Hjälp mig!
-
Frejsmamma
Hjälp mig!
Hej!
Jag har verkligen trasslat in mig nu.. Började kura för drygt en vecka sen, men hade inte laddat, läst och peppat tillräckligt innan. Första natten var skitjobbig, såklart, andra gick MYCKET bättre, men under tredje och fjärde natten började själv tvivla på att det funkade och började oroa mig för ifall han egentligen behövde äta eller ej och om risken för psd. (trots att han vänder sig själv i sömnen) Han är snart 5 månader och frisk och glad i övrigt.
Både jag och min kille blev jättestressade och det slutade med att jag tog upp och ammade. Nu vet jag inte hur jag ska fortsätta..om jag måste vänta några veckor innan jag börjar igen eller om jag ska köra på direkten? Jag känner mig grymt motiverad, men ack så trött.. Och nu har BVC fått mig attsläppa orosmomenten med psd och ammandet på natten. Hans dagslurar som hade satt sig så fint har nu också gått åt pipan och allt är kaos! Jag önskar bara att detta löser sig och får ett slut! Pallar snart inte mer!
Jag har verkligen trasslat in mig nu.. Började kura för drygt en vecka sen, men hade inte laddat, läst och peppat tillräckligt innan. Första natten var skitjobbig, såklart, andra gick MYCKET bättre, men under tredje och fjärde natten började själv tvivla på att det funkade och började oroa mig för ifall han egentligen behövde äta eller ej och om risken för psd. (trots att han vänder sig själv i sömnen) Han är snart 5 månader och frisk och glad i övrigt.
Både jag och min kille blev jättestressade och det slutade med att jag tog upp och ammade. Nu vet jag inte hur jag ska fortsätta..om jag måste vänta några veckor innan jag börjar igen eller om jag ska köra på direkten? Jag känner mig grymt motiverad, men ack så trött.. Och nu har BVC fått mig attsläppa orosmomenten med psd och ammandet på natten. Hans dagslurar som hade satt sig så fint har nu också gått åt pipan och allt är kaos! Jag önskar bara att detta löser sig och får ett slut! Pallar snart inte mer!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Hej Malin, välkommen hit! Ser din desperation och som jag ser det finns två val ni kan göra nu. Antingen backa, läs på och kom igen när ni är 100 % säkra på vad ni gör. Köp andningslarm och ge er hän åt kurandet (det är faktiskt riktigt kul
). Att risken för PSD är över för att han kan rulla stämmer inte. Hyr eller köp ett larm så kommer vargarna skingras en aning bara av den enkla åtgärden.
Eller låt bli att kura. Inför fasta tider, lite Barnabokstänk, lite light-variant. Men med light-variant kommer light-resultat = längre tids trötthet för hela familjen.
Sen finns ju såklart ett tredje alternativ att strunta i alltihop som har med Anna Wahlgren att göra, men det tycker ju inte jag är så lysande förstås
.
Vill ni bolla schematänk eller så är det bara att höra av sig. Ni grejar att kura, men som du märker måste man verkligen veta vad man gör.
Lite pepp: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010
Lycka till!
Kram Emma
Eller låt bli att kura. Inför fasta tider, lite Barnabokstänk, lite light-variant. Men med light-variant kommer light-resultat = längre tids trötthet för hela familjen.
Sen finns ju såklart ett tredje alternativ att strunta i alltihop som har med Anna Wahlgren att göra, men det tycker ju inte jag är så lysande förstås
Vill ni bolla schematänk eller så är det bara att höra av sig. Ni grejar att kura, men som du märker måste man verkligen veta vad man gör.
Lite pepp: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010
Lycka till!
Kram Emma
-
Frejsmamma
då var vi igång!
Hej och tack för svaret!
Nu har vi bestämt oss för att köra och är i natt inne på natt 3. (Vi har peppat, läst på som bara sjutton)
Hittils har det gått jättebra och i natt sov han mellan 19 och 05.45 utan att vakna en enda gång:-) Men dagslurarna håller på att göra mig galen. Både morgon och eftermiddagslur får vi ramsa i 45 minuter och då är det ju liksom dax att gå upp igen..Jag känner att jag håller på att bli tokig av dom!!!! Vad ska jag göra?
