När försöka få bort första nattmålet?
När försöka få bort första nattmålet?
Hej
Är ny här för denna gången!
Kurade storebror för ca 5 år sedan.
Roligt att det hänt så mycket här med "kurare" och allt. Då va det Anna själv som svarade eller entusiaster bara.
Så till lillasyrran då.
Julia föddes 3 veckor tidigt.
Vi har haft SM i bakhuvudet hela tiden. det funkar oftast jättebra.
Hon vaknar oftast vid 1 och 5 på natten.
Hon är ju snart 1 1/2 mån. När bör jag försöka få bort första nattmålet?
Nu äter hon oftast sista målet vid 21 för att sedan somna för natten eftersom hon är kvällstrött. Då är det ersättning, annars ammar jag fullt.
Borde jag lägga henne tidigare och väcka vid 23 för ersättningen istället (eller ge den i sömnen)? Har läst att många gör så.
mvh
Maria
Är ny här för denna gången!
Kurade storebror för ca 5 år sedan.
Roligt att det hänt så mycket här med "kurare" och allt. Då va det Anna själv som svarade eller entusiaster bara.
Så till lillasyrran då.
Julia föddes 3 veckor tidigt.
Vi har haft SM i bakhuvudet hela tiden. det funkar oftast jättebra.
Hon vaknar oftast vid 1 och 5 på natten.
Hon är ju snart 1 1/2 mån. När bör jag försöka få bort första nattmålet?
Nu äter hon oftast sista målet vid 21 för att sedan somna för natten eftersom hon är kvällstrött. Då är det ersättning, annars ammar jag fullt.
Borde jag lägga henne tidigare och väcka vid 23 för ersättningen istället (eller ge den i sömnen)? Har läst att många gör så.
mvh
Maria
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
chokladkaninen
Re: När försöka få bort första nattmålet?
Hej Maria! 
Välkommen till SoS och grattis till den lilla nya!
SM i bakhuvudet under den första månaden är det allra bästa sättet, tycker jag! 
Det är en rätt vanlig erfarenhet att alla småttingar inte riktigt hinner sätta 6h obruten sömn vid 1 månad - men de brukar hinna ifatt vad det lider!
Så jag skulle faktiskt råda dig att ha lite is i magen och se om hon inte så småningom förlänger natten av sig själv. Du kan ju insistera lite försiktigt på att hon verkligen ska få i sig 4 omgångar mat inom 1,5h vid varje SM-mål, om du inte redan gör det, så att hon bunkrar mat under hela dagen. Vid 2 mån brukar det ju vara lagom att införa ett schema med fasta tider, och då om inte tidigare faller oftast nätterna på plats.
Det där med att mata i sömnen funkar super för en del - men det införs lättare i samband med att lilla hon blir tröttare på kvällen och vill lägga sig tidigare. Så om du märker att läggtiden på kvällen börjar glida mot kl 20 eller t o m kl 19 så kan det vara värt att hiva fram en flaska ersättning (amma i sömnen funkar också) kring kl 21-22. Och så klarar hon sig kanske ända till 4 på det.
som svarar på forumet! Men är man riktigt entusiastisk
så kan man vara med när Anna håller kurarkurs i Gastsjön och få diplom på att man kan SHN-kura. 
Välkommen till SoS och grattis till den lilla nya!
Det är en rätt vanlig erfarenhet att alla småttingar inte riktigt hinner sätta 6h obruten sömn vid 1 månad - men de brukar hinna ifatt vad det lider!
Det där med att mata i sömnen funkar super för en del - men det införs lättare i samband med att lilla hon blir tröttare på kvällen och vill lägga sig tidigare. Så om du märker att läggtiden på kvällen börjar glida mot kl 20 eller t o m kl 19 så kan det vara värt att hiva fram en flaska ersättning (amma i sömnen funkar också) kring kl 21-22. Och så klarar hon sig kanske ända till 4 på det.
Det är fortfarande bara entusiaster, förutom Anna själv då,maria1984 skrev: Roligt att det hänt så mycket här med "kurare" och allt. Då va det Anna själv som svarade eller entusiaster bara.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
En till fundering bara!
