Lång Körning på Natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Vaken

Lång Körning på Natten

Inlägg av Vaken »

Hej

Har en pojk på 4 månader som varit ganska besvärlig om nätterna. Min flickvän har läst 2 av Annas böcker och vi har försökt med tipsen om att köra honom i vagn på natten, men funkade bra första natten och andra , men sen var det tillbaka igen till ett nattmål mitt i vargtimmen. Rätt var det var började han vakna tidigare och tidigare och är helt otröstlig och vrider sig i vagnen så lakandet korvar ihop sig. Stod och körde vagnen fram och tillbaka i en timme utan framgång.

Vi lärde oss sedan att det skall vara korta körningar med längre pauser. Nu försöker vi igen med att få honom att sova hela nätter och det går bra de första timmarna. Vi klär han i pyjamas och skojar med honom, men knappast så han skrattar som han brukar göra på dagen. Vet inte hur vi ska få honom till det. Han är mest hungrig och trött så när han väl fått i sig mat somnar han fort mellan 19 och 20. Nu vaknar han runt 12 på natten och vill äta och jag är kvickt vid vagnen och kör så han somnar om snabbt, men vaknar igen vid 2 ungefär och nu är det riktig hunger som spelar. Det är nu helvetet drar igång. Han skriker och vrider sig och jag gör som vi läst. Kör bestämt i 2 minuter och går ut och väntar i ungefär 3 minuter och går in igen. Detta håller på i nästan 2 timmar då han tillslut ger med sig och somnar nog mer av utmattning. (Vi är inne på andra natten med detta sätt förresten.)

Han är så uppvarvad att han slutar inte när man drar i vagnen fram och tebax och efter två minuter gråter han lika mycket, ska man gå ut då och vänta i tre minuter för att gå in igen då? Annars får jag ju stå och köra där i timmar om han ska lugna sig för det gör han inte på under en timme... Jag har fösökt för ett par veckor sedan.

Fattar inte vad vi gör för fel. Han äter friskt på dagen och blir ammad, sedan får han mjölkersättning på kvällen, vid 18 tiden, mellan 160-200 ml. Vilket tar ungrfär en timme för han att äta.

Finns det någon som har tips på detta?
Gosse, född 100526
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Vaken och varmt välkommen till Forumet :D

Jag tror att sonen behöver mer mat i magen under dagtid för att kunna sova hela nätterna utan nattmål. Om jag vore er så skulle jag ha kvar ett nattmål i vargtimmen, runt 04 ett tag till och satsa på att få i mer mat i magen under dagen innan ni gör SHN-kuren fullt ut. Vad sägs om att införa gröt?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen!

Ja, det låter som att ni har det jobbigt för tillfället, den som har det jobbigast är nog er lille juvel dock.

Vad jag förstår så vagnar ni enligt Barnaboken, och inte kurar enligt SHN, därför flyttar jag er till forumet som heter Späda barn och Små, så får ni experthjälp där, vill jag lova. :wink:

Lycka till!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
isop

Inlägg av isop »

Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, för en liten bebis att sova när han är hungrig. Om ni vet att han är riktigt hungrig klockan två på natten kanske ni ska låta honom äta en gång på natten ett tag till? Elles förslag låter utmärkt!
Lillan född 14/7 2010
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Vaken, välkommen!