Han ligger i spjälsängen med filt och kläder (inte pyjamas) båda lurar förutom middag då han ligger i vagnen. Det går jättebra att lägga ner honom och oftast är han tyst eller ligger och jollrar i 5-10 min innan han börjar skrika.
Ska man använda marginalkvarten dessa fyra första dagar eller sabbar man då?
Så här ser vårat schema ut: (Han är född 100501, dvs 5 månader)
07.00 Glad morgon!! Mat (Amma)
08.30 Sova f.m 45 min
10.30 mat (ersättning)
11.30 sova middag (1,5 h)
13.00 lek och umgänge
14.00 mat (Puré och ersättning)
15.00 sova eftermiddag (45 min)
16.45 lek och umgänge
17.30 Gröt
18.00 bad o lek
18.30 godnattslurk (amma)
19.00 God natt!
VI har inte haft några problem med läggningen ens innan kuren. Han brukar lägga sig och somna snällt själv, men just på dagarna är det alltså raka motsatsen..
I vagnen går det hur bra som helst. Och om han vaknar somnar han om av sig själv.
5- minuterslurarna, är det en som gäller per dag, eller får man ta fler om det skulle behövas?
Dessa två dagar har Frej som sagt vaknat vid 6-snåret och inte velat somna om, dessutom har han bajsat, men jag har väntat med att byta eftersom han ändå snart ska gå upp.. Borde jag byta i sängen och sen få honom att somna de sista 50-40 minutrarna?
Tacksam för svar!!!
Bästa hälsningar från Malin, skrikhalsen Frej och pappa Maths:-)
Nu har vi bestämt oss för att köra och är i natt inne på natt 3. (Vi har peppat, läst på som bara sjutton)
Hittils har det gått jättebra och i natt sov han mellan 19 och 05.45 utan att vakna en enda gång:-) Men dagslurarna håller på att göra mig galen. Både morgon och eftermiddagslur får vi ramsa i 45 minuter och då är det ju liksom dax att gå upp igen..Jag känner att jag håller på att bli tokig av dom!!!! Vad ska jag göra?
Han ligger i spjälsängen med filt och kläder (inte pyjamas) båda lurar förutom middag då han ligger i vagnen. Det går jättebra att lägga ner honom och oftast är han tyst eller ligger och jollrar i 5-10 min innan han börjar skrika.
Ska man använda marginalkvarten dessa fyra första dagar eller sabbar man då?
Så här ser vårat schema ut: (Han är född 100501, dvs 5 månader)
07.00 Glad morgon!! Mat (Amma)
08.30 Sova f.m 45 min
10.30 mat (ersättning)
11.30 sova middag (1,5 h)
13.00 lek och umgänge
14.00 mat (Puré och ersättning)
15.00 sova eftermiddag (45 min)
16.45 lek och umgänge
17.30 Gröt
18.00 bad o lek
18.30 godnattslurk (amma)
19.00 God natt!
VI har inte haft några problem med läggningen ens innan kuren. Han brukar lägga sig och somna snällt själv, men just på dagarna är det alltså raka motsatsen..
I vagnen går det hur bra som helst. Och om han vaknar somnar han om av sig själv.
5- minuterslurarna, är det en som gäller per dag, eller får man ta fler om det skulle behövas?
Dessa två dagar har Frej som sagt vaknat vid 6-snåret och inte velat somna om, dessutom har han bajsat, men jag har väntat med att byta eftersom han ändå snart ska gå upp.. Borde jag byta i sängen och sen få honom att somna de sista 50-40 minutrarna?
Tacksam för svar!!!
Bästa hälsningar från Malin, skrikhalsen Frej och pappa Maths:-)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: då var vi igång!
