Kura lillkillen 8 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :wink:
Vi har använt vagning och ramsa. Om jag förstår rätt skall vi nu avsluta vagning och bara ramsa.
Helt rätt! Nu tar ramsandet över och vagningen har ni till "nödfall".
Anledning till att han sover på rygg i vagn är
a) det har fungerat helt utmärkt innan
b) vi har en bugaboo och det går inte att sova på mage i sittdelen.

Bör vi fortsätta såhär?
Ja, ni kan helt klart fortsätta så här. Det kommer fungera helt utmärkt snart igen. Men som jag skrev innan, han får mer sömn nattetid nu, så han känner sig nog "utvilad" dagtid. Snart är han med på noterna gällande dagslurarna igen! :sleep: :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag tycker ni gör ett strålande jobb, skolboksexemplariskt. Tappa inte fokus nu, ifrågasätt inte kuren eller jobbet ni gör. Sista luren för en 8 mån kan vara krånglig, det var den för oss. tänk inte sömn, tänk vila, sova kanske 5 min kan räcka osv.. När han blir 9 mån är det dags att ta bort den sista luren och bara ha 2 lurar så håll ut en tid så får ni snart ändra. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anso

Inlägg av anso »

Ni är såå underbara. Era svar och uppmuntrande ord var precis vad jag behövde idag. Känner att tröttheten börjar komma ikapp även mig.

Min man tog natten och det blev enligt följande:

19.00 Glatt gonatt, somnar bums. Hör nog inte bekr ramsa.
19.24-19.33 Gnyr, ramsa x4, ramsax4, ramsax4, tyst.
19.47-19.48 Gnyr, ramsax4 tyst, bekr ramsa
21.06 som ovan
23.38 som ovan
01.19 som ovan
5.13 som ovan
5.16 som ovan
5.18 som ovan
06.18 som ovan
06.30 som ovan
06.38 som ovan
06.50 Vi väcker glatt en trött kille!

Lite mer ramsande än natt två. Har läst att man kan baka ihop ramsa och bekräftelse. Vad menas med det?

Alla dagslurar har funkat perfekt idag. Ett kort uppvak på middagsluren men somnade om med liten ramsa och ytterst lite gung på vagnen.

Han har dock inte velat äta och han har varit väldigt gnällig. Ikväll hade han feber. Kanske är det tänder på g, det har runnit mkt från munnen idag.

Vad tror ni?
Storebror (febr 2010) kurstart 101008
Lillebror (aug 2011)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Va bra ni jobbar! :thumbsup:

Snart kommer lilla älsklingen förstå det här med ramsa fullt ut och då kommer ni att få ramsa allt mindre!
Har läst att man kan baka ihop ramsa och bekräftelse. Vad menas med det?
Det är inte riktigt dags för det ännu. Nu ramsar ni 4 gånger och bekräftar när älsklingen är tyst x4. När man bakar ihop så är barnet så pass med på ramsan att han inte protesterar efter första ramsan x4. Då kan man välja att ramsa x4 (som vanligt) men sen lägga till två "verser" bekräftelseramsa med en gång efter. Så det blir 6 "verser" (Jag kan ha fel ang. antal här, så jag hoppas att någon hojtar till isf!)
Han har dock inte velat äta och han har varit väldigt gnällig. Ikväll hade han feber. Kanske är det tänder på g, det har runnit mkt från munnen idag.
Ja, det kan vara tänder, men Anna W skriver i Internationella SHN att barn kan bli sjuka när man kurar.

"Krämpor som legat latenta kommer i dagen, när barnet får ork att ta hand om dem" (Wahlgren, 2008: sid. 162)

Ni sköter er fin fint! Snart så kommer njutningen!! :sleep:

Bianca
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Acnaib skrev:. Nu ramsar ni 4 gånger och bekräftar när älsklingen är tyst x4. När man bakar ihop så är barnet så pass med på ramsan att han inte protesterar efter första ramsan x4. Då kan man välja att ramsa x4 (som vanligt) men sen lägga till två "verser" bekräftelseramsa med en gång efter. Så det blir 6 "verser" (Jag kan ha fel ang. antal här, så jag hoppas att någon hojtar till isf!)
Halloj, då kommer jag in och petar i pyttedetaljer.

Ramsa+bekr är typ om man har "hurra" blir HURRA! HURRA! HURRA! huuuurrrrraaa.....

Alltså man säger ramsan x3 och sen går man ner i tonläge med tonen bekr. ramsa (precis så här gör man, skönt och lugnt och fint) Detta förutsätter att barnet har tystnat på de 3 första verserna och att man då kan gå ner i ton. Tystnar inte barnet fortsätter man ramsa, det kan bli allt från x6 x8 x20 innan man får ta sista versen med bekr.