Det här med att mata inom 1,5 tim. Hur ska man göra med det? Innan har jag ammat, ammat och åter ammat från första bröstet. Sedan bytt blöja och sen har Julia varit vaken. Sen har jag gett mer mat från andra bröstet ca en halvtimme innan nästa sovpass som då blir inom två timmar.
Men det känns mer som att man ammar varannan timme då.
Har jag gjort fel här???
Vad roligt att Anna har kurser och att det finns kurare i hela landet nu.
Det här med att mata inom 1,5 tim. Hur ska man göra med det? Innan har jag ammat, ammat och åter ammat från första bröstet. Sedan bytt blöja och sen har Julia varit vaken. Sen har jag gett mer mat från andra bröstet ca en halvtimme innan nästa sovpass som då blir inom två timmar.
Men det känns mer som att man ammar varannan timme då.
Har jag gjort fel här???
Vad roligt att Anna har kurser och att det finns kurare i hela landet nu.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Hej Maria!
Så har jag också gjort när mina varit så små. Grejen med SM är ju att man matar tills de är proppmätta istället för att småamma mest hela tiden. Och att man sen fokuserar på att barnet får 2-2,5 timmes sammanhängande sömn efter mat och umgänge.
Det är mycket matande i början men det ger ju sig! Skall du införa schema nu vid 2 månader eller väntar ni?
Så har jag också gjort när mina varit så små. Grejen med SM är ju att man matar tills de är proppmätta istället för att småamma mest hela tiden. Och att man sen fokuserar på att barnet får 2-2,5 timmes sammanhängande sömn efter mat och umgänge.
Det är mycket matande i början men det ger ju sig! Skall du införa schema nu vid 2 månader eller väntar ni?
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Hej
Igår gav jag mat från båda brösten inom en timme. Så känns det inte så "ofta".
Men inatt då... Jag la Julia vid 21 som vanligt. Somnade direkt och utan napp
. Det händer då och då och vi försöker att inte trycka i den bara för att...
I alla fall så vaknade hon först 2 och sen halv 7 på morgonen då vi gjorde vi morgon. Det va ju bara en gång och det är ju jätteskönt men det är ju inte riktigt den tiden man förväntar sig eller???
Har sett att många väcker vid 04?
Skulle jag gjort det också?
Schema blir det, men vi drar på det lite. Ungefär som nu fast en kortare sista lur och tidigare natt. Vi märker att hon inte alls sover 2 timmar mellan 17 och 19.
Hälsn Maria
Igår gav jag mat från båda brösten inom en timme. Så känns det inte så "ofta".
Men inatt då... Jag la Julia vid 21 som vanligt. Somnade direkt och utan napp
I alla fall så vaknade hon först 2 och sen halv 7 på morgonen då vi gjorde vi morgon. Det va ju bara en gång och det är ju jätteskönt men det är ju inte riktigt den tiden man förväntar sig eller???
Har sett att många väcker vid 04?
Skulle jag gjort det också?
Schema blir det, men vi drar på det lite. Ungefär som nu fast en kortare sista lur och tidigare natt. Vi märker att hon inte alls sover 2 timmar mellan 17 och 19.
Hälsn Maria
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Man gör som man vill! Jag har varit för trött för att ställa klockan
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Hej igen
När allt går som bäst så börjar det strula. Jag antar och hoppas att det är ökningsperiod för Julia är ju 7 veckor imorgon...
Innan va det ju två nattmål varje natt och sen sov hon gott till 7 eller 8.
Igår ville hon inte sova sin sista lur mellan 17-19.
Låg klarvaken i vagnen och grejade och stönade
. Inget skrik så vi tog upp henne ca 18:30.
Sen va hon pigg och nöjd hela kvällen.
Åt inte så mycket så man undrar ju om det är ökning ändå???
Gjorde ersättningen som nattslurk vid 20 och la henne sen.
Sen vaknade hon vid 22 och stönade. Klarvaken igen... Hon skriker ju inte men jobbar ju ändå upp sig till skrik.
Vid 23 ammade jag henne och sen sov hon till 02, ammade och sen 05, ammade och 07, ammade.
