natt!

Än så länge har vi bara precis börjat med detta schema. Jag har tagit hänsyn till lillens rytm när jag har gjort schemat.
Det svåra för oss igår var 1) Att sova hela lunchpasset då han vaknade efter 1 timme.
2) Jag ger smakisen vid maten 10.30 men hittills har jag gett den efter amningen då han är lite kinkig med bröstet ibland och jag är rädd att han ratar helt om han känner lite mättnad. Tänker jag fel här? Kanske skall vi i hyfsad snabb takt få detta till en lite mer vanlig måltid och bara fylla upp men amning?
3) Vi får nästan aldrig i honom nattslurken. Jag tror det är för att han är för trött. De gånger vi har försökt att ge honom lite tidigare (ca 19) så har det fungerat bättre. Kanske skall jag ge honom hans mat 17.15 när han vaknat efter luren och sedan ge honom nattslurken vid 19.tiden?

Inatt hade jag bestämt att det skall bara ätas 1 gång på natten. Tiden som han vaknade fick avgöra om jag skulle ta upp honom eller ej. Han vaknade kl 2 och då valde jag att ta upp honom för amning. Han var jättehungrig! Sedan somnade han om direkt efter matningen. Vid 5.30 vaknade han igen. Nu var jag fast besluten om att inte ta upp honom. Jag tryckte in nappen och buffade i två omgångar innan han somnade och sov i ca 20 minuter och vaknade igen. Då gjorde jag samma sak och - han sov till 7!! Jippie! Vilken seger. Känner mig så taggad nu på detta.
Tack och åter tack för era synpunkter och detta forum!
Anna
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Uppdatering efter gårdagens dag och natt:

Förmiddagsvilan fungerar bra och jag väcker honom på utsatt tid. Lunchvilan vaknar han efter 2 timmar och jag har funderat på att dra ner till 2 timmar istället och låta schemat se ut såhär:

7-8.30 - Vaken och mat(amma) 7
8.30-10 - Sova
10-12 - Vaken och mat 10.30 (potatismos+amma)
12-14 - Sova
14-16 - Vaken och mat 14(amma)
16-16.45 - Sova
16.45-19.45 - Vaken och mat 17.30 (avokadopuré eller potatismos+amma) Kvällsslurk ? Har inte kommit fram till en bra tid ännu. Igår fungerade det med en slurk i sängkammaren minuten innan ha la sig för att sova.

Han la sig för natten 19.45 och sov till 00.30 då han vaknade och jag ramsade och la handen på honom så somnade han om. Till 5.30! Vilket framsteg va?!
Då fick han mat...Fel? Rätt?
Han har börjat skarva efter 45 minuter speciellt på eftermiddagen...Hur löser jag det bäst?
Jag har nu gett honom en extraslurk en timme efter att matningen påbörjades. Hur länge fortsätter man med det?
Anna
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"