Jag svarar lite på frågor och ställer nya till er längre ned.
Har en pojk på 4 månader som varit ganska besvärlig om nätterna. Min flickvän har läst 2 av Annas böcker och vi har försökt med tipsen om att köra honom i vagn på natten, men funkade bra första natten och andra , men sen var det tillbaka igen till ett nattmål mitt i vargtimmen. Rätt var det var började han vakna tidigare och tidigare och är helt otröstlig och vrider sig i vagnen så lakandet korvar ihop sig. Stod och körde vagnen fram och tillbaka i en timme utan framgång.
- Vilka 2 böcker är det hon har läst?
Precis som Elle skriver behöver Lillkillen där hemma mer mat.
Vagning rår inte på hunger, hur mycket ni än vagnar :wink:
Han är mest hungrig och trött så när han väl fått i sig mat somnar han fort mellan 19 och 20. Nu vaknar han runt 12 på natten och vill äta och jag är kvickt vid vagnen och kör så han somnar om snabbt, men vaknar igen vid 2 ungefär och nu är det riktig hunger som spelar. Det är nu helvetet drar igång. Han skriker och vrider sig och jag gör som vi läst. Kör bestämt i 2 minuter och går ut och väntar i ungefär 3 minuter och går in igen. Detta håller på i nästan 2 timmar då han tillslut ger med sig och somnar nog mer av utmattning.
-Jopp, han är HUNGRIG!
Somna av utmatning skall han inte behöva göra :!: Gör om gör rätt Vaken, vi hjälper till :)
Han är så uppvarvad att han slutar inte när man drar i vagnen fram och tebax och efter två minuter gråter han lika mycket, ska man gå ut då och vänta i tre minuter för att gå in igen då? Annars får jag ju stå och köra där i timmar om han ska lugna sig för det gör han inte på under en timme... Jag har fösökt för ett par veckor sedan.
-Jag förstår att ni har missförstått något här.
Vagningen skall ju lugna, lugna in till sömn. Somna skall de göra själva.

Som sagt, nyckeln i det hela här tror jag absolut är _meeeer maaaat_!
En hel del 4 månaders vill gärna ha mer matig mat än amnng och ersättning.

Nu till frågorna för att bättre kunna guida er

:?: Har ni läst på om Standardmodellen? -Därav min fråga om vilka böcker det är som har lästs.
:?: Har ni kört Standardmodellen eller är det Sova Hela Natten kuren som ni önskar utföra? -Att ni alla vill sova hela nätter har jag förstått, jag har bara svårt att tyda vilken del det är ni kör.
:?: Hur ser Lillkillens tider ut på dagen? -När sover han, hur länge sover han, hur många timmar per dygn sover han.
:?: När äter han? -Hur ofta och vad äter han?

Återkom så bollar vi vidare 8)
Vaken

Inlägg av Vaken »

Hej
Böckerna hon har läst heter. Barnaboken och Anna.Wahlgren online.

Jag tror det är standardmodellen vi kört efter eftersom vi inte läst den andre något alls. Sova hela natten boken är fortfarande inte tillgänglig att låna, men vi står på kö för den.

Hans dagtider försöker vi få rutin på, men tycker det är skitsvårt att hålla sig till det då han blir hungrig snabbt och sover korta tider och inte vid samma stunder.

Vi börjar dagen vid 6 på morgonen då han ammas och då äter han friskt, sedan är han pigg och glad en och en halv timme och sover sedan ungefär en timme. Därefter vaknar han igen runt 9 tiden och får lite närhet och så lite mat igen då han ammas igen. Nu har det blivit så att han ibland har somnat efter detta, men ibland inte och brukar då vara ganska trött fram mot 12 tiden då han få sin fasta föda vilket består av stött havregrynsgröt med banan i eller morotspure som han äter friskt av. Nu äter han så pass mycket att han nästan äter en portion gröt eller pure, dvs en halv deciliter.

Därefter har han sin lunchlur som helst skall vara två timmar, men sällan blir mer än en knapp timme. Sedan är han vaken och vi leker (främst i babygymmet och babygungstolen) och pratar med honom fram tills 15 tiden då han är hungrig igen och ammas. Vi vet att det ska vara mat tidigast var tredje-fjärde timme, men det funkar liksom inte med honom nu då han ammas för han blir så hungrig att han suger på allt och är väldigt skrikig bara efter 2 timmar utan mat.

Sedan har vi försökt inför att han ska somna in mellan 16 och 17 för att sova en halvtimme-timme. Därefter är det tänkt att vi börjar nattrutinerna vid 18 som innebär att jag byter blöja och stojjar och pratar med honom vid skötbordet en längre stund utan blöja. Sedan tar jag på han pyjamas och bär runt med honom ett tag och mörklägger i lägenheten och tystar ned tvn samtidigt som jag pratar med honom och gör mjölkersättning som han ska börja äta ca 18.30.

