Ang. vaccinationer

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
L8P8

Ang. vaccinationer

Inlägg av L8P8 »

Hej!
Jag läste Annas krönika "Sluta bespruta späda barn!" och blev glad över att känna ett stöd för det jag och maken alltid tyckt och känt. :!:
Vi har med våra två äldre barn givit dem vaccin men varje gång varit väldigt oroliga. MPR-sprutan väntade vi med till 3-årsåldern vilket var bra då båda fick allergiska reaktioner av den och säkerligen hade reagerat mycket kraftigare om de varit mindre. :(

Nåväl - nu är det aktuellt igen då vi har fått ytterligare en älskad dotter. :heart: Nästa vecka har vi tid på BVC för 3-månadersvaccinationen som förutom de vanliga difteri, polio etc dessutom helst skulle utökas med vaccin mot HepatitB. :?

Jag kände direkt att det här känns inte bra - men lät sköterskan hållas och gick hem och läste på. Hittade alltså bl.a. din krönika och skrev genast ett mail till BVC och sa att vi vill vänta med alla vaccinationer tills dottern fyllt 2 år.
Svaret blev: "...men jag vill gärna att vi diskuterar med vår BVC läkare så småningom om vaccinationerna, då medicinsk praktis har andra värderingar helt vetenskapligt sett."

Det är klart att de har en annan värdering - det är ju den jag vänder mig mot! :roll: Känner mig trängd att behöva försvara vårt beslut om att vänta med vaccinationerna och hoppas att jag kanske kan få några bra argument och lite stöd härifrån så att jag kan känna mig stark i mötet med BVC nästa gång och inte som den bov man automatiskt blir utsedd till när man tar beslut som går emot den stora strömmens. [-X

För övrigt är jag så glad över att ha hittat tillbaka till denna sida som jag besökte ofta när mina "stora" barn (7 och 9 år nu... vad fort tiden går!) var mindre. :D

Ha en underbar höstdag!
Mamma till 3
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hua vilket svar du fick! :shock:

Det är just det här som gör mig sur :evil: , varför talar de till en som om man är ett barn som inte får agera på egen hand? Men om det skulle hända ngt så är det patient och anhöriga som ska leva med konsekvenserna , då får man höra att det faktiskt finns risker...risker man sällan vill diskutera eller informera om! :evil:

Näe, jag tycker du ska sätta på dig 8) :P och säga "Det är ni som vill bespruta mitt barn- övertyga mig!" Inte tvärtom =;

Jag har inte läst på ordentligt och ska nu till BVC för 18 månaders och jag tänker inte försvara mig. Om de vill berätta varför de tycker det är viktigt med vacc så visst. Jag ska lyssna, notera, gå hem och läsa och tänka. "Jag återkommer" är mitt svar till BVC :mrgreen:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Stå på dig...menar jag ju :roll: :lol: /Luvisen
SM rookie
L8P8

Inlägg av L8P8 »

Tack Luvisen!
Jo, jag ska stå på mig för jag vill verkligen inte utsätta mina lilla för detta.

Lycka till med ditt 18-månadersbesök!
/L8P8
Mamma till 3
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ni är medvetna om att man faktiskt inte behöver gå på kontrollerna på BVC? Det är inte obligatoriskt på något sätt även om de flesta tycks tro det. Går man inte dit slipper man försvara varför man vill vaccinera sitt barn när det är äldre eller inte alls.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jo, det är sant. Samtidigt vill jag att ngn ska se mitt barn och säga mig om de tycker att han verkar utvecklas som han ska. Jag menar, det finns ju kanske ngt jag missat eller inte ens tänkt på. Vad det nu skulle vara :-k Men iaf, en input helt enkelt. Sen ska jag fundera på vad nu jag får för info och sedan bestämma hur jag vill göra. Om det nu skulle behövas ett beslut.

Men det klart, blir kontrollerna framöver bara plågsamma då struntar jag i det.