Men man bekr. ramsar inte separat när man bakar ihop dem. Baka ihop får man känna av lite när det är dags. NÄr man märker att barnet TYDLIGT lyssnar på ramsan typ natt 2-3 så kan man ex. natt 4 baka ihop dem.

HÄrligt jobbat! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Jaha!?! :D
Tack TorsMamma!! Nu lärde jag mig nåt nytt! :wink: 8)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Acnaib skrev:Jaha!?! :D
Tack TorsMamma!! Nu lärde jag mig nåt nytt! :wink: 8)
:heart: 8)
Tor 2006

anso

Inlägg av anso »

Oj oj oj, känns overkligt att det har hänt så mycket på så kort tid. Nappen har han inte heller saknat.

Natt 4

Det blev fyra uppvak, ramsa x 4 + bekr. ramsa varje gång (varav två efter fyra). En helt ny värld!

Dag 4
Dagen har fungerat jättebra. Har sovit alla pass nästan på minuten enligt schemat.VId 16.50 blev han hysteriskt ledsen (10 min innan middag), han har fortf feber så jag blev orolig. Plockade dock fram maten och fick truga lite sedan kunde det inte gå fort nog ;-) aptiten börjar komma!

Det är dock en sak som inte känns helt bra. När vi lägger honom ser vi till att han är glad men så fort vi lägger ner honom börjar han skrika. Vi gör enligt boken, börjar ramsa och går ut ändå. Sedan lyssnar vi av om han skriker upp sig eller om det avtar. Ikväll skrek han upp sig och jag ramsade igen efter 3 minuter + 1 min sedan bekr ramsa efter 9 minuter. Det känns sådär att gå ut ur rummet när han börjar gråta. Gör vi rätt, skall det vara såhär på natt 5?

Han tystnar fortfarande inte helt vid ramsan så jag avvaktar med att baka ihop bekr.ramsan.

Stor kram till er! Vet inte vad jag hade gjort utan era svar.
Lillebror (aug 2011)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vad bra ni jobbar på!

Han håller precis på att lära sig det nya och behöver bara lite tid. :wink: Han kommer att sluta att protestera när han känner fullständig trygghet vilket han snart kommer att göra. Lägg ni som vanligt och studsa glatt ut ur rummet, lika glatt och trevligt som när ni skrattade ner i sängen. Tjoho här ska sovas!!! Sköööööönt! :D Snart kommer han inse det också. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
anso

Inlägg av anso »

Det mesta går bra. Han somnar enkelt på dagslurarna och på kvällen.

MEN inatt vaknade han vid 04.00 och var jätteledsen och verkligen olycklig. Vi ramsade, ramsade och gick in och försökte buffa och solfjädra. Han var sååå olycklig och försökte ställa sig upp i sängen. Vi försökte trösta i sängen men det tog nästan en timma innan han somnade om. Hur skall vi göra om detta händer igen? Det var så nära att jag plockade upp honom.
Lillebror (aug 2011)
anso

Inlägg av anso »

förtydligande, det tog faktiskt nästan 2h innan han somnade om. Mellan 4-5 lugnade han sig på ramsan men efter 5 blev han olycklig...... 5.50 somnade han.
Lillebror (aug 2011)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Han vaknar i vargtimmen och det är vanligt att de gör det så här i början. Ibland kan det ta en månad innan allt verkligen sitter som det ska.
Om han vaknar i vargtimmen så pangramsar ni (upplysningsramsar) Ni kan läsa om det i Internationella SHN på sid. 161.
Ni ramsar när han vaknat, glatt och så många "verser" tills det tar. Det kan vara 4 verser eller 20. Sen gör ni inte mer. Han får reagera igen, men ni gör inget. Ni kan spela musik, städa, diska, dammsuga, eller bara göra ingeting. Vad ni än väljer att göra så gör ni på samma sätt varje dag.
Ni ska undvika all trafik i vargtimmen. Om ni går in till honom så tror han att 1. Det är morgon (mamma eller pappa kommer ju nu) och går ni sen igen med attityden "nu sover vi en stund igen" så är det inte konstigt att han blir arg.
2. Vargen kommer! Fara, fara!!

Så ingen trafik, pangramsa och sen inget. :wink:

Bianca
anso

Inlägg av anso »

Hoppas på snabbt svar!

Det mesta är som magi, han sover bra på dagarna, äter bra och somnar gott på kvällen (helt utan protest). Han vaknar (tror jag) ett par gånger på natten, då är det lite gnäll och lite ljud men han somnar om själv.

Mellan 4 och 6 vaknar han alltid. Ofta är det bara att ramsa så somnar han om men nu, för andra natten så blev han väldigt ledsen.