Jag tycker det är svårt att få henne att amma på brösten x 4. Ofta blir det på ena x2. Byte och umgänge en stund och sen bara ligger hon och krånglar och grejar med andra bröstet. Tittar och leker med maten bara.
Hur ska vi göra nu och hur länge ska man avvakta och se om det går över.
Det blir lätt att jag tar henne till mig vid 5 och ger henne sen blir det små snuttande för jag är så trött och hon inte riktigt somnar om, men det gör jag 8)
hälsn
Maria
När allt går som bäst så börjar det strula. Jag antar och hoppas att det är ökningsperiod för Julia är ju 7 veckor imorgon...
Innan va det ju två nattmål varje natt och sen sov hon gott till 7 eller 8.
Igår ville hon inte sova sin sista lur mellan 17-19.
Låg klarvaken i vagnen och grejade och stönade
Sen va hon pigg och nöjd hela kvällen.
Åt inte så mycket så man undrar ju om det är ökning ändå???
Gjorde ersättningen som nattslurk vid 20 och la henne sen.
Sen vaknade hon vid 22 och stönade. Klarvaken igen... Hon skriker ju inte men jobbar ju ändå upp sig till skrik.
Vid 23 ammade jag henne och sen sov hon till 02, ammade och sen 05, ammade och 07, ammade.
Jag tycker det är svårt att få henne att amma på brösten x 4. Ofta blir det på ena x2. Byte och umgänge en stund och sen bara ligger hon och krånglar och grejar med andra bröstet. Tittar och leker med maten bara.
Hur ska vi göra nu och hur länge ska man avvakta och se om det går över.
Det blir lätt att jag tar henne till mig vid 5 och ger henne sen blir det små snuttande för jag är så trött och hon inte riktigt somnar om, men det gör jag 8)
hälsn
Maria
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Hej och grattis till lilla nykomlingen!
Jag resonerar som så att är man bara sju veckor så är livet lite gungigt och så ska man dessutom passera en ökningsperiod också - ett äventyr som kräver lite tålamod både av den lilla och de ömma föräldrarna.
Det finns inga egentliga "måsten" i SM som mer ska fungera som en vägledninge, en guide där man sedan får anpassa det hela lite både till sig själv och till det lilla barnet det gäller. Är det svårt att få henne att äta på brösten x4 så är det ju helt ok att äta x2. Våra småttingar har ätit som besatta från ena bröstet och fått påfyllnad från det andra och sen har det varit bra med det. Och det har fungerat utmärkt.
Se tiden ann, vänta några dagar eller nätter rättare sagt, ökningsperioden ska man ta sig igenom och då äts det mer och ganska ofta blir det fler matningar just nattetid. När du ser att det hela börjar stabilisera sig så styr du upp det hela med varsam hand, väck till nattmål och hjälp till att komma till sömn när det ska sovas.
Och kom ihåg att skynda långsamt, det är ingen brådska att få ordning på tillvaron. Ni kommer få ordning på det hela i och med att ni har målet för ögonen och strävar dig hän.
Kram Susan
Jag resonerar som så att är man bara sju veckor så är livet lite gungigt och så ska man dessutom passera en ökningsperiod också - ett äventyr som kräver lite tålamod både av den lilla och de ömma föräldrarna.
Det finns inga egentliga "måsten" i SM som mer ska fungera som en vägledninge, en guide där man sedan får anpassa det hela lite både till sig själv och till det lilla barnet det gäller. Är det svårt att få henne att äta på brösten x4 så är det ju helt ok att äta x2. Våra småttingar har ätit som besatta från ena bröstet och fått påfyllnad från det andra och sen har det varit bra med det. Och det har fungerat utmärkt.
Se tiden ann, vänta några dagar eller nätter rättare sagt, ökningsperioden ska man ta sig igenom och då äts det mer och ganska ofta blir det fler matningar just nattetid. När du ser att det hela börjar stabilisera sig så styr du upp det hela med varsam hand, väck till nattmål och hjälp till att komma till sömn när det ska sovas.
