Hjälp mig!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Vi ska fixa det här! Förtrösta inte! :heart:
Om du ser bakåt i backspegeln så är det väl ändå mycket bättre nu än innan ni kurade, eller hur?

Hur ser schemat ut nu?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Frejsmamma

nu går det bättre:)

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Dom senaste dagarna har dagslurarna gått som en dans! Jag besvarade nog mina egna frågor lite när jag svarade på Kookis inlägg. Nu har vi gjort likadant varje dag och inte darrat på manchetten. Inget ramsande (då blir han bara arg) utan om han gnyr så får han göra det ett tag, vilket han aldrig gör i mer än HÖGST 10 min, men han skriker ALDRIG längre. Och när jag lägger ner honom i vagnen ser han så sjukt nöjd ut! Som om han LÄNGTAT efter att få sova lite. Han får snuttefilten och sovfilten och så fäller jag över sufletten och går lite gnolandes därifrån och pysslar med disk och annat!

Däremot blir han ofta störd om jag går ut med honom (tex om man vill promenera och shoppa lite) Då vaknar han av miljöombytet..

Det enda jag funderar på är om man måste hålla på att vara hemma under hans sovtider i all evighet? Jag vill ju kunna känna mig fri att hitta på saker på dagarna, utan att anpassa allt efter mat och sov tider..kommer det gå tror du?

På nätterna brukar han vakna 1-2 ggr med somna om av sig själv. Vi har inte ramsat på över en vecka, men i natt fick vi dra den vid 2 tillfällen. Hoppas det inte är en trend..

Han är världens lättaste att lägga! Vi gör sängdansen och skrattar hela vägen till sängen, sen lägger vi honom, säger go natt, släcker och går ut!

Kanske gnyr han lite, men oftast inte. Det är FANTASTISKT!!!! Man blir fort bortskämd..

Tack för all hjälp!!
Kram
Malin
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Strålande jobb! :thumbsup:

Ronja var oxå sådan, att hon vaknade om jag ville gå ut med henne. Henne har jag inte kurat, men kört SM med. Eftersom det inte fungerade att gå ut med henne så bestämde jag en lur på dagen då vi alltid gick ut (förmiddagsluren). De tre första dagarna vaknade hon. Den första dagen protesterade hon, den andra var hon vaken och "hängde med" (på mage i sovställning) den tredje dagen halvsov hon, vaknade, somnade... Men den fjärde så brydde hon sig inte längre utan sov. Vi fortsatte att gå ut samma lur några dagar till, sen hade hon vant sig helt. Nu sover hon där jag har henne :wink: Går vi på promenad sover hon, handlar, är hemma - hon sover fint.
Det jag vill säga är att jag tror att det skulle fungera även för er att köra en promenad-lur varje dag. Ni får lixsom "offra" den luren de första dagarna, men sen kommer hon sova fint även om ni är ute och går.

Bianca
Frejsmamma

Inlägg av Frejsmamma »

Ja, just det! Men din bebbe sover alltså även om du byter miljö och går ut och in!? Låter härligt!

Då ska jag prova det i fortsättningen!

Tusen tack :D :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ja, det gör hon :D
Men det gjorde hon inte innan jag körde den där "vänja-sig-veckan" :wink:
Nu kan vi vara ute på normal vaken-promenad och sen "oj, dags att sova" då vänder vi över på mage, säger ramsan en gång i förbigående och så somnar hon som om det vore det mest naturliga någonsin. :wink:

Bianca
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vill bara tillägga att det Bianca skriver ovan är ett strålande exempel på att det tar en vecka, minst, att införa något - och det gjorde du ju uppbenbarligen. Härligt Bianca! :thumbsup:

Tre dagar att införa, en vecka att sätta sig. 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Frejsmamma

ligger som en korv!

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Det går fint för oss, både med dagslurar och nätterna. Men dom senaste dagarna har Frej vaknat på nätterna och behövt ramsas en eller ett par gånger. När vi sen kollat in på honom (när han sover) så ser vi att han ligger som en liten korv (på sidan) på kortändan, alltså uppe vid huvudkudden (fast alltså han har ingen huvudkudde..ni fattar ;)

Han vaknade för en halvtimme sen och fick ramsa, och nu när jag kollade till honom hade han lagt sig på samma sätt.. Vad kan detta betyda? Jag tänkte först att det kanske var för varmt i rummet och att han vill skaka av sig täcket, så vi vädrade och sänkte elementen inför denna natt, men det hjälpte alltså inte..

Jag funderar på om han kanske håller på att bli sjuk för han verkar liksom inte riktigt på topp med humöret.

Fråga: Ska jag lägga honom till rätta när han sover, eller vänta tills han (om han) vaknar nästa gång och då lägga honom till rätta? VIll ju inte väcka honom i onödan..

Kram
Malin
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

skriv gärna i din signatur under Profil, när Frej är född och när han kurades. Det blir så mycket lättare för oss att svara på dina frågor. :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!
Lite trådkapning här! TACK Bianca för tipset om ute under promenad! Jag har samma problem med lillskruttan. Så fort de tagit fast den här galningen här i Malmö ska jag våga mig ut i parkerna igen.
Och lycka till med Frej Frejsmamma!