5.51 ramsax8 lugn ett par sekunder, gnäll - håller på att skrika upp sig
6.05 ramsax4 lugn ett par sekunder, gnäll - håller på att skrika upp sig
6.07 ramsax4 lugn ett par sekunder, olycklig,
06.15 ramsa och solfäder (mkt kort går ut direkt eft en kort solfjäder). Han börjar skrika direkt men jag ramsar mig ut.
06.24 ramsax40 lugnar sig
06.28 håller på att skrika upp sig igen, ramsarx4 han lugnar sig och somnar
07.00 väcker

Du skriver att jag skall göra EN pangramsa, men vad gör jag när han blir ännu mer ledsen? Jag kan väl inte låta honom skrika och vara olycklig (det känns som värre än 5 minutersmetoden om han skall få skrika utan att vi gör något).

Snälla medsystrar hjälp! Allt annat går såååå bra.
Lillebror (aug 2011)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag svarar dig här i tråden också så kan andra ta del av det. :D
Hej, det är vargtimmen det handlar om och den är SVÅR!! Du har tyvärr fått ett bättre och finare svar av Bianca än jag kan ge. :cry:

Det är nämnligen så här att när man hålt på med kuren en kort tid tror barnet att det är "utsövt" vid vargtimmen, och då är det precis det som Bianca skriver till dig.

När vi kurar i Gastsjön så spelar vi klassisk musik typ Mozart eller Strauss riktigt högt! JÄTTEHÖGT. Så högt att barnet hör detta genom sitt eget skrik och får något annat att lyssna på. Vi har i perioder försökt att "verktyga" genom just vargtimmen, men det enda som händer är att:

1. vargtimmen kommer tidigare och tidigare
2. man fastnar i buffträsket.

Det du kan göra för att se att han verkligen inte är förtvilad (samma misstag som de flesta av oss kurare har gjort) är att gå in och buffa, du kommer märka att han antingen

1. slutar skrika direkt du kommer in (alltså inte förtvivlad)
2. ligger och låter sig buffas i en evighet och skriker som en stucken gris så fort du går ut. (alltså inte förtvivlad då heller)

Så alltså blir ju då buffningen inte något SVAR på frågan. Hänger du med?

Då har vi ibland solfjädrat, för att liksom inte göra det hela för skönt. då får vi samma reaktioner som ovan, eller

De skriker som stuckna grisar under solfjädern och man vill genast börja buffa.

Prova gärna en morgon om du vill för att själv se. När du själv märker att din blotta närvaro faktiskt inte hjälper mot tidiga mornar så föreslår jag i alla fall att du kör på HÖG musik eller dammsuger direkt utanför dörren så han MÅSTE lyssna på annat! HUSLJUD.

jag vet att detta kan kännas tufft. MEN; det är inte 5 min metoden och vet du varför? Jo, 1 du har gett ett solklart besked med ramsan först och 2 han har redan fått sina frågor svarade. Han är inte frågande längre om du hänger med? Han blir skitförbannad, han undrar om morgonen inte börjar snart och han tycker du skall komma in och underhålla honom tills han behagar somna om. VAd är då svaret på denna fråga?

Jo, På natten skall man sova. Även om det är 4 eller 06 på morgonen måste DU se det som om det vore 01 på morgonen.

jag vet att det är tufft, men du kommer märka att husljud är lika kraftfulla verktyg som buffningen om bara DU tror på det!

Lycka till nu och jo, jag följer dig i tråden något oerhört. Du gör faktiskt ett STRÅLANDE JOBB! Stå på dig. Läs krönikan om säkerhet EN gång till! Det är viktigt nu när du kan lugna att du också lär dig förmedla just säkerheten. Det är nyckeln till en framgångsrik kurning.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Tala nu om hur det går för dig. :heart:
Tor 2006

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag kan flika in, för vi hade en hel del problem med just de tidiga morgnarna. Nyckeln för mig/oss var när jag fattade just detta: GE TYDLIGA SVAR - och SEDAN LÄMNA ÖVER till juvelen att klara själv.

Vi körde en tredagars strategi, med pangramsa sedan tydligt målmedvetet backande, och sedan lämnade jag över till henne att klara själv, kändes läskigt till tusen - vad hände? Jo, hon klarade sig GALANT, sedan dess icke en tidig morgon. Väckarklocka har vi kört sedan 6 månaders ålder. Som vi stänger av tillsammans och nu hon själv när vi kommer in med den kl 07. Den skall ringa i ett nöjt ögonblick i början, precis samma tänk som att väcka med GLAD morgon, fast nu har man sällskap av den otroligt härliga klockan. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"