Och kom ihåg att skynda långsamt, det är ingen brådska att få ordning på tillvaron. Ni kommer få ordning på det hela i och med att ni har målet för ögonen och strävar dig hän.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Hej igen
Julia sov i förrgår natt till 03:30. Det är väl himla bra tycker jag
Då gav jag henne sista nattslurken 20:30 ungefär...
Igår va det inte riktigt lika bra. Då vaknade hon 01:30 istället men förhoppningsvis blir det fler och fler nätter med ett nattmål bara.
Det konstiga är att hon nästan aldrig somnar sitt sista pass mellan 17-19 längre. hon ligger 1,5 tim och grejar i vagnen bara?? Ändå är hon relativt nöjd hela kvällen sen och vi lägger henne vid 21 men hon somnar inte innan 22:30 ca.
Ibland skriker hon upp sig men då använder vi nappen, ska man det tycker ni?
känns som att hon vaknar sen när den åker ur och vissa nätter somnar hon om enbart för att hon har fått den igen.
lite funderingar bara
Julia sov i förrgår natt till 03:30. Det är väl himla bra tycker jag
Då gav jag henne sista nattslurken 20:30 ungefär...
Igår va det inte riktigt lika bra. Då vaknade hon 01:30 istället men förhoppningsvis blir det fler och fler nätter med ett nattmål bara.
Det konstiga är att hon nästan aldrig somnar sitt sista pass mellan 17-19 längre. hon ligger 1,5 tim och grejar i vagnen bara?? Ändå är hon relativt nöjd hela kvällen sen och vi lägger henne vid 21 men hon somnar inte innan 22:30 ca.
Ibland skriker hon upp sig men då använder vi nappen, ska man det tycker ni?
känns som att hon vaknar sen när den åker ur och vissa nätter somnar hon om enbart för att hon har fått den igen.
lite funderingar bara
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
chokladkaninen
Hej Maria! 
Hur går det för er?
En del barn har stort sugbehov och mår bra av att ha napp. Då kan man bjuda på det, tycker jag.
Nappen tar man sedan lämpligen bort vid ca 4 mån. Då avtar nämligen sugbehovet och man börjar äta smakisar istället. Nappen glömmer barnet på en natt. 8)
Hur går det för er?
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej
Jo jag tycker det går väldigt bra faktiskt men ärligt talat så är dom flesta nätter lite väl knasiga.
Julia ligger för det mesta och gnyr och grymtar väldigt mycket
Det blir att jag ligger och lyssnar för att hon är på väg att vakna och då ofta tar jag upp henne innan hon kanske igentligen skriker riktigt och ammar eftersom vi då somnar bättre sen.
Mjligtvis blir det att köra ut vagnen snart till annat rum...
Hon lägger sig för natten runt 21 varje kväll. Någon natt som jag skrev innan har hon vaknat först vid halv 4 så jag vet ju att hon kan. Men det kanske har att göra med hur mycket hon äter på dagen? annars börjar det oftast vid halv2 och sen ca varannan timme.
Hon äter oftast på ett bröst och sen erbjuder jag 2an men det brukar vara väldigt ointressant. Hon rapar och kräks väldigt mycket också.
Sista sovpasset mellan 17-19 blir det oftast som bäst 45 minuter men hon är ändå väldigt nöjd hela kvällen. Så schemat sen kommer endast ha en kortlur där.
Annars är hon väldigt nöjd och är jag är övertygad om att SM har med det att göra.
Jo jag tycker det går väldigt bra faktiskt men ärligt talat så är dom flesta nätter lite väl knasiga.
Julia ligger för det mesta och gnyr och grymtar väldigt mycket
Mjligtvis blir det att köra ut vagnen snart till annat rum...
Hon lägger sig för natten runt 21 varje kväll. Någon natt som jag skrev innan har hon vaknat först vid halv 4 så jag vet ju att hon kan. Men det kanske har att göra med hur mycket hon äter på dagen? annars börjar det oftast vid halv2 och sen ca varannan timme.
Hon äter oftast på ett bröst och sen erbjuder jag 2an men det brukar vara väldigt ointressant. Hon rapar och kräks väldigt mycket också.
Sista sovpasset mellan 17-19 blir det oftast som bäst 45 minuter men hon är ändå väldigt nöjd hela kvällen. Så schemat sen kommer endast ha en kortlur där.