Pris och beröm för vackert arbete :-({|=Frejsmamma skrev: Hittills har det gått jättebra och i natt sov han mellan 19 och 05.45 utan att vakna en enda gång:-)
Vi vill inte att du ska bli "galen". Varför inte låta honom ta sina lurar i vagnenFrejsmamma skrev:Men dagslurarna håller på att göra mig galen. Både morgon och eftermiddagslur får vi ramsa i 45 minuter och då är det ju liksom dax att gå upp igen... - - - I vagnen går det hur bra som helst. Och om han vaknar somnar han om av sig själv.
Man ska inte göra det svårare för sig - eller för lilla barnet
Nu är det kuren det handlar om - sömnen och tiderna. Det är det du ska fokusera på och ge förutsättningarna för, på enklast möjliga vis. När sömnen väl sitter kan han sova var som helst och läggas av vem som helst. Men där är vi inte än
Inga femminuterslurar alls nu =; Håll honom vaken och glad, den inplanerade sömnen är perfekt - tafsar du på det, alltså ger honom extralurar, får du räkna med för tidiga morgnar i evigheten. Så här i början på kuren och tills den är lyckligen genomförd bör man INTE laborera med tidernaFrejsmamma skrev: 5- minuterslurarna, är det en som gäller per dag, eller får man ta fler om det skulle behövas?
Jag tycker du resonerar alldeles rätt. Han vaknar ju inte för att han bajsat, utan han bajsar för att han vaknat. Och vårt mål är ju att han ska få sina hela, ostörda nätter och sova tiden ut - då bajsar han inte heller. Det kommerFrejsmamma skrev:Dessa två dagar har Frej som sagt vaknat vid 6-snåret och inte velat somna om, dessutom har han bajsat, men jag har väntat med att byta eftersom han ändå snart ska gå upp... Borde jag byta i sängen och sen få honom att somna de sista 50-40 minutrarna?
Det är vanskligt att överhuvudtaget gå in i vargtimmen, eftersom man då lämnar ett eller båda av följande besked:
Och ingetdera är ju särskilt sant, om man säger
Så fortsätt fint ditt - ert - vackra arbete. Ni är i färd med att ge honom den kanske finaste, åtminstone skönaste gåvan för livet: god, trygg, sammanhängande och aldrig ifrågasatt, underbart välgörande nattsömn.
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Frejsmamma
Tack sötaste!
Hej och tack för det snabba svaret!
Tänkte bara meddela att daxlurarna under dag tre har gått väääääldigt mycket bättre!! På morgonen ramsade vi bara en gång och på eftermiddagen några fler, med skillnaden var enorm!!
I natt har han sovit mellan 19 och 04.05, sen ramsade Maths lite oregelbundet i ca 40 minuter, sen somnade han och sov till 07, när vi väckte honom! (han hade bajsat idag igen, men inte vaknat:D
Det känns fantastiskt och vi hoppas att få uppleva en 12-timmars natt inom en snar framtid!
Kramar från oss!
Tänkte bara meddela att daxlurarna under dag tre har gått väääääldigt mycket bättre!! På morgonen ramsade vi bara en gång och på eftermiddagen några fler, med skillnaden var enorm!!
I natt har han sovit mellan 19 och 04.05, sen ramsade Maths lite oregelbundet i ca 40 minuter, sen somnade han och sov till 07, när vi väckte honom! (han hade bajsat idag igen, men inte vaknat:D
Det känns fantastiskt och vi hoppas att få uppleva en 12-timmars natt inom en snar framtid!
Kramar från oss!
-
Frejsmamma
en sak till..
Just det!
Jag kom på en sak jag undrat över!
På kvällen när han får sin nattslurk brukar han somna vid bröstet. Även om jag killar honom under fötterna etc för att han inte ska somna gör han det tillslut. Under kuren har vi väckt honom för att få honom att skratta lite innan han går i säng, men måste vi fortsätta göra det även efter kuren? Det känns ju som om han ändå gillar sängen och har inga problem med att lägga sig? Det känns så taskigt att väcka honom..
Kram och tack igen!
Malin
Jag kom på en sak jag undrat över!