Tackar för påminnelsen, SusanD ! :thumbsup: /Luvisen
SM rookie
L8P8

Inlägg av L8P8 »

Jag skulle gärna slippa BVC men anser att man blir extremt misstänkliggjord om man inte går dit och visar upp sina barn... Det borde inte vara så - men det känns tillräckligt jobbigt att vara "omöjlig" genom att välja bort vaccinationen. Att dessutom välja bort hela bvc är så konstigt att man inte ens kan nämna det - gör man det är det i princip detsamma som att säga att man döljer något - att man på något sätt vanvårdar sitt/sina barn...
Jag och min man kommer att gå tillsammans på vägning och mätning och då kan vi stå emot de övertalningsförsök som jag vet kommer att komma.
Mamma till 3
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Allvarligt talat, vad är problemet egentligen? Det finns kostnadsfri och kunnig sjukvård här, vilket inte är en självklarhet i hela världen direkt. Som dessutom är frivllig.
Om någon tycker man är konstig som väljer bort det, så får man väl stå ut med det, eller inrätta sig i ledet och göra som alla andra.
Men ord som att plågsamt och liknande tycker jag känns lite som ett hån mot föräldrar vars barn hade kunnat räddas relativt enkelt, i länder där man inte är riktigt lika välbeställda kanske.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
L8P8

Inlägg av L8P8 »

Jag tror inte att någon här sagt att det är dåligt med BVC? Vad menar du? Du gjorde mig faktiskt riktigt förbannad med ditt inlägg - när det nu är frivilligt - ska man då inte ha valfrihet och bli respekterad för sitt beslut? Ska man behöva finna sig i att bli ifrågasatt och misstänkliggjord?

Otroligt tråkig stil cissii och jag hoppas slippa fler påhopp! Lägg ner!
Mamma till 3
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hopps nu tjejer! :shock: Vi behöver ingen cat fight här på forumet. :wink: Det går jättebra att uttrycka sina åsikter utan att bli otrevliga mot varandra, eller hur? :D Vi har diskuterat allvarligare frågor än BVC med tonen i behåll. Man får tycka olika! Det är också bra att tänka på att skriven text kan vara svår att tolka, saker kan framstå på ett helt annat sätt i text än det var menat och ibland tolkar man in saker som faktiskt inte finns där alls.

Kram på er! :heart: Jannika
cissii

Inlägg av cissii »

Ingen fara Jannika, jag menade inget illa :D

På vilke sätt mitt inlägg var ett påhopp har jag svårt att se. Men tänker man olika från den stora massan så blir man alltid misstänkliggjord och ifrågasatt. Vad jag menade är ju att det är jättebra att det är frivilligt, och jag tycker man ska följa sitt hjärta och övertygelse i alla frågor oavsett motståndet. Har man blivit illa behandlad så tycker jag man/du ska anmäla det vidare. För så ska det inte få gå till.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Jannika

Inlägg av Jannika »

Det vet jag väl! :D Kram!
L8P8

Inlägg av L8P8 »

Har tröttnat på att alltid försvara mig. Ger upp och lämnar.
Mamma till 3
Jannika

Inlägg av Jannika »

Det tycker jag vore både tråkigt och onödigt L8P8! Det finns många som tycker som du här på forumet och det finns det som tycker annorlunda. Är det inte bra om man kan mötas med sina argument men med en hövlig ton? Att ta del av andras sätt att se vidgar världen, det krymper den inte. Kom igen L8P8! :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, lämna inte L8P8.
Jag tycker det är mkt viktigt att olika ståndpunkter får finnas och höras. Det inte alltid jag håller med eller tycker lika men det får mig alltid att tänka en vända till och det är bra. Vare sig jag blir mer övertygad i min egen ståndpunkt eller ändrar mig.

Som jag sa, jag tycker alla ggr att du ska bli väl bemött hos BVC. De lyckas inte alltid och då får du säga ifrån. Du har mitt stöd.

Kram på dig! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"