På senare tid har han fått först en dos på 160ml av NAN 2 som han äter upp rätt snabbt för det mesta. Ibland skall det trugas en del. Därefter brukar jag alltid göra en sats till på ungefär 100ml som han nästan äter upp också, men tar lite längre tid. Men då får jag verkligen truga honom. Det brukar vara färdigmatat lite efter 19 och han brukar ofta vara så trött att han bara säckar ihop.

Sedan är det tänkt att han ska sova tills 6 på dagen efter....... Men funkar inge bra alls nu :(

Jo sedan när det gäller hans sovturer på dagen;
Om han vaknar bara efter en timme eller efter 20 minuter, kan man då buffa han till sömn igen eller förstör det? Tänker att han måste ju bli utvilad annars får han ju för lite sömn.
Tar gärna emot tips på hur man får han att sova längre. Som vid lunchen.

Nu har vi börjat lägga honom i spjälsängen och inför buffningen och det var assvårt att få han att ligga still medan man skulle buffa honom lugn för han blev så uppeldad och jag vill inte buffa för kraftigt på mitt lilla barn. Det tog ungefär 20 minuter att få honom att somna, men han somna så snabbt så när jag sa godnatt vakna han till och börja skrika gång på gång. Från lugn till sömn gick på sekunder när han var så trött.

Det tog inte två minuter att tystna honom med buffningen som det stod i boken. Utan jag fick gå ifrån efter några minuters buffning och låta han skrika för att sedan gå in igen och fortsätta och jag fick vara väldigt fast och bestämd med att konstant lägga honom tillrätta. När jag buffar honom och han inte vill sluta skrika efter ett par minuter, skall jag gå ut från rummet ändå och vänta och se ett par minuter för att sedan gå in igen och påminna honom?
Nog förstår jag att det krävs rätt teknik och rätt mängd tyngd bakom buffningen för att det ska funka, men det verkade som att det enda som bet på honom var att buffa ganska hårt, tills han lugnade sig och verkade komma till ro när jag sänkte kraften i buffningen.
Det känns som jag tvingar mitt barn till något och slår honom.... Inge kul alls. Men jag slår ju inte, bara trycker till, men känns illa ändå.

Är det andra som använder metoden och fått den att funka bra?

Nu ska jag vaka inatt, medan min sambo ska sova.
Gonatt och tack för hjälpen.
Gosse, född 100526
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vaken skrev:Det känns som jag tvingar mitt barn till något och slår honom.... Inge kul alls. Men jag slår ju inte, bara trycker till, men känns illa ändå.
Hej Vaken!

Jag har inte läst hela tråden men höll på att sätta kvällstheét i halsen när jag läste detta här ovanför :shock: Min allra bestämdaste och vänligaste åsikt är att du slutar med det du beskriver - kuren är inget av det du beskriver och kräver absolut att du är förberedd, påläst och säker i det du gör! Så börja i rätt ände nu: köp/låna boken, läs på och genomför när du vet vad - när - hur du ska göra!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Vaken! :D

Först och främst: Det ska INTE kännas som om du slår ditt barn när du buffar! Absolut inte. Här visar Anna hur det ska se ut: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start Kolla noga och öva sedan på ditt eget lår och/eller på din sambo - det ska kännas behagligt och lugnande, inte obehagligt. Sluta genast att buffa tills du har förstått hur det ska gå till - din oro är en tydlig signal om att du inte gör rätt!

Sedan tänker jag att detta är de viktigaste beståndsdelarna:
:idea: Maten: Du skriver att han inte blir mätt på amningen - det är förmodligen sant, ty många 4-månadersbebisar är riktiga matvrak! :lol: Ammar din sambo i flera omgångar per mål? Jag brukar råda mammor till så pass stora barn att amma direkt efter sömn så att barnet är lite halvvaket (lättare att få dem att koncentrera sig på det sättet, de är ju så upptagna med att Upptäcka Världen :heart:), båda brösten i ett svep utan rap emellan. Och sedan erbjuda en påfyllning (båda brösten igen) på slutet av timmen, alltså strax före 7 om er dag börjar kl 6.