På kvällen när han får sin nattslurk brukar han somna vid bröstet. Även om jag killar honom under fötterna etc för att han inte ska somna gör han det tillslut. Under kuren har vi väckt honom för att få honom att skratta lite innan han går i säng, men måste vi fortsätta göra det även efter kuren? Det känns ju som om han ändå gillar sängen och har inga problem med att lägga sig? Det känns så taskigt att väcka honom..
Kram och tack igen!
Malin
-
annawahlgren
Re: en sak till..
Fortsätt nu bara fint, med det säkra målet för ögonen :thumbsup:
Låt honom inte somna medan han äter. Bryt för en "rap" (vare sig den behövs eller inte) som ska vara rejält uppe på axeln med stadiga fösande buffningar i lilla rumpan - res dig gärna och gå lite och se till att han genast kvicknar till O:)Frejsmamma skrev: På kvällen när han får sin nattslurk brukar han somna vid bröstet. - - - Under kuren har vi väckt honom för att få honom att skratta lite innan han går i säng, men måste vi fortsätta göra det även efter kuren? - - - Det känns så taskigt att väcka honom...
Det är inte för att vara taskig, utan för att vara tydlig. När man äter äter man, och då är man vaken. När man sover sover man, och då är det sömnen - den som är ens egen - som gäller. Blandar du ihop saker får du räkna med bekymmer framöver
Små barn är betjänta av enkelhet
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Frejsmamma
-
Frejsmamma
oj så braaaa!!!
Vill bara säga tack Anna!!!!
Du är en gåva till mänskligheten! Frej sover sina middagslurer som ett lamm i vagnen! INGEN protest alls! Kan knappt tro att det är sant! (efter den dagen som det gick bra, när jag skrev, gick det åt skogen igen. Igår och imorse skrek han sig igenom 30 minuter av sin 45 min-lur..) Men nu..jag tror han kan det!!!!
ÅÅåå! Bara hoppas han fortsätter så här
Life is good!!
KRAM!
Du är en gåva till mänskligheten! Frej sover sina middagslurer som ett lamm i vagnen! INGEN protest alls! Kan knappt tro att det är sant! (efter den dagen som det gick bra, när jag skrev, gick det åt skogen igen. Igår och imorse skrek han sig igenom 30 minuter av sin 45 min-lur..) Men nu..jag tror han kan det!!!!
ÅÅåå! Bara hoppas han fortsätter så här
KRAM!
-
annawahlgren
-
Frejsmamma
Hej! Nu är kur + uppföljningsvecka officiellt avklarade!
Vi har sovit hela eller nästan hela nätter större delen av tiden!!
Det känns helt makalöst!
Men det verkar som om vår lille gosse gärna vill vakna halv sju i stället för sju..Tror ni det kommer ge sig så småningom om vi ramsar? I morse tex, ramsade vi två gånger och så somnade han om.
Men en annan tendens som inte verkar så bra är att dagslurarna krånglar igen. Han sov jättebra i vagnen i ca 4 dagar, men nu är det som om han strejkar (precis som han gjorde i sängen dom första dagarna) Man får ramsa i ca 20 min.
Och under sin långa middagslur (1,5 h) brukar han vakna efter 45 och inte vilja somna om..? Några tips?
STORA kramar
Malin
Vi har sovit hela eller nästan hela nätter större delen av tiden!!
Det känns helt makalöst!
Men det verkar som om vår lille gosse gärna vill vakna halv sju i stället för sju..Tror ni det kommer ge sig så småningom om vi ramsar? I morse tex, ramsade vi två gånger och så somnade han om.
Men en annan tendens som inte verkar så bra är att dagslurarna krånglar igen. Han sov jättebra i vagnen i ca 4 dagar, men nu är det som om han strejkar (precis som han gjorde i sängen dom första dagarna) Man får ramsa i ca 20 min.
Och under sin långa middagslur (1,5 h) brukar han vakna efter 45 och inte vilja somna om..? Några tips?
STORA kramar
Malin
Hej!
Detta skrev Bluna till mig en gång i tiden gällande pangramsa.