Annars är hon väldigt nöjd och är jag är övertygad om att SM har med det att göra.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
chokladkaninen
Hej Maria! 
Härligt att höra att det går så bra!
Om hon gnyr och grymtar väldigt mycket är det kanske en rap som har kommit på tvären?
Oftast kommer de ut själva när bebisarna får sova på mage, men det kan ändå behövas lite hjälp ibland.
Att hon inte äter från båda brösten på natten antyder ju att hon inte behöver så många nattmål riktigt - det kommer förmodligen att ordna sig själv inom de närmaste veckorna, men annars kan det vara värt att vagna några drag ifall du tycker att hon vaknar för tätt. Somnar hon om lätt så var hon väl inte så hungrig, liksom, gör hon det inte så var hon hungrig - och då kan hon nog äta från båda brösten! 
Har ni börjat öva på att somna själv på daglurarna? Det kommer ni att ha nytta av på natten också! 
Härligt att höra att det går så bra!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
så härligt med respons!
Hon somnar alltid på dagarna.
På förmiddagen är hon väldigt trött och somnar oftast liggandes på bordet med oss när vi äter frukost. då lägger jag henne i vagnen sen när brorsan ska till dagis.
Sen är hon lika trött inför nästa sovpass och brukar nästan sova när jag lägger henne.
Men hon skriker liksom aldrig
Är hon riktigt vaken så somnar hon när vagnen kommer ut i kylan, annars puttar jag i nappen så vagnar gör jag aldrig. Vaknar hon i skarvar petar jag in nappen.
sista luren kan hon ligga 1,5 tim och inte somna alls, jag tror det är för hon då ligger inne. När hon jobbar upp sig till skrik kör jag in nappen och så håller det på.
Borde jag kanske lägga henne senare där och bara 45 min?
När hon får komma upp vid halv 7 så är hon glad och nöjd tills hon lägger sig för natten. Även då kan hon ligga länge och greja.
Hon somnar konstigt nog lättare i spjälsängen men jag brukar lyfta över henne till vagnen så jag kan köra ut henne utanför vårt sovrum eftersom jag vaknar så lätt av henne.
Hon är alltså en morgontröttis och kvällspiggis
hon somnar nästan aldrig hos oss länge. Hon vill liksom ligga själv och på mage för att sova riktigt gott.
Hon somnar alltid på dagarna.
På förmiddagen är hon väldigt trött och somnar oftast liggandes på bordet med oss när vi äter frukost. då lägger jag henne i vagnen sen när brorsan ska till dagis.
Sen är hon lika trött inför nästa sovpass och brukar nästan sova när jag lägger henne.
Men hon skriker liksom aldrig
Är hon riktigt vaken så somnar hon när vagnen kommer ut i kylan, annars puttar jag i nappen så vagnar gör jag aldrig. Vaknar hon i skarvar petar jag in nappen.
sista luren kan hon ligga 1,5 tim och inte somna alls, jag tror det är för hon då ligger inne. När hon jobbar upp sig till skrik kör jag in nappen och så håller det på.
Borde jag kanske lägga henne senare där och bara 45 min?
När hon får komma upp vid halv 7 så är hon glad och nöjd tills hon lägger sig för natten. Även då kan hon ligga länge och greja.
Hon somnar konstigt nog lättare i spjälsängen men jag brukar lyfta över henne till vagnen så jag kan köra ut henne utanför vårt sovrum eftersom jag vaknar så lätt av henne.
Hon är alltså en morgontröttis och kvällspiggis
hon somnar nästan aldrig hos oss länge. Hon vill liksom ligga själv och på mage för att sova riktigt gott.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Kan undra om kvällsklubben har börjat här?
Julia har nu några kvällar börjat vara allmänt missnöjd efter sista luren som mer eller mindre knappt blir någon lur längre. Då får jag gå en lååång promenad eller nåt. Hon vaknar efter ca 20 min varje gång och är då klarvaken och jättepigg(tror hon).
Hur ska jag göra här?