Sedan föreslår jag att ni raskt fasar in MER MAT, så att både lunch och middag blir matmål med amning bara som komplettering. Ett eftermiddagsmål med bara amning enl ovan, och i flaskan som du ger på kvällen kan du blanda välling istället för ersättning. Havre- eller majsvälling från 6 mån, blanda 50-50 med ersättning i början om du känner dig orolig för att det ska bli svårsmält. :wink:

:idea: Sömnen: När småttingarna inte förmår sova måste vi hjälpa dem. Det bara är så. :shock: För en riktigt liten bebis hänger hela tryggheten ihop med maten, och den kopplingen försvagas med stigande ålder. Där ni är nu är det fortfarande viktigt att magen är absolut MÄTT (därav matråden ovan) för att barnet ska sova ordentligt - dels för att barnet inte kan sova hungrigt, men också för att barnet ska VÅGA sova. Läs i BB (Barnaboken :wink:) om överlevnadsångest, så förstår du vad jag pratar om. :D

Därför är det bra för din son att du hjälper honom att komma till ro och att somna om (förutsatt att du får kläm på hur man gör, förstås :!:). Det gäller att hålla det i minnet, så att du inte tänker: stackars liten som inte kan sova, jag måste nog bära honom etc. :cry: För då känner han sig inte trygg. :shock: Istället måste du utstråla övertygelse om att du vet vad du gör, och vad som är bäst för honom. Du VET att han behöver sömn och att du hjälper honom att få den - så var stolt över det, tänk positivt på hur skönt det ska bli för honom att få sova, och utrusta dig med Attityden av Självklarhet. :D

:idea: Rytmen: Det låter som om ni behöver ett schema med fasta tider! :D Då vet ni vad som ska hända när, och vad ni kan förvänta er - och efter ett litet tag blir sonen sin egen mat- och sovklocka. 8) Du behöver ett schema med 15,5h sömn, fördelat på t ex 12h natt, 45 min fmlur, 2h lunchlur och 45 min emlur, samt 4 måltider + kvällsslurken (den du ger i flaska). Här finns schemainspiration: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60. Läs även BB, En dag med Sofia, 4 mån, samt 2-månaderskapitlet om Hugo. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
isop

Inlägg av isop »

Det tog ett tag innan jag lyckades få Lillan att sluta skrika genom att buffa på bara två minuter... Jag är ingen expert, men jag tror att både barnet och föräldern måste lära sig buffning, och man måste ge det lite tid innan det börjar funka riktigt bra. Sedan kanske en expert kan buffa ett barn som aldrig blivit buffat tidigare tyst på två minuter, det vet jag inget om... men här har vi båda fått lära oss tillsammans, och nu tystnar Lillan oftast efter bara ett par bufftag (men hon kan förstås börja skrika igen när jag slutar).

Så ge det lite tid och ta inte i mer och mer för att han ska tystna inom två minuter. För oss dröjde det flera veckor innan vi hittade rätt teknikmässigt och vande oss, både Lillan och jag.
Lillan född 14/7 2010
Vaken

Buffning

Inlägg av Vaken »

Tack för tipsen! Vi ska genast börja med gröt två gånger per dag.

Undrar dock över några saker; Om jag bestämt att morgonen börjar kl sex och mitt barn börjar skrika redan vid halv fem och skriker ända fram till kl sex (trots påminelser....) Hur gör jag då om han inte tystnar runt kl sex? Jag menar, man ska ju inte ta upp barnet när det skriker men samtidigt börjar ju morgonen kl sex???

Jag upplever att mitt barn sover för lite på dagen. Han sover inte de två timmarna i sträck som rekommenderas (i boken.) Har ni några tips på hur jag ska få honom att sova två timmar istället för 45 min eller en timme? (som är standard.) Är vagning/buffning fel? Eller bör jag helt enkelt acceptera hans sömnmönster?