Du skriver att ni ramsar i 20 min. Det kanske är läge att backa lite med ramsandet. Han ska visst ha svar på alla frågor, men det kan vara läge att avvakta lite och lyssna av skriket innan man svarar. Han kanske lugnar sig snart om ni ger honom chansen?

Bianca
Japp det kommer ge med sig, men jag skulle rekomendera att ni när har vaknar för tidigt där använder er av "pangramsa".Men det verkar som om vår lille gosse gärna vill vakna halv sju i stället för sju..Tror ni det kommer ge sig så småningom om vi ramsar? I morse tex, ramsade vi två gånger och så somnade han om.
Detta skrev Bluna till mig en gång i tiden gällande pangramsa.
Bluna skrev:I Boken (om du har den) står det på sid 160 om fjärde dygnet att du kan pangramsa då.
En pangramsa (upplysningsramsa) är en glad och saklig ramsa på en gång när barnet vaknar. Som en upplysning om att morgonen inte har börjat än. Efter den ramsan gör du inget, mer än ev andra ljud i huset eller musik.
Säg ramsan tills du hör att hon "tar" den. Dvs tystnar eller går ner något i skriket (för att liksom lyssna in dig).Efter det får hon reagera igen om hon vill. Det kan hända att du behöver säga ramsan fler verser än fyra för att nå fram.
Tillräckligt klart förklarat? 8-[
Hur har ni det med attityden är?Men en annan tendens som inte verkar så bra är att dagslurarna krånglar igen. Han sov jättebra i vagnen i ca 4 dagar, men nu är det som om han strejkar (precis som han gjorde i sängen dom första dagarna) Man får ramsa i ca 20 min.
Du skriver att ni ramsar i 20 min. Det kanske är läge att backa lite med ramsandet. Han ska visst ha svar på alla frågor, men det kan vara läge att avvakta lite och lyssna av skriket innan man svarar. Han kanske lugnar sig snart om ni ger honom chansen?
Bianca
-
Frejsmamma
Tack!
Bra svarat!
Jag ska prova med detta!
Tack!
/M
Jag ska prova med detta!
Tack!
/M
-
Frejsmamma
Nu känns det hopplöst!
Han VILL INTE SOVA på dagarna. Jag blir så less!!!!!!
Jag har provat ALLT. Först låg han i spjälsäng på mage, Vägrade somna trots ramsande och avvaktande.
Provade Annas tips med vagnen, funkade i några dagar, sen blev det samma visa där.
Jag har provat att avvakta lite mer, låta honom vara, ramsa mer, ramsa mindre, lyssnat, känt, och hela tiden med en självklar attityd, men det FUNKAR INTE!
Är det något fel på vårat schema mån tro? Ofta fungerar någon av lurarna bra varje dag, men nästan alltid en eller de två andra krånglar.
Efter ett misslyckat kurförsök i ryggen, plus att vi försökte hålla hans dagsschema någorlunda tiden mellan det gamla och det nya kurförsöket har vi allt som allt hållt på i ca en månad, så man tycker ju att han borde ha lärt sig..
tack till er kämpar som orkar stötta!
kram
Han VILL INTE SOVA på dagarna. Jag blir så less!!!!!!
Jag har provat ALLT. Först låg han i spjälsäng på mage, Vägrade somna trots ramsande och avvaktande.
Provade Annas tips med vagnen, funkade i några dagar, sen blev det samma visa där.
Jag har provat att avvakta lite mer, låta honom vara, ramsa mer, ramsa mindre, lyssnat, känt, och hela tiden med en självklar attityd, men det FUNKAR INTE!
Är det något fel på vårat schema mån tro? Ofta fungerar någon av lurarna bra varje dag, men nästan alltid en eller de två andra krånglar.
Efter ett misslyckat kurförsök i ryggen, plus att vi försökte hålla hans dagsschema någorlunda tiden mellan det gamla och det nya kurförsöket har vi allt som allt hållt på i ca en månad, så man tycker ju att han borde ha lärt sig..
tack till er kämpar som orkar stötta!
kram