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Frejsmamma

Inlägg av Frejsmamma »

Så! Nu har jag uppdaterat signaturen!

Kan bara tillägga att han har börjat vakna 5-6 snåret stadigt nu. Vi ramsar och han lugnar sig på ca 20 min. Men det känns verkligen som ett steg tillbaks. Innan kunde han vakna, men somnade om av sig själv efter ett eller ett par gnäll/skrik.
Dessutom har jag hittat honom vid huvudändan, som en korv längst kortsidan (idag på rygg, utan täcke) i flera dagar i rad..

Någon teori?

KRAM
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tassar in här. :wink:

Vargtimmen har kommit till er. Det går över. Kanske var det så att liten var übertrött i början och därför inte vakna. Nu får liten krafterna tillbaka och börjar tro att han är utsövd. Vilket han ju inte är så där får ni bara fortsätta. Kom ihåg- svaret ska ju vara nöjaktig för barnet även om själv tycker att man är en tjatmoster :roll: :lol:

Sedan finns det ju olika strategier för vargtimmen, som du måhända kanske läst?

Du skrev:
Dessutom har jag hittat honom vid huvudändan, som en korv längst kortsidan (idag på rygg, utan täcke) i flera dagar i rad..
Inga teorier ännu...endast konstateranden. :lol: Det är lustigt att de flesta barn gör så som du beskriver- även min lille. Men det går över- tänk inte mer på det. Låt honom sova precis som han önskar. :wink:

De där reklambilderna där barnen ligger och sover helt stilla, fint inbäddade ger jag inte mkt för. Min lille sover som en liten orkan. Han snor runt åt alla håll och kanter, andra nätter sover han blickstilla, och ibland vet jag inte...Det är ju trots allt hans egen sömn. :wink:

Goa hälsn! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Frejsmamma

Inlägg av Frejsmamma »

Tack för dom orden!

Jag hoppas att det är så! För nu har han börjat vakna varje natt mellan 05 o 06.. Ibland avvaktar vi och då somnar han om, men dom gånger vi bedömer att det är läge för ramsa vekar han bli ännu argare och ledsnare.. Vi funderar på om vi ska köra "pangramsa" några dagar i rad nu på direkten när han vaknar, eller om vi ska avvakta och se om han somnar om själv..?

Som det varit nu blir det ett mellanting. Vi hoppas han ska somna om, men när han inte gör det ramsar vi och då blir han arg.

Dessutom har stackars lillkraken fått eksem på kinderna, trodde först det var allergi, men bvc trodde det var kyla och fukt och torr luft. Så nu ser han ut som han har käkat blåbärssylt med hela ansiktet.. :( Det kanske gör honom extra kinkig och dessutom har han utvecklats supermycket de senaste dagarna och lärt sig sitta själv och har lärt sig ta i saker med tummen och pekfingret och sånt :D

Hoppas det är övergående med vargtimmen. Dagslurarna funkar näst intill felfritt tack o lov:)

KRAM!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Underbart att det år så bra för er!! :D :thumbsup:
Jag hoppas att det är så! För nu har han börjat vakna varje natt mellan 05 o 06.. Ibland avvaktar vi och då somnar han om, men dom gånger vi bedömer att det är läge för ramsa vekar han bli ännu argare och ledsnare.. Vi funderar på om vi ska köra "pangramsa" några dagar i rad nu på direkten när han vaknar, eller om vi ska avvakta och se om han somnar om själv..?
Kör "pangramsa" (Upplysningsramsa) så fort han vaknar, en gång, glatt i förbigående. Sen inget mer. Jag körde oxå ett tag att jag avvaktade "Kanske somnar hon om själv" men det drog bara ut på tiden. När jag sen pangramsade så fort hon vaknade varje morgon, så plötsligt! inga mer uppvak i vargtimmen! :D
Dessutom har stackars lillkraken fått eksem på kinderna, trodde först det var allergi, men bvc trodde det var kyla och fukt och torr luft. Så nu ser han ut som han har käkat blåbärssylt med hela ansiktet.. Det kanske gör honom extra kinkig och dessutom har han utvecklats supermycket de senaste dagarna och lärt sig sitta själv och har lärt sig ta i saker med tummen och pekfingret och sånt
Freja hade oxå det förra året. Miniderm funkade superbt här! (Finns på apoteket)

Bianca
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Smyger in här. Ville bara tipsa om en tråd jag startade ang just torra kinder. Där fick jag en massa fin fina tips- kolla in den och se vad som kan passa er.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23161

Värme och forts det fina arbetet! Heja heja!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Frejsmamma

Inlägg av Frejsmamma »

Hej och tack för inläggen!!

Vi har provat miniderm och mildison (på inrådan av bvc) i tre dagar nu. Det har blivit lite bättre med inte bra. Han är knottrig också, förutom rödheten, så det kanske har med allergi att göra ändå?

Var era barn knottriga också? Frej har små små blåsor och även lite prickar på öronen.

Vi ska till bvc på tisdag, så om det inte har gått över då kollar vi med barnläkaren!

Nu har Frej sovit utan uppvak i tre nätter i rad! :D
Men om han vaknar i natt kör vi pangramsa!

Kram på er!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"