Mitt barn är, helt klart, jättehungrigt på natten, trots att jag matar honom ständigt under dagen (känns det som...) Bör jag då ha kvar ett nattmål tills vi fått in två mål med gröt på dagtid? Vilket nattmål bör jag då behålla? Den runt midnatt eller den vid vargtimmen? Kan jag utföra "sömnmetoden", trots detta, eller bör jag vänta tills alla nattmål ska bort?

Tacksam för snabbt svar!
Gosse, född 100526
chokladkaninen

Re: Buffning

Hej igen, Vaken! :D

Har du kommit på hur buffningen ska kännas nu?
Vaken skrev:Vi ska genast börja med gröt två gånger per dag.
Way to go! :thumbsup: Och sedan är det dags för mitt favoritråd: potatismos! :D
Vaken skrev: Om jag bestämt att morgonen börjar kl sex och mitt barn börjar skrika redan vid halv fem och skriker ända fram till kl sex (trots påminelser....) Hur gör jag då om han inte tystnar runt kl sex? Jag menar, man ska ju inte ta upp barnet när det skriker men samtidigt börjar ju morgonen kl sex???
Specifikt för den situationen gäller att du passar på att ta upp honom i ett ögonblick då han är tyst (även om det bara är för att hämta andan) - och då gör morgon i stor stil: heeeeej älskling! :D Vad kul att se dig! :D Har du sovit gott? :D Kom ihåg att du har en marginalkvart att spela på, så närhelst mellan 5.45 och 6.15 du hittar ett bra tillfälle.

Men generellt gäller det förstås att förebygga den här situationen, genom att:
:arrow: se till att han får mycket mat på dagen så att han inte är akuthungrig på morgonkvisten.
:arrow: mörklägga ordentligt i sovrummet så att det inte blir ljust i rummet frampå morgonkvisten. Så länge det är natt ska det vara natt, och natten är inte slut förrän du kommer och väcker honom.
Vaken skrev:Jag upplever att mitt barn sover för lite på dagen. Han sover inte de två timmarna i sträck som rekommenderas (i boken.) Har ni några tips på hur jag ska få honom att sova två timmar istället för 45 min eller en timme? (som är standard.) Är vagning/buffning fel? Eller bör jag helt enkelt acceptera hans sömnmönster?
:idea: Sover han på mage med larm? Förutom att mata som jag beskrev i mitt förra inlägg är magsovning det allra effektivaste vi har mot "skarvar" (dvs uppvak efter 5, 20 el 45 min). Att hjälpa honom till ro är helt rätt ifall han inte kan komma till ro själv - men också att ha lite förtroende för att han faktiskt kan somna själv. :wink: Så länge han bara gruffar, gnyr och bökar lite behöver han ingen hjälp alls, utan bara ifall han skriker.
:idea: Som jag har skrivit ovan behöver han ca 15,5h sömn per dygn - har du då natt t ex från 19-6 behöver han ca 4,5h sömn totalt på dagen, fördelat på 3 sovpass, t ex 1,5h + 2h + 45 min. Så du behöver inte kämpa och "bråka" - om du upplever det så - varje sömnpass (för får han för mycket sömn på dagen vaknar han tidigare på morgonen och/eller får svårt att somna för DET istället :shock:). Och har ni 12h natt istället så kan du lägga daglurarna 45 min + 2h + 45 min så blir det bara en "skarv" att arbeta med. Man måste ha ett helhetstänk, alltså. :wink:
Vaken skrev: Mitt barn är, helt klart, jättehungrigt på natten, trots att jag matar honom ständigt under dagen (känns det som...) Bör jag då ha kvar ett nattmål tills vi fått in två mål med gröt på dagtid? Vilket nattmål bör jag då behålla? Den runt midnatt eller den vid vargtimmen? Kan jag utföra "sömnmetoden", trots detta, eller bör jag vänta tills alla nattmål ska bort?