Sen drar det igång vid 18 och hon är allmänt missnöjd med det mesta. Det har blivit att jag har gett henne flaskan strax efter 19 bara för detta och sen lägger jag henne vid 20 eller strax innan. Då är det som att hon blir nöjd. Hon somnar inte direkt utan ligger och grejar och så men är ändå nöjd. Det är hon ju inte uppe om jag ska göra något. Laga mat eller så.
Eftersom hon nu har lagts för natten så tidigt så har jag tagit upp henne vid 22:30 och ammat henne från ena bröstet medans hon sover och sen lagt tillbaka henne och då sover hon till 4 eller 5. Sen sover hon till 8.
Vad tror ni. Är det så att hon börjar bli stor och vill ha natt tidigare?
Vårt schema har börjat växa fram såhär
7-8 vaknar. amma
8:30-11:00 sova fm
11:00 amma
13:00-15:00 sova em
15:00 amma
17:30-18:00 ca sova. Här behövs råd?
18:00 amma
ca 19 eller 20 nattslurk ersättning ca 120 ml.
20 eller 21 sova natt
ibland nattmål 22:30 och 05:00. annars vid 04:00 ungefär
Julia har nu några kvällar börjat vara allmänt missnöjd efter sista luren som mer eller mindre knappt blir någon lur längre. Då får jag gå en lååång promenad eller nåt. Hon vaknar efter ca 20 min varje gång och är då klarvaken och jättepigg(tror hon).
Hur ska jag göra här?
Sen drar det igång vid 18 och hon är allmänt missnöjd med det mesta. Det har blivit att jag har gett henne flaskan strax efter 19 bara för detta och sen lägger jag henne vid 20 eller strax innan. Då är det som att hon blir nöjd. Hon somnar inte direkt utan ligger och grejar och så men är ändå nöjd. Det är hon ju inte uppe om jag ska göra något. Laga mat eller så.
Eftersom hon nu har lagts för natten så tidigt så har jag tagit upp henne vid 22:30 och ammat henne från ena bröstet medans hon sover och sen lagt tillbaka henne och då sover hon till 4 eller 5. Sen sover hon till 8.
Vad tror ni. Är det så att hon börjar bli stor och vill ha natt tidigare?
Vårt schema har börjat växa fram såhär
7-8 vaknar. amma
20 eller 21 sova natt
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
chokladkaninen
Hej Maria! 
Det låter ju som att det går strålande bra hemma hos er. :thumbsup: Vilken lycka!
Att hon vill sova lite tidigare är bara vanligt för bebisar som blir större, så bra avläst. Nattslurken kl 22.30 kan du sluta med eller fortsätta med, som du känner - risken är ju att kl 5-matningen hamnar senare och senare allteftersom hon förlänger nätterna och då kan den börja krocka med frukostaptiten, och i så fall är det kanske bättre att ha ett nattmål kl 4 bara. Men endel barn (t ex min dotter
) har inga problem med nattmål och frukost på varandra och då är det ju bara att låta saken ha sin gång... 8)
så en bra justering vore kanske att dra ned första sömnen till 2h så att hon kan sova 45 min på eftermiddagen?
Bra jobbat! =D> (Pris och beröm, som Anna W brukar skriva!
) Fortsätt så! 
Det låter ju som att det går strålande bra hemma hos er. :thumbsup: Vilken lycka!
Att hon vill sova lite tidigare är bara vanligt för bebisar som blir större, så bra avläst. Nattslurken kl 22.30 kan du sluta med eller fortsätta med, som du känner - risken är ju att kl 5-matningen hamnar senare och senare allteftersom hon förlänger nätterna och då kan den börja krocka med frukostaptiten, och i så fall är det kanske bättre att ha ett nattmål kl 4 bara. Men endel barn (t ex min dotter
Det här med att låta ett schema växa fram så här är också föredömligt! :thumbsup: Om jag räknar natt 11h (20-7) har hon faktiskt nästan fått ihop sina 16 sömntimmar redan efter lunch...maria1984 skrev: Vårt schema har börjat växa fram såhär
7-8 vaknar. amma
20 eller 21 sova natt
Bra jobbat! =D> (Pris och beröm, som Anna W brukar skriva!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och