Så länge du håller dig till standardmodellen går den bra att kombinera med ett (eller flera, men jag rekommenderar bara ett vid 4 mån :D) nattmål. Blir det SHN-kur av sedan så passar du lämpligen på att ta bort nattmålet då. De flesta barn trivs bättre med att sova länge tidigt på natten och äta t ex kl 4 - det brukar förebygga morgontrasslet ni upplever också. O:)

Det är inte meningen att du ska mata honom ständigt under dagen, utan att han ska äta 4 mål + en kvällsslurk, men äta REJÄLT då. Jfr om du själv skulle vilja gå ned i vikt, då får man ju rådet att äta många mellanmål för att man håller aptiten stången och äter minre i slutänden på det sättet. =P~ Men med barnet vill du ju uppnå precis motsatta effekten - nämligen att han äter sig ORDENTLIGT MÄTT på dagen. 8)

:idea: Läs i Barnabokens femte del om Marie & Samuel - kapitlet handlar om ett mindre barn men principen om uppstyrning är den samma. :D

PS: Kan du skriva in bebisens födelsedatum i din profil? Så blir det mycket lättare för oss att ge rätt anpassade råd. 8)
Vaken

Vill få ordning på rutiner...

Inlägg av Vaken »

Tack "chokladkaninen" för ditt långa och uttömmande svar!

Jag upplever redan att hans sömn förbättrats avsevärt efter vi infört gröt, två gånger per dag. Ska även testa ditt förslag om potatismos. Jag vill dock gärna få bättre ordning på våra dagsrutiner.

Grundregeln är att sonen orkar vara vaken 1½ timme i sträck, dagtid, ibland kan det maximeras till 2 timmar.

En vanlig dag, (inräknat enbart sömn och mat) kan se ut så här;

6.00 God morgon! Ammas ca 20 min (tills han inte vill ha mer, han får även en slurk just före kl sju.)
7.30 Sovtid
8.30 Vaknar
9.00 Ammas (Får även en slurk just före kl tio.)
10.00 Sovtid
10.45 Vaknar
12.00 Gröt (hel portion) samt ammas efteråt.
12.30 Somnar
13.15 Vaknar
15.00 Ammas
16.00 Sovtid
17.00 Vaknar
17.30 Gröt (hel portion) sist Mjölkersättning runt kl halv sju.
19.00 God natt!

Obs! Detta är cirka tider. Han är lite ojämn, ibland kan han sova längre stunder och ibland mindre. Och det är det som vi vill få ordning på så att han (som du skrev) blir sin egen mat och sovklocka!

Frågor;

Han får ca 3½ timmes sömn vilket är för lite. Han borde ha en timme till. Jag märker att han är extra trött både på morgonen och på kvällen. När bör jag lägga det sovpasset? Fördelat på tre sömnpass, skriver du...men är det ok att lägga fler sömnpass eftersom min lilla juvel verkar föredra detta? Huvudsaken är väl att han får sina 4½ timmars sömnpass, eller?

När bör sista sömnstunden infalla för att han inte ska vara för trött/för pigg vid nattningen kl 19? Och hur långt bör det sömnpasset vara?

Om han vaknar "för tidigt" dvs. om jag har bestämt att hans sovstund ska vara i 45 min och han vaknar efter kanske 15 min, hur ska jag då träna honom till att sova längre? Är det en bra metod att gå in i rummet när han börjar skrika (så att han ska veta att jag finns där) lägga honom till rätta, men utan att ta upp honom?

Tack för att du tar dig tid! :D
Gosse, född 100526
Vaken

Glömde poängtera...

Inlägg av Vaken »

Om det inte framgick i det tidigare mailet så tar jag tacksamt emot synpunkter även på min gosses mat-tider!

och ja....han sover på mage men dock utan larm.

Re: Vill få ordning på rutiner...

Hej igen, Vaken! :D

Vad kul att höra att det går bättre! :thumbsup:

:!: Vi rekommenderar larm, oavsett sovläge, pga risken för PSD. :!: De kan köpas eller hyras på nätet, t ex här: www.andningslarm.se

Ang schemat så skulle jag tänka mat ca var 4:e timme, så t ex kl 6, 9.30, 13, 16.30 & 18.30. Det blir så lätt för snuttigt annars, och så får man korta sovpass där barnet inte hinner komma ned i djupsömn ordentligt. 11h natt ger 4 -4,5h sömn på dagen, t ex 1,5h -2h -45 min. Alltså föreslår jag så här:

6.00 God morgon! Ammas ca 20 min (tills han inte vill ha mer, han får även en slurk just före kl sju.)
7.45-9.15 Sova
9.30 Mat! :D (Ammas efter maten.)
11-13 Sova
13.00 Amning, en extra slurk ca 13.45
15.15-16 Sova
16.30 Mat! :D Ammas efter maten.
(T ex 17.20-17.40 5-/20-minlur om det behövs och han är övertrött)
18.30 Mjölkersättning/välling! :wink:
19.00 God natt!

:idea: Det är viktigt att barnet får sova åtminstone ett långt pass på dagen för att hinna komma ned i djupsömn och återhämta sig. Att han vaknar i skarvarna är förmodligen hunger/övertrötthet och kommer att ge med sig när du inför det här schemat - men du måste vara ytterst konsekvent och tillåta max en kvarts förskjutning åt endela hållet i 3 dagar + en uppföljningsvecka för att han ska lära sig schemat. :wink: Det bygger också på att ni fortsätter matintroduktionen så att han blir helt mätt. :D

:idea: Om han vaknar för tidigt ("skarvar") gör du inget alls så vida han inte gråter. Gruff, stånk och mutter får han klara själv. :D Om han däremot gråter och klagar och "fastnar" är det en bra idé att lägga honom till rätta och "solfjädra" honom lugn.

:idea: Ta för vana redan nu att säga en ramsa varje gång du lägger honom, så kommer han snart att förknippa den med sömn och du kan ramsa ifall han vaknar i en skarv eller på natten, istället för att buffa eller solfjädra. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan 8)

:?: Kan han somna själv? För när han kan somna själv kan han också somna om själv. :wink: Så lägg honom med ett Skratt till Godnattet och gå ut med ramsan. Gå tillbaka och solfjädra om han gråter (lyssna! Ett argt barn tar inte emot hjälp, men ett ledset ska få hjälp!) men sträva mot målet att han ska somna själv. :D
Vaken

Fler frågor...

Inlägg av Vaken »

Tusen tack för snabbt svar!!!

Om man nu skulle införa 12 timmars nattsömn, hur skulle ett bra schema se ut då? Blir enda skillnaden att man låter han sova kl 8.30 till 9.15, istället, eller blir det fler ändringar? Kan jag vara helt säker på att lillkillen klarar 12 timmars sammanhängade sömn utan mat, med det matschema som jag beskrivit ovan? Eller bör mellamål som tex. banan, införas? Som det är i dagsläget har jag kvar ett nattmål och då är han jättehungrig, äter hela 160 ml mjölkersättning!

Glömde skriva i det tidigare mailet att han äter ca 160 ml mjölkersättning även kl 18.30. (efter gröten)

Håller med om att han behöver ett längre sovpass för att komma in i djupsömnen! Jag jobbar på att få honom att somna själv. Har ännu inte riktigt lyckats men jag ger mig inte! Jag har heller inte lyckats med att han ska sova ett två timmars pass på dagen. Men här ger jag mig heller inte!

Idag, när han låg i min famn, så försökte jag lägga honom när han var trött (med samma ramsa som på natten) men han ryckte till och skrek för full hals. Du skriver att jag ska "solfjädra" honom till lugn. Vad exakt innebär det? Är det detsamma som att buffa? Läste, förresten, råd i en annan tråd att man ska buffa första natten, därefter ska ramsan ta vid och buffning bara ske i nödfall, stämmer det? I såfall gäller väl detta även dagtid?

Efter att min gosse sovit 45 min mitt på dagen idag (målet var 2 timmar) så vaknade han och skrek, sin vana trogen. Tog ditt råd på allvar...Försökte skilja på om det var ett ledset eller ett argt gråtande. Måste säga att jag har svårt att skilja på dessa! Hur hör man skillnad?

Är sugen på att köra SHN-kur men jag inväntar fortfarande boken (står som nr 1 i kön.) Jag tror mycket på det här med att ramsa!

Tack än en gång!
Gosse, född